Aihe: Merkittävimmät henkilöt?
1 2
JulliH
23.01.2006 19:43:42

Vaarallinen kysymys tällä foorumilla, ellet satu olemaan innokas Schubert-fani.

Minä pidän herroista Bach ja Silvius Weiss. Tosin sitä ei kysytty.
Älä viitti olla tollanen
sellisti
23.01.2006 20:41:57
Niitähän tulisi tolkuton lista jos ruvettaisiin listaamaan läheskään kaikkia jollakin tapaa merkittäviä. Tarkoitatko siis yksinomaan säveltäjiä eli eri musiikkityylien kannalta merkittäviä vai ylipäätään merkittäviä muusikkoja, jotka ovat jotenkin oleellisesti vaikuttaneet esim. soittimensa kehitykseen..?
Musiikki ei ole se mikä soi. Musiikki on sitä miksi se mikä soi, soi niin kuin se soi silloin kun se soi. -Leif Segerstam
Lonnie
24.01.2006 12:34:39
Mullakin on tiedon vastaanotto päällä tästä aiheesta. Tärkeistä muusikoista ja siitä mikä heidät on tehnyt niin merkittäväksi. Alotampa kysymystulvan vaikka tällä. Brahms on kuulemma todennut että :"En tule ikänä säveltämään sinfoniaa! Sinulla ei ole tietoakaan siitä miltä minunlaisesta miehestä tuntuu kun kuulee sellaisen jättiläisen marssivan takanaan.". Ja tällä jättiläisellä hän on tarkoittanut Beethovenia. Mitä hää oikeen meinas?
En minä halua oppia soittamaan soitinta. Megaman #011 Walkin´-man THV #22
fifi
24.01.2006 13:20:08

Mitä hää oikeen meinas?

Uskoisin, että Brahms arvosti niin kovasti Beethovenia, että koki, ettei pystyisi säveltämään mitään niin hienoa, kuin mitä Beethoven on jo tehnyt.

Beethovenin loppuajan tuotanto meni koko ajan romanttisempaan suuntaan, vaikka klassismin edustaja olikin, ja hän vei selvästi musiikin kehittymistä eteenpäin. Kyllä hän on ehdottomasti yksi Suurista ja Merkittävistä.

Muita suuria ja merkittäviä (ne mitä nyt ensimmäisenä tulee mieleen):

Bach
Mozart
Verdi
Wagner

Listaa kyllä voi jatkaa loputtomiin...
Liian paljon nuotteja!
sellisti
24.01.2006 15:44:48 (muokattu 24.01.2006 15:45:17)
Uskoisin, että Brahms arvosti niin kovasti Beethovenia, että koki, ettei pystyisi säveltämään mitään niin hienoa, kuin mitä Beethoven on jo tehnyt

Jep, eikä Brahms asettanut vain itse itselleen paineita, vaan häntä pidettiin yleisesti musiikillisten kykyjensä ansiosta jo nuorena sellaisena säveltäjänä, joka tulisi jatkamaan Beethovenin sinfonisia perinteitä saksanmaalla. Nämä paineet ja suuren yleisön odotukset yhdistettynä kovaan itsekritiikkiin aiheuttivat lopulta sen, että Brahmsin esikoissinfonia valmistui lopulta vasta kypsässä +40v iässä. Liekö paineet sitten sen verran hellittäneet, että sävelsi tuon jälkeen vielä kolme muutakin sinfoniaa.
Musiikki ei ole se mikä soi. Musiikki on sitä miksi se mikä soi, soi niin kuin se soi silloin kun se soi. -Leif Segerstam
megatherium
24.01.2006 18:47:19
Joseph Haydnia on sanottu sekä jousikvasrteton että sinfonian isäksi, mikä lienee ainakin jälkimmäiseessöä taspauksessa perinnöllisyysopin oiku, sillä niin kirjava oli hänen taustansa. Haydnilta mozartkin koki ensimmäistä kertaa jotakin oppivansa 6:tta Haydnile omistettua kvartettoa säveltäessään.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Sharkman
24.01.2006 21:10:35

Bach
Mozart
Verdi
Wagner

Listaa kyllä voi jatkaa loputtomiin...

Jatkan hieman uuden musiikin puolella:

- Debussyn harmoninen ajattelu
- Schönbergin 12-säveltekniikka
- Varesen elektroniset kokeilut
- Stravinskyn polyrytmiikka, polytonaalisuus
- Sibelius sinfonisen tradition ja rakenneajattelun edistäjänä
- Mahler sinfonisen tradition edistäjänä
- Cagen musiikkifilosofia
J.Ahonen
25.01.2006 07:18:59
Oliko Varese eka jäbä, joka räpäläili koneita? Minulla on sellainen käsitys, että se oli joku muu. Toisaalta; Jäi juurikin tuo osuus modernin musan historiasta luettua.
Sharkman
25.01.2006 12:03:54
Oliko Varese eka jäbä, joka räpäläili koneita? Minulla on sellainen käsitys, että se oli joku muu. Toisaalta; Jäi juurikin tuo osuus modernin musan historiasta luettua.

Ei varmasti ollut ensimmäinen. Ajatus koneiden tuottamasta musiikista on ikivanha ja on askarruttanut varmasti yhtä kauan kun koneita ja musiikkia on ollut olemassa.
Kitarajeesus
25.01.2006 12:49:27 (muokattu 25.01.2006 12:51:04)
Edellisten lisäksi Shostakovitsh jazz-vaikutteineen ja mielestäni myös Rachmaninov on yksi merkittävimpiä vaikka häntä ei ns. suurten joukkoon yleensä luokitellakaan. Olen kyllä Rachmiksen suhteen lähes yhtä fanaattinen kuin Mega Schuberttinsa kanssa,mutta merkittävä uudistaja ja sekä tekniikaltaan että tyyliltään hyvin omaperäinen hän joka tapauksessa oli. Minulle The Composer.
Musiikki on elämä.
Sharkman
25.01.2006 17:40:38 (muokattu 25.01.2006 17:42:46)
Edellisten lisäksi Shostakovitsh jazz-vaikutteineen ja mielestäni myös Rachmaninov on yksi merkittävimpiä vaikka häntä ei ns. suurten joukkoon yleensä luokitellakaan. Olen kyllä Rachmiksen suhteen lähes yhtä fanaattinen kuin Mega Schuberttinsa kanssa,mutta merkittävä uudistaja ja sekä tekniikaltaan että tyyliltään hyvin omaperäinen hän joka tapauksessa oli. Minulle The Composer.

Rachmaninovin kanssa melko samoilla linjoilla on Nikolai Medtner. Taitava pianisti ja pianokonserttojen säveltäjä, mutta jostain syistä ei noussut samaan superstar maineeseen kuin Rachmaninov. Kannattaa tutustua. Varsinkin toinen pianokonsertto.

Shostakovitsh on tietty myös yks 1900-luvun merkittäviä sinfonikkoja. Varmasti myös Rautavaaran sinfoniat tullaan muistamaan.

Osaako kukaan sanoa Krzysztof Pendereckin merkityksestä mitään? Orkestroinnin puolella löytyy paljon uusia soittotekniikoita, mutta en tiedä ovatko ne säveltäjän omia keksintöjä.

Lutoslawski? Messiaen?
pianistityttö
26.01.2006 20:01:29

Kyllä vain. Rahmaninovin voi varsinkin pianomusiikin saralla mainita suurena säveltäjänä, olihan hän Chopinin ja Lisztin tapaan myös loistava pianisti, joten hän kykeni kehittämään hyvin omaperäisen, persoonallisella tavalla romanttisen ja pianistisen sävellystyylin.

Shosta mainittiin, mihin jäi Prokofjev?
"Olen onnellisin tuntemani ihminen" -Artur Rubinstein-
J.Ahonen
27.01.2006 06:33:29
Mulla on vähän sellainen fiilis, että Stockhausen olisi "oleellisempi" äijä tuolla eloktronisen musan kentällä. Ja yleensäkkin sen pienen saksalaisen kaupungin (ei tule nimi mieleen) koulukunta.

Soittimien kohdalla ei tulla unohtamaan:

Vivaldi - Viulu
Chopin - Piano

En tiedä kuinka "merkittävää" näiden musa on, mutta ainakin laajentivat kyseisiä soittimia melkoisesti.
etnopoju
27.01.2006 22:01:58

merkittävyys on suhteellista ja mielipidekysymys.
Leper Messiah
28.01.2006 00:00:28
Monteverdiä ei sovi unohtaa, kun puhutaan oopperasta. "Orpheus" lieni ensimmäinen ooppera?

Toivottavasti en aivan sivu suuni puhunut..

Punttisika #3 Runkku Monsteri #4
Herra-X
28.01.2006 20:59:37
Webernillä oli suuri vaikutus 1900-luvun musiikin muotoutumiseen. Eikös hän 'innoittanut' sarjallisen musiikin säveltäjiä.

Lopulta länsimaisen taidemusiikin traditio koostuu pienistä lenkeistä ja yhtäkään ei voi nostaa ylitse muiden, toki toiset nousevat toisia korkeammalle.
kalamies#39 >-)))>
Jailhouse quartet
29.01.2006 11:28:34
Paganini on mainitsemisen arvoinen äijä.
My momma always said, "Life was like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." -forrest gump
wrshredder
29.01.2006 11:35:22
Paganini on mainitsemisen arvoinen äijä.

heh. ajattelin just mainita saman.
Aikamoinenhan "rockstara" hän oli aikanaan..
THV-Klubi#52 Romantikkoitkijät#23 Entä jos Kuolemalle tulee kuolemanpelko?
Kapt. Bratislava
12.02.2006 23:36:10
Kyllä vain. Rahmaninovin voi varsinkin pianomusiikin saralla mainita

Voihan sen mainita, mutta mitään mullistavan uutta ei Rahmis saanut aikaan. Samoja muotorakenteita ja soinnullisuutta käytti kuin edeltäjänsäkin. Varmasti hyviä biisejä, sitä en kiistä, pianomaailmassa varmasti merkittävä.

Webern oli kyllä äijä. Ääni sinne. :)
Kritiikin tulee olla ei ainoastaan häikäilemätöntä vaan myös henkilökohtaista. -Wilhelm Peterson-Berger / Taiteilija ei harjoittele vaan kokee. -Charlie Christensen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)