MikkiHiiri 27.02.2006 09:19:07 | |
---|
Ok, tuo otsikko ei ole varmaan paras mahdollinen, mutta ehkä tämä tästä selviää. Elikkä, mitä mieltä olette tästä tekniikasta. Esim, jos ensin ottaa G:n E-kieleltä ja sen jälkeen C:n A-kieleltä niin, että sormea ei nosteta, vaan painetaan G sormen päällä ja sen jälkeen C sormea liikuttamatta saman sormen kärkinivelellä. Ilmeisesti suhteellisen ok tekniikka jos sen hallitsee, mutta ainakaan itselleni ei ihan helppo. Erityisesti pikkurilli tuottaa ongelmia kun tahtoo mennä lukkoon niin että ei saa painettua niveltä otelautaan. Siis: kannattaako opetella, millaisissa tilanteissa erityisesti käyttökelpoinen, voisiko käyttää jopa koko kaulan leveydelta niin, että kun ottaa vaikka Bb:n niin silloinkaan ei sormea liikauteta. Näyttäisi siltä, että jotkut käyttää aika tehokkaasti kyseistä tekniikkaa ja silloin ei sormissa juuri liikettä havaitse. |
Nieby 27.02.2006 09:22:27 | |
---|
itse käytän tuota tekniikkaa keskisormella ja nimettömällä ainoastaan... |
jPekka 27.02.2006 09:54:29 | |
---|
Eikös noita kitarapuolella kutsuta barre-otteiksi...? 8-) "Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else."
-- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006) |
Zarmo 27.02.2006 10:10:15 | |
---|
Eikös noita kitarapuolella kutsuta barre-otteiksi...? 8-) Luulisin, että tässä on kyse sellaisesta tilanteesta, että soitetaan vaikkapa esim. hunppaa. Tai ylipäätään niin, että se toinen ääni sitten ei jää soimaan, kun siirrytään seuraavaan. Hankala selittää... GAS ei kuole, GAS nukkuu!
|
MikkiHiiri 27.02.2006 11:17:24 | |
---|
Luulisin, että tässä on kyse sellaisesta tilanteesta, että soitetaan vaikkapa esim. hunppaa. Tai ylipäätään niin, että se toinen ääni sitten ei jää soimaan, kun siirrytään seuraavaan. Hankala selittää... Jep, juuri tästä on kyse. Samanaikaisesti kun nivelellä painetaan C, sormen kärki nousee hieman niin, että G lakkaa soimasta. Sormi jää kuitenkin E-kielelle vaimentamaan sitä. Kyseisestä tekniikasta on käsittääkseni paitsi se etu että sormien ei tarvitse touhuta niin kovasti myös se, että pystyy soittamaan (jos osaa) nuotit paremmin täyteen aika-arvoonsa. Puhumattakaan siitä, että - ainakin omasta mielestäni - on todella coolin näköistä! Mutta josko joku voisi vielä ystävällisesti opastaa miten kannattaisi edetä. |
Samu S. 27.02.2006 11:22:36 | |
---|
Billy Sheehanin yksi salaisista aseista on juurikin tuollainen nivelletty soitto, ja herra päästelee tuolla tekniikalla melkoista vauhtia, joten voi siten muutakin soittaa kuin humppaa! :) Tästä ei nyt varmaan sinänsä ollut apua, tulipa vain mieleeni. |
Zarmo 27.02.2006 11:55:27 (muokattu 27.02.2006 11:56:46) | |
---|
Itse käytän moista systeemiä lähinnä sellasissa kiperissä paikoissa, joissa ei syystä tai toisesta pysty käyttämään mitään muuta sormea. HUmpat soitan mieluummin sormea vaihtaen. Vinkkejä en kyllä keksi. Reeniä vaan edit: hunpalla tarkoitan vaihtobassoa, joka toki toimii kuin häkä monessakin perinteisemmässä yhteydessä GAS ei kuole, GAS nukkuu!
|
Staalo 27.02.2006 13:04:50 | |
---|
Joissakin tilanteissa tulee käytettyä tuota, vaikka mieluummin nostan sormen kunnolla välissä. Mulla se toimii parhaiten sillä tavalla että sormi liikahtaa hiukan pois kieleltä sivusuunnassa ja sormenpää jää demppaamaan kieltä hiukan sivummalta. Näin nivel pystyy painamaan toista kieltä paremmin. Ja tietenkin auttaa jos basso ei ole kieltenväliltään mikään hirmuinen horo. Ja sen takia olenkin täällä juuri nyt ilman housuja. |
Aivan ehdoton tekniikka kyllä nopeissa usean kielen tiluissa. Itse käytän kaikilla sormilla ja kahdella kielellä kerrallaan, kun ei oikein riitä sormien voima puskemaan kolmattakin kieltä alas. |
Aki 27.02.2006 14:37:45 | |
---|
Samanaikaisesti kun nivelellä painetaan C, sormen kärki nousee hieman niin, että G lakkaa soimasta. Sormi jää kuitenkin E-kielelle vaimentamaan sitä. Tuossa tilanteessa oikean käden sormihan pysähtyy siihen E-kielelle, dempaten sen vähintäänkin riittävästi. Itse pidän vasurilla molemmat nuotit painettuna (jos siis halutaan legatoa) ja E-kieleltä soittaessa oikean käden etusormella, saman käden keskisormi menee nojaamaan A-kielelle valmiina soittamaan sen C-sävelen. Toi on ihan hyvä harjoitus tehdä kaikilla sormilla. Oma pikkusormeni ei taivu tuohon ollenkaan, josta on parissa tilanteessa jopa ollut haittaa. |
MikkiHiiri 28.02.2006 09:34:09 | |
---|
Tattista vaan kaikille hyödyllisestä palautteesta. Totta on, että oiken käden sormi demppaa alemman kielen kun ylempi soitetaan, joten vasurista ei tarvitse niin kovasti murehtia. Uskoisin, että tekniikka olisi hyödyllistä hallita ainakin etusormella ja keskisormella, joten jatkan harjoittelua! |
Jimoleon 28.02.2006 18:44:18 | |
---|
Mä oon ainaski ihan alusta asti käyttäny tota tekniikkaa... En ees tienny et toi luokitellaan "tekniikaks" "The biggest threat to creativity is fear, and Jaco did not fear anything" |
azrah 01.03.2006 12:21:14 | |
---|
Mä oon ainaski ihan alusta asti käyttäny tota tekniikkaa... En ees tienny et toi luokitellaan "tekniikaks" Niin mulla vähän sama juttu. Minusta se tuntuu aika luontevalta tavalta soittaa. Kitarataustalla saattaa olla osuutta asiaan... |