Aihe: Basarin ghost notet
1
18is9
14.02.2006 07:43:18

Nauhoiteltiin tässä levyä varten biisit purkkiin, ja nyt editointivaiheessa huomattiin että basarinsoitossani on aika v-mäinen piirre. Aika monessa kompissa missä pitäisi olla taukoa basarilla, niin soitan sinne (ilmeisesti) vahingossa lähes kuulumattomia iskuja. Ongelma on, että kun basaria sitten kompressoi ja eq:ttaa niin ne alkavat kuulostaa häiritseviltä. Käsin geittaamallahan ne saapi pois, mutta tulipahan mieleen että varmaan ne kannattaisi koettaa hioa pois soitostakin tulevaisuuden varalta. Onko kukaan kohdannut samanlaista ongelmaa, ja mikä siihen auttaa? Treenitilanteessa ko. iskut eivät kuulu ollenkaan, joten korviin ei voi luottaa, toki katsomalla näkee että nyt nuija heiluu vaikkei pitäisi. Onko pedaalin säädöissä vikaa (palautusjousi palauttaa turhankin aktiivisesti) vai onko ongelma puhtaasti soittotekninen?
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
ddrum54
14.02.2006 08:11:13
Jääkö sulla jalka vipattamaan vai heiluuko se pedalin nuija itsekseen? Jos pedali heiluu hallitsemattomasti, niin ratkaisu saattaisi löytyä suoravetopedalista. Ketjuvetoisella olen havainnut samanlaista ongelmaa.
2`n 4
WyW
14.02.2006 08:21:10

Juu. Tsekkaa tuo mitä ddrum54 totesi. Jos tapanasi on siirtää vasen jalka hihatin pedaalille tuplarykäisyn jälkeen voi ko. ilmiö myöskin tulla. Tämä tosin voi tulla myös silloin, jos jätät nuijan periaatteessa kiinni kalvoon lyönnin jälkeen, se kuitenkin pomppaa siitä. Itse joskus pääsin eroon tuosta yhden keikan aikana kun oli kerran käytössä tosi herkäks säädetty basaritriggeri :)
http://koti.mbnet.fi/iapunen/bleh/blackani.gif
18is9
14.02.2006 08:34:32

Joo, taitaa kyseessä olla vähän sekä - että -ongelma. Joskus basarin iskun jälkeen nuija tekee juuri sellaista pomppivaa liikettä joka saattaisi johtua pedaalista, mutta toisaalta joskus kyllä valmistan joitain iskuja etukäteen, jolloin iskulle syntyy sellainen hiljainen etuisku joka kuuluu sitten nauhalla.

Pitäisi varmaan treenailla yksikseen niin että kiinnittää tuohon asiaan erityistä huomiota. Sähkörummut herkillä säädöillä varmaan auttaisivat asiaa. Pitänee myös koettaa säätää omia pedaaleita ja lainata jonkun muun erilaisia pedaaleita ihan testimielessä.
Strumbali
14.02.2006 08:43:37
Mulla oli samanlainen onkelma joskus. Mielestäni pääsin siitä eroon ihan vaan treenaamalla ja soittamalla vain selkeät iskut basarilla. Mulla ei tainnut ola mitään etuiskuja, mutta jotain ylimääräisiä räpellyksiä sinne joskus lopsahteli.
ettäjotta
mechanic
14.02.2006 09:34:42

Mulla oli tismalleen sama ongelma, joka tietty tuli vasta studiossa ilmi. Ensin ihmeteltiin, että mitäs ihmeen pauketta sieltä tulee, mutta mun mokahan se oli. En ole kauheasti asialle tehnyt mittään, joskus treeneissä sen huomaa silmällä. Pitäs yrittää kyllä korjata homma pikimmiten. Ärsyttävä homma.
Tuntematon Sivari
rm_wispila
14.02.2006 09:47:56
mitä se käsin geittaaminen on? Eikös nuo saa ihan perinteisesti geittaamalla (ne piänet miähet siellä pikku laatikon sisällä) pois.
Hakee vaan sopivan säädön, jolloin portit ei aukea noilla hipaisuilla, vaan tosi iskut ainoastaan lasketaan kuten kirveslitassa...
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
VRock
14.02.2006 10:46:14
Pomppimiset saa minusta pois reiällisellä resokalvolla... Tai pienellä dempillä... Varmaan tapetaan tuon demppivinkin jälkeen
"And you can have my deodorant..!"
J. Cool
14.02.2006 11:19:26 (muokattu 14.02.2006 11:22:33)

hehe luin topikin ja katoin et jes kerranki mielenkiintonen aihe mut oliki sitten vähän jotain muuta ku mitä odotin :D jos ghosti tulee vahingossa niin varmaankin kannatta treenata jaloille kontrollia pedaaliin. toinen juttu sit jos on tuplakompeista kova kiire haikkaan ja jousi on kireä kuin paris hiltonin vyö. Jos tuo on se ongelma, niin kai siinä vois auttaa edellä mainittujen lisäksi ainaki joku näistä:
a) jousen löysäys
b) treenaa sellanen tapa et ku siirryt ni pysäytät aina jalalla pedaalin liikkeen
c) soita basareita vasuri-leadina niin on aikaa siirtyä haikalle paremmin (näin ite teen yleensä, muista syistä). välttynee kovalta sählingiltä kun ei tartte 16th-osan aikana liikkua maagisesti.

e: mielestäni tällaiset asiat on kuitenkin soittoteknisiä. Tekniikkaa hiomalla varmasti löytyis ratkasu, videopätkä kertois varmasti paljon. Ja jos ite hanskaa systeemin niin voi soittaa setillä kuin setillä ilman vastaavia ongelmia. Aina ei kuitenkaan ole mahdollisuutta soittaa omilla kamoilla.
Joku tykkä humpa, joku tykkä hevi.
koera
14.02.2006 11:54:44
Soitatko basaria kenties kantapää alhaalla?
Se on huumori mikä naurattaa.
kampela
14.02.2006 12:00:49

Mullakin tuli stutiossa vähän samanlainen onkelma esiin. Mä oon tottunu hautaamaan aina sen nuijan iskun jälkeen kalvoon kiinni. Eli siis aina sillon tällön kovan iskun jälkeen kuulu vähän semmonen hypähtävä hiljanen isku.
Tirlittan.
Tindrum
14.02.2006 12:29:23
Mullakin tuli stutiossa vähän samanlainen onkelma esiin. Mä oon tottunu hautaamaan aina sen nuijan iskun jälkeen kalvoon kiinni. Eli siis aina sillon tällön kovan iskun jälkeen kuulu vähän semmonen hypähtävä hiljanen isku.

Aivan sama juttu. Mutta kun jalka on kun joulukinkku, minkäs teet?
m© Olipa sitten niin tai näin, mutta näin on.
18is9
14.02.2006 13:05:18

hehe luin topikin ja katoin et jes kerranki mielenkiintonen aihe mut oliki sitten vähän jotain muuta ku mitä odotin :D

Joo, ihan tahallani laitoin ko. otsikon, silä osa "vääristä" iskuista on ihan oikeasti samanlaisia kuin virpalla soitettavat ghost notet, eli hiljaa ja oikeassa taimissa. Tämän vuoksi puhuin myös "käsin geittaamisesta" (basariraidat eteen tietokoneen näytölle ja mutea sinne minne ei ääntä haluta), koska musiikkimme on sen verran dynaamista että osa noista halutuista hiljaisemmista iskuista geittautuisi normaalilla geitillä myös.

Sen verran pitää soittotekniikasta kommentoida kun olette kyselleet, soitan vasuri aina haitsulla joten mikään tuplapedaaliongelma tämä ei ole. Soitan myös kantapää ylhäällä, joten huono jalkapöydän kontrollikaan ei tule kyseeseen. Ilmeisesti kyse on ennemmin korvien välistä, pitää vain alkaa kiinnittämään asiaan enemmän huomiota.

Kysymys vielä: soittavatko esim. jazz-rumpalit oikeasti ghost noteja basarilla? En näe mitään syytä miksi ei, ei se teknisesti kovin vaikeaa voi olla kun osaan sen jo luonnostaan :)!
wavelength
14.02.2006 13:52:40

Soittavatko esim. jazz-rumpalit oikeasti ghost noteja basarilla?

Ennen vanhaan, swingin kulta-aikoina, kun akustisen basson piti kuulua lavalta ilman vahvistimia, rumpali soitti hentoisia neljäsosia vahvistaakseen bassolinjaa. Sanotaan kuitenkin, että rummun pitää tuntua, vaan ei kuulua. Tekniikalla on hieno englanninkielinen nimikin, feathering.
En tiedä mistä puhun.
J. Cool
14.02.2006 16:19:14

Kysymys vielä: soittavatko esim. jazz-rumpalit oikeasti ghost noteja basarilla? En näe mitään syytä miksi ei, ei se teknisesti kovin vaikeaa voi olla kun osaan sen jo luonnostaan :)!

kaikki rumpalit soittavat ghosteja basarilla. tai ainakin kaikkien pitäisi osata soittaa niitä - jä käyttää sitten musatyyliin sopivalla tavalla ja määrällä. yks oleellisimmista perustaidoista, joka on aikalailla tyylilajiriippumaton.
Joku tykkä humpa, joku tykkä hevi.
rm_wispila
14.02.2006 16:32:15
Tähän olemme vaan soundikehityksessä tulleet; kaikki nyanssit pois, gatet ja kompurat kehiin ja pisteeksi triggeröity sample päälle. Soita siinä sitten jotain ghosteja...
Rockmusiikin (aikas laaja käsite) sisällä tuo dynamiikka on puristettu kohtulllisen ahtaalle, tässä mielessä jazz-puoli lienee säilyttänyt jotain liikkumavapauksia tämän suhteen.

Kyllä tämä vaikuttaa todella laajalta salajuonelta kaikkia rumpaleita (ja muitakin muusikoita) vastaan. Pikkuhiljaa muokataan soundipuolta siihen suuntaan, että lopuksi normaali kuulostaa väärinsoitetulta... onhan sähköinen äänitys ja vahvistus muuttanut koko settibalanssinkin täysin. Totta kai kehitystä tapahtuu aina, kaikki muuttuu, vauhti on kova. Eniten kuitenkin ottaa aivoon mustavalkoinen ajattelu, ellet soita "normin mukaan", soitat väärin. Näin ei saisi olla.

Soita vaan ghost-noteja, jos suinkin irtoaa... aina kannattaa liittyä vastarintaliikkeeseen musiikin puolesta.
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
vernie
15.02.2006 12:11:12
Samaan ongelmaan olen törmännyt. Mulla tuo ilmiö tapahtuu ainakin silloin, jos hautaan nuijaa kalvoon palautusvoiman ollessa liian suuri (=jousi kireällä / nuija liian takana / lyöntikalvo kireällä / reiätön resokalvo). Eli hautaus ei onnistukaan täydellisesti vaan tulee pieni pomppu, joka aiheuttaa hiljaisen jälki-iskun. Tuon tapaista voi sattua silloinkin, jos annat nuijan pompata kalvosta, mutta pysäytät paluuliikkeen ennen aikojaan.

Itse ratkaisin ongelman etsimällä pedaalista sopivan kompromissisäädön, ja kiinnittämällä asiaan enemmän huomiota treenatessa. Soittele vaikka erilaisia treeenejä / komppeja pelkällä basarilla ja hae nuijalle järkevä liikerata. Sitten vaan tuhansia toistoja, jotta uudet liikeradat menevät kunnolla selkärankaan, eivätkä vanhat tavat pääse kummittelemaan edes kammottavassa äänitystilanteessa. :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)