Aihe: unohtakaa tabit
1 2 3 4 5 6 7 8 9
zaahrock
21.02.2006 09:52:05
Sankoin joukoin tabienvastaiseen taisteluun! Nykypäivän nuoret ovat laiskuuttaan hyljänneet musiikin tärkeimmän osion sen oppimisessa, elikkäs kuuntelun.

Kuuntelulla oppii parhaiten, se antaa eniten ja jo pienikin "bongaus" jostakin kipaleesta harjaannuttaa korvaa valtavasti. Itse kun aloitin kitaransoiton menin massan mukana eli kaverini sanoi "se on helppoa, lue tabeja"..hylkäsin kuitenkin tabit piakkoin ja aloitin KUUNTELUN!

Kuuntelu tekee paljon rikkaammaksi soittajaksi; se on suht haastavaa ja oppii tuntemaan instrumenttiaan mielettömän paljon. Ja jos nämä perustelut eivät riittäneet, niin kuuntelu on erittäin ROOTSia, (varsinkin nykyään, vaikka sen pitäisi olla perusjuttuja..)BACK TO THE BASICS!

Okei, eli kuka on mukana anti-tabi -kampanjassa?
NeonKnight
21.02.2006 10:02:50
Hah, kuka nyt tabeja käyttäisi. :)
Itse olen viimeisen vuoden aikana plokkaillut korvalla noita biisejä, ja on tuo korva kyllä mielestäni vähitellen kehittynyt... aluksihan se oli h*lvetin hidasta, mutta nykyään menee jo vähän kevyemmin.

Tosin on tunnustettava, että kun opeteltiin bändin kanssa soittamaan Mr.Brownstone, niin oli pakko tarkastaa/opetella epäselvimmät kohdat tabulatuurien avustuksella. Mutta poikkeus sallittakoon...
lassemv
21.02.2006 10:05:36
Jep. Aikoinaan sitä piti korvakuulolta plokata kun ei ollu nettiä.
Soundi ei lähde vaan pysyy!
Ronsto
21.02.2006 10:13:49

Sankoin joukoin tabienvastaiseen taisteluun! Nykypäivän nuoret ovat laiskuuttaan hyljänneet musiikin tärkeimmän osion sen oppimisessa, elikkäs kuuntelun.

Kuuntelulla oppii parhaiten, se antaa eniten ja jo pienikin "bongaus" jostakin kipaleesta harjaannuttaa korvaa valtavasti. Itse kun aloitin kitaransoiton menin massan mukana eli kaverini sanoi "se on helppoa, lue tabeja"..hylkäsin kuitenkin tabit piakkoin ja aloitin KUUNTELUN!

Kuuntelu tekee paljon rikkaammaksi soittajaksi; se on suht haastavaa ja oppii tuntemaan instrumenttiaan mielettömän paljon. Ja jos nämä perustelut eivät riittäneet, niin kuuntelu on erittäin ROOTSia, (varsinkin nykyään, vaikka sen pitäisi olla perusjuttuja..)BACK TO THE BASICS!

Eiköhän jokainen opettele piisejä miten itse haluaa. Tosin mä opettelen vähän molemmilla. Eli tabeilla ja korvakuulolta.
Råckkenrålli
risto
21.02.2006 10:15:14

Oikein käytettynä tabulatuurit on ihan ok.
Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr.
atimoc
21.02.2006 10:32:24

Eikö se nyt ole aivan sama, opetteleeko joku biisin korvakuulolta, nuoteista vai tabulatuureista? Soittakaa vaikka riimukivistä tai luolamaalauksista, ei sen pitäisi olla keneltäkään pois.
Kun tekee töitä 40-50 tuntia päivässä, ei jaksa paljon muuta. Incoming message from the big giant head!
LordWinter
21.02.2006 10:36:30

En mä ite oikeastaan välitä siitä miten joku opettelee soittamaan, mutta kuunteleminen kehittää paljon enemmän kuin pelkkä tabulatuurien lukeminen. Silloin kun mulla ei ollut mitään levyjä niin oli vähän pakko hakee tabseja netistä, mutta sitten kun rupes levyjä kertyy nii sit niill ei ollu enää paljo käyttöö. Olen siis mukana.
Well, I got this guitar and I am learning how to make it talk.
BigPapa
21.02.2006 10:43:31 (muokattu 21.02.2006 10:45:38)

Voiskos nämä antitabistit sitten sanoa mitä pahaa on näissä sointukirja tabeissa, joista ihan tänään kitaran ostanut näkee miten sormet asetellaan soinnuissa?
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
Ronsto
21.02.2006 10:44:46

Eikö se nyt ole aivan sama, opetteleeko joku biisin korvakuulolta, nuoteista vai tabulatuureista? Soittakaa vaikka riimukivistä tai luolamaalauksista, ei sen pitäisi olla keneltäkään pois.

Yhdyn tähän.
Råckkenrålli
BigPapa
21.02.2006 10:46:46

Ei niissä mitään pahaa ole. Ja mitkä h*lvetin antitabistit?

Okei, eli kuka on mukana anti-tabi -kampanjassa
Mouth For War
21.02.2006 11:04:43
Eihän tabeissa nyt mitään vikaa ole. En nimittäin tiedä onko siitä mitään hyötyä lähteä opettelemaan 6-7 minuuttisia biisejä a la Steve Vai, Paul Gilbert, Jason Becker korvakuulolla...
Apricot
21.02.2006 11:29:58 (muokattu 21.02.2006 11:30:46)
Ymmärrän kyllä tämän pointin, että netti + tabit on tietyllä tavalla tuhonneet nuorten soittajien oman yritteliäisyyden, mutta olisi kohtuutonta vaatia, että vain niillä olisi oikeus soittaa mielimusiikkiaan joilla on jo valmiiksi riittävän hyvä korvakuulo niiden biisien plokkaamiseen.

Ongelma sinällään on se, että aloittelijat aloittavat liian vaikeista biiseistä. Kun mä olin teini-iässä, niin kaikki rämpyttivät Knocking On Heaven´s Dooria ja muita sen tyyppisiä ralleja, joita melkein jokainen pystyy plokkaamaan itse. Nykyään halutaan aloittaa suoraan kaiken maailman bodomeista, mastodoneista, lamb of godeista, chimairoista, opetheista sun muista, ja kuitenkin vedellään niitä päin persettä vaikka olisi tabit ja kaikki.
No problemo!
Khassera
21.02.2006 11:36:26
Huh, kuka nyt 100% tabeista kopsuttais omaa soittoaan? En minä ainakaan :o

Tabeja käytän suuntaa-antavasti ellei kyseessä ole todella helppo biisi. Viimeisin korvakuulolta opettelu on Dave Stewartin Lily was here:n kitaraosuus. Se on aika loistava biisi! Sitten vielä se saksofoniosuus vois käydä läpi kitaralla..

Tabeista voi myös tieten reenailla tekniikkaa, mutta jos saundia (sitä omaa tyyliä) hakee niin kandee opetella korvakuulolta.
"Minä en ole koskaan nähnyt tätä musajuttua sanojen 'scene' tai 'genre' kautta. Sellainen ajattelu on musiikillista rasismia." -Daron Malakian
Jucciz
21.02.2006 11:40:20 (muokattu 21.02.2006 11:49:29)
Eihän tabeissa nyt mitään vikaa ole. En nimittäin tiedä onko siitä mitään hyötyä lähteä opettelemaan 6-7 minuuttisia biisejä a la Steve Vai, Paul Gilbert, Jason Becker korvakuulolla...

Siinä vaiheessa kun Vain, Gilbertin ja Beckerin 6-7-minuuttiset biisit ylipäätään taittuvat puhtaasti ja virheettömästi, osaaminen on sillä tasolla, että tuskinpa tabit tarjoavat soittamiseen enää mitään lisäarvoa.

Itse miellän tabulatuurit "apupyöriksi": niiden avulla pääsee alkuun silloin kun ei vielä osaa ajaa. Niistä kannattaa kuitenkin hankkiutua eroon mahdollisimman pian. Kun kotipiha vaihtuu maantieksi, apupyöristä on enemmän haittaa kuin hyötyä - ja pelkästään apupyörien varaan laskeminen rajoittaa kokonaissuoritusta ja liikkumavapautta huomattavasti.

Olen kyllä itsekin huolissani siitä, miten vähän jengiltä löytyy oma-aloitteista intoa opiskella biisejä korvillaan ja minkä verran tuudittaudutaan siihen, että kyllä netistä "tablat" löytyy. Entä jos joudun yhtäkkiä bändiin ja pitäisi soittaa tuntemattomassa biisissä mukana? Missä tabit? Ai ei ole vai? No ei sit.
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
BigPapa
21.02.2006 11:41:35

Siinä vaiheessa kun Vain, Gilbertin ja Beckerin 6-7-minuuttiset biisit ylipäätään taittuvat puhtaasti ja virheettömästi, osaaminen on sillä tasolla, että tuskinpa tabit tarjoavat soittamiseen enää mitään lisäarvoa.

Itse miellän tabulatuurit "apupyöriksi": niiden avulla pääsee alkuun silloin kun ei vielä osaa ajaa. Niistä kannattaa kuitenkin hankkiutua eroon mahdollisimman pian. Kun kotipiha vaihtuu maantieksi, apupyöristä on enemmän haittaa kuin hyötyä - ja pelkästään apupyörien varaan laskeminen rajoittaa kokonaissuoritusta ja liikkumavapautta huomattavasti.

Autoissa on joskus jopa 4 pyörää tai enemmän.....ja ne ajelee maantiellä ja moottoriteillä....
Jucciz
21.02.2006 11:43:11
Autoissa on joskus jopa 4 pyörää tai enemmän.....ja ne ajelee maantiellä ja moottoriteillä....

Fiksumpi kaveri olisi ymmärtänyt, että apupyörät liittyvät polkupyöräilyyn eikä autoiluun.
kalamies#11 >-)))>
Ronsto
21.02.2006 11:49:23

Fiksumpi kaveri olisi ymmärtänyt, että apupyörät liittyvät polkupyöräilyyn eikä autoiluun.

Fiksumpi kaveri ei olisi verranut tabeja apupyöriin...
Råckkenrålli
Jucciz
21.02.2006 11:49:46 (muokattu 21.02.2006 11:50:27)
Fiksumpi kaveri ei olisi verranut tabeja apupyöriin...

Mielestäni vertaus on oiva. Ammattilaispyöräilijä ei käytä apupyöriä. Ammattilaiskitaristi ei soita tabeista.
kalamies#11 >-)))>
BigPapa
21.02.2006 11:53:28

Mielestäni vertaus on oiva. Ammattilaispyöräilijä ei käytä apupyöriä. Ammattilaiskitaristi ei soita tabeista.

Ammattilaispyöräilijä ei välttämättä ymmärrä mitään kitaransoitosta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)