Aihe: Pop & Jazz Konservatorio
1 2 3 4
Stain
26.01.2006 17:55:00 (muokattu 26.01.2006 17:55:21)
Niin ja todettakoon nyt vielä uudestaan että tuo pop&jazz konservatorion ammattitutkintolinja vaatii todellista ammattiin soveltuvaisuutta sinne pyrkijöiltä. Eli sunnuntai-tablatuuri-harrastaja-kitaristit eivät ole vahvimmillaan tuolla.

No eikös noiden konservatorioiden tarkoitus ole tehdä näistä sunnuntaisoittelijoista "ammattilaisia"? Sinänsä outoa että hakijoilta odotetaan nuotinlukutaitoa pääsykokeessa. Tietysti oletetaan että hakijat olisivat opiskelleet musiikin teoriaa jo aikaisemmin, lapsesta asti, vaan kun näin ei kaikkien kohdalla ole.
It's a bittersweet symphony, this life
wavelength
26.01.2006 18:20:27

No eikös noiden konservatorioiden tarkoitus ole tehdä näistä sunnuntaisoittelijoista "ammattilaisia"? Sinänsä outoa että hakijoilta odotetaan nuotinlukutaitoa pääsykokeessa.

Käsitykseni mukaan hakijoiden tulee olla vähintäänkin perjantaista sunnuntaihin -tasoa. =) Kolme vuotta on kuitenkin melko lyhyt aika kehittää täydestä tunarista kaiken (jotenkuten) osaava ammattilainen. Nuotinlukutaito on musiikkiopinnoissa sen verran olennainen taito, että sitä on melkein pakko vaatia ammattia opiskelemaan haluavilta. Suurin osa teorian ja käytännön opetuksesta perustuu nuottien käyttöön, eikä ole järkeenkäypää kuluttaa puolta vuotta nuotinluvun perusteiden opettelemiseen. Musiikkiopisto alkaa siitä, mihin musiikkikoulu päättyy, eli perusasioiden pitäisi olla jotenkin hallinnassa.
En tiedä mistä puhun.
Ville81
26.01.2006 18:21:23 (muokattu 26.01.2006 18:23:58)
No eikös noiden konservatorioiden tarkoitus ole tehdä näistä sunnuntaisoittelijoista "ammattilaisia"? Sinänsä outoa että hakijoilta odotetaan nuotinlukutaitoa pääsykokeessa. Tietysti oletetaan että hakijat olisivat opiskelleet musiikin teoriaa jo aikaisemmin, lapsesta asti, vaan kun näin ei kaikkien kohdalla ole.

Pakkohan niiden on pitää joku taso. Eihän porukka valmistuisi ikinä, ellei tiettyjä valmiuksia löydy jo valmiiksi. Nuottien ja teorian osaaminen myös kertoo harrastuksen vakavuudesta - Musiikin hyväksi on opiskeltu myös niitä vähemmän kiinnostavia juttuja.

edit: toivottavasti kysyjä ei nyt sekoita ammatti- ja harrastepuolta toisiinsa. Ei tietenkään ekaan musaopinahjoonsa pyrkivän tartte osata mitään. Tässäkin taitaa olla aika tärkeää, ettei ole liian vanha. Typerää sinänsä.
"Ei mun tartte virittää, soitan säröllä". -Kuultu musiikkiliikkeessä 2005
Basistin aivot
26.01.2006 18:37:59
Ei tietenkään ekaan musaopinahjoonsa pyrkivän tartte osata mitään. Tässäkin taitaa olla aika tärkeää, ettei ole liian vanha. Typerää sinänsä.

erittäin typerää, ko suuresti epäilen että mihinkään tämmöseen alustavaankaan hommaan enää mukaan pääsisin ko on tuota ikääkin jo iha liikaa kertynyt. Panostakaamme siis osaaviin muusikoihin, jotka suostuvat, nimellistä korvausta vastaan, opettamaan alkeita ja harjoittamaan muutenkin.
Kaikki hyvä on joko laitonta, moraalitonta tai lihottaa. Perkele. möff...
Ville81
26.01.2006 19:01:54
erittäin typerää, ko suuresti epäilen että mihinkään tämmöseen alustavaankaan hommaan enää mukaan pääsisin ko on tuota ikääkin jo iha liikaa kertynyt. Panostakaamme siis osaaviin muusikoihin, jotka suostuvat, nimellistä korvausta vastaan, opettamaan alkeita ja harjoittamaan muutenkin.

Tuonne popjazzille voi hakea perusopetukseen vanhemmatkin, tosin sisäänottomäärät on aika pieniä. Yksi mahdollisuus on myös hakea kyseiseen oppilaitokseen harjoitusoppilaaksi AMK:n puolivalmiille opettajille. On lisäksi suht edullista ja varmasti osaavat hekin "ihan riittävästi". Mutta täytyy sanoa, että hyvän soittimen olet valinnut. Basisteja tarvitaan aina ja mahdollisuudet oppilaspaikkaan ovat suuremmat kuin muilla. Kannattaa käydä testaamassa ehdottomasti.
mr.muzak
26.01.2006 21:35:19

Tietysti tuo taso on välillä arveluttavankin korkealla, mutta jos hakijoita on PALJON ja kaikkia ei voida ottaa sisään, niin pitäisikö sitten lähteä arpomaan sen sijaan että otetaan parhaat? Jos on maan pitkäaikaisin koulu kyseessä niin kai sinne nyt on hankalin päästäkin.
fifi
26.01.2006 21:46:53

Ikä ei ole este teorianopiskeluille. Tiedän jopa 6-kymppisiä, jotka ovat kiinnostuneita musiikinteoriasta, ja opiskelevat sitä musiikkiopistojen aikuisosastoilla. Itse olen myös aloittanut teoriaopinnot vasta aikuisena ja myös päässyt aikuisiällä muusikkokoulutukseen. Ammatikseen teoriaa opettavat voivat antaa myös yksityistunteja ujoimmille, jotka eivät uskalla ryhmiin tulla tai jotka haluavat mennä juuri omaa vauhtiaan.

Nyt on ehkä kyse ennemminkin siitä, että haluatko oikeasti opiskelemaan musiikkia? Jos haluat, ei ole temppu eikä mikään hoitaa teoriaopinnot kuntoon. Nimimerkillä tyhjästä aloittanut. Se on asennekysymys.
Liian paljon nuotteja!
Eddy
27.01.2006 04:45:50

Ei lukioonkaan (korkeammista asteista puhumattakaan) mennä opettelemaan tavaamista/lukemista, vaan ensin suoritetaan peruskoulu :-)
Koskettelen soittimia...
baron
27.01.2006 09:55:23

Mun on mahdotonta kuvitella nuottien osaamista minään mörkönä?
Mä aloitin soittoharrastuksen itseopiskeluna kitaralla ja ne nuotit tuli siinä sivussa.
My name is Baron, Sir Baron.
shagriml
27.01.2006 10:58:10 (muokattu 27.01.2006 10:58:27)

Mun on mahdotonta kuvitella nuottien osaamista minään mörkönä?
Mä aloitin soittoharrastuksen itseopiskeluna kitaralla ja ne nuotit tuli siinä sivussa.

Ei niistä nuoteista mitään tajua :D Niin epäloogiset verrattuna tabulatuureihin.

Enkä mä usko että musta soittajaa tulee ikinä, mulle on niin kauan jauhettu että minusta ei ole siihen ettei mun itsetuntokaan riittäis mut kiinnostais ees oman huvin vuoks saada jotain koulutusta ja sit oon haaveillu tekniikkapuolesta, jos pääsis vaikka miksaa/nauhottaa tai jotain sen suuntasta. Tuskin sinnekkään...

Mut tärkeintä ois vaa et pääsis jotai opiskelee kun ei jaksa tätä tekemättömyyttä. Tekis ihan hyvää mielenkiintoinen tekeminen ja opintotuki...

Plussa sille joka keksii koulun johon voin hakea. Etelä-suomesta löydyttävä, miel. pk-seutu...
Pieni rumpalipoika
27.01.2006 11:10:10 (muokattu 27.01.2006 11:14:29)

Studiotyöskentely-palstan FAQ:sta löytyy aika kattava lista eri äänitekniikan koulutusvaihtoehdoista...Ja vielä nuotinluvusta sen verran, että opin nuotit ennenkuin lukemaan, enkä mikä superlahjakkuus oo. Eli ei se kovin vaikeeta voi olla. Tsemppiä vaan! Edit: Muistahan se plussa! Hoho.
"It´s amazing how often he´s right but never he admits he was wrong."
J.Ahonen
27.01.2006 11:12:25
jos on ikää lasissa 22 vuotta, niin huoliiko?
Pieni rumpalipoika
27.01.2006 11:15:56

jos on ikää lasissa 22 vuotta, niin huoliiko?

Huolii.
"It´s amazing how often he´s right but never he admits he was wrong."
wavelength
27.01.2006 13:06:29

Ei harpusta tai pianosta mitään tajua :D Niin epäloogiset verrattuna rumpuihin.

Nuotteja ja tabulatuureja on turhahkoa vertailla tuolla lailla keskenään, sillä ne ovat kokonaan eri asioita, ja perustuvat eri logiikkaan. Tabulatuureista saa selville tarkan sormituksen (jos asialla on ollut luotettava kirjoittaja), mutta eipä juuri muuta. Melodian kulkua, rytmiä tai ylipäätään säveliä on sen sijaan lähes mahdotonta lukea tabulatuurista, ja prima vistan voi saman tien unohtaa. Nuotinlukutaidosta on hyötyä instrumentista riippumatta. Tabulatuureissa pitäytyminen on vähän sama kuin ei ikinä nousisi jaloilleen, vaan jatkaisi konttaamista hautaan asti.
En tiedä mistä puhun.
Mr.Jones
27.01.2006 14:07:15

Jees, kiitoksia vaan kaikille vastauksista!!!!! Eli kyllä se nyt siltä näyttää että jotain opetusta olis hankittava.. Tosin kokeilemaanhan mennään silti! Tuttu on jonkin näköinen muusikko ukkeli niin pitää vissiinkin kysästä jos hän vois perehdyttää mut nuottien ihmeelliseen maailmaan. Taitaa vaan tulla aika kiire kun käsittääkseni ne haut alkaa maaliskuussa..
joetail
28.01.2006 19:52:12

Offtopiciksi menee, mutta ketjun otsikko ainakin on hyvä. Rytmimusiikin toisen asteen koulutusta on PJK:n lisäksi Turun ja Jyväskylän konservatorioilla. Miksi ne häviävät PJK:lle, vai häviävätkö? Opiskelijamäärät ovat pienempiä ja siis piirit ovat suppeammat, mutta entä opetuksen taso? Tai opiskelijoiden taso (=sisäänpääsemisen helppous)?
Ville81
28.01.2006 22:40:30 (muokattu 28.01.2006 22:40:45)
Offtopiciksi menee, mutta ketjun otsikko ainakin on hyvä. Rytmimusiikin toisen asteen koulutusta on PJK:n lisäksi Turun ja Jyväskylän konservatorioilla. Miksi ne häviävät PJK:lle, vai häviävätkö? Opiskelijamäärät ovat pienempiä ja siis piirit ovat suppeammat, mutta entä opetuksen taso? Tai opiskelijoiden taso (=sisäänpääsemisen helppous)?

2. asteen opintoja eli muusikon perustutkintoa voi tehdä noiden lisäksi myös ainakin Kotkassa, Oulussa, Porissa ja Kajaanissa. Itse olen viimeksimainitussa.
Ihmiset tykkäävät aina vertailla kouluja keskenään ja vastaukset parhaimmasta vaihtelee, riippuen keneltä kysyy. Helsinkiin on ehkä eniten pyrkijöitä ja näinollen hankalinta päästä sisään, kuin myös korkeimman tasoiset oppilaat. En sitten tiedä miten oleellinen kysymys tämä on. Kehittyminen on kiinni omasta treenaamisesta ja motivaatiosta. Koulu tuskin asettaa esteitä kehittymiselle. Näin ollen tämänlainen keskustelu on mielestäni turhaa. Valitan huonoa kieliasua, olen kännissä.
mr.muzak
29.01.2006 03:30:44 (muokattu 29.01.2006 03:32:38)
2. asteen opintoja eli muusikon perustutkintoa voi tehdä noiden lisäksi myös ainakin Kotkassa, Oulussa, Porissa ja Kajaanissa...

Se suurin ero PJK:n (entisen ogelin) ja muiden välillä on se, että ogeli on ensimmäinen kevyen musiikin oppilaitos. Tästä johtuen siellä on jo ehditty viedä melko pitkälle tätä kevyen musiikin opetusta, ja tästä syystä monet muut oppilaitokset ovat apinoineet opetussuunnitelmiaan ogelin mukaan. Myös näiden oppilaitoksien monet nykyiset opettajat ovat saaneet oppinsa ogelista. PJK:n resurssit toimia monipuolisesti ovat myös eri luokkaa kuin muissa oppilaitoksissa (juuri tällä kevyen musiikin alueella).

Tietenkin kaikki on loppujen lopuksi kiinni omasta itsestään, ja hyviä yksittäisiä opettajia on ympäri Suomea. Mutta jos puhutaan oppilaitoksien yleisestä opetuksen tasosta, niin en ensimmäisenä alkaisi arvostelemaan PJK/Stadia:a.
shagriml
29.01.2006 12:17:50 (muokattu 29.01.2006 12:20:31)

Toinen osuva esimerkki tätä kuvaamaan olisi se ettei poistaisi polkupyörästä ikinä apupyöriä, eikä viitsisi ikinä opetella ajamaan "oikeasti".

Mä en osaa ajaa polkupyörällä :D Enkä varmasti tuu nuottei oppimaan.

Mut helvetti kun vanhemmatkin taas piti puhuttelun et pakko mennä opiskelee tai töihin. Menisin v*ttu vaikka heti kun edes etäisesti kiinnostavaa, mielellään musaan liittyvää juttuu löytys. Tai mitä vaan. Emmä vaan kykene löytämään mistään mitään enkä tiedä mistä sais tietoo....

Korotetaan panoksia, tarjoon kännit sille joka löytää mulle koulun/kouluja johon voin hakea. Ikää pian 22, en osaa nuotteja, en osaa laulaa, ylioppilas olen huonoilla papruilla, musiikki on hengessä ja veressä, rumpuja soitan ja teen biisejä. Mihin paikkoihin mulla on edellytykset ees hakee ? Mä en ota selvää noitten koulujen sivuilta ja infovihkosista ja sit tuntuu et kaikkeen mahdolliseen vaaditaan nuotit, laulutaito ym paskaa... eikö minnekkään pääse opiskelee mitään teoriaa, tekniikkaa, miksausta, nauhoitusta, _mitään_ musaan liittyvää ilman että on oopperalaulajan ja konserttipianistin taidot ?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)