Aihe: Kapulat ei kestä - vinkkejä kaivataan
1 2 3 4 5 6
kampela
26.01.2006 13:16:33

Munkin kapulat napsuu, saakutin kantti :(
Peruna kerrallaan..
Rockster
26.01.2006 13:33:45
Mulla on kapulat kestäneet viime aikoina sellaiset 3-4 kuukautta. Ennen saatoin hajottaa kapuloita pahimmillaan 3kpl/keikka. Tekniikkaa olen yrittänyt kehittää parempaan suuntaan. Lähinnä kapuloita kuluttaa tällä hetkellä kanttiin löyminen, jota sitäkin olen yrittänyt kitkeä pois treenaamalla yksinkertaisesti lyömään erilaisessa kulmassa virveliin ja muihin rumpuihin.

Ennen kapulat halkevivat keskeltä tikkua pitkittäissuunnassa, nyt kantin kohdalta kapula on ikään kuin syöty liian ohueksi. Treenaan ettei näin enää kävisi. Menee vain energiaa siihen kun miettii aika lailla miten lyö.

Kalliiksi tuli muuten aikoinaan soitto, kun kapuloita meni viikossa neljä paria.
"Alle 18-tuumaiset on splasheja, paitsi haikat!" - Myynnissä muuten Stagg Furia 17" rock crash, Sabian XS20 Rock crash 18" ja Zildjian Avedis 14" hihat -
Youni
26.01.2006 15:26:43 (muokattu 26.01.2006 15:29:07)
Ennen kapulat halkevivat keskeltä tikkua pitkittäissuunnassa, nyt kantin kohdalta kapula on ikään kuin syöty liian ohueksi. Treenaan ettei näin enää kävisi. Menee vain energiaa siihen kun miettii aika lailla miten lyö.

Kalliiksi tuli muuten aikoinaan soitto, kun kapuloita meni viikossa neljä paria.

Itse kun opettelin rimshotin, niin totta hitossa sitä piti sitten tunkea joka paikkaan. Koko kesän sitä käytin paljon oman bändin kanssa. Nyttemmin olen tajunnut, että paskaltahan sellainen kuulostaa. Samalla ovat kapulatkin alkaneet kestää enemmän. Yksiäkään en ole poikki asti saanut, yhdet Zildjianit kyllä säleilivät holtittomasti.

Silti tykkään laittaa sähköteippiä kapulan varteen, se estää pienenkin sälöilyn ja estää näin isompienkin halkeamien muodostumisen. En tiedä tarvitsisinko enää sitä teippiä, mutta se nyt kuitenkin parantaa vähän sitä kestävyyttä. Laskeskelin tässä, että viime vuonna olen käyttänyt kahdet kapulat loppuun, kolmannet ovat edelleen käytössä. Kauan ne Zildjianit sitä kanttilyöntiä kestivät kuitenkin.
Tällaista tänään, huomenna jotain muuta. [Kuva setistä profiilissa] http://koti.mbnet.fi/hafol/muuta/cabriat
Ernesti
26.01.2006 17:56:27
Mulla kestää kanssa kapulat monta kuukautta..Siitä ne tipin alapuolelta vaan yksinkertaisesti kuluu niin ohueks haitsut syöminä ettei enää kestä vaan napsahtaa. Yleensä tulee heitettyä ennen katkeamista jo pois ku on tipit niin huonossa hapessa.
Traditional grip!!
south_of_heaven
26.01.2006 18:15:48
Kokeile vaikka Aheadeja, vaikka kyllä nekin joskus napsahtaa. Ne vaan maksaa joku 5x puukapulan hinnan.
ilmoitti South_of_Heaven
south_of_heaven
26.01.2006 18:16:51
mulla ei oo koskaan katkennut kapula akustisten eikä sähkösten soitossa. Voi johtuu siitä että kerrostalossa soittaessani en oo ihan täysiä koskaan viittiny hakata.
ilmoitti South_of_Heaven
wardog
26.01.2006 18:38:55
Flangerin Jone sano tällä tavalla meikäläiselle tuossa että näin talvipakkasilla ja kuivalla ilmalla kannattaa laittaa kapulat jokskin aikaa veteen likoomaan. Kestää kuulema paljon pitempään ku nuin tekee.. :P
grege
26.01.2006 18:56:49
Hommaa jostain vähemmän eristävät tulpat. Ei korvien kivun takia tuu soitettua niin kovaa ja kapulat luulis kestävän pitempää. :P
fish-eye
26.01.2006 19:21:37
kannattaaaa oikeesti ostaa aheadit, jos et kerta enää kovaa soita niin ei ne ainakaan rikki mee!
ainakin jordison ja ULRICH:D:D:P:P niitä käyttää..
can't beat me!
amalgamut
26.01.2006 23:01:39
Hommaa jostain vähemmän eristävät tulpat. Ei korvien kivun takia tuu soitettua niin kovaa ja kapulat luulis kestävän pitempää. :P

Jep... :D
Joo ei mutta kiitos kaikille avusta. Luulen, että ongelma on kuitenkin se virvelin kantti, joten ei muuta kuin kanttilyöntejä vähentämään. Ei ole muuten kuitenkaan kehä menny lyöntikohdasta lommolle niinkuin joillain olen nähnyt eli kai sitä voisi kovemmallakin otteella soitella... :)

Mutta kuten sanottu, kiitoksia!
hyperhamsteri
27.01.2006 14:26:12
Siis jumalauta. Ittelläni ei kestä enää edes noi Aquarianin grafiittikapulat. Juuri eilen katkesi taas yksi 3 viikon soiton jälkeen. Nyt pitää kyllä tutkituttaa lyöntitekniikka. Etenkin rideä lyödessäin olen huomannut lyöväni kupuun aika voimakkaasti ja lähes 45 asteen kulmassa pellistä. Rasitus kapulan varteen on siis melko raju. Miten rideä tulisi lyödä niin, että iskuun saisi kuitenkin vähän atakkia, mutta niin että kapulat eivät kuitenkaan erityisesti kärsisi?
Yarr. Puujalka ja silmälappu.
miscage
27.01.2006 14:46:30
Olen metsuri enkä muuksi muutu:)
No one ever wins, no one ever loses, except the dead. Under the sun, they rot together, with absolute biological equality.
wavelength
27.01.2006 17:09:19

Miten rideä tulisi lyödä niin, että iskuun saisi kuitenkin vähän atakkia, mutta niin että kapulat eivät kuitenkaan erityisesti kärsisi?

Mahdollisimman kohtisuoraan suhteessa peltiin. Ei siihen tarvitse mahdottomia määriä voimaa pistää, pelkkä ranneliike riittää.
En tiedä mistä puhun.
aarnikotka
27.01.2006 19:33:39

Sama aihe kapuloiden kestävyydestä esillä melkein kerran viikossa. tosilla menee monta paria illassa, ja toisilla, (kuin myös itselläni) sama pari ollut jo toista vuotta käytössä. "Kaula kuluu" haikan ja peltien reunassa, ja tippi alkaa rispaantua.

Käyttäkää rannetta ja sormia, eikä olkavartta, älkääkä yrittäkö "lyödä läpi"
Kyllähän tuollaisen suht. ohuen puukepin poikki saa jos tarpeeksi voimaa käyttää.
(etenkiin jos lyö terävään vanteen reunaan) senhän sanoo järkikin.
Volumista ei tarvitse tinkiä, vaikka lyönti tapahtuisikin pelkän ranteen ja sormien käytöllä
Rento ote, ei puristeta kapulaa.

Treeniä, vaikka virvelii niin, että
1) Kyynärpäät ja olkavarsi eivät liiku lainkaan.
2) Kyynärvarsi myötäilee vain kevyesti, tai ei lainkaan
3) Ranteet ja sormet tekevät työn, ja voima lähtee niistä
4) Kapula pomppaa vapaasti takaisin kalvosta, jolloin rumpu myös soi paremmin kun kapula ei demppaa kalvoa

= nopeus kasvaa ja volumi riittää jos niin tarvitaan, sekä dynamiikka paranee.

Kirvestä tai lekaa käytetään voimalla, mutta kapulaa soittotekniikalla.
Varo päätäsi??
sutikomppi
27.01.2006 20:42:37
Olisi tarvetta hyville neuvoille kapuloiden suhteen.

Treenaan väh. 2 kertaa viikossa ja puisia kapuloita menee palasiksi 1-2 kapulaa / treenit. Oon muuttanu soittotyyliä kevyemmäksi, mikä helpottanut soittoa, mutta kapuloita menee samalla tavalla. Pellit on sellaisessa kallistuskulmassa, ettei niiden pitäisi aiheuttaa mitään extrarasitusta.

Mulle sopivin koko on ehkä 5B, 5A:lla tykkään myös soittaa ja joskus seiskoillakin. Oon soittanu regaltipeillä, pro-markeilla, tamalla ja muistaakseni myös vicfirtheillä (jotain saattaa listasta puuttua). Promarkin tikut on ollu mieluisimmat. Jossain vaiheessa käytin pääasiassa Portnoy-mallia, mutta nykyään siis ihan viitosia, mieluiten nylonpäällä. Käytössä on myös Aquarian litesit (5A), jotka kestää kyllä kasassa mutta on vähän turhan raskaan tuntuiset. Lisäksi oon kokeillu jotain halpiskapuloita mut niitä menee 1 pari / 20 min.

Eli kysymys kuuluu, että meneekö noita kapuloita muillakin samaa tahtia, vai teenkö jotain väärin? En kumminkaan haluais maksaa itseäni kipeäksi hankkimalla uudet kapulat / treenikerta.

Ihmetyttää myös se, että vielä muutama vuosi sitten kapulat kesti käytössä väh. pari kuukautta väh. 1 treeni/viikko-tahdilla.

Mikä on?

Todennäköisesti kyse on tekniikastasi. Puristat kapuloita liikaa, etkä anna niiden joustaa kädessä tarpeeksi. Ilmeiseti myös puristat kapuloita liikaa ja lyöt voimalla. Suosittelen seuraavaa. Etsi käsiisi kokenut rumpali, joka katsastaa kätesi ja tyylisi. Kaikenlisäksi kun nyt opit soittamaan väärällä tavalla on siitä kovin hankala päästä eroon. Kapulat eivät kylläkään mene poikki, kuin harvoin. Tietysti soittotyyli ratkaisee mutta noin periaatteessa uskon nyt kyseessä olevan teknisen virheen.

Hyvää jatkoa !!
Keppikeksi
27.01.2006 22:37:45
Kummallista, että vaikka minä hakkaan lähes aina poikkeuksetta virvelin kanttiin ja lyön myös musiikista johtuen aika suurella voimalla. Niin siltä minulla eivät kapulat katkeile. Ne lähinnä kuluvat nupista, sen alapuolelta ja siitä kohdasta mikä osuu kanttiin. Mutta nykyään enää harvoin katkeavat. Lähinnä kuluvat vain niin että ne ovat eripainoiset tai lakka kuluu täysin (tulee karheiksi) ja niistä tulee soittokelvottomat.

Miksiköhän minulla taas näin? Ja ei en myöskään soita tammi kapuloilla vaan ihan hikkorilla.
"I will die for the love of the mermaid Her seduction beauty and scorn Welcome to the end of your life - Hail the Oceanborn!"
Legatus
27.01.2006 23:12:47
lakka kuluu täysin (tulee karheiksi) ja niistä tulee soittokelvottomat.

Siis mitvit?!?!?! Ootko joku hienostelija?
Roddy on jumala!!
moderndrummer88
27.01.2006 23:39:46
Siis mitvit?!?!?! Ootko joku hienostelija?

saatanan jazzihomomuniinpuhaltelija
Mod. huom: Ei näin.
dictatorsh*t
27.01.2006 23:57:48
saatanan jazzihomomuniinpuhaltelija

Tsek allekirjoitus.
Jos täällä edes yrittää mainita jotain perustaitojen tärkeydestä, niin heti on leima otsassa. "Kikkelijatsia vääntävä muniinpuhaltelijahomo".
-ddrum54
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)