Aihe: Rummut vinkuvat ja vonkuvat
1 2 3
sammakko54
10.01.2006 16:42:21
Newsoundin virvelistä ja tomeista hävisi vastaava ongelma, kun otti virityspesät irti ja tukki ne täyteen vanua. Virityspesien jouset pitivät hiukan omaa elämää.

Voisitko selventää vielä? miten ne vanut saa sinne tungettua?
päyväpäy
ÄM
10.01.2006 17:09:31

Jos nyt kyse on nimenomaan maton vingahtamisesta, saattaa syy olla osumaa saanessa matossa. Mulla kerran lipes snare kädestä kasatessa niin, että sain sen kiinni, mutta se ehti osua johonkin pöydän kulmaan. Seurauksena alakalvoon tuli lommo ja maton pari säiettä vääntyi. Vääntymistä ei toki silmällä huomaa, maton ollessa kiristettynä, mutta mattosoundiin tuli ikävää vinkumista.

Eli jos matto ei ole kunnossa, saattaa se istua huonosti. Kiristettynäkin saattaa muutama säikeen mutka olla ylempänä, juuri ja juuri kalvossa kiinni, jääden resonoimaan viimeiseen kalvon värähdykseen asti.

Jos tämmönen tuntuu kuulostavan oikealta diagnoosilta yritä seuraavaa:
Snare "marssibasari"-tyylisesti syliin ja jos vinkuna lyödessä yhä kuuluu, yritä toisen käden sormella etsiä jos matosta löytyy piste, josta resonointi lähtee. Jos syy löytyy sieltä, ei muuta kuin mattokauppaan.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
savopie
10.01.2006 17:18:04
Mut millasta saundia haet? sellasta dempattua ja lyhyttä, kuitenkin kohtuu kireä ääni kuitenkin? sillon kannattaa kokeilla powerstroke3.
roisto PERKELEE!!!
Aegis
12.01.2006 10:53:06
Mut millasta saundia haet? sellasta dempattua ja lyhyttä, kuitenkin kohtuu kireä ääni kuitenkin? sillon kannattaa kokeilla powerstroke3.

Powerstroke kuulostaa kyllä tatsin kannalta aika pelottavalta vaihtoehdolta. Dempattu ei muutenkaan ole sellainen sana millä haluaisin soundia kuvata.

Nyt kun olen vähän koputellut ja säädellyt, niin alakalvosta resonointi ei ainakaan tule, vaan nimenomaan yläkalvoa soittaessa. Samalla tosin huomasin että viritystapit kaipasivat huoltoa, joten kalvoa ei ole pystynyt ilmeisesti edes vähään aikaan virittämään kunnolla. Pitää suorittaa kunnon huolto ja virittää taas ja katsoa sitten.
Als ik een vis was dan zouden auto's ramen hebben en zelfs rendieren zouden neuken in een aquarium.
grind
12.01.2006 14:54:26
Voisitko selventää vielä? miten ne vanut saa sinne tungettua?

No ruuvillahan se pesä on siinä rummun rungossa kiinni. Riippuu tietenkin virityspesän mallista, mutta nuo olivat onttoja ja sinne sai ne täytteet sullottua.
Incarnate deathrash.
Kurb
15.01.2006 23:04:58
Itselleni on viime aikoina ilmaantunut sama ongelma. Olen yrittänyt selvittää että mistä asia johtuu, virettä ja kalvoja olen pyörittänyt kaikkiin suuntiin, mutta sellainen ylimääräinen klongahdus tulee nauhalle asti. Ja liian usein. :/

Snare pitäisi heittää vaihtoon joka tapauksessa, mutta olisi se nyt kiva saada olemassa olevistakin vehkeistä hyvä saundi irti. Ei kaikkea voi aina korjata ostamalla uutta ja kalliimpaa tilalle.
ltg
15.01.2006 23:18:38
En kehtaa brassailla, mutta kyllä minä oon saanut kaikki soittamani virvelit soimaan ihan siedettävästi, nämä nyysaunditkin. Osaan virittää, mutten soittaa.
Miusta suutin on niinko semmonen, josta tulee tavaraa ulos. Vähän niinko suu, tosin sinne kyllä pistetään aika paljon tavaraa sisäänkin.
THV-klubi #5
Romantikkoitkijät #39
ltg
15.01.2006 23:22:17
Itselleni on viime aikoina ilmaantunut sama ongelma. Olen yrittänyt selvittää että mistä asia johtuu, virettä ja kalvoja olen pyörittänyt kaikkiin suuntiin, mutta sellainen ylimääräinen klongahdus tulee nauhalle asti. Ja liian usein. :/

Snare pitäisi heittää vaihtoon joka tapauksessa, mutta olisi se nyt kiva saada olemassa olevistakin vehkeistä hyvä saundi irti. Ei kaikkea voi aina korjata ostamalla uutta ja kalliimpaa tilalle.

Et ole koittanut ihan pientä jesarinpalaa siinä lyöntikalvossa? Ei demppaa hirmuisesti, (lue:liikaa) mutta poistaa nuo häiriöäänet, jos rumpu on muuten vireessä.

Itse joskus löysäilin alakalvoa noiden äänien poistamiseksi, mutta sitten siinä löysyttämisessä mentiin äärimmäisyyksiin, ja soundista tuli tumppu. Vallan mainio rässiin kuitenkin, kireällä lyöntikalvolla.
Miusta suutin on niinko semmonen, josta tulee tavaraa ulos. Vähän niinko suu, tosin sinne kyllä pistetään aika paljon tavaraa sisäänkin.
THV-klubi #5
Romantikkoitkijät #39
HeavyMachinery
18.01.2006 10:35:22

En kehtaa brassailla, mutta kyllä minä oon saanut kaikki soittamani virvelit soimaan ihan siedettävästi, nämä nyysaunditkin. Osaan virittää, mutten soittaa.

Se on vähän kiinni siitä millaisesta soundista tykkää... Sellaisen kuivan ja napakan saundin saa kyllä irti mistä tahansa virpasta mutta sellainen lämmin napakka ja sopivasti soiva sointi onkin toinen juttu.....
Minä tiedän - siis pelkään !
ltg
18.01.2006 13:21:18
Se on vähän kiinni siitä millaisesta soundista tykkää... Sellaisen kuivan ja napakan saundin saa kyllä irti mistä tahansa virpasta mutta sellainen lämmin napakka ja sopivasti soiva sointi onkin toinen juttu.....

Sitä on vähän huonommista virpoista pahempi hakea. Omassa Tamburossa sen löytää aika äkisti, pitäisi leveämpi matto vielä hommata siihen, niin avot.

Heh, en muista kirjoittaneeni noita edellisiä viestejä, taisin olla humalassa.
THV-klubi #5
Romantikkoitkijät #39
drum_man
18.01.2006 18:27:33
Ei tuosta exportin virpasta kyllä tunnu saavan minkäänlaista ääntä aikaiseksi... Nytkin kuuluu juuri sellainen ikävä inahdus! Tuossa alakalvossa on mielestäni vaikea saada kaikkia ruuveja samaan vireeseen... Kun ei sitä voi kapulallakaan naputtaa ja kokeilla.
ddrum54
19.01.2006 08:06:30
Ei tuosta exportin virpasta kyllä tunnu saavan minkäänlaista ääntä aikaiseksi... Nytkin kuuluu juuri sellainen ikävä inahdus! Tuossa alakalvossa on mielestäni vaikea saada kaikkia ruuveja samaan vireeseen... Kun ei sitä voi kapulallakaan naputtaa ja kokeilla.

Rohkeesti vaan. Naputa hiljaa, kyllä se onnistuu.
2`n 4
beorn
19.01.2006 08:26:47

Jippo; tunkee kapulan poikittain sinne maton alle niin, että kapulan päät on vanteen päällä ja matto näin irti kalvosta! Helpottaa alakalvon viritystä kummasti. :)
Oikeaa Heavy Metallia ei soiteta, tekniikalla ja järjellä, vaan VOIMALLA ja TUNTEELLA!!!! Ladatkaa Interspectionalin Demo#1
ddrum54
19.01.2006 09:01:49
Jippo; tunkee kapulan poikittain sinne maton alle niin, että kapulan päät on vanteen päällä ja matto näin irti kalvosta! Helpottaa alakalvon viritystä kummasti. :)

Tää on jo aika rohkea veto... Voihan sinne maton alle laittaa vaikka paperinenäliinan poistamaan räminän. Samalla se demppaa soinnin, eli on helpompi kuulla sävelkorkeudet.
2`n 4
Bacchus
19.01.2006 12:32:18

Voihan sitä naputtaa, ja pitääkin.

Hyvä kikka on tuo "kapula maton alle". Totta kai ensin löysätään mattoa, niin että kapulan saa helposti ujutettua sinne.
drum_man
19.01.2006 18:22:37

Hyvä kikka on tuo "kapula maton alle". Totta kai ensin löysätään mattoa, niin että kapulan saa helposti ujutettua sinne.

Miksi työnnellä kapulaa maton alle kun voi ottaa sen maton poiskin virityksen ajaksi...
wavelength
19.01.2006 20:25:36

Miksi työnnellä kapulaa maton alle kun voi ottaa sen maton poiskin virityksen ajaksi...

Koska maton irrottaminen on hankalampaa.
En tiedä mistä puhun.
moderndrummer88
19.01.2006 21:25:08
hox! plussa sille joka laittaa linkin sivulle missä olisi kerrottu semmonen hyvä solmu millä kannattaa matto kiinnittää kun tavallinen umppari tuntuu löystyvän
Mod. huom: Ei näin.
beorn
19.01.2006 21:29:23

Joo, ei sitä ehkä kantsi ihan rystyset valkosena sinne tunkee. Saattaa ehkä vieterit vähän kärsiä, jos niitä alkaa venytteleen ja murjoon!
Oikeaa Heavy Metallia ei soiteta, tekniikalla ja järjellä, vaan VOIMALLA ja TUNTEELLA!!!! Ladatkaa Interspectionalin Demo#1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)