Jape Muusa 04.03.2006 22:27:57 | |
---|
Mä kaipaisin vähän apua kokeneemmilta studionörteiltä. Eli mikä tiedostomuoto mun kannattaa valita, ku haluun tallentaa moniraitasession poltettavaan muotoon. Tarkoitus on tehdä cd-levy, joka toimii mahdollisimman monissa soittimissa. Softana mulla on Audition. |
Risk 04.03.2006 22:33:13 (muokattu 04.03.2006 22:47:04) | |
---|
Haluat siis materiaalisi normaalille audio cd -levylle? Mikäli näin, niin exportaa projekti 16bit / 44.1 kHz .wav-tiedostoksi ja polta audio cd -levyksi. Audition taitaa kyllä osata polttaa levyt itsekin. edit "Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just 'cause some watery tart threw a sword at you!" |
Aki 04.03.2006 23:34:19 | |
---|
mikä tiedostomuoto mun kannattaa valita, ku haluun tallentaa moniraitasession poltettavaan muotoon. Tarkoitus on tehdä cd-levy, joka toimii mahdollisimman monissa soittimissa. Hämmennystä aiheuttaa tuo kommentti. Audio-CD pitää tehdä Audio-CD -moodissa, data-CD:lle poltetut wavit ei pelitä CD-soittimissa. Kerro nyt vielä tarkemmin, haluatko raidat kuulumaan tavallisessa CD-soittimessa, vai haluatko projektin tiedostot vain talteen vieden vähemmän tilaa? Vai haluatko moniraitatiedoston miksattuna kahdeksi raidaksi? |
Risk 05.03.2006 00:40:35 | |
---|
Audio-CD pitää tehdä Audio-CD -moodissa, data-CD:lle poltetut wavit ei pelitä CD-soittimissa. Niin. Normaalit Audio CD -levyt ovat Sonyn ja Philipsin määrittelemän Red Book -standardin mukaisia. Normaali CD-soitin ei siis toista muussa formaatissa olevaa audiota. "Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just 'cause some watery tart threw a sword at you!" |
noir 05.03.2006 09:30:01 | |
---|
Niin. Kuten edellä tulikin, audio-cd on aina tietyssä "tiedostoformaatissa", eikä sitä voi valita tai siihen vaikuttaa sen enempää. Sitten, mihin muotoon polttoa varten pitäisi tiedostot tallentaa, riippuu jonkin verran ohjelmista. Tarkoitus on tietysti hukata mahdollisimman vähän dataa. Tällöin mitä vähemmän pakataan, sitä parempi. Vaikka poltto-ohjelma osaisi muuttaa vaikkapa mp3-tiedostot itse audio-cd:tä polttaessaan, se ei ole paras vaihtoehto, koska mp3-pakkaus hukkaa dataa. Näin kannattaakin siis valita vaikkapa juuri edellämainittu wav-muoto. Laaduksi kannattaa tietysti valita paras mahdollinen, mutta turha sitä on 8 bittistä 22kHz monoraitaa tallentaa 32 bittiseksi 48kHz stereoraidaksi. Mä haluun sua - sulta ei kysytä. Allekirjoittanut vihaa Espoota. Majoittakaa minut halvalla Helsinkiin! |
Wk 05.03.2006 10:14:21 | |
---|
Tuli muuten off-topiccina mieleen, kauppojen hyllyillä näkee sellaisia tyhjiä CD-R -levyjä, jotka ovat erikseen suunniteltu audiokäyttöön, onko niissä mitään todellista eroa? Ovatko ne jotenkin "paremmin tehty" että ne soivat hyvin myös vanhemmissa soittimissa? Ainakaan oma vanha Schneider CD-soittimeni ei oikein tule toimeen näiden normi-CD-R:ien kanssa... http://www.mikseri.net/users/108413.php |
Jape Muusa 05.03.2006 10:33:28 | |
---|
Mun tarkoitus on saada aikaan semmonen levy, mikä on kuunneltavissa melkeinpä millä cd-soittimella tahansa. Mä siis teen musalevyy,minkä on tarkoitus tulla joskus myyntiin(mikäli joku joskus haluu mun hengentuotteita kuunnella,heh.) Eli onko esim. Auditionilla poltettaessa valittava vaikka mixdownia tallentaessa jokin tietty tiedostomuoto vai pitääks se tehdä jo aiemmin. Tähän mennessä tekemäni äänitykset pelittää kyllä tietenki tietsikassa sekä Sonyn vanhassa dvd-laitteessa, mutta ei esim. Philipsin Shock Proof-kannettavassa soittimessa. |
Benighted 05.03.2006 10:47:18 | |
---|
Tuli muuten off-topiccina mieleen, kauppojen hyllyillä näkee sellaisia tyhjiä CD-R -levyjä, jotka ovat erikseen suunniteltu audiokäyttöön, onko niissä mitään todellista eroa? Ovatko ne jotenkin "paremmin tehty" että ne soivat hyvin myös vanhemmissa soittimissa? Ainakaan oma vanha Schneider CD-soittimeni ei oikein tule toimeen näiden normi-CD-R:ien kanssa... Niissä on käsittääkseni eroa jotkin "tiedot" itse aihiolla mikä mahdollistaa kyseisten levyjen polto ns. pöytätallentimissa, niitä kun löytyy sellaisia mitkä eivät suostu polttamaan data-aihioita. Tämä taas johtuu näistä tekijänoikeusmaksuista sun muista, audiokäyttöön tehdyt aihiothan maksavat enemmän kuin normaalit, kaipa niissä on vielä enemmän Karpela-lisää kun muissa. Dani |
Aki 05.03.2006 13:54:50 | |
---|
Eli onko esim. Auditionilla poltettaessa valittava vaikka mixdownia tallentaessa jokin tietty tiedostomuoto vai pitääks se tehdä jo aiemmin. En Auditionia tunne, mutta uskoisin että samoin kuin muissakin vastaavan kaltaisissa ohjelmissa, tuossa voi valita näytteenottotaajuuden ja bittisyyden projektikohtaisesti, jossa muodossa Audition tallentaa äänitetyt raidat. Se on tavallisesti CD-tasoa tai parempi. Suosittelen muxdownia tallennettaessa valitsemaan 44.1KHz 16bit, jottei poltto-ohjelman tarvitse ruveta konvertoimaan äänitiedostoa. Uskon että Audition tekee sen luotettavammin. Itse käytän projekteissa 44.1KHz 24bit tallennusmuotoa, ja mixdownissa tallennan 44.1KHz 16bit:seksi. Ja audiolevyissä on lisänä myös Teostomaksu, jonka takia muiden seikkojen ohella ovat datalevyjä kalliimpia |
Jape Muusa 05.03.2006 14:11:44 | |
---|
Joo,toi Audition itseasiassa muuntaa 32 bittisen äänitiedoston automaattisesti 16 bittiseksi, kun teen moniraitasessiota poltettavaksi mixdowniksi. Mun pitää vielä paneutua tohon taajuusaluejuttuun tarkemmin. Huomasin kyllä selkeän eron äänenlaadussa, kun vertasin polttojälkeä Auditionilla 16 bittiseksi muunnetun ja sen omalla poltto-ohjelmalla työstetyn cd:n ja sitte 32 bittisenä tiedostona Neron käsiteltäväksi laitetun session välillä. Nero tietenki hävis tolla systeemillä 100-0. |
Huomasin kyllä selkeän eron äänenlaadussa, kun vertasin polttojälkeä Auditionilla 16 bittiseksi muunnetun ja sen omalla poltto-ohjelmalla työstetyn cd:n ja sitte 32 bittisenä tiedostona Neron käsiteltäväksi laitetun session välillä. Nero tietenki hävis tolla systeemillä 100-0. Neron konvertteri on siis huonolaatuinen. Eikös ^tuo^ samalla olekin vastaus alkuperäiseen kysymykseesi...? |
Jape Muusa 06.03.2006 09:09:53 | |
---|
Kyllä muuten,mutta kun 16 bittisenä wavina cdr:lle polttamani projekti ei vaan pelitä näissä vanhemmissa halvoissa soittimissa syystä tai kolmannesta. |
jPekka 06.03.2006 09:42:29 | |
---|
Kyllä muuten,mutta kun 16 bittisenä wavina cdr:lle polttamani projekti ei vaan pelitä näissä vanhemmissa halvoissa soittimissa syystä tai kolmannesta. Eli poltat audio-cd:n 16 bitin ja 44.1 kKz:n wav-raidoista? Millä polttonopeudella? "Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else."
-- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006) |
noir 06.03.2006 09:44:57 | |
---|
Kyllä muuten,mutta kun 16 bittisenä wavina cdr:lle polttamani projekti ei vaan pelitä näissä vanhemmissa halvoissa soittimissa syystä tai kolmannesta. Soittavatko ne vanhemmat soittimet muitakaan cd-r:lle poltettuja audiolevyjä? Niissä kun on ongelmana lukupään sopimattomuus poltetulle pinnalle. Mä haluun sua - sulta ei kysytä. Allekirjoittanut vihaa Espoota. Majoittakaa minut halvalla Helsinkiin! |
kivi 06.03.2006 09:52:25 (muokattu 06.03.2006 09:54:28) | |
---|
Kyllä muuten,mutta kun 16 bittisenä wavina cdr:lle polttamani projekti ei vaan pelitä näissä vanhemmissa halvoissa soittimissa syystä tai kolmannesta. Ongelma ei ole tiedostomuodossa, vaan joko kuten Noir oikein huomauttaa - vanhemmat CD-soittimet eivät ylipäätään lue CD-R -levyjä (esim mulla on vanhat Schneider ja JVC jotka eivät siihen pysty) tai (kuten jPekka vihjaa) eivät lue CD-R -levyjä jotka on kirjoitettu liian nopealla poltolla (jälki on sitä tummempaa mitä hitaammin poltin polttaa, tosin monet nykypolttimet eivät edes pysty alle 8x tai 16x nopeuksiin, vaikka audion polttamiseen 2x olisi parempi). Kannattaa aina muistaa, että CD-R ei ole "oikea" levy, ei vaikka tehtaan suurteholaser tekisi siitä kotisoittimessakin toimivan, se on silti vain summittainen valokopio levystä. |
Aki 06.03.2006 12:05:01 | |
---|
Kyllä muuten,mutta kun 16 bittisenä wavina cdr:lle polttamani projekti ei vaan pelitä näissä vanhemmissa halvoissa soittimissa syystä tai kolmannesta. Tässä jää epäselväksi valitsitko nimenomaan "Audio-CD":n poltto-ohjelmasta, vai huitaisit vaan nuo wavit sellaisenaan levylle. Tuossa on vissi ero. Uudemmat mp3:sta tukevat soittimet varmaan osaisi lukea wavejakin data-CD:ltä. Mitä polttonopeuteen tulee, 2x saattaisi olla jollekin vanhoille soittimille helpompi luettava, mutta yleissäännöksi olen kerännyt että 8-12x olisi sopiva kompromissi varman lopputuloksen ja vakauden välillä. Hitailla nopeuksilla (jonkun tahon mukaan) levy tärähtelee helpommin, ja tämän takia tulisi helpommin virheitä. |
kivi 06.03.2006 12:12:06 (muokattu 06.03.2006 12:14:55) | |
---|
Ja muistutetaas vielä se, että RedTab-formaatissa (eli Audio-CD:nä) tallennettu ääni on nimen omaan 44.1/16 .wav, joten sellaisesta se myös vähimmillä muutoksilla syntyy. Hitailla nopeuksilla (jonkun tahon mukaan) levy tärähtelee helpommin, ja tämän takia tulisi helpommin virheitä. Riippumatta siitä mikä on polttonopeus, olisi hyvä valita Disk-at-once polttotavaksi, koska silloin levy ei pysähtele, eikä tule niitä muuten pakollisia 2 sekunnin taukoja. Paras polttonopeus riippuu aivan laitteistosta ja polttimen merkistä ja mallista. |
cubasisti 06.03.2006 15:13:42 | |
---|
Paras polttonopeus riippuu aivan laitteistosta ja polttimen merkistä ja mallista. Sekä myöskin käytetystä aihiosta ja lukevasta asemasta. Deadline tekee mestarin. |
Jape Muusa 06.03.2006 16:56:57 | |
---|
taitaa olla niin,ettei mun polttosysteemissä ole mitään perusvikaa. Homma nimittäin toimii ainaki toisessa vanhassa Philipsin "walkmanissa" sekä ihan tämmösessä perusstereopaketin soittimessa. Mulla on keittiössä vanha Philipsin mikälie,siinä ei oma tekele soi. Taitaa olla kuitenki enemmän soittimen ku levyn vika. Tässä keskustelussa on tullu mulle vasta hiljattain "studionörtteilyn" aloittaneelle paljon hyödyllistä infoo. |
noir 06.03.2006 17:56:57 | |
---|
Tässä keskustelussa on tullu mulle vasta hiljattain "studionörtteilyn" aloittaneelle paljon hyödyllistä infoo. Hyvä. Tärkeintä onkin ymmärtää, mistä puhutaan. En nyt väitä ketään tyhmäksi, mutta terminologia on joka alalla jarruttava tekijä. Mä haluun sua - sulta ei kysytä. Allekirjoittanut vihaa Espoota. Majoittakaa minut halvalla Helsinkiin! |