Nitrodelay 12.02.2006 11:54:15 | |
---|
Joo, kylläkai se näin on. Mä oon itse alkanut kallistumaan näissä kuulokeasioissa siihen, että noi studiokuulokkeetkin on hiukan eriytyneet musiikkityylien mukaisesti. Eli, jos on bassobuustaavat luurit, niin säädät bassot mielestäsi hyvin jytkyttäväksi. Sitten jos ajat ne neutraaleista monitoreista, niin eikös ne bassot tule silloin toivottua kevyempänä ulos. Mutta jos ajat ne vastaavanlaisista bassokorosteisista ämyreistä, niin eikös luurit ja ämyt ole silloin synkassa. Vois kuvitella, että tanssibiitin teossa tämä olisi olennaista. Perinteisessä popissa ja rockissa pyöritään enemmän keskialueella, noin kärjistäen. Jos kaikki olis vaan luovia, oltais vielä puussa. |
januszian 12.02.2006 12:29:27 | |
---|
Joo, kylläkai se näin on. Mä oon itse alkanut kallistumaan näissä kuulokeasioissa siihen, että noi studiokuulokkeetkin on hiukan eriytyneet musiikkityylien mukaisesti. Eli, jos on bassobuustaavat luurit, niin säädät bassot mielestäsi hyvin jytkyttäväksi. Sitten jos ajat ne neutraaleista monitoreista, niin eikös ne bassot tule silloin toivottua kevyempänä ulos. Mutta jos ajat ne vastaavanlaisista bassokorosteisista ämyreistä, niin eikös luurit ja ämyt ole silloin synkassa. Vois kuvitella, että tanssibiitin teossa tämä olisi olennaista. Perinteisessä popissa ja rockissa pyöritään enemmän keskialueella, noin kärjistäen. - Tätähän kaipaisin juuri luureilta että ne soisi Genelecin kanssa "unittina..." Etten joudu toisille kuunnellessani nostamaan tai laskemaan mitään vaan käytän molempia harmoniassa. Nuo AKG K240S:t saattaa kyllä olla liian muhkeat... Käyn maanantaina omilla levyilläni kuuntelemassa ja vertailemassa. "Oma kämppä on aina plussaa." - Aristoteles.
http://www.zilakka.com |
Joo, kylläkai se näin on. Mä oon itse alkanut kallistumaan näissä kuulokeasioissa siihen, että noi studiokuulokkeetkin on hiukan eriytyneet musiikkityylien mukaisesti. Eli, jos on bassobuustaavat luurit, niin säädät bassot mielestäsi hyvin jytkyttäväksi. Sitten jos ajat ne neutraaleista monitoreista, niin eikös ne bassot tule silloin toivottua kevyempänä ulos. Mutta jos ajat ne vastaavanlaisista bassokorosteisista ämyreistä, niin eikös luurit ja ämyt ole silloin synkassa...
Eli miksaus lähtee studiolta bassoköyhänä. Olisikohan logiikassa parantamisen varaa? |
Nitrodelay 12.02.2006 13:30:45 | |
---|
...niin vai luodaanko uudenlaista logiikkaa. Se kai on nykyisin tunnustettava, että musaa tehdään hyvin monenlaisia taajuusalueita ajatellen ja painottaen. Toimiiko kaikki kaikkeen - sitä en osaa sanoa, mutta tästä voi keskustella. Jos kaikki olis vaan luovia, oltais vielä puussa. |
Raimo 12.02.2006 14:08:36 | |
---|
Eli miksaus lähtee studiolta bassoköyhänä. Olisikohan logiikassa parantamisen varaa? Ei lähde jos ne bassokorosteiset luurit tuntee hyvin ja sellaisilla tahtoo kuunnella... Blah. |
Arpakyna 12.02.2006 14:49:14 | |
---|
No näinhän se on. Kannattaa vain sitten varautua siihen, että bassot peittää alleen alakeskialueen. |
Raimo 12.02.2006 15:32:54 (muokattu 12.02.2006 15:33:09) | |
---|
No näinhän se on. Kannattaa vain sitten varautua siihen, että bassot peittää alleen alakeskialueen. Tottakai, ja luurit ovat ainakin omasta mielestäni kunnon miksaustöissä vain pienessä tuplatsekkaus- roolissa, eli ei pelkillä luureilla voi oikeasti miksata. IMHO ja sillai... Blah. |
januszian 12.02.2006 19:08:08 | |
---|
Tottakai, ja luurit ovat ainakin omasta mielestäni kunnon miksaustöissä vain pienessä tuplatsekkaus- roolissa, eli ei pelkillä luureilla voi oikeasti miksata. IMHO ja sillai... - Ei kyllä varmasti voi kokonaista tehdä eikä kannatakaan. Mutta kun tuntuu olevan ainoa vaihtoehto saada subwoofer alueet kuuluviin ilman että ostan 35 kiloa bassoa kerrostaloon jossa seinät on tehty popcornista ja lattia puunvärisestä kierrätyspaperista. :) Gensun 1029A:t menee 70 hertsiin ja luureilla tarkastetaan niiden alle jäävät taajuudet ja mahdolliset piikit. "Oma kämppä on aina plussaa." - Aristoteles.
husvan 13.02.2006 01:28:49 | |
---|
Onkos nyt niin että noi Monitorit tarvitsee aina sen kuulokevahvistimen? Esim kannettavasta cd-soittemesta pitäis pystyy kuuntelemaan. |
tommi1 13.02.2006 03:14:34 | |
---|
En vieläkään ymmärrä tuota "hifistely" -argumenttia. :P En minäkään aivan täysin, vaikka olen toki monesti ennenkin törmännyt tuohon. Lienee kyse vähän siitä, miten hifi määritellään...Ainakin Sennheiserin HD600 ja HD650 kuulokkeita käytetään paljon masterointipajoissa ja olen niitä nähnyt suositeltavan myös miksausvaiheessa asioitten tarkistamiseen. Esim: http://mail.music.vt.edu/pipermail/spectrafoo/2004-December.txt(kyse enemmän masteroinnista muistaakseni) http://recforums.prosoundweb.com/index.php/mv/msg/1706/0/0/0 Mitään soittoluurejahan nuo 600 tai 650 ei ole avoimen rakenteensa takia. Itse tilasin juuri HD600:t rikkoutuneiden K240S:n tilalle (tai rinnalle, mikäli saan AKG:t vielä korjattua). |
jPekka 13.02.2006 10:06:53 | |
---|
Onkos nyt niin että noi Monitorit tarvitsee aina sen kuulokevahvistimen? Esim kannettavasta cd-soittemesta pitäis pystyy kuuntelemaan. Kyllä kannettavassa cd-soittimessakin on kuulokevahvistin, ja ihan riittävän tehokas Monitoreille. Kyllä, olen kokeillut omassani (Citizenin halpis) ja erinomaisen hyvin toimii ja soi. "Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else."
-- G'Kar |
januszian 13.02.2006 14:59:08 (muokattu 13.02.2006 15:28:38) | |
---|
Ostin 240 M luurit. Tykästyin puodissa niiden "luonnollisempaan" sointiin verrattuna 240S:ään. Valinta tapahtui osin basson perusteella jota 240S:ssä olisi ollut liikaa tod. näk. mutta kuitenkin yllättävämmin yläpää vaikutti valintaani joka noissa 240S:ssä oli todella ohut ja boostatun kuuloinen. 240M:ssä se oli luonnollisempi mun korvaan. Hintakin oli kriteeri... Jos käy kuuntelemassa luureja Helsingin Musiikissa/Musakauppa.fi:ssä niin kandee melkein ottaa oma CD-soitin mukaan. Se niiden vehje oli aikas luokaton esitys kun ei lukenut levyä ja pätki pienestäkin liikkeestä melkosesti. Lisää kokemuksia kun olen noita kuulostellut tovin jos toisenkin. "Oma kämppä on aina plussaa." - Aristoteles.
husvan 14.02.2006 16:05:31 | |
---|
Vielä semmonen ehkä tyhmä kysymys että voiko noi impedanssi erot aiheuttaa jotain vaurioita jompaan kumpaan vahvistimeen tai kuulokkeisiin? Eli voiko AKG monitorit tökätä mihin tahansa laitteen kuuloke liittimeen ja katsoa tuleeko ääntä? Kuulokevahvistimeen ei ole vielä rahaa. |
Antti1 14.02.2006 16:26:05 | |
---|
Monitorit voi laittaa ihan huoletta mihin tahansa luurivahvistimeen 600ohm impedanssinsa takia. Pienempiarvoiset saattavat tuottaa joillekin vahvistimille vaikeuksia. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had |
Arpakyna 14.02.2006 17:44:40 (muokattu 14.02.2006 17:59:08) | |
---|
Tottahan tuo on siinä mielessä, ettei ainakaan matalan impedanssin takia kärähdä vahvistin. Jännitettähän nuo taas sitten vaatii melkoisesti, mitä ei välttämättä löydykään paristokäyttöisistä laitteista. Herkkyys tietty ratkaisee myös paljon, se kun vaihtelee kuulokkeissa melkoisesti: HD600 97dB SPL / 1mW verrattuna AKG K240M 88dB SPL / 1mW Eli AKG tarvii melkein kymmenkertaisen tehon soidaakseen yhtä lujaa. EDIT: niin piti vielä lisäämän, ettei kuulokkeiden kanssa yleensä kyllä ole pelkoa vahvarin kärähtämisestä vaikean kuorman takia, jollei niitä sitten kytke rinnan useampia. |
husvan 14.02.2006 18:14:52 | |
---|
OK. kiitos vastauksesta! |
januszian 14.02.2006 19:58:35 (muokattu 14.02.2006 20:39:39) | |
---|
Nyt kun sitä sitten sivutaan tässä niin kun kerroin saavani M-Audio Delta 1010LT output 3/4 RCA-parista enemmän mehua kun ikinä tarviin kuulottimille adapteripiuhalla jossa on 3.5 mm naaras jacki toisessa päässä ja 2 uros RCA plugia toisessa, niin vaikuttaako tuo suoraan "linjaan" tökkääminen nyt sitten luurien taajuusvasteeseen ja jos niin miten? En nyt mitään ihan hirveen radikaalia huomannut kun vertasin mun Creative DDT100 (tai jotain sinnepäin) dekooderin kuulokeulostuloon josta kuuntelin DVD-soittimen kautta CD:tä ja DVD on optisella piuhalla kiinni dekooderissa. Olipa rykäys. :) Ehkä hilusti stydimpi (bassookkaampi) saundi ja tossa Delta korttijutussa on enemmän trebleä. Ei siis niin että toisen kasvaessa toinen kutistuu... (luin sen artikkelin impedansseista ja muista mutten tajunnut sanaakaan...) "Oma kämppä on aina plussaa." - Aristoteles.
Arpakyna 15.02.2006 16:51:57 | |
---|
enpä usko, että taajuusvaste noissa juuri muuttuu eri lähteistä. Dampingiin se kyllä voi jonkin verran vaikuttaa, kuultavastikin. Siihen, miten taajuusvaste muuttuisi (jos muuttuisi) ei oikein voi ottaa kantaa tietämättä kuulokkeen impedanssivastetta. Tietty syitä tuohon kuultuun eroon voi olla paljon muitakin. |