Aihe: Savonlinna kulttuurikaupunki?
1 2 3 4 5
Jailhouse quartet
22.02.2006 23:56:10
Uunot on puskafarsseja, joo, mutta miksei ne olis kulttuuria..?

Tämä on totta ja en käsitä myöskään tuota lausuntoa.
My momma always said, "Life was like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." -forrest gump
Sertzo S
23.02.2006 09:26:46 (muokattu 23.02.2006 10:29:37)
Tämä on totta ja en käsitä myöskään tuota lausuntoa.

Ryhäsen kommentti on tyhmä ja kuvastaa noinkin suurelta oopperatähdeltä suvaisemattomuutta muita kulttuurin muotoja kohtaan ja etenkin näköjään sellaisten, jotka ovat lähempänä ns. tavallista kansaa. Kommentista henkii myös se jonkinlainen oopperataiteen ja taidemusiikin yleensäkin ylivertaisuus muita musiikinlajeja kohtaan.
Näin minä sen koin. Entistä suuremmalla syyllä en käy koskaan oooperassa!

edit: Tunnen monia Savonlinnassa Oopperjuhlilla soittavia soittajia, jotka ovat tosi mukavaa porukkaa. Jotenkin vaan mulla on noihin solisteihin siltä alueelta toisenlainen käsitys, mutta en yleistä kuitenkaan.
sellisti
23.02.2006 20:02:07 (muokattu 23.02.2006 20:03:31)
Hyvä että lisäsit Sertzo tuon loppukaneetin, sillä meinasin just sanoa ettei yhden ihmisen puheiden perusteella kannata kuitenkaan vetää kauheasti johtopäätöksiä koko genren puolesta. Tunnen paljon erittäin lahjakkaita klasaripuolen solisteja jotka diggaavat ja arvostavat erittäin paljon ns. kevyen musiikin artisteja ja tyylejä ylipäätään. Oikeasti hyvä muusikko tunnistaa ja tunnustaa myös muiden kuin oman "sarjansa" ansiot. Sikälikin pitää ihmetellä tuota Ryhäsen lausuntoa, tosin eihän se kerro hänen suhtautumisestaan kevyeen musiikkiin sinällään mitään.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
hörhö
26.02.2006 12:03:00 (muokattu 26.02.2006 12:03:19)

En tiedä aiheesta, mutta huolestuneille tuntuvat ihmiset. Toimin taidekoulu hyrrällä vierailevana sirkuksen opettajana ja tuntuu, että kaikkien kanssa jutelessa keskustelu kääntyy tähän valitukseen. Lepovaunun kohtalo minua pääsi sivustaseuraajana harmittamaan.

Noh, mutta Kuopiossa asiat tuntuvat vain olevan nihkeämmin. Kuopiossa taitaa tällä hetkellä olla 2-3 harrastajateatteria ja yksi niistä joutui juuri sulkemaan ovensa kun kaupungilla ei ollut tiloja tarjota. Paahtamon toiminta on jatkuvissa rahoitusvaikeuksissa, vaikka nimenomaan luulisi, että jos nuoriso alkaa oma-aloitteisesti tehdä jotain ja pääsee toiminnallaan joka viikko lehtiin asti, asia voitaisiin nähdä mielekkäänä toimintana. Kaupungin teatteri, Minimi ja Kaupunginorkesteri menee ihan säälittävillä budjeteilla myöskin. No mihin sitten rahaa riittää? Onhan tässä saatu viimevuosina rakennettua uusi hyppyrimäki, ihan hetki sitten lämmitetty jalkapallokenttä ja nyt on tulossa taas yksi pesäpallostadion.

Kirjoitin tämän Savonlinnassa.
"Only sick music makes money today" -Nietzsche (1844-1900)
Jailhouse quartet
26.02.2006 12:18:22
Onhan tässä saatu viimevuosina rakennettua uusi hyppyrimäki, ihan hetki sitten lämmitetty jalkapallokenttä ja nyt on tulossa taas yksi pesäpallostadion.

Siinä taas nähdään kulttuurin tärkeys urheilun rinnalla. Tällainen ongelma taitaa vaivata aika monta Suomen kaupunkia.
My momma always said, "Life was like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." -forrest gump
Sertzo S
27.02.2006 09:52:56
Millaisista summista puhutaan Savonlinnasalin vuotuisista tappioista. Onko tietoa?
wewwie
27.02.2006 20:46:20
Onkos kellään tietoa että mites tuo savonlinna bigbandin kohtalo on?
Olen kuullut huhuja että se loppuu mutta vappukonsertti on vissiin vielä ainakin tuloillaan.
Nyt jotenkin pystyy jo puhumaan tuosta savonlinnan tilanteesta. Ensimmäisen kerran syksyllä kun asiasta kuuli vitutti kyllä ankarasti. Anteeksi ruma sana mutta muutakaan ilmaisua ei ole.
"mä en ole ikinä ollut näin pienestä humalasta näin humalassa"
Sertzo S
27.02.2006 22:30:35 (muokattu 01.03.2006 08:05:20)
Poistin tämän itse.
Shaft
28.02.2006 16:10:07
Ryhäsen kommentti on tyhmä ja kuvastaa noinkin suurelta oopperatähdeltä suvaisemattomuutta muita kulttuurin muotoja kohtaan ja etenkin näköjään sellaisten, jotka ovat lähempänä ns. tavallista kansaa. Kommentista henkii myös se jonkinlainen oopperataiteen ja taidemusiikin yleensäkin ylivertaisuus muita musiikinlajeja kohtaan.Näin minä sen koin. Entistä suuremmalla syyllä en käy koskaan oooperassa!

Miten Turhapuro liittyy muihin musiikin lajeihin? Tunnetko Ryhästä ja hänen mielipiteitään laajemminkin? Kovin pitkälle menevien johtopäätösten tekeminen yhden sitaatin perusteella tuntuu vähän tarkoitushakuiselta.

Asian olisi toki voinut hienotunteisemminkin esittää, mutta kritiikki taisi kohdentua kuitenkin ensisijaisesti lehden kulttuuritoimitukseen eikä juuri Turhapuroon. Oli miten oli, kyseessä on vain yhden ihmisen mielipide. Kevyessä musiikissako ei esiinny kapeakatseisuutta ja ylimielisyyttä?
Sertzo S
01.03.2006 07:22:24 (muokattu 01.03.2006 07:24:20)
Kevyessä musiikissako ei esiinny kapeakatseisuutta ja ylimielisyyttä?

Varmasti pöljiä kommentteja löytyy kevyeltäkin puolelta, ja ylilyöntejä.
Minä olen vain törmännyt enemmän sieltä toiselta puoleta tulleisiin lukiessani ja jopa joskus koettuani sellaista.
Sertzo S
01.03.2006 08:04:23
Onkos kellään tietoa että mites tuo savonlinna bigbandin kohtalo on?
Olen kuullut huhuja että se loppuu mutta vappukonsertti on vissiin vielä ainakin tuloillaan.
Nyt jotenkin pystyy jo puhumaan tuosta savonlinnan tilanteesta. Ensimmäisen kerran syksyllä kun asiasta kuuli vitutti kyllä ankarasti. Anteeksi ruma sana mutta muutakaan ilmaisua ei ole.

Eipä ole. Kapellimestari Polan Reijolta voisi kysäistä. Harmi, jos pändi lopetetaan.
Joonas
01.03.2006 11:42:52
Siinä taas nähdään kulttuurin tärkeys urheilun rinnalla. Tällainen ongelma taitaa vaivata aika monta Suomen kaupunkia.

Urheilu on kulttuuria siinä missä musiikkikin. Ajattele sitä vaikka kehon taiteena, jos niin on helpompaa.

Ainiin; Jo antiikin Kreikassa...

Tottahan on, että noihin urheilujuttuihin panostetaan enemmän. Sille lienevät syynä ne, jo kauan sitten todetut tosiasiat, että loppujenlopuksi hinta suhteessa osallistujamäärään on halvempi kuin esimerkiksi musiikkipuolella ja urheiluharrastus edesauttaa terveyttä (ja tätäkin kautta säästää yhteiskunnan varoja...). Tuskin missään kaupungissa liikaakaan urheiluresursseihin on panostettu? Tai en mä ainakaan ole nähnyt tyhjillään seisovaa jäähallia koskaan. Kai nuo urheilijatkin kokevat jonkinlaisen resurssipulan vaivaavan.

Mutta homman nimihän on se, että kunnan budjetista päätettäessä jää musiikki ja muu kulttuuritoiminta (poislukien urheilu) ihan hyvin perustein usein vähemmälle siivulle, kuin kulttuuripuolen tyypit olisivat halunneet. Se raha on kuitenkin aina jostain pois, enkä mä esimerkiksi ole valmis tappelemaan jotain terveydenhuoltoalan tms. puolen vaatimuksia vastaan, koska tiedän, että niillä nyt ainakin on resurssipula ja oikeesti ehkä tähdellisempää tekemistä kun meillä musiikkipuolen henkilöillä.

Emmä tiedä mitä tässä tekis. Treenis lähtee kuukauden päästä jalkojen alta ja muutenkaan tää Tampere ei sovellu bänditoimintaan ollenkaan, kun jotkut baarit about haluaa saatana bändin maksavan siitä, että pääsee soittamaan. No, syksyllä Irlantiin, katotaan mitä se tuo tullessaan.

Joonas.
Moon vanha kettu. Älä ammu mua.
Sertzo S
02.03.2006 09:06:31 (muokattu 02.03.2006 09:15:51)
Savonlinnasalin entinen johtaja Matti Järveläinen kertoo näkemyksistään Savonmaa-lehdessä 1.03.06 täkäläisestä ilmapiiristä otsikolla 'Täältä puuttuu yhteistyön henki.' Mies puhuu asiaa. Lisää osoitteessa: www.savonmaa.com
BigPapa
02.03.2006 12:46:59

Savonlinnan ruokakulttuuri on ihan huippua, torilta saa parhaat lörtsyt.
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
Sertzo S
02.03.2006 13:15:08 (muokattu 02.03.2006 14:29:58)
Savonlinnan ruokakulttuuri on ihan huippua, torilta saa parhaat lörtsyt.

Lörtsyt ja kortsut. ;) Huuhaa-setä M. Innanen muistaakseni totesi aikoinaan tuon lörtsy-sanan tuovan aivan jotain muuta mieleen, kuin tuon litteän ja paikallisen lihapiirakan.
No, joo eli mitä eroa on savolinnalaisella lörtsylla ja kortsulla? No, kortsussa on yleeensä enemmän lihaa sisällä. Lörtsyt ovat silti kohtuuhyviä!

Jotain eloa ja pskan puhumista tänne klasaripalstallekin.
Joonas
02.03.2006 23:22:33
Kyllähän urheilulla ja musiikilla tuppaa olemaan eroja. Kyllähän nämä selvästi erotettiin myös jo antiikin Kreikassa. Esimerkiksi Platon ei ollut huolissaan urheilun turmiollisuudesta, mutta taiteen ja musiikin turmiollisuudesta kylläkin, sillä sillä oli omituisia vaikutusta sielunosien tasapainoon, ja vääränlainen musiikki saattoi turmella sielun harmonian.

Myös Arskalla on runousopissa taide jakaantuu aika selkeästi omaan kategoriaansa. Näissähän on tietysti rajatapauksia, ja joku tanssi nyt menee intuitiivisesti kuitenkin eri kategoriaan kuin vaikkapa painonnosto. Kaipa sitä voi ajatella niin, että urheilu on jollain tapaan osa kulttuuria, mutta väitän että se ei vastaa kyllä täysin samaan tarpeeseen kuin monet muut taidemuodot.

Antiikki vetäsyni liittyi siihen, että jos ajatellaan urheilua antiikin aikana, niin sen "kulttuurius" on ainakin mun mielestä selkeämpää kuin nykyaikana. Mun kulttuurikäsitys on kyllä sangen kulttuurintutkimuksellinen (alaa kun opiskelen), joten esim. se, miten ihmisillä on tapana vaikkpa pestä pyykkinsä on mulle jo kulttuuria.

Kenties voit sitten raportoida, että onko siellä osattu hoitaa nämä hommat paremmin?

Jos saan asiasta vaan tietoa, niin eiköhän se jossain tuu esille...

Kirjotin muuten hiton pitkän tekstin, ja kirjottamiseni aikana olin kuluneen ajan takia "logattu ulos" mnetistä, ja sitten mun teksti hävisi bittiavaruuteen. Perkele.

Joonas.
Moon vanha kettu. Älä ammu mua.
J.Hollström
06.03.2006 22:43:18
Koko Savonlinnan hommien toimimattomuus johtuu siitä, että ihmiset ovat niin hemmetin kateellisia siellä toisilleen. Päättävät elimetkin keksittyvät lähinnä riitelemään keskenään. Ihan persereikätouhua siellä. Ei ihme että hommat kusee.

Nyt jos vielä OKL sieltä lopetetaan, niin voi sanoa hallelujaa sille vähällekin vipinälle, mitä Oopperajuhlakauden ulkopuolella tapahtuu.

Puhun siis kokemuksesta, olen asunut siellä 18 vuotta. Muutama ihan asiallinen soittoniekka jäänyt sinne homehtumaan, joiden kanssa on kiva jammailla.
Mighty Shade "Sinun kannattaisi ottaa yhteyttä ammattiauttajaan, tuollainen agressiivinen mölli kuin sinä ajautuu, ellei jo ole, vaikeuksiin ja pahasti." -stenel
sellisti
06.03.2006 23:28:44
Koko Savonlinnan hommien toimimattomuus johtuu siitä, että ihmiset ovat niin hemmetin kateellisia siellä toisilleen. Päättävät elimetkin keksittyvät lähinnä riitelemään keskenään. Ihan persereikätouhua siellä. Ei ihme että hommat kusee.

Plus että kaikkea toimintaa leimaa saamattomuus ja kykenemättömyys reippaaseen päätöksentekoon sen sijaan että asioita vetkutellaan ja vatkutellaan loputtomasti. Viimeisin esimerkki on tämä kaupunginjohtajan valinta.

Nyt jos vielä OKL sieltä lopetetaan, niin voi sanoa hallelujaa sille vähällekin vipinälle, mitä Oopperajuhlakauden ulkopuolella tapahtuu.

Taidepainotteisen OKL:n lopettaminen olisi tosiaan paha isku, mutta on täällä sittenkin vielä mm. taidelukio, musiikkiopisto, orkesteriyhdistys, soitannollinen seura sekä ymmärtääkseni ihan aktiivinen jazzyhdistyskin, joten tuskin toiminta kokonaan lamaantuisi.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
Sertzo S
07.03.2006 08:28:52

Puhun siis kokemuksesta, olen asunut siellä 18 vuotta. Muutama ihan asiallinen soittoniekka jäänyt sinne homehtumaan, joiden kanssa on kiva jammailla.

Minä olen asunut liki 30 vuotta ja se on pohjalaiselle yhtä kärsimysnäytelmää. ;)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)