Aihe: Mista levysta aloittaisin tutustumisen Neil Young:iin?
1 2
Arseska
17.08.2003 02:13:55

No otsikko kertookin jo kaiken oleellisen.

Eli ehdotuksia kehiin, ja mieluiten pienen perustelun kera.
Anssi Kelasta diggaaminen osoittaa sellasta terveellistä avointa suhtautumista musiikkiin vapaana taiteena. -Suomen Tietosanakirja
Blue Moon
17.08.2003 02:50:30 (muokattu 17.08.2003 02:51:49)

Tjaaa... "Harvest" on ollut mulle se mieluisin Neil Young-levy. Perustelut... ääh. Tunnelmaltaan yhteinäinen kokonaisuus, jota on helppo lähestyä? Ja tietysti kerrassaan upea "Heart of Gold" - biisi.

Taitaa olla saatavilla CD:nä samassa pläjäyksessä "After the Gold Rush":in kanssa.
- It's been a long time coming -
1960-1980
17.08.2003 13:29:20
Jos rokkia haluat niin Ragged Glory tai livetupla Weld on paras valinta. Tuo Harvest on myös ihan hyvä valinta joskin edustaa Niilon hiljaisempaa puolta.
Le Haba
17.08.2003 13:33:55 (muokattu 17.08.2003 13:34:17)

Äänestän Comes a Time - levyä
KooAa
17.08.2003 13:57:29
Mulle ei ole muut kolahtanu kun "After the Gold Rush".
Koo(Aa)lla ei ole väliä !
G-mies
17.08.2003 14:23:14
Itse myöhäisherännäisenä aloitin Weld:illä. Levyllä on paikka paikoin julmat soundit: harvoja levyjä joita kuunnellessa tekee mieli koko ajan lisätä volumea! Se on rock™.
kivi
17.08.2003 14:35:31 (muokattu 17.08.2003 14:38:50)
Decade-triplalla suosittelisin aloittamaan. Se on Niilon itsensä kokoama, ja sisältää lähes pelkästään kuningasraitoja. Ja esimerkiksi miehen ehkä hienointa biisiä "Winterlong" ei muualta enää löydäkään, sinkkubiisiksi kun aikoinaan jäi.

Itselle varmaan rakkain noista Niilo Nuori -levyistä on ankara ja vihainen Zuma. Mutta kyllä Harvest on kautta aikojen se suosituin ihan hyvästä syystä, sopii hiljaisempiinkin fiiliksiin. Myöhempää, kulmikkaankiukkuista Youngia kuvaa hienosti Rust Never Sleeps, miehen 70-luvun lopun / 80-luvun alun comebacklevy.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Lähikauppias
17.08.2003 22:28:14

Minä aloitin Harvestilla ja kolahti aivan penteleesti. Aloita sinäkin sillä tai After The Goldrushilla.
Marlowe
18.08.2003 01:39:14 (muokattu 18.08.2003 10:47:49)
Neil Youngin mittavaan uraan mahtuu niin monenlaista tuotosta, että suosituksia on siltä pohjalta vaikeata antaa, mutta eivätköhän sellaiset erinomaiset klassikkolevyt kuin "Harvest" (herkempää), "Everybody Knows This Is Nowhere" tai "Rust Never Sleeps" (rokkaavampaa) ole ihan hyviä tapoja aloittaa kyseiseen artistiin tutustuminen.

Nyrkkisääntönä voisi pitää, että kaikki 1969-1979 välisenä aikana levytetyt pitkäsoitot ovat tasokkaita, joskin "Tonight's The Night" on omaan makuuni vähän liian rupinen. Sitä ei sanottavammin tulekaan soiteltua. Uudemmista levyistä voisi kokeilla ainakin kaunista "Harvest Moonia", jonkinlaisen kokoelman virkaa toimittavaa "MTV Unpluggedia" ja miksei myös "Are You Passionatea", joka on ehdottomasti aliarvostettu albumi.

Hullumpi ei ole myöskään "Decade"- kokoelma.
The unhappiest people I know, romantically speaking, are the ones who like pop music the most. (Nick Hornby)
Arseska
18.08.2003 04:40:36

Kiitos kaikille vastanneille, varsinkin Herra Sinapille. Taidan lahtea tuolla Harvest:illa liikkeelle ja katsotaan mihin paadytaan.
Mr. Mustard saa kaksi plussaa, toinen erinomaisen selonteon Young urasta ja toin musa.netin historian parhaasta ensimmaisesta postauksesta.
Anssi Kelasta diggaaminen osoittaa sellasta terveellistä avointa suhtautumista musiikkiin vapaana taiteena. -Suomen Tietosanakirja
Mr. Mustard
18.08.2003 18:21:39
Kiitokset plussista:)
Itse aloitin After the goldrushilla ja sen jälkeen Harvest. Vähän myöhemmin Zuma ja sitten...
"Life is what happens to you when you´re busy making other plans" - John Lennon.
Kostello
18.08.2003 18:41:20

Mulla eka Young-levy, minkä kuuntelin, taisi olla Live Rust. Hyvä paketti aloittelijalle, puolet akustista, puolet Crazy Horsea ja hyviä biisejä riittää. Ei oo tosin tullut ostettua itelle CD:nä, kun tuli hommattua Rust Never Sleeps -DVD, jolla on sama keikka.
Toinen levy taisikin olla After The Gold Rush, joka on myös varsin monipuolinen ja yksi parhaista. Tosin niitä on niin paljon, että vaikea pistää järjestykseen.
aksiom
19.08.2003 15:08:31
Neil Young ei ole erehtymätön nero. Tästä osoituksena miehen surkeat levyt 80-luvulla.

Olen samaa mieltä. Yksi asia vaan mikä minua ihmetyttää on että (minusta) yksi parhaista akustisista neilin levyistä unohdetaan lähes aina. Puhun levystä nimeltä hawks and doves joka ilmestyi 1980. Tosi mukavia akustisia biisejä kuten little wing, captain kennedy ja the old homestead.

Levy sai kyllä aikoinaan huonon vastaanoton koska rust never sleepsin jälkeen odotettiin punkkilinjan jatkuvan, mutta luulisi muuten neiliä diggailevien siitä pitävän.

Mr mustardille kyllä plussia tuosta levyjen listauksesta. Puhuit melkeen kuin minun suulla.
JulGubbe
20.08.2003 13:29:32
Ei sitä levyjen kautta voi ihmisiin tutustua. Suosittelisin, että menet ihan vaan nöyrästi hattu kourassa soittamaan Hra. Youngin ovikelloa. Aloita keskustelu kohteliaasti esittelemällä itsesi ja asiasi. Eipä aikaakaan kun istut Neil Youngin ja hänen perheensä kanssa Youngien takapihalla grillaamassa ja keskustelemassa päivänpolttavista, yhdysvaltain sisäpolitiikkaan liittyvistä aiheista.
Kyllä pukki tietää!
Mr. Mustard
20.08.2003 23:13:49
yksi parhaista akustisista neilin levyistä unohdetaan lähes aina. Puhun levystä nimeltä hawks and doves joka ilmestyi 1980. Tosi mukavia akustisia biisejä kuten little wing, captain kennedy ja the old homestead.

Levy sai kyllä aikoinaan huonon vastaanoton koska rust never sleepsin jälkeen odotettiin punkkilinjan jatkuvan, mutta luulisi muuten neiliä diggailevien siitä pitävän.

Totta puhut. Hyvä levy, joka kuitenkin on saanut ristiriitaisen vastaanoton. Noihin aikoihin, eli kylmän sodan maailmassa, Young esitteli julkisesti Reaganin politiikkaa ("haukat") ihannoivia poliittisia käsityksiään, mikä järkytti monia, jotka olivat pitäneet Youngia hippi-rauha ja rakkaus -aatteiden tulkkina ("kyyhkyt").

Jotkut levyn kantrirockbiiseistä on tulkittu monasti juuri reaganismin ylistykseksi ja niitä on haukuttu "punaniskakantriksi".

Itse en hirveästi ole kuunnellut levyä "poliittisella" korvalla, vaan aivan kuten sinunkin korvasi sanovat: kyseessä on nippu varsin mukavia sävellyksiä. Tuo mainitsemasi The Old Homestead on mukava biisi ja mielenkiintoinen mm. siksi, että siinä soitetaan KÄSISAHAA! (se ujeltava ääni).

Voisin antaa levylle arvosanan ****, mutta jätin sen tahallani listauksesta pois, sillä tarkoitus oli antaa neuvoja mistä kannattaisi lähteä Youngin tuotannossa liikkeelle ensimmäiseksi. Katsoisin, että "haukat ja kyyhkyt" sopivat paremmin Youngin "alkeisoppimäärän" suorittaneille eli ns. "pidemmälle ehtineille".
"Life is what happens to you when you´re busy making other plans" - John Lennon.
Mr. Mustard
20.08.2003 23:18:09
...vielä Hawks and Doves levystä pikku juttu: se kuuluu niihin entisiin "missing six" -levyihin, joka vasta nyt on julkaistu CD -muodossa. Joten kipin kapin levykauppaan ja ostoksille;)
paavi
21.08.2003 01:57:30
Taas pitkasta aikaa luen tata m.nettia ja taytyaa sanoa, etta onneksi tama viela elaa...ja ihan hyvin! taytyy itsekin taas joskus kontribuoida tanne jotain. Niin, Young...hmmm..itse en tunne kovinkaan hyvin, mutta kylla ne hittibiisit kolahtaa. Silloin ei pieni epavireisyys laulussakaan tai sotkuinen soundi haittaa...
Jos soittaisin humppaa, olisin vieläkin ahdistuneempi.
2541
21.08.2003 10:00:42

Kuului näihin päiviin saakka ns missing six-levyihin, eli niihin kuuteen levyyn joita hra Young syystä tai toisesta ei ole antanut julkaista CD:nä. Nyt enää Time fades away on julkaisematta CD:nä (korjatkaa jos muistan väärin).

Journey Through The Past on vielä julkaisematta, se oli soundtrack saman nimiseen elokuvaan. Kuulemma ei tasoltaan kovinkaan hyvä (elokuva & levy).

Time Fades Awayn poisjättäminen cd -julkaisuista oli typerää. Hyvä livelevy, joissa kaikki biisit uusia.
aksiom
21.08.2003 11:20:56
Voisin antaa levylle arvosanan ****, mutta jätin sen tahallani listauksesta pois, sillä tarkoitus oli antaa neuvoja mistä kannattaisi lähteä Youngin tuotannossa liikkeelle ensimmäiseksi. Katsoisin, että "haukat ja kyyhkyt" sopivat paremmin Youngin "alkeisoppimäärän" suorittaneille eli ns. "pidemmälle ehtineille".

Olen samaa mieltä. Kunhan vain purin tuskiani siitä että hakws & doves niin usein unohdetaan ihan fanienkin toimesta. No ehkä asiaan tulee korjaus kun se nyt ilmestyi ceedeenäkin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)