Aihe: Luovuus vs. sukupuolinen suuntauminen
1 2 3
Ari-77
04.02.2006 00:16:08
Eli tietysti tämä yleinen harhaluulo,että esim. homot ovat luovempia ja taiteellisesti lahjakkaampia kuin heterot.

Joten tuli mieleen,että onko teillä kellään joko omakohtaista eli itse koettua tietoa asiasta tai muuten vaan mielipidettä. Tarkoitus ei ole kaivaa ketään kaapista ulos tai painostaa kaveria käräyttämään. Itseäni vaan ainakin risoo kun kuulee sanottavan että homoseksuaalit ovat taiteellisempia ja luovempia.Sama sarjaa kuin väite, että kaikilla neekereillä on hyvä rytmitaju jne.

Toki olen tietoinen,että viihdemaailmassa on ainakin enemmän kaapista tulleita homoja kuin esim. rakennusteollisuudessa,mutta mikä johtuu mistäkin ja mikä on syyn ja seuraksen suhde?
Hakeutuvatko sukupuolisten vähemmistöjen edustajat taiteelliseille aloille,koska ovat taiteellisia vai koska taiteellisilla aloilla on yleisesti hyväksytympää olla"erilainen"?
Everybody Needs Dancemusic , sometimes...
sellisti
04.02.2006 00:37:08
En menis allekirjottamaan.

Ei mulla tietysti tutkimustietoa ole, mutta kuulostais vähän hutaisten tehdyltä yleistykseltä. En mä oikein näe, miten nuo kaksi asiaa olisivat yhteydessä toisiinsa, vaikka tietysti joku psykologi senkin varmaan osais selittää jos niin on.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
Torniojaws
04.02.2006 00:47:24

Sama sarjaa kuin väite, että kaikilla neekereillä on hyvä rytmitaju jne.

Minä taas luulen, että tuo johtuu siitä, että rytmimusiikki oli/on erittäin tärkeässä asemassa Afrikassa ja muissakin tummaihoisten kulttuureissa. Vähän sama kuin länsimaissa klassinen musiikki - kaikki tietävät ainakin muutaman tunnetun melodian ja suurin osa ihmisistä tunnistaa heti, kun tulee väärä nuotti jossain klassisessa sävellyksessä.
Relativity [Grindcore] ¤ Vortech [Industrial Progressive Metal] ¤ Coldway [Death Met
Ostinaatio
04.02.2006 01:13:08
Tuskinpa tästä voi sanoa mitään kovinkaan kattavaa, tai erotella mitään tekijöitä.

Se on ainakin selvä, että jos tosiaan on niin, että taiteellisilla aloilla on enemmän homoseksuaaleja, niin on helppo keksiä monia syitä miksi poikkeava sukupuolinen suuntautuminen voisi ajaa luovempaa tilanteeseen. Pääasiassa tulee mieleen se, että erilaisuus saattaa johtaa sellaiseen "vieraantumiseen" joka pistää enemmän miettimään ja käyttämään mielikuvitusta, ja toisaalta tosiaan antaa enemmän tarvetta itseilmaisulle, kuin jos on perusjamppa jonka elämän pääsisältö on sählyharrastus. Mutta nämä nyt on vain tällaisia heittoja tosiaan.
"Tuhotkaa kansa, murskatkaa ja vaientakaa se. Sillä eurooppalainen valistus on suuriarvoisempi kuin kansa." -Dostojevski
Karlsson
04.02.2006 01:15:38
Tuskinpa tästä voi sanoa mitään kovinkaan kattavaa, tai erotella mitään tekijöitä.

Se on ainakin selvä, että jos tosiaan on niin, että taiteellisilla aloilla on enemmän homoseksuaaleja, niin on helppo keksiä monia syitä miksi poikkeava sukupuolinen suuntautuminen voisi ajaa luovempaa tilanteeseen. Pääasiassa tulee mieleen se, että erilaisuus saattaa johtaa sellaiseen "vieraantumiseen" joka pistää enemmän miettimään ja käyttämään mielikuvitusta, ja toisaalta tosiaan antaa enemmän tarvetta itseilmaisulle, kuin jos on perusjamppa jonka elämän pääsisältö on sählyharrastus. Mutta nämä nyt on vain tällaisia heittoja tosiaan.

Mä taas katson, että taidealoilla erilaisuuden esilletuominen on sallitumpaa. Eli homo ei jää niin helposti kaappiin (kuin vaikka niissä sählypiireissä). En usko että seksuaalinen suuntautuminen vaikuttaa luovuuteen mitenkään.
tigrushka
04.02.2006 07:46:50
En usko että seksuaalinen suuntautuminen vaikuttaa luovuuteen mitenkään.

Minäkään en usko että seksuaalinen suuntautuminen itsessään vaikuttaisi luovuuteen, mutta mikäli sen lieveilmiönä on "ruma ankanpoikanen"-ilmiö (ei tarkoita tässä ulkonäköä, vaan ulkopuolisuuden ja erilaisuuden tunnetta), se vaikuttaa siten että ko. ihminen eristäytyy ja mahdollisesti myös pakenee mielikuvitusmaailmaan mikä taas tuo tilaa ja temmellyskenttää luovuudelle ihan toisella tavalla kuin ihmisellä joka on luokan/koulun suosituin tyyppi ja aina pyörimässä porukoissa.
I got stripes ^..^
Feggy
04.02.2006 08:56:38 (muokattu 04.02.2006 08:59:25)

Jotkun on taiteellisia ja luovia, toiset taas ei. Ei se katso sukupuolista suuntautumista, ihonväriä, kokoa tai mitään muutakaan ominaisuutta. Mä en valitettavasti ole kumpaakaan.
"Musiikki voi viedä järjen, tytöt vievät sen varmemmin. Minä hullu molempiin sorruin, hyvä että hengissä selvisin." - Vaaralliset lelut: Kaunis laulu
Tympee Huttunen
04.02.2006 09:20:56
Minä taas luulen, että tuo johtuu siitä, että rytmimusiikki oli/on erittäin tärkeässä asemassa Afrikassa ja muissakin tummaihoisten kulttuureissa. Vähän sama kuin länsimaissa klassinen musiikki - kaikki tietävät ainakin muutaman tunnetun melodian ja suurin osa ihmisistä tunnistaa heti, kun tulee väärä nuotti jossain klassisessa sävellyksessä.

Tässä se väärään menevä ajattelutapa juuri on. Musta => afrikkalainen kulttuuri, bongorummut => Hyvä rytmitaju.

Aika harvalla nykypäivän tunnetulla mustalla rumpalilla on mitään yhteyksiä afrikkaan tai sen kulttuuriin. Ihonväri kyllä viittaa siihen suuntaan, mutta kristinuskoon ovat isoisätkin syntyneet ja käyneet läpi jenkkilän sulatusuunin, näin jyrkästi yleistäen. Rotuennakkoluulot ovat jotenkin aika syvässä vieläkin ja automaattisesti ajatellaan mustan rumpalin olevan todella tiukka ja groovaava. Enkä siis todella tarkoita ettei olisi tajuttoman hyviä mustaihoisia rumpaleita, vaan sitä että on myös tajuttoman hyviä valkoihoisia (ja mitä muita värejä nyt on:) rumpaleita.

J. Karjalaisella oli musta rumpali ja keikan jälkeen ihmiset tulivat aina kehumaan tämän soittoa. Karjalainen ihmetteli koska rumpali ei todellakaan ollut hyvä. Tämäkin viittaa siihen, että mustia rumpaleita pidetään automaattisesti muita parempina.

Olisi joskus hauska tehdä audiovisuaalinen testi, jossa soittaisi vuoronperään eri rotujen rumpaleita, mutta itse musiikki olisi aina jonkun eri rumpalin soittamaa. Tulokset varmasti menisivät ennakkoluulojen mukaan.

Itse aiheeseen poiketen, niin ovathan homotkin ihmisiä ja kyllä heissäkin on erityylisiä ihmisiä. Nyt on vain julkisuudessa nämä trendihomot, mutta onhan niitä jotain "nallekarhu"homoja, jotka ovat isoja ja karvaisia miehiä.
Minä Mikä sua vaivaa Mauri? Onko sulla tauti?
Karlsson
04.02.2006 11:41:45
Minäkään en usko että seksuaalinen suuntautuminen itsessään vaikuttaisi luovuuteen, mutta mikäli sen lieveilmiönä on "ruma ankanpoikanen"-ilmiö (ei tarkoita tässä ulkonäköä, vaan ulkopuolisuuden ja erilaisuuden tunnetta), se vaikuttaa siten että ko. ihminen eristäytyy ja mahdollisesti myös pakenee mielikuvitusmaailmaan mikä taas tuo tilaa ja temmellyskenttää luovuudelle ihan toisella tavalla kuin ihmisellä joka on luokan/koulun suosituin tyyppi ja aina pyörimässä porukoissa.

Mutta kun ei se seksuaalinen suuntautuminen ole ainut syy eristäytyä. Ihmisiä syrjitään ihan mistä vaan. Joten en nostaisi homoja/lesboja mitenkään erityisasemaan tässä.
tigrushka
04.02.2006 11:44:47
Mutta kun ei se seksuaalinen suuntautuminen ole ainut syy eristäytyä.

Ei olekaan, enkä niin väittänyt. Se on vain yksi monista mahdollisista syistä.
I got stripes ^..^
Karlsson
04.02.2006 11:48:20
Ei olekaan, enkä niin väittänyt. Se on vain yksi monista mahdollisista syistä.

Totta, mutta en edelleenkään allekirjoita minkäänlaista yhtyettä seksuaalisen suuntautumisen ja luovuuden välille.
tigrushka
04.02.2006 11:54:29
Totta, mutta en edelleenkään allekirjoita minkäänlaista yhtyettä seksuaalisen suuntautumisen ja luovuuden välille.

En minäkään, tuo oli vain yksi mahdollinen selitys tälle stereotypialle. Jostainhan ne syntyvät, vai mitä? ;)
I got stripes ^..^
Tympee Huttunen
04.02.2006 12:52:54
Lisätään vielä, että käsittääkseni joiden homojen ylikorostettu käytös johtuu siitä, ettei muuten muut homoseksuaalit tietäisi heidän suuntaustaan.
Minä Mikä sua vaivaa Mauri? Onko sulla tauti?
Karlsson
04.02.2006 13:18:16
En minäkään, tuo oli vain yksi mahdollinen selitys tälle stereotypialle. Jostainhan ne syntyvät, vai mitä? ;)

Joo, mutta ei niitä kannata ruokkia. Stereotypioita siis.
tigrushka
04.02.2006 13:33:32
Joo, mutta ei niitä kannata ruokkia. Stereotypioita siis.

Ruokinko minä niitä? Mielestäni en.

Enkä vieläkään ymmärrä mistä ja varsinkaan miksi jaksat vielä väitellä kun ymmärtääkseni olen samaa mieltä kuin sinä.
I got stripes ^..^
Karlsson
04.02.2006 13:36:15
Ruokinko minä niitä? Mielestäni en.

Kyllä.

Enkä vieläkään ymmärrä mistä ja varsinkaan miksi jaksat vielä väitellä kun ymmärtääkseni olen samaa mieltä kuin sinä.

Siis väitelläänkö tässä? Mun mielestämä on ihan keskustelun rajoissa menevää. Voi asioista puhua muutenkin kuin vastakkainasetteluilla.
RockDesk
04.02.2006 15:43:25
Ainakin syntsapopin ja teatterin puolella taitaa olla "heikäläiset" korostetummin esillä. Onneksi jättävät rokkihommat rauhaan...
- don't count on any second coming -
sellisti
04.02.2006 15:46:21
Onneksi jättävät rokkihommat rauhaan...

Sepäs oli suvaitsevainen lausunto. Mistäs tiedät paljonko heitä rokkipuolella on?
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
J.Ahonen
04.02.2006 15:48:48 (muokattu 04.02.2006 15:49:25)
Eiköhän niille rock Areillekkin perse maistu? Näin jos miehistä puhutaan.

Freddy mercury, anyone?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)