Aihe: Turun sellokilpailu 2006
1
sellisti
07.02.2006 23:31:26 (muokattu 07.02.2006 23:35:24)
Turun soitannollinen seura järjestää kymmenennen valtakunnallisen Turun sellokilpailun 25.2.-3.3. Teen hiihtolomareissun Turkuun ja seuraan kisat alusta loppuun. Mielenkiintoinen ja melkoisen kattava tilaisuus tutustua valtakunnan nuorten sellistien tämänhetkiseen tasoon. Itsekin opiskeluaikana pari kertaa osallistuin, mutta eivätpä rahkeet riittäneet alkueriä pitemmälle. Nytkään en olisi ollut vielä liian vanha, mutta eipä tässä perheenisänä kovin systemaattisesti ehdi/pysty nykyjään treenaamaan... kiinnostanut olisi kyllä.

Osallistujajoukko vaikuttaisi sikäli mielenkiintoiselta, että en ainakaan itse osaa tällä kertaa nimetä ketään selvää ennakkosuosikkia, ellei sitten edellisten kisojen finalistia Mathias Hortlingia voi pitää sellaisena. Arvelisin, että vahvoilla voi hyvinkin olla myös Jussi Vähälä. Sibiksen nuoriso-osastolta tulee kyllä ihan törkeän lahjakkaita soittajia, joten tosi vaikea on veikata mitään.

Kiinnostaako ketään..? Sana on vapaa.

http://www.turkucello.net/

Ai niin, ja osallistujalista tuolla:

http://www.turkucello.net/uutiset.php?start=0&otsikkomaara=kaikki
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
Albiinokaamio
08.02.2006 21:26:44
Mä meen finaaliin. (siis kattomaan :))
Herra-X
09.02.2006 09:11:22
No tarkoituksena oli mennä kilpaa seuraamaan paikan päälle, mutta lähdenkin keski-Euroopan lumia pöllyttelemään hiihtolomaksi. Tai nyt kun tarkemmin mietin niin taidankin jo olla finaalin aikoihin kotona. Hmm..
"Ai Beethoven?" kalamies#39 >-)))>
Annaliini
09.02.2006 20:53:48
Harmi kun en pääse seuraamaan! Olisi hauska mennä katsomaan kuinka hyvin Ainomäen Silver menestyy. Toivottavasti voittaa. Kertokaapa kilpailun edistymisestä!
carlos
10.02.2006 22:26:33
Itsehän olen juuri tuohon aikaan Turussa! Tiedä sitten, vaikka menisinkin katsomaan, mitä tyypit osaa vetää! :)
I can't hide but I can run for miles.
John Titor
27.02.2006 13:33:01

Jes, alkuerät ovat ohi ja lista välieriin päässeistä kilpailijoista löytyy osoitteesta http://www.turkucello.net/uutiset.php?id=13

Lisäksi tiedoksenne että Yle on mukana seuraamassa kilpailuja ja radioi seuraavasti:

Lähetykset YLE Radio 1:ssä:

Kooste ensimmäisestä välieräpäivästä. (Sigyn-sali)
Maanantaina 27.2. klo 23.00-24.00, toinen lähetys tiistaina 28.2. klo 13.00-14.00

Kooste toisesta välieräpäivästä. (Sigyn-sali)
Tiistaina 28.2. klo 23.00-24.00, toinen lähetys keskiviikkona 29.2. klo 13.00-14.00

Lähtöasetelmat finaaliin, osa YLE Radio 1:n Kultakuume-kulttuurimakasiinia
Keskiviikkona 1.3.2006 klo 15.10 alkaen

Ensimmäinen orkesterifinaali.
- Turun filharmoninen orkesteri, joht. Tibor Boganyi. (Turun konserttitalo.)
Torstaina 2.3. klo 19.03 - 21.10

Toinen orkesterifinaali
Perjantaina 3.3. klo 19.03 - 21.15
Herra-X
27.02.2006 17:00:05
Kappas. Pääsi eräs opettajani entinen oppilas jatkoon. Wohou.
"Ai Beethoven?" kalamies#39 >-)))>
Late
28.02.2006 16:59:09
Oli kyllä hienoa olla paikan päällä välierissä, kun sai kuulla monia tuttuja ja tuntemattomampia teoksia eri sellistien soittamina. Täällä missä asun ei niin mahdottoman usein saa kuulla sellomusiikkia, niin oli aivan pakko mennä Turkuun. Soittajissa kyllä huomaa selviä (taso)eroja. Itse pidin varsinkin Tuomas Lehdon soitosta. Kyllä vaan Schumannin Adagio & Allegrossa on jöpinää! Jos tästä nyt itsekin innostuisi soittamaan enemmän...
Kunniahan tässä menee, mutta maine toisaalta kasvaa.
pianistityttö
04.03.2006 16:50:15
Kukas voitti ton skaban? Aattelin, et innokkaimmat on ollu kattomas ja nyt sit samantien tänne kertoilee voittajasta :)

1. palkinto 6000 €
Samuli Peltonen

2. palkinto 4500 €
Johannes Rostamo

3. palkinto 3000 €
Tuomas Lehto
"Olen onnellisin tuntemani ihminen" -Artur Rubinstein-
sellisti
05.03.2006 23:07:10 (muokattu 05.03.2006 23:10:29)
Huh, olipa aika tiukka rupeama kuunnella koko kisat alusta loppuun. Mielenkiintoista oli toki mutta kyllä reilut 20 tuntia sellomusiikkia riittää yhden viikon tarpeiksi ihan mainiosti.

Tuossa edellä tulikin jo tulokset. Mainittakoon vielä, että IV-VI palkinnon jakoivat loput finalistit eli Laura Bucht, Mathias Hortling ja Maija Juuti. Palkinnonsaajat menivät erittäin oikeudenmukaisesti, jos minulta kysytään. Välierän jälkeen (jossa soitti 12 kilpailijaa) tein veikkauksen finalisteista, ja se osui aivan nappiin. Peltosen soundi ja soiton ilmeikkyys ja jäsentely erottuivat muista jo ekassa erässä. Erittäin mielenkiintoista ja musikaalista soittoa. Myös Rostamo ja Lehto olivat vakuuttavia. Muut kolme finalistia eivät aivan heidän tasolleen yltäneet, mutta tosi hyviä olivat hekin. Tosin olisin ollut valmis antamaan Mathias Hortlingille jaetun III palkinnon; hänen finaalitulkintansa Merikannon Konzertstückistä oli yksi kisan huippuhetkiä. Eikä koko kisassa tietysti huonoja soittajia ollutkaan; oli vaan erilaisia persoonia. Toiset tietysti teknisesti valmiimpia kuin toiset, ja monella (etenkin nuorimmasta päästä) soiton musikaalisuuden kehitys selvästi vielä alullaan.

Kaiken kaikkiaan, sellistinä oli hienoa ja nautinnollista kuulla noin paljon hyviä soittajia ja esityksiä. Tuli oikein hinku ruveta itekin taas treenaamaan ihan tosissaan jotain isoja teoksia. Ja kirjoitinpa Itä-Savo-lehteenkin pari juttua kisoista.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)