Aihe: kysymyksiä finger pickingistä, harjoittelusta yms.
1
Antero--
19.01.2006 22:00:15
Terve,

Olen tässä puoli vuotta soitellut sähkökitaraa, ja kysyisin teidän mielipidettänne muutamiin asioihin. Mieli tekisi soittaa tulevaisuudessa folk/rock/proge-henkistä musiikkia. Jethro Tullin albumi Heavy Horses on aika hyvä esimerkki siitä, millainen rämpyttely on mielessä. Metalli ja "voimaa.. nopeutta!"-tiluttelu ei kiinnosta ollenkaan. Jokin aikaa sitten pistimme aloittelija-porukalla bändin pystyyn, ja on siellä tullut soiteltua avosoinnuilla yksinkertaista ja helppoa komppia. Sitten niihin ongelmiin:

Olen soitellut alusta alkaen sormilla näppäilemällä ja komppaamalla. Kannattaako jatkaa sormitekniikkani hiomista vai kannattaisiko opetella plektralla soitto, kun on komppikitarointi rock-henkisessä bändissä (ainakin näin aluksi) mielessä? Vai luonnistuuko komppaaminen hyvin sorminkin? Tiedättekö joitakin hyviä sormikomppaus-harjoituksia?

Olen hiukan hukassa harjoitteluni kanssa. Jotain 1-2-3-4 veivejä on tehty, sointuteorian alkeet, perusskaalat ja avosoinnut opeteltu, joitain yksinkertaisia näppäily- ja renkutusbiisejä hanskassa (Greensleeves, Bouree yms.). Mitä seuraavaksi? Kun ottaa kitaran käteen, vanhat jutut ei jaksa innostaa, ja kaikki uusi (barree yms.) tuntuu liian vaikealta.

Arvoistaisin suuresti apuanne.

-Antero-
wavelength
20.01.2006 00:20:54

Barre-soinnut on aika ehdoton juttu komppailussa. Ne on oikeastaan välttämätöntä ottaa haltuun, jos haluaa soitella vähänkin monimutkaisempia sointukulkuja. Kyllä ne sieltä tulee treenin kanssa.
En tiedä mistä puhun.
Beatman
20.01.2006 10:15:32
seuraavaksi? Kun ottaa kitaran käteen, vanhat jutut ei jaksa innostaa, ja kaikki uusi (barree yms.) tuntuu liian vaikealta.

-Antero-

Minäkin olen soitellut puolisen vuotta..Nuo barret ei ole vaikeita, itseasiassa ne on
helpompia soittaa kuin avosoinnut, varsinkin jos kipaleessa on paljon nopeita sointuvaihdoksia.

Aikaahan tietysti barre otteiden harjoitteluun meni multa sellaiset kuukauden päivät että soivat jotakuinkin puhtaasti. Senkin jälkeen jäi kauhu ottaa C:tä barrena (Siis ote jossa 3 sormella otetaan 2,3 ja 4 kieli, mutta 1 kieli pitää pitää hiljaisena), mutta sekin lähti lähti menemään, kun joulun pyhinä rämpytin mitäs muuta kuin smoke on the wateria ko. barre otteella..(tänt tänt tää..tänt tänt tä tää..)

Noissa barreissa on sekin hyvä puoli että ne on tosi helppo muistaa miten mikin sointu sointetaan. Muutamalla muistisäännöllä (tai siis muutamalla barre otteella) sulla on iso määrä sointuja pitkin otelautaa käytössä.

Ja eikun harjoittelemaan. Sitten kun sulla on peukalo ollut krampissa 2 viikkoo kun oot joutunu käyttämään vähän eri lihaksi siihen että saat etusormella otettua kaikki 6 kieltä niin yhtä-äkkiä huomaatkin että sähän alat jo osata....
Darken
20.01.2006 13:08:52
Ainakin ite opin barre- soinnut aikanaan siten, että treenailin todella paljon ihan
vain voimasoinnulla soittamista. Aina jos koitin erikseen ottaa Barreja, niin tuntui, että sormet menee solmuun.

Sitten yht'äkkiä vaan tajusin, että esim. vaikkapa G5:sta

----
----
----
--5-
--5-
--3-

saakiin todella helposti G- mollin ja G-duurin, koska etusormi kumminkin G5:ssakin vaimentaa nuo G,B ja e- kielet. (eli on valmiiksi jo oikealla paikalla.)

3----3----|
3----3----|
3----4----|
5----5----|
5----5----|
3----3----|

Eli näin E-kielen perus- Barret. A- kielellä hiukka samaan tapaan.
Väinämöinen
20.01.2006 17:18:29
Minä opin barret siten, että kun vihdoin sain soinnun soimaan, yritin seuraavaksi vaihtaa johonkin toiseen barreen, tapailla jotain yksinkertaista sointukuviota pelkästään barreilla.
Mykkä kissa on mauton.
Antero--
22.01.2006 14:38:52 (muokattu 22.01.2006 14:39:12)
Kiitokset kaikille vastanneille

Aloin opetella noita barree:ita, ja heräsi pari kysymystä. Ensinnäkin, pitäisikö etusormen olla täysin suorasti kielien päällä, vaiko sillain lappeellaan? Entä pitääkö olla suorassa vai hiukan koukussa?
Toinen ongelma on, etteivät lyhyet sormet vain veny joihinkin otteisiin. Tuo A-avosoinnusta johdettu barree ei esimerkiksi luonnistu oikein mitenkään. Samoin C-duuri -pohjainen. Täytyykö tämän kanssa oppia elämään vai onko jotain poppakonsteja olemassa?

Onko kenelläkään mitään mielipidettä tuohon plektran käyttöön?

Antero
Beatman
23.01.2006 00:18:04
Kiitokset kaikille vastanneille

Aloin opetella noita barree:ita, ja heräsi pari kysymystä. Ensinnäkin, pitäisikö etusormen olla täysin suorasti kielien päällä, vaiko sillain lappeellaan? Entä pitääkö olla suorassa vai hiukan koukussa?
Toinen ongelma on, etteivät lyhyet sormet vain veny joihinkin otteisiin. Tuo A-avosoinnusta johdettu barree ei esimerkiksi luonnistu oikein mitenkään. Samoin C-duuri -pohjainen. Täytyykö tämän kanssa oppia elämään vai onko jotain poppakonsteja olemassa?

Onko kenelläkään mitään mielipidettä tuohon plektran käyttöön?

Antero

Kokeile miten sun sormien kanssa on paras ;) Kun mä en tota saanut aikaiseksi, niin mä kehitin teorian, että kun mä käännän 1 (etusormen) kulmilleen niin mä saan barren soitettua... No sainhan mä, mutta se oli semmoista sormen pyörittelyä sitten.. Se onnistuu kun painat sen siihen ihan normaalisti.. Ja MUISTA, että sointu koostuu pääasiassa 3 sävelestä, joten niiden kaikkien 6 kielen ei oo pakko soida, ja vaikka ois, niin ihan oikeesti kukaan ei huomaa jos joku niistä ei soi :-)

(Oho, tossa paljostu SUURI kitaransoittajien salaisuus, MODERAATTORIT HUOMIO !! :-)

Mä vaan painan etusormella sen koko 6 kieltä alas, noissa C barreissa on sitten 2 vaihtoehtoo.. Joko se 3 sormi on vähän koukussa, eli demppaa sen ekan kielen tai sitten tekee sen ekan kielen dempauksen plektarakäden esim pikkarillillä.. Mun soitonepettaja tekee niin, mutta mä oon kokeillut vaikka kuinka niin, mutta mulle sujuu paremmin niin, että mä pidän vasurin 3:ta sormea sillätavalla koholla, että eka kieli ei soi...

Kokeile, se tuntuu hankalalta, mutta ota tahtotila, että nyt tää vitun paska pimputus kieli ei soi, niin kyllä se loppuu sieltä sitten ajallaan pimputtamasta.. Kun harjoittelee, niin saa soittaa kuinka huonosti tahansa, kyllä sitä siitä sitten kehittyy..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)