Aihe: Mitä hyötyä on pallean kautta laulamisessa?
1
Ozzman
01.08.2003 19:22:05
Niin itse laulan hevibändissä (en örise,puhtaalla laulan) ja olen huomannut että monet täällä kysyvät miten lauletaan pallean kautta. Eli ajattelin kysyä että mitä hyötyä siitä on ja kannataisiko minun harjoitella tuo tekniikka?

Vastauksia kiitos?
Turpaan ottaminen on taitolaji!
Unworthy Knight
01.08.2003 19:28:01
Noh ei se pahaakan ole minulle tehnyt vaikka hallitsen tekniikaa vain heikosti.
Tosin lämmitelyn jälkeen tuntuu olevan helpompaa hallita myös palleaa ...kummallista.
Minä siis korisen , öirisen , vingun ja muutenkin oudosti äänähtelen :)
"...So croak the king of Grey."
Ozzman
01.08.2003 20:16:37
Noh ei se pahaakan ole minulle tehnyt vaikka hallitsen tekniikaa vain heikosti.
Tosin lämmitelyn jälkeen tuntuu olevan helpompaa hallita myös palleaa ...kummallista.
Minä siis korisen , öirisen , vingun ja muutenkin oudosti äänähtelen :)

Mutta mitä siitä niinkuin hyötyy? Saako siitä kenties vahvemman äänen?
Unworthy Knight
01.08.2003 23:00:54
Mutta mitä siitä niinkuin hyötyy? Saako siitä kenties vahvemman äänen?

Noh pystyy käytään happivarastonsa paremmin. Rääkäseen vaikka todella pitkään. Sitten täytään nopeesti keuhkot ja jatkaan siitä etiäpäin.
Elikkäs se mahdollistaa keuhkojen melkein täydellisen hallinnan.
Jos nyt alkais hahmottuun missä hyödyt ?
"...So croak the king of Grey."
Ozzman
02.08.2003 12:42:13
Noh pystyy käytään happivarastonsa paremmin. Rääkäseen vaikka todella pitkään. Sitten täytään nopeesti keuhkot ja jatkaan siitä etiäpäin.
Elikkäs se mahdollistaa keuhkojen melkein täydellisen hallinnan.
Jos nyt alkais hahmottuun missä hyödyt ?

Jep kiitoksia. Plussan sait.
Raipe
02.08.2003 14:05:49
Mitä hyötyä?
TUKI.

Eli ääneen tulee voimakkuutta, samoin happivarasto laajenee ja vibraattoa alkaa tulla kehiin, kun tarpeaksi treenaat.
folkkari
05.08.2003 08:41:42

Marjut Hannula, joka opettaa Sibiksessa klassista laulua, sanoi, että kukaan ihminen ei laula palleasta, eikä kukaan ihminen ei tarvitse mitään "tukea" laulaessaan eikä ääntä sijoiteta mihinkään. Myöskään peräsuolesta asti ei lauleta.

Tämä Hannula on ainoa klasarimaikka, jonka opit minä voin hyväksyä. Hannula sanoi, että kun aletaan laulaa, vedetään nenän kautta ilmaa - kuin ruusun tuoksua - kevyesti keuhkoihin (ei sinne reikään asti eikä tehdä itsestä mitään ilmapatsasta), avataan suu ja aletaan laulaa.

Mä en koskaan ole ymmärtänyt noita tukia, pallealauluja, äänen sijoittamisia ja muita hölmöyksiä.
Pitää keskittyä siihen, mitä tekee, laulaa paljon, ajatella mitä laulaa ja sitten vielä laulaa paljon. Ja kaiken tämän lisäksi on tietysti hyvä, jos laulaa paljon.

Jos rock-laulaja pystyy vetäsemään vuoden ajan keikan kolmena iltana viikossa kapakassa röökinsavussa, eikä siltä ääni katoa, niin eipä se voi kauhean väärällä tekniikalla laulaa.

Mä laulan paljon, enkä koskaan ajattele noita laulamisen klasarikliseitä.
Tässäkin asiassa pitää käyttää omaa järkeä. Jos tuntuu hyvältä laulaa näin tai noin, niin silloin pitää laulaa niin. Se on silloin oikea tapa. Jos laulaminen ei satu eikä ääni lähde pitempiaikaisenkaan laulamisen jälkeen, silloin varmasti laulaa ihan oikein.
Oikotietä hyvään ja toimivaan laulusaundiin ei ole: pitää laulaa paljon. Eikä noilla klasariopeillakaan mitään pikavoittoja kerätä.
Laulajan instrumentti kun vaatii sitä käyttämistä.
Ihmisen suurin heikkous on luovuttaminen.- T.Edison
jogo3000
05.08.2003 13:33:44

No enpä tiedä, omalla tavalla asiaa, mitä sanot. Kuitenkin tuntuu, että juuri noista pallea, yms. vinkeistä on ollut itselle hyötyä todella paljon. Pääsen nykyään korkeammalle kuin ennen, kun vain jaksan avata ääneni. Lisäksi tuntuu, että laulusaundi on kehittynyt tosi paljon. Nyt vain pitäisi vielä päästä nauhoittamaan. Tuntuu, että on helpompi laulaa, nyt kun on vetänyt noita tekniikkaharjoituksia.
I'm a whiskey rock'n'roller.
petkle
12.08.2003 12:09:15
- - laulaa paljon, ajatella mitä laulaa ja sitten vielä laulaa paljon. Ja kaiken tämän lisäksi on tietysti hyvä, jos laulaa paljon.
- -
Tässäkin asiassa pitää käyttää omaa järkeä. Jos tuntuu hyvältä laulaa näin tai noin, niin silloin pitää laulaa niin. Se on silloin oikea tapa. Jos laulaminen ei satu eikä ääni lähde pitempiaikaisenkaan laulamisen jälkeen, silloin varmasti laulaa ihan oikein.- -

Itse olen laulu uralla vielä aika alussa, mutta paljon tuon paremmin en olisi omiakaan havaintojani osannut tiivistää. Opetuksen hyötyä en kiistä, mutta itse ainakin haluan mielummin kehittää "omien" persoonallisten tekniikoiden yhdistelmän.
halodrummer
12.08.2003 13:54:05
Itse olen laulu uralla vielä aika alussa, mutta paljon tuon paremmin en olisi omiakaan havaintojani osannut tiivistää. Opetuksen hyötyä en kiistä, mutta itse ainakin haluan mielummin kehittää "omien" persoonallisten tekniikoiden yhdistelmän. Olen täysin samalla linjalla. Olen laulanut parissa bändissä ja vaikka en ole käynyt laulutunneilla ja tekniikkani on kotikutoinen, ääneni on silti kehittynyt huomattavasti parissa vuodessa. Laulamalla oppii.
"Kuka ihmisten kuningas on tunteidensa valtias? Kuka viisauden rakastaja rakkautensa ruhtinas? Ei yksikään." A.W. Yrjänä
Yrtti
12.08.2003 15:52:08

Minulla ei ole pahemmin tekniikkaa, sen kuulee äänestäkin. ainoastaan palleasta tai mistälie tulee ääni kun joikaan oo:ta, silloin tulee aivan älyttömän kovaa verrattuna muuhun. myöskin juurikin tätä oota sisältävää pystyy venyttämään pitemmäksi kuin esim. iitä... palleaa olen koittanut saada mukaan, mutta ei oikein tunnu löytyvän, paskat vaan meinaa turahtaa housuun kun puristaa alavatsaa :D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)