Aihe: Dumble Overdrive Special
1 2 3
HBM
01.02.2006 09:43:04
Toukokuun 1994 Guitar Playerissä oli myös juttua Robben Fordista, jossa käsiteltiin myös hieman soittokamoja, vaikka pääasiassa artikkeli käsitteli soittotekniikkaa.

Vahvistimista hän kertoo näin: The Dumble is definitely me amplifier of choice, "he smiles." I dig“em. But if somebody wanted to get my sound without a Dumble? The closest you“re going to get my sound is a Fender Twin.
jPekka
01.02.2006 09:51:12

Ainakin kuulopuheena on kerrottu, että Dumble pidättää itsellään oikeuden hyväksyä myös sen ostajan, jolle vahvistimen omistajalla on oikeus kapine myydä. Joten käytettyjen markkinatkaan eivät oikein vedä...
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar
Puoskari
01.02.2006 10:07:43
sanokaas joku biisi missä on kyseisen vehkeen super tone.
hyviä kitaristeja mahtuu kymmenen tusinaan kun taas hyviä biisin tekijöitä yksi... ...sikäli harmi etten kuulu kumpiinkaan
Sammo
01.02.2006 10:23:40
sanokaas joku biisi missä on kyseisen vehkeen super tone.

Levyjä (mun mielestä hyviä):
Robben Ford -- Talk To Your Daughter: käytännössä kokonaan, ODS ilman midboostia

Robben Ford & Blue Line : ODS midboostilla (Prison of love on soitettu Fenderin combolla)

Larry Carlton -- Last Nigth/ensimmäinen opetusvideo

Larry Carlton -- On Solid Ground

Lionel Ritchie -- Dancing On Ceiling (Carlos Riosin kitarasoolo)

Chick Corean eka Elektrik Band -- Carlos Riosin osuus
"Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true." - Homer S
Shaft
01.02.2006 10:40:22
Voi ristus... Eli eipä taida selvitä Robbenin jumalaisen kitarasoundin salaisuus :(

Eiköhän se salaisuus ole kuitenkin itse soittajassa? Robben on suosinut ulkomaan turneillaan mm. punanuppisia twinejä, ja harvemmin soundista on suuremmin valiteltu. Salailusta huolimatta vahvistimen perusrakenne on kyllä harrastajien tiedossa, eikä siihen kai liity mitään sen kummempaa mystiikkaa. Homma perustuu paljolti jokaisen kappaleen huolelliseen tviikkaamiseen ja sovittamiseen juuri kyseessä olevan soittajan tyylille.

Ainakin kuulopuheena on kerrottu, että Dumble pidättää itsellään oikeuden hyväksyä myös sen ostajan, jolle vahvistimen omistajalla on oikeus kapine myydä. Joten käytettyjen markkinatkaan eivät oikein vedä...

Eiköhän kysymys ole kuitenkin käytettyinä liikkuvien vahvistinten täysin älyttömistä hinnoista. Varsinkin kun viime vuosina on tullut markkinoille useitakin kaupallisia "Dumble-klooneja".
Jackie
01.02.2006 11:10:43
"Dumble-klooneja"

Esimerkiksi?
When I woke up, mom and dad are rolling on the couch. Rolling numbers, rock and rolling, got my Kiss records out.
Shaft
01.02.2006 11:19:00 (muokattu 01.02.2006 11:19:27)
Esimerkiksi?

Esimerkiksi Fuchs, Two-Rock, Bruno, GDS.. Eiväthän nuo kaikki mitään orjallisia kopioita ole, mutta vaikutteet ovat tiettyjen mallien kohdalla varsin ilmeisiä.
HBM
01.02.2006 13:02:43
Robben on suosinut ulkomaan turneillaan mm. punanuppisia twinejä, ja harvemmin soundista on suuremmin valiteltu.

Soitti muuten punanuppi Twinillä vuonna 1994 Järvenpään Puistobluesissakin ja kyllä kuulosti ihan itseltään, vaikka ei Dumblea ollutkaan.
Sammo
01.02.2006 13:20:51
Soitti muuten punanuppi Twinillä vuonna 1994 Järvenpään Puistobluesissakin ja kyllä kuulosti ihan itseltään, vaikka ei Dumblea ollutkaan.

Niitä taisi olla peräti kaksi, luultavasti Eastwayltä vuokrassa. Ja jos en aivan väärin muista niin säröt tuli silloin Tube Screamerista joita oli laudassa kaksi ja mukana oli myös Bossin delay.

Tuo punanappi Twin -juttu on mun mielestä vähän myytti. Mulla on jonkin verran levyllä ja nauhalla Robbenin fiittauksia muiden levyillä, ja vaikka se kuulostaa aina hyvältä, niin varsinkaan overdrive-soundi ei ole kovin samanlainen jos käytössä ei ole Dumble. TJEU-osastona vaikka Sanne Salomsenin kanssa Little Wing, Ford Brothersin Tribute to Butterfield, se Hendrix-tribuutti, YellowJacketsin Even Song, vaikka Jimmy Whitherspoonin kanssa se Norjan Live.
"Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true." - Homer S
askomiko
01.02.2006 14:06:45
Esimerkiksi Fuchs, Two-Rock, Bruno, GDS.. Eiväthän nuo kaikki mitään orjallisia kopioita ole, mutta vaikutteet ovat tiettyjen mallien kohdalla varsin ilmeisiä.

Kuuluuko Trainwreck samaan sarjaan? Joku ihmekonehan sekin kai on. Ja joku senkin kopioi.
>:ž
Keefster
01.02.2006 14:23:23 (muokattu 01.02.2006 14:25:23)
Linkissä tietoa Trainwreckistä ja Ken Fisheristä.
http://www.ultimateguitargear.com/kens_column.htm
No sehän sopii kuin satula lehmälle.
forrester
01.02.2006 14:31:11
Jollain(Puistoblues/Pori?) Suomen keikalla Rf:llä oli kuulemma laina-Twin johon tehtiin pikamodaus: Kendrickin elementit sisään.
Eikö Fordilla ainakin ennen ollut myös joku lyhyt delay aina päällä. Tuplaus ikäänkuin.

Lerchekin muuten käyttää useasti Dumblen sijaan nimenomaan Lassi Ukkosen modaamia koneita. Tosin myös haettu soundi on aika erilainen...
...siis per naama? -Yhteensä.
Sammo
01.02.2006 14:47:59
Eikö Fordilla ainakin ennen ollut myös joku lyhyt delay aina päällä. Tuplaus ikäänkuin.
116 ms. / t.c. 2290 ... entisellä kitaraopettajalla oli tapana sanoa että "se kuulostaa ku vessassa soittaisi".

Lerchekin muuten käyttää useasti Dumblen sijaan nimenomaan Lassi Ukkosen modaamia koneita. Tosin myös haettu soundi on aika erilainen...
Livenä oon kuullut ajallisesti lähekkäin sekä Robbenin että Lerchen Dumbleja ja voi sanoa ettei tosiaan kovin samanlainen ollut soundi ... Ukkonen on modannut myös sitä Dumblea, ainakin putkettoman aktiiviloopin on siihen rakentanut. Custom Shopin avajaisissa keskustelin (eli pääosin kuuntelin) Lerchen ja Björn Juhlin (Mad Professor/BJFe) kanssa ja Lerche ei vaikuttanut täysin tyytyväiseltä Dumbleen, jnka takia se varmaan käyttääkin niitä muita koneita.
forrester
01.02.2006 15:03:01
Peterin (särö)soundi on enemmän sitä modattua Marshallia kuin Fenderiä. Pari vuotta sitten UMOlla keikalla L:n käytössä oli 2-3 modattua Classic 30tä.... Sama soundi!

Nuo Fordit ja Lerchet ym. tuntuvat aina löytävän oman soundinsa koneesta kuin koneesta.
...siis per naama? -Yhteensä.
Mrezzye
01.02.2006 15:13:05

Olipa valmistaja tai nuppi mikä tahansa, niin ei noissa hinnoissa kyllä mitään järkeä ole. Saa olla jonkin sortin Eric Johnson -kultakorva, jos meinaa tosissaan, että Dumble on ainoa hyvän kuuloinen vahvistin. Turhaa hypetystä sanon ma!!!
Jos eläimiä ei ole tarkoitettu syötäväksi, niin miksi ihmeessä ne sitten on tehty ruoasta???

kimurantti1
01.02.2006 15:26:08 (muokattu 01.02.2006 15:42:56)
Robben Ford -- Talk To Your Daughter
Larry Carlton -- Last Nigth

Aha, no ilmankos mä oon jo kauan ihmetellyt, että on hemmetin samantyyppinen soundi noiden levyjen kitaroissa...

Punainen Fender Twin? Mä en oo juurikaan Fenderin tuotteisiin tutustunut, muuta kun '65 Twin Reverb Reissueta testannut ja kyllä tykkäsin. Itseasiassa ajelin sitä vielä Tube Screamerilla:) Noita Twinejä tuntuu olevan aika montaa sorttia, vai onko olemassa "se yksi" Twin jota kaikki hehkuttaa?

No eipä nuo Fuchin Dumble-kopiotkaan kovin järkevissä hinnoissa ole...Ei niin, olen kyllä ihan tyytyväinen soundiini tällä hetkellä:)
"Olen oppinut että tämän jutun pääpaino on jossain aivan muualla kuin mediassa ja julkisuudessa." -Antti Tuisku (Nokian Uutiset 1.8.2005)
Sammo
01.02.2006 15:36:40
Peterin (särö)soundi on enemmän sitä modattua Marshallia kuin Fenderiä. Pari vuotta sitten UMOlla keikalla L:n käytössä oli 2-3 modattua Classic 30tä.... Sama soundi!
Siinä soundissa on sitä alamiddleä jonnin verran? Mä luulen että olin samalla keikalla (levynjulkkari vai se myöhempi Intia-proggis?) ja muistelen että silloin särö lähti pitkälti FulldriveII:sta, tosin L taitaa suosia vahvistimen ja spedujen yhteissäröä. Joskus näin Lerchen Ravintola Dubronivikissa ja silloin matkaan oli lähtenyt Fulldriven lisäksi Velocity-päättäri ja Ukkosen modaama Lee Jacksonin etuaste (ODS ollut kai esikuvana kuitenkin) ja hyvältä/samalta kuulosti silloinkin.
askomiko
01.02.2006 15:43:59
>:ž
kimurantti1
01.02.2006 15:48:41
Tämä taisi olla se jota testasin: http://www.fender.com/products/search.php?partno=0217300000

Kuinka paljon nuo Reissuet ylipäätään vastaa esikuvaansa?
"Olen oppinut että tämän jutun pääpaino on jossain aivan muualla kuin mediassa ja julkisuudessa." -Antti Tuisku (Nokian Uutiset 1.8.2005)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)