![]() 10.02.2006 13:39:24 | |
---|---|
Itseoppinut joo. Luulenpa, että helpomalla pääsee, kun menee opettajalle, joka selvittää miten joku komppi/filli soitetaan ja miten sitä kannattaa lähteä harjoittelemaan. Netistä on nykyään paljon hyötyä ja kaupat on väärällään monenlaisia DVD-pläjäyksiä, jotka opastavat soiton saloihin. Aloitusaikoinani en mennyt opetukseen, kun piti olla niin pirusti kaikkea järjestäytynyttä toimintaa vastaan ;). Kuulin kyllä kaverilta bossanovan ja peruskompin sen rumpuopen antamalta C-kasetilta. Tulihan ne sitten opeteltua. Olen käynyt muutamalla klinikalla toteamassa, että olen soitossani oikeilla linjoilla sen suhteen, mitä pitäisi harjoitella ja minkälaisella tekniikalla mitäkin juttua pitäisi soittaa. On ollut ihan mukava huomata olleensa oikeilla jäljillä. ettäjotta | |
![]() 10.02.2006 13:42:27 | |
Itseoppinut, tai paremmin sanoakseni oppimaton. N. 5 vuotta soitellut, ja oikeastaan pelkästään "vapaasti", bändin kanssa 90% ajasta. Eli tekniikka on perseellään, rudimentti tms. harjoitukset aloitin vasta äsken, mutta koskaan ei ole liian myöhäistä... | |
![]() 10.02.2006 13:43:03 | |
Räpelsin itsekseni noin vuoden verran ennen ensimmäistä rumputuntiani, jonka jälkeen olen käynyt enemmän tai vähemmän jatkuvasti opettajan pakeilla. Riippuu täysin opettajasta ja oppilaasta, mitä asioita tunneilla puidaan. Ensimmäinen opettajani Klaus Suonsaari opetti vain ja ainoastaan jazzia, jota sitten paukutinkin viikon verran kuusi tuntia päivässä. Syncopation-treenien avulla nuotinlukutaito ja independence lähtivät kehittymään aikamoista vauhtia. Orivedellä Ari Isotalo opetti sitten enemmän tekniikkaa ja perusasioita: rudimentteja, snaresooloja, eri tyylejä, käsiperkussioita... Saman vuoden aikana erilaiset ha(r)joituskirjat, kuten New Breed, Syncopation, Stick Control ja Art of Bop Drumming, olivat ahkerassa käytössä, koska tuntien aineistot eivät vaatineet täysipäiväistä omistautumista. Tämän vuoden ajan olen ollut Jyväskylän konservatoriolla Rami Väyrysen opissa, joka on tähän mennessä sisältänyt kapulatekniikkaa, kiperiä rumpusooloja, lattarityylejä ym., eikä omien juttujen treenaamiseen meinaa jäädä aikaa. Kolme eri opettajaa, kolme täysin eri lähestymistapaa opettamiseen. Suonsaari opetti jazzin alkeiden lisäksi treenaamaan hitaasti, tarkasti ja ahkerasti. Isotalo opetti nöyryyttä perusasioiden hallintaa kohtaan. Tämän hetken opetuksen teema on sanavaraston kartuttaminen sekä rytmisten ideoiden käsittely ja variointi. Kaikista opettajistani on ollut suunnatonta hyötyä, enkä tiedä, olisinko jaksanut jatkaa rummunsoiton opiskelua ilman heidän opastustaan. Iso kiitos heille. En tiedä mistä puhun. | |
![]() 10.02.2006 13:51:15 | |
Tuskinpa kukaan voi väittäää olevansa todella itseoppinut... paitsi jos on pullossa kasvanut. Eikä rumpuopetuksessa välttämättä ole mihinkään tutkintoihin tähtäävästä puurtamisesta kysymys. Luultavasti kaikki "itse" oppineet imevät sitten vaikutteensa ja oppinsa joltain muulta taholta. Ei siihen aikaan paljoa ollut nettejä sun muita hienoja videoita kun ite olen aloitellut. No, tosin muutaman vuoden sinun jälkeesi mutta kuitenkin. Eli kyllä mä sitä ainakin sanon itseoppineisuudeksi. Ja nyt kun niitä lähteitä olisi tarjolla, niin jotenkin en pysty niitä hyväksi käyttämään kun tälle tielle on lähtenyt/joutunut. Tottahan sitä imuroidaan levyiltä komppeja sun muita rämistyksiä mutta itse ne on täytynyt sinne kipporivistöön soveltaa ja kyllä tämä on minusta juuri sitä itseoppineisuutta. Sex, choppers and rock´n roll!!! | |
![]() 10.02.2006 14:17:08 | |
Itse ne asiat on opeteltava, kukaan ei tee työtä puolestasi. Mielestäni on tärkeää, että on jokin ammattilainen antamassa hyviä neuvoja, jottei mennä perse edellä puuhun ja näin ollen voi säästää aikaa turhalta pyörän uudelleen keksimiseltä. Kyllä sen itsekin muistaa, kun olin soitellut pari vuotta satunnaisesti (about 2h / viikko) ja luuli olevansa kovakin rumpali, niin ensimmäisellä soittotunnilla alettiin katsomaan, että miten sitä kapulaa pitäisi kädessä pitää. Nöyryytys oli melkoinen :). Ensimmäinen opettajani oli hyvin vaativa ja suorastaan jännitti tunneilla ihan törkeesti, mutta tunnilta lähdettyäni olin täynnä insipiraatiota ja himoa harjoitelua kohtaan. Otan vielä nykyäänkin soittotunteja, mutta nykyään sitä alkaa olemaan jo vähän pänkki, eikä välttämättä innostu ollenkaan opettajan näkemyksistä tai on täysin erimieltä :). Musikaalinen itsenäistyminen ;). | |
![]() 10.02.2006 14:22:30 | |
Openluona oon säännöllisesti käynyt, mutta kaiken olen kuitenkin joutunu itte opettelemaan. Olen siis itteoppinut. Opettaja voi ohjata semmosiin asioihin joita ei itte tule miettineeksi treenata. Suosittelen, mutta varmaan omatoimisestikin opettelemalla voi oppia kelpo rumpaliksi. Voi olla antoisampaakin kun opetella niitä mitä toinen sanoo. Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ- | |
![]() 10.02.2006 14:23:16 | |
Jos säännöllisesti käyt opettajalla niin et kyllä ole itseoppinut. | |
![]() 10.02.2006 14:25:36 | |
Itseoppinutta täälläkin. Peruskompista lähtien opin itse. Rumpujen taakse ja soittamaan, niin siten olen oppinut. Mielenkiinnosta kysyn: Mitä "rumputunneilla" opetellaan? Tekniikkaa.Hyvä tekniikka nopeuttaa oppimista.Itse olen alkanut käydä tunneilla,vasta yli 10 vuoden "itseopiskelun" jälkeen.Oli mielenkiintoista huomata,että mistä johtuu,kun jotkut jutut täytyy soittaa "hampaat irvessä"-täysin perseellään olevasta tekniikasta.Paljon rudimenttiharjoittelua,rupeaa huomaamaan koko soiton muuttuneen positiivisempaan suuntaan,kun on malttanut naputella rudimentteja ja neliraaja-koordinaatioharjoituksia niin usein kuin mahdollista. Itse olen myös havainnut,että jos rumpusetti sijaitsee sellaisessa paikassa,johon täytyy lähteä ihan asioikseen harjoittelemaan,jää tekemättä.Tämä em. seikka hidasti oppimistani vuosikaudet,tuli vaan soiteltua bändin kanssa.Tässä kohdassa padit yms, vermeet auttavat,voi soitella hissukseen vaikka kerrostalossa. Suosittelen ainakin käymään katsomassa,mitä se rumpuopettaja voi kertoa soitosta.Turha ylpeys ei auta tässä asiassa.Oppimisen perusehto on terve nöyryys. Ja tämä ei tarkoita,että en uskoisi,etteikö hyväksi rumpaliksi voisi tulla ihan itse harjoittelemalla.Mutta kaikki mikä helpottaa/nopeuttaa oppimistani,käy minulle. Hullulta ei voi paljon vaatia. | |
![]() 10.02.2006 15:06:29 | |
Rumpali-naapuri oli alussa oikein avulias, opetti peruskompin ja antoi soitella omilla rummuillaan, ja kakkossettinsä lainasikin minulle :) Kuitenkaan sen enempää ei opettanut, hän lienee itsekin aika lailla itseoppinut, antoi pari videota josta sai sitten hieman katsella mallia. Siitä lähtien on tullut itse opeteltua, (todella) vähän kirjallisuutta tutkien, videoita ja muita soittajia katsellen sekä levyjä kuunnellen. Tältäkin foorumilta on tullut hyviä vinkkejä, kiitos niistä :) Opettajalle ajattelin kyllä hakeutua, tekniikkani kun ei ole järin hyvä. Olen myös vähän laiska tekemään noita "oikeita" harjoituksia, usein luisuu vain biisien soittelemiseksi. "TÖ MOOR AI INTERÄKT VIT PIIPOUL, TE MOOR AI LÖÖRN" -T 101
Käy täällä jos asut Salon seudulla: Salon Seudun Bändit | |
![]() 10.02.2006 15:16:22 | |
Koskaan en ole tunneilla käynyt ja kuten moni on täällä todennut, on se johtanut lähinnä siihen, että tekniikka on melko syvältä ja taitotaso ehkä 3-4 vuotta tosissaan soittaneen tasolla. Jotain 9-10 vuotta kuitenkin jo enemmän ja vähemmän aktiivisesti soittanut. Nyt sitten yritän kovasti treenailla, että saisin edes perusasiat paremmalle mallille. Videoilta olen yrittänyt napata erinäisiä jippoja ja tekniikoita, joistakin on ollut oikeasti hyötyäkin. Suurimmaksi osaksi olen kuitenkin soitellut itsekseni/bändin kanssa ja levyjen mukana. The downward spiral never ends. | |
![]() 10.02.2006 15:39:59 (muokattu 10.02.2006 15:42:00) | |
N.5 vuotta on tullut soitettua, enkä ole vielä kertaakaan ollut rumputunnilla. Joskus ala-asteella musiikin opettaja opetti peruskompin, ja siitä se sitten lähtikin aika liukkaasti rullailemaan eteen päin. Huomasin että määhän osaan tän, toisin kuin ennen rumpuja kokeilin bassoa, kitaraa ym.. Ne ei oikeen koskaan lähteny sujumaan, mutta rummut vain tuntui heti tosi helpolta. Mutta tarkoitus olisi hankkiutua opettajan pakeille tässä joku hieno päivä, kunhan saan sen hommakseni hoitaa. Tähän asti on tullu lähinä vain paukuteltua vapaasti mitä sattuu, mutta myös olen vedellyt virveli rudimenttejä ja klikkikin ollut käytössä ahkerasti. Nyt olen vielä ruvennut treenaamaan raajojen itsenäisyyttä. Pitkää pinnaahan se vaatii kun itse hankkii tietoa netistä sun muista kirjoista ja ottaa vaikutteita eri rumpaleista jne.. Mutta voisin lyödä vetoa, että kun sinne opettajan pakeille menen, niin on tekniikassani, lyöntitekniikassa ym. erittäin paljon parannettavaa. Mutta toivon kuitenkin että olen ollut edes jotenkin oikeilla jäljillä. Two coke or not two coke? | |
![]() 10.02.2006 15:53:56 | |
Jos säännöllisesti käyt opettajalla niin et kyllä ole itseoppinut. epäilen et tuo oli läppä.... tai sit ei... Onko se ärrr? Onko se ooo? Onko se see? onko se koo? | |
![]() 10.02.2006 15:57:09 | |
Itseoppinut, tai paremmin sanoakseni oppimaton. N. 5 vuotta soitellut, ja oikeastaan pelkästään "vapaasti", bändin kanssa 90% ajasta. Eli tekniikka on perseellään, rudimentti tms. harjoitukset aloitin vasta äsken, mutta koskaan ei ole liian myöhäistä... Tää on tosi lähellä meikäläistä. Paitti että oon ollu kahdella rumputunnilla. Nii ja levyjen kanssa oon soitellu, ja nuotteja osaan lukea... Eli ei siinä nyt sitte ollukaan niin paljon yhtenäistä. :P Zook - Root Canal Recovery | |
![]() 10.02.2006 16:04:57 | |
Noin puolitoistavuotta soitin ilman opettajaa, joka käy kerran kahdessa/kolmessa viikossa 45 minuuttia. Eli suhteellisen itseoppinut olen. "Hää hä hä häähää!" -Bacchus | |
![]() 10.02.2006 17:47:35 | |
itse oppinut olen. tai voiko oikeastaa sanoa että oppinut kun on vielä opittavaa. joitakin tunteja olen enoltani pyytänyt ja tulen kyllä jatkossakin pyytämään oli sen verran hyödyllistä. kiitos siis hänelle. mikäs sen mukavempaa kun saada haasteellista harjoiteltavaa. allekirjoitus | |
![]() 10.02.2006 20:02:23 | |
Vaikka olenkin jo lähes 10 vuotta käynyt rumputunneilla, niin jotenkin tuntuu, että paljon enemmän on tullut juuri nimenomaan opittua tuntien ulkopuolella itse. Oikeastaan musiikkia kuuntelemalla..videot ja kirjat ovat vain väsyttäviä katsoa..mielummin korvilla. En perusta Wecklistä | |
![]() 10.02.2006 20:07:06 (muokattu 10.02.2006 20:22:09) | |
Tekniikkaa.Hyvä tekniikka nopeuttaa oppimista. Tuota kyllä puollan. On tullu huomattua, että sitä mukaan kun oma tekniikka on kehittynyt, sitä nopeammin opin uudet asiat. Biiseistä kuulee yleensä viimeistään tokalla kertaa miten joku juttu menee ja sillä viisiin.. En perusta Wecklistä | |
![]() 10.02.2006 20:45:31 | |
Koko homma lähti junnuna, kun kuuntelin Mötley Cruen eka(?) levyä, jossa joku biisi alkaa ihan normi beat-kompilla (Helter Skelter ???). Taputin pöytää, ja hoksasin jotenkin että " tää taputtaa tälleen neljästi ja sitte tää jalka näin aina ku sanotaan yks ja kolme jne... Muaskauppaan sitten kokeilemaan oikealla rumpusetillä ja samaltahan se kuulosti :) Olin siis oppinut soittamaan rumpuja!! Sittemmin tuli harrastettua itseopiskelua AC/DC:n matkassa ja joidenkin muidenkin. Äiti laitto mut musiikkiopistoon, jossa suoritin kai 1/3. Sitten rumputunti oli yhtäaikaa Ritari-Ässän kanssa, joten opisto sai jäädä. Kaikessa surkuhupaisuudessaan on kai mainittava, että opetinpa itsekin jossain yksityisessä musiikkikoulussa n. vuoden verran ihan pikkukersoja. l. "Sokea taluttaa sokeaa", kuten joku jo asian ilmaisi. Kävin muuten eilen hakemassa joitain rumpuopetuskirjoja kirjastolta. Älyttömästi sitä on kaikkea... Tuli muuten muutama iso HOHO lukiessani erästäkin kirjaa: Hard Rock:(X=1/4) HH:X--- SN:X--- BD:-XXX Japanische Schulmädchen kleben Steiken auf ihre Köpfer und Komodo ißt die. | |
![]() 10.02.2006 20:54:02 | |
Toistaiseksi olen itseoppinut ja vähän yli 2 vuotta on nyt tullut aktiivisesti soiteltua. Tunneille aion kyllä mennä kunhan on rahaa ja aikaa. Sellanen sivumaininta tässä, että tästä keskustelupalstasta on ollut aivan hemmetisti hyötyä, että kiitosta vaan kaikille siitä :). ...o- ...o- ...o- ...o- >(o ) | |
![]() 10.02.2006 20:56:11 | |
Toistaiseksi olen itseoppinut ja vähän yli 2 vuotta on nyt tullut aktiivisesti soiteltua. Tunneille aion kyllä mennä kunhan on rahaa ja aikaa. Sellanen sivumaininta tässä, että tästä keskustelupalstasta on ollut aivan hemmetisti hyötyä, että kiitosta vaan kaikille siitä :). Se on kyllä totta. Vaikka itse olenkin parisen vuotta tunneilla käynyt, niin kyllä tältä palstalta on kaikenlaisia vinkkejä aina silloin tällöin soittoon saanut, vaikka välillä tuntuukin, että puhutaan vaan pelkistä kamoista. metallia Kemistä: UNIC | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)