Aihe: Kahden äänikortin käyttäminen äänityksessä - onnistuuko?
1
Kari Vieri
30.01.2006 08:43:04
Minulla on tuollainen firewireboksi joka äänittää 8 kanavaa siististi mutta tarvisin muutaman lisää. Onko mahdollista käyttää vielä esim 4 kanavaista USB boksia tai tietokoneen(kannettava) omaa äänikorttia?
Äänityksessä ohjelmana toimii Cubase SX
Miten reititys hoidetaan ?

Onko kukaan koittanut vastaavaa?

Kartsa
Olen hämmästynyt kuinka paljon olen kehittynyt viimeaikoina jopa joka päivä huomaa kuinka sitä on kehittynyt paremmaksi ja paremmaksi!
jPekka
30.01.2006 10:11:24

Periaatteessa voi, mutta homma voi mennä todella pahasti pieleen, elleivät kaikki äänityskortit käytä samaa kelloa. Eli yksi korteista masteriksi ja muut sille orjiksi.

Jos tuo ei onnistu, homma VOI toimia kohtuullisen hyvin, mutta silloin on parasta pitää kädet kyynärpäitä myöten ristissä. Jos korttien kellot vaeltavat kauaksi synkasta, raitoja on paha saada synkattua edes jälkeenpäin käsipelillä.

Tämä siis teoreettisena toteamuksena. Käytännön kokemusta ei ole.
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar
Puavali
30.01.2006 10:40:53
Onnistuu, mutta riippuu kai aika palio ohjelmasta. Ainakin Adobe Audition (eli Cool Edit Pro) sallii tuollaisen ja hyvin onnistuu.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
cubasisti
30.01.2006 11:30:30
Ei periaatteessa onnistu Cubasessa, koska Cubase käyttää kerrallaan tasan yhtä ASIO-ajuria. Jos katsot Device Setupia, niin siellä on valintalista, josta käytettävä ajuri valitaan. Siis ajuri, ei ajurit.

Tietääkseni jollain ASIO4ALL-ajureilla saa niputettua useita ajureita yhdeksi virtuaaliseksi kokonaisuudeksi, mutta en ole itse kokeillut. Voi olla, että on pelkkä urbaani legenda.

Vaikka saisitkin monta korttia käyttöön, niin seuraavaksi tulee kello-ongelma. Mitä jos äänikortti 1 antaa sekunnissa keskimäärin 44099 näytettä ja toinen keskimäärin 44101 näytettä? Mitä tehdään, kun muutaman sekunnin kuluttua sulla on yhdestä putkesta valunut 10 näytettä enemmän kuin siitä toisesta? Tunnin päästä korttien antamat näytemäärät eivät ole edes samalla hehtaarilla. Ja kuitenkin äänitysohjelman kannalta on aivan ehdoton vaatimus, että hetkellä X _täytyy_ olla käsiteltävänä TÄSMÄLLEEN ne 256 näytettä tai mikä lie onkaan puskurin koko. Jos toisen kortin kaikki mittaustulokset eivät olekaan "vielä tulleet", niin mitä tehdään? Jäädäänkö odottelemaan?

Kellot täytyy siis synkronoida samaan tahtiin. Samplekellon nimi englanniksi on "word clock", ja sulla täytyy olla äänikorteissa word clock -liitännät (BNC-liitin). Kaikissa ei ole.

Toinen vaihtoehto saada lisäkanavia on käyttää ADAT-liitäntää. Jos siinä sun firewire-boxissa on ADAT-inputti, niin hommaat jonkin ADATia pihalle antava A/D-muunninpurkin. ADAT-väylä kuljettaa optista piuhaa pitkin 8 kanavaa suuntaansa 24-bittisenä 44,1kHz:n ja 48kHz:n taajuudella. 96kHz:lla määrä tippuu puoleen.
Deadline tekee mestarin.
axelsson
17.02.2006 21:33:53
Mitenkäs esim. M-audion 2496 joka sallii 4 kappaletta samanlaisia kortteja olevan koneessa? Toimiiko tällöin synkkaus?
PIM
19.02.2006 13:14:04
Mitenkäs esim. M-audion 2496 joka sallii 4 kappaletta samanlaisia kortteja olevan koneessa? Toimiiko tällöin synkkaus?

No jos ajuri sallii niin toimii. Ainakin Terratec EWS88D:n tapauksessa kortit yhdistetään sisäisesti toisiinsa kaapelilla, jonka kautta synkkaus hoituu käyttäjän huomaamatta. Itse ainakin pistäisin äänikortin valinnassa juuri tällle ominaisuudella painoarvoa koska se kahdeksan yhtäaikaista kanavaakin jää äkkiä pieneksi jos haluaa esim. saada kokonaisen bändin livenä purkkiin.
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)