Aihe: Rumpalointi ja laulaminen
1 2 3
koera
02.02.2006 20:52:46
Olen jo vuosien ajan saanut harjoittaa bändihommissa soiton ohella myös stemmalaulantaa. Tykkään laulamisesta ja siksi olenkin aina innolla ottanut myös stemmajuttuja kontolleni. Todella haastavaa hommaa, vaatii hyvää koordinaatiota ja ajatusta, sekä tietysti sitä sävelkorvaa, jota rumpujensoitossa ei niinkään paljoa vaadita. Olen vuosien saatossa kyllä huomannut itselläni mukavasti kehitystä laulun ja soiton yhteenpelaamisessa, mutta aina tietty riittää parannettavaa, sekä laulutekniikassa että kropan koordinaatiossa laulaessa.

Mitään erityistä kysyttävää minulla ei asiasta ole, vaan toivoisin keskustelua ja ajatuksia, erityisesti muilta laulavilta rumpaleilta. Kiitos.
Se on huumori mikä naurattaa.
south_of_heaven
02.02.2006 21:07:12
Minä laulan koko ajan soittaessa, tosin en aivan perinteisessä mielessä. Kunhan mölisen ääneen suurinpiirtein kaiken, mitä soitan. :)

Eikös Max Weinberg tee näin soittaessaan? Siltä hän ainakin näyttää, kun soittaa.
ilmoitti South_of_Heaven
Progressor
02.02.2006 21:17:31
Minäkin olen toisessa bändissäni taustalaulajana. Kompit ovat onneksi sen verran perusosastoa, että homma ei tuota suuria vaikeuksia. Sain vielä siinä mielessä "pehmeän laskun" touhuun, että bändi aloitti akustisena kokoonpanona, jossa soitin rumpujen sijaan vain helistimiä. Myöhemmin, kun vaihdoin rumpuihin, lauluhommiin oli siten jo jonkinlainen pohja.

Tietysti ongelmiakin on. Laulukohdissa minun on pidettävä fillit hyvin minimaalisina, tai muuten menee pieleen. Jonkin verran esiintyy myös kiilaamista. Lisäksi jotkut laulustemmat menevät niin korkealle, että ne ovat minun baritoniäänelläni melkoista kimitystä. Onneksi taustalaulu ei kuulu yleisölle kovin selvästi, joten pieni huojuminen ei haittaa. Pääosin pysyn nuotissa melko hyvin, mikä lienee suurelta osin absoluuttisen sävelkorvan ansiota.

Hauskaa hommaahan tuo laulaminen on. Jotenkin vain pidän laulavia rumpaleita vähän kummallisina, vaikka sellaisia onkin paljon ja itsekin olen sellainen :-)
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
Kukkis 77
02.02.2006 21:29:02

Meikäläinen kailottaa biisien kertsejä omaksi huvikseni. Lauluäänihän meikäläisellä on todella upea mutta se pilaantuu ulos tullessaan.
Mihi est propositum in taberna mori
Limbus
02.02.2006 21:35:49

Lauluäänihän meikäläisellä on todella upea mutta se pilaantuu ulos tullessaan.

Kaikenlaisia... + :)

Itse pidän erittäin paljon myös laulamisesta, mutta siinä käy usein samalla tavalla kuin tuossa lainauksessa. :) Halusin oppia laulamaan, joten sävelkorvani kehittämiseksi aloin soittelemaan hieman syntikkaa, kitaraa ja bassoa, ja tulosta on tullut.
Humisen myös yleensä jotain melodiaa kun bändin kanssa soitellaan, vaikka se ei piisiin oikeastaan kuulukkaan. Näinkin kehittyy mukavasti. Ensi viikolla pitäisi aloittaa musiikkiopistossa laulutunnit. :)
"Voin hyvällä syyllä sanoa alkaneeni elää vasta kun pidin itseäni kuolleena miehenä" -Rousseau-
Aegis
02.02.2006 21:36:26
Meikäläiselle nämä lauluhommat ovat tuottaneet ongelmia lähinnä mikin paikan löytämisen muodossa. Ständi tuntuisi olevan tiellä aivan joka paikassa.
Als ik een vis was dan zouden auto's ramen hebben en zelfs rendieren zouden neuken in een aquarium.
koera
02.02.2006 21:38:58
Jonkin verran esiintyy myös kiilaamista.

Tuli tosta mieleen vielä sellainen seikka et meillä tulee jonkin verran matskua nauhalta, joten siinäkin on oma hommansa soittaa klikin kans yhteen ja laulaa vielä samalla. Mutta toki tuo klikkikin jollain tavalla iskostuu mieleen, musiikin sekaan, niin ettei sitä tarvitse ihan kuuntelemalla kuunnella.
fish-eye
02.02.2006 21:48:35
mäkin tykkään laulaa mut jätkä kun sano max weinbergistä, nii katoppa vaikka metallican one musavideo ku ulrich vetää sitä suutaan siin messis..:D
ja nyt en hauku larssii mut siis monet tekee sillee:D
jännän näköstä, mut oon testannu niin toimii.. ajattelee samal ku soittaa et mitä soittaa:D
can't beat me!
Progressor
02.02.2006 21:50:48
Meikäläiselle nämä lauluhommat ovat tuottaneet ongelmia lähinnä mikin paikan löytämisen muodossa. Ständi tuntuisi olevan tiellä aivan joka paikassa.

Minä pidän ständiä vasemmalla takaviistossa. Se on ehkä vähän vasemman käden tiellä, mutta tilanne helpottuu, kun nostaa puomia ylemmäs.

Katselin kerran jotain Eaglesin livepätkää, ja siinä rumpalille tuli mikrofoni suoraan takaapäin pään yli. Siinäkin lienee kokeilemisen arvoinen idea. Eräs vaihtoehto on tietysti headset, mutta se taas on niin typerän näköinen, että en itse edes harkitse moista vekotinta. Jotain arvokkuutta pitää rumpalillakin sentään olla.
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
moderndrummer88
02.02.2006 22:00:42
suu pysyy meikällä tiukasti kiinni soittaessa, sen verran yksinkertainen ihminen olen että heti kun aukee suu soittaessa komppi leviää käsiin, olen yrittäny tuosta päästä eroon harjoituksilla mutta kun ei
mod. huom. ei näin
VRock
02.02.2006 22:06:11
Yleensä hymisen biisin melodiaa tai mitä soitan samalla kun soitan... En siis "ääneen" mutta kyllä se kuuluis melko selvästi ilman soittoa
"And you can have my deodorant..!"
dictatorsh*t
02.02.2006 22:07:21
Kunhan mölisen ääneen suurinpiirtein kaiken, mitä soitan. :)

Tätä joskus.
Triskal
03.02.2006 00:38:35 (muokattu 03.02.2006 00:40:27)

Laulaminen rumpujen takana on minulle välistä tosi haastavaa puuhaa. Haastavaa siitä tekee se, että kun minulla kerta on reilun kolmen oktaavin ääniala, niin laulajapa keksii, että laulas korkeemmalta nuo stemmat. Mitä korkeammalle mennään, sitä enemmän äänenmuodostukseen ja hengitykseen pitää keskittyä ja se on rumpaloinnilta poies se.

EDIT: Ja niin, britney-mikin voisi hommata joskus, vaikka se ei olekaan mikkinä sieltä esteettisimmästä päästä. Vaikka kyllä se Mike Portnoyn ikioma puomimies alkaa mennä jo älyttömyyksiin.
Your love came down / and it turned me around / Your love came down / and it saved me - kalamies#33 >-)))>
passe
03.02.2006 00:42:41
Minä laulan koko ajan soittaessa, tosin en aivan perinteisessä mielessä. Kunhan mölisen ääneen suurinpiirtein kaiken, mitä soitan. :)

Minä yllätän aina itseni ynisemästä kaiken maailman bassolinjoja. Itsestään syntynyt tapa yksin treenatessa. Pari kertaa syntynyt tällä tavalla hyvät biisin pohjatkin.
Ze Kink
03.02.2006 00:51:46
Kyllähän sitä aina välillä tulee jotain mölistyä soittaessa, ja itsekseen biisien mukana soittaessa ihan lauleskeltuakin joskus.
WANG #3: Carefully unscrew or disengage wang bar from guitar and put in case. Sometimes the best way to wang is not to wang at all. -Joe Satriani
Pieni rumpalipoika
03.02.2006 01:03:43

Juu. Paljon on tullut laulettua stemmaa...Ei tosiaan ole ihan helpoimmasta päästä hommaa varsinkin, kun monitorointi on hankala järjestää. Tulee sen verran lujaa tota rokkia veivattua.
Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna.
koera
03.02.2006 12:11:53
Minä pidän ständiä vasemmalla takaviistossa. Se on ehkä vähän vasemman käden tiellä, mutta tilanne helpottuu, kun nostaa puomia ylemmäs.

Mulla sama. Puomiständi vasemmalla takaviistossa ja korkeella. Rajoittaa tosiaankin setin vasemman puolen käyttöä, mutta eipä mulla siellä puolella ole paljoa kamaa ollutkaan, nyt viime aikoina treeneissä ollu toinen virveli ja kolmas crash vasurilla ihan kokeilumielessä.
Rockster
03.02.2006 12:13:51

Itsekin laulan joko kitarariffiä tai sitten laulumelodiaa. En edes huomannut näin tekeväni, ennen kuin studion pitäjä sanoi, että rumpuraidoista vuotaa läpi meikäläisen ulvontaa. Oli todella koomisen kuuloista.
"Alle 18-tuumaiset on splasheja, paitsi haikat!"
koera
03.02.2006 12:14:23 (muokattu 03.02.2006 12:15:22)
Eräällä nimeltä mainitsemattomalla "maailman parhaalla" progehevirumpalilla on keikoilla sellanen sateenkaaren muotoinen standi, jonka avulla rumputeknikko aina liu´uttaa mikin pois tieltä silloin kun lauluosuuksia ei ole.

Edit. Vähän hölmön näkönen, mutta käytännöllisen oloinen ratkaisu tuokin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)