Aihe: Sweet 27 eli liian aikaisin kuolleet rokkarit
1 2 3 4 5 6 710 11 12 13 14
Brian May jr.
23.01.2006 22:50:28
Tarttuvia biisejä on Technicolourillakin...

No ei kyllä helkkari vie ole.
Vettä!
kärsä
23.01.2006 22:56:26

Olen soittanut yli kymmenen vuotta kitaraa ja sanoisin etten osaa soittaa lähes soittotaidottoman Curt Cobainin juttuja yhtä tyylikkäästi etenkään Nirvanan soundiin sopien. En etenkään puhtaan soundin omaavien biisien puolelta.
Perämoottori varastettu http://kotisivu.mtv3.fi/woodpecker/vene.html
etnopoju
23.01.2006 23:08:27

Tarttuvien yksinkertaisten kappaleiden teko on kovin aliarvostettu nerouden laji.

...jossa kobain lähinnä varasti muilta.
hanhjelm
23.01.2006 23:09:29

Verrataanko tässä nyt teach me lovea smels like teens spiritiin? Onnoksi olen kovassa humalassa!
etnopoju
23.01.2006 23:10:02 (muokattu 23.01.2006 23:11:01)

Olen soittanut yli kymmenen vuotta kitaraa ja sanoisin etten osaa soittaa lähes soittotaidottoman Curt Cobainin juttuja yhtä tyylikkäästi etenkään Nirvanan soundiin sopien. En etenkään puhtaan soundin omaavien biisien puolelta.

cobain saundi = bossin OD:sta vitusti gainia, electro harmonixin chorus ja strato tms.

ei se mitään rakettitiedettä varsinaisesti ollut enkä edes juuri pidä äijän saundista. kuulostaa halpikselta.

ihan niinkuin tarttuvuus olisi joku laadun kriteeri.

kuka tahansa osaa tehdä tarttuvaa musiikkia. siihen tarvitaan niukka sävelvarasto ja vitusti toistoa. aivan varmasti jää päähän.
mr_b
23.01.2006 23:11:24

Niinpä. Ainakin samantyylisten vouhkaajien mielestä, jotka täällä loukkaantuvat teini-idolinsa puolesta, kun joku perkele ja menee väheksymään suurmiestä.

Hei, tässähän olisi hyvä paikka aloittaa väittely aiheesta "Ian Curtis: nero vai maanis-depressiivinen mölisijä".
Higgle-dy Piggle-dy. Let's do it!
etnopoju
23.01.2006 23:11:47

Sä olet muuten ihan pilalla koko jätkä!

yhy yhy.

mä luulin, että täällä puhutaan musiikista eikä siitä miten mahtava henkilönä cobain oli. (jota kukaan täällä tuskin kuitenkaan tunsi?)
Pieni rumpalipoika
23.01.2006 23:13:02

Verrataanko tässä nyt teach me lovea smels like teens spiritiin?

No kokolailla tuosta on kyse! Teach me love on sen verran kova biisi, että veikkaan bändin tekevän kansainvälisen läpimurtonsa tolla...
"It´s amazing how often he´s right but never he admits he was wrong."
mr_b
23.01.2006 23:14:24

kuka tahansa osaa tehdä tarttuvaa musiikkia. siihen tarvitaan niukka sävelvarasto ja vitusti toistoa. aivan varmasti jää päähän.

Näin. Monet bändit koettavatkin epätoivoisesti välttää tätä kaameaa kohtaloa käyttämällä mahdollisimman paljon säveliä.
kärsä
23.01.2006 23:15:29

cobain saundi = bossin OD:sta vitusti gainia, electro harmonixin chorus ja strato tms.

ei se mitään rakettitiedettä varsinaisesti ollut enkä edes juuri pidä äijän saundista. kuulostaa halpikselta.

ihan niinkuin tarttuvuus olisi joku laadun kriteeri.

Ok. En ole yhtä hyvä – etenkään lähtemään analysoimaan soundia suoraan siiihen suuntautuen millä sen on toteutettu ja hakemaan siitä syytä miten soundi on saatu aikaan teknisesti.
Perämoottori varastettu http://kotisivu.mtv3.fi/woodpecker/vene.html
mr_b
23.01.2006 23:16:11

...jossa kobain lähinnä varasti muilta.

Tarttuvien yksinkertaisten kappaleiden varastaminen huomaamatta on myös kovin aliarvostettu nerouden laji.

(meni vastaukset väärinpäin, tämä topic on kasvaa nopeasti..)
etnopoju
23.01.2006 23:18:37

Näin. Monet bändit koettavatkin epätoivoisesti välttää tätä kaameaa kohtaloa käyttämällä mahdollisimman paljon säveliä.

en mä tarkoita, että niukkuus on huono asia; päin vastoin mä pidän siitä. monet mun suosikkiyhtyeistä/- musiikista on niukkaa ja repetitiivistä. tarkoitan vaan sitä, että "tarttuvuudella" ei sinänsä ole mitään tekemistä sen kanssa onko siinä musiikissa mitään itua. mulla on monesti jäänyt päähän soimaan joku biisi (tyyliin crazy frog) pelkästään siksi, että siinä on niin paljon toistoa ja se on niin yksinkertaista.

Ok. En ole yhtä hyvä – etenkään lähtemään analysoimaan soundia suoraan siiihen suuntautuen millä sen on toteutettu ja hakemaan siitä syytä miten soundi on saatu aikaan teknisesti.

en nyt ymmärrä täysin mitä sä tarkoitat, mutta puhutko sä soittotatsista?
etnopoju
23.01.2006 23:19:58

Tarttuvien yksinkertaisten kappaleiden varastaminen huomaamatta on myös kovin aliarvostettu nerouden laji.

(meni vastaukset väärinpäin, tämä topic on kasvaa nopeasti..)

tuskin kovin huomaamatta.

joissain biiseissä on lähes suoraan vain naukkastu jostain biisistä riffi tai idis. mikäs siinä jos tykkää, mutta en minä sitä nerokkuudeksi välttämättä kutsuisi.
hanhjelm
23.01.2006 23:28:02
tuskin kovin huomaamatta.

joissain biiseissä on lähes suoraan vain naukkastu jostain biisistä riffi tai idis. mikäs siinä jos tykkää, mutta en minä sitä nerokkuudeksi välttämättä kutsuisi.

En minä nerokkuudesta tiedä.. legenda cobain kuitenkin on eikä sitä voi kiistää. Ja legendan ase,maan harvat pääsee!
etnopoju
23.01.2006 23:32:05

En minä nerokkuudesta tiedä.. legenda cobain kuitenkin on eikä sitä voi kiistää

niin on hitlerkin.
hanhjelm
23.01.2006 23:35:43 (muokattu 23.01.2006 23:36:28)
niin on hitlerkin.

niin on.. kovin moni ei ole! on pakko ensin luoda jotain ainutlaatuista.
hanhjelm
23.01.2006 23:36:05
ja mähän en sitten tykkää hitleristä
etnopoju
23.01.2006 23:37:14

Jemo
24.01.2006 00:52:45

rokkareiden pitäisi ottaa mallia muilta muusikoilta, joiden keski-ikä tuppaa olevan kaksi kertaa korkeampi.

ainoa musiikki "tyyli", jossa ihmiset on niin ääliöitä, että tuhoavat itsensä parikymppisinä, koska se on "coolia" on tietääkseni rock. ei ainakaan tule muita mieleen.

Jazzmiehet oikeastaan keksivät koko tämän "Sex & Drugs & Jazz" -elämäntavan. Lukee vaikkapa Miles Davisin elämänkertaa. Se on aika kevyttä kamaa tämä teinirokkareiden angstirellestys kun vertaa kunnon kolme-neljäkymmentäluvun jazz-bakkanaaleihin, joissa peilit olivat vaakatasossa, ja fonistit vetivät vasemmalla kädellä kanaa ja juttelivat suupielestään nuorten muusikoiden kanssa samalla kun alastomat mainadit nuolivat heidän haaroväliään.
Ja kun katsoo legendaarisia klassisia säveltäjiä. Mozart. Niihin aikoihin oli toki ihmisten elinikä lyhempi kuin nykyjään, mutta aina kovat taiteilijat ovat polttaneet kynttiläänsä molemmista päistä.
Ja sitäpaitsi, kyllä reilusti suurempi osa rockmuusikoistakin elää vanhaksi. Heitä ei vain nosteta sillätavalla elinikätilastoissa jalustalle. Andy McCoy tai Ozzy Osborne tai vaikkapa Nikki Sixx käyvät oikein hyvinä esimerkkinä musiikintekijöistä, joiden olisi kaikkien todennäköisyyksien ja tilastojen mukaan pitänyt heittää veivinsä sen miljoona kertaa, mutta jotka vain porskuttavat. Sen sijaan esim. Rhoads jäi hotellihuoneeseen soittamaan kitaraa, kun muu bändi lähti yökerhoon. Kuinkas vanha se olikaan, kun kuoli? Alta kahdenkymmenen? Ei se ole aina elämäntavoistakaan kiinni. Nykyään on media, jota ei ollut esim. 300 vuotta sitten. Tabloidilehtiä. On paljon suurempi lööppi, kun nuori lupaus kuolee, kuin se, kun vanha ja pitkän uran tehnyt artisti heittää veivinsä. Johnny Cash kerkesi rellestää aika lailla, mutta kuoli aivan liian vanhana tullakseen mainituksi muusikoiden elämäntapojen uhrina.

Jeff Beckin kaksi ekaa albumia (Truth ja Beck-ola) on kokolailla perinteistä bluesia. Mainioita albumeita, mutta ei niissä juurikaan mitään uutta luotu. Kläpällä oli Cream ja Pagella Zeppelin. Mahtavia bändejä ja ennenkaikkea aivan upeat kemiat. Mutta se on eri asia loivatko nämä yhtyeet kitaransoiton alalla niin mullistavaa matskua kuin Hendrix?

Kyllä minä Zeppelinin näkisin luoneen aikalailla täysin oman juttunsa rock-musiikissa. Liekkö se tänäkin päivänä Beatlesin jälkeen eniten levyjä myynyt bändi. I oli ilmestyessään kuitenkin auttamattomasti raskainta, mitä musiikkimaailma oli nähnyt. Zepukka loi Heavy Metallin, vaikka tänäpäivänä kyllä menisi enemmän ehkä heavyrock-kategoriaan...

On ehkä turhan aikaista alkaa puhumaan legendasta, kun kaverin delaamisesta on aikaa vasta 10 vuotta. Hyvä bändihän se on, mutta lähinnä naurattevaa pitää Cobainia jonain musiikillisena nerona.

Jos minulle lyötäisiin eteen levyllinen vaikkapa Weather Reportia, tai jotain vastaavaa fuusiojazzia, joka kuulostaa suurelta osin sellaiselta kamalta jota tekevät ihmiset, jotka eivät saaneet lapsena tarpeeksi huomiota, ja Nirvanan levy, jossa on sydänverellä tehtyjä biisejä ja tulkintaa, vaikka paskasti soitettuakin, niin kyllä MINUSSA enemmän sympatiaa herättää Iso N.
On mielestäni eri asia saavuttaa tekninen täydellisyys, kuin tehdä musiikkia, joka koskettaa massoja toisella tavalla. Ei sillä, kuuntelen minä tietyssä mielentilassa Jaco Pastoriustakin mielelläni, mutta se ei ole massojen musiikkia, ja sen taiteelliset saavutukset ovat suurelta osin teknisessä puolessa. Vaikka on näilläkin artisteilla hienoja kappaleita. Vaikea ilmaista tämä mielipide niin diplomaattisesti, ettei aloita kamalaa flame-sotaa, mutta noh... Cobain saavutti aika paljon eläissään, mitä moni ihminen ei tule saavuttamaan koskaan, koska panostaa toisenlaisiin asioihin. Voit olla teknisesti paska, kunhan teet sillä osaamisella mitä sinulle on annettu, asioita, jotka koskettavat syvältä. Toisinaan tekninen vajaavuus voi jopa auttaa tähän määränpäähän pääsemistä.

Hmm. Tulee mieleen sivusto, jota kaveri esitteli taannoin. Siellä kerrottiin legendojen synnystä juuri tähän tyyliin; pistetään laitteisto ja niidne modaukset pinoon, ja noin syntyy Sweet Child O' Mine. Mutta joo.

Minkähän takia krautrock ei ole koskaan ollut listojen kärjessä.

-Jemo
Olemme kuulemma jakomielitautinen. Muuten mukavia! -Einuli
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)