Aihe: Brian May'n laulava särösoundi ja kamapolitiikka
1 2
Jabe
05.08.2003 14:53:33 (muokattu 05.08.2003 14:53:50)

Tämä on minulle jonkin asteen mysteeri: Brian May soittaa VOX AC30 comboilla, efekteinä yksi trebleboosteri ja kaikuja ja choruksia (kts esim. http://guitargeek.com/rigview/409/ ). Äijä saa noista kamoista aikaiseksi hyvinkin täyteläisen, laulavan särösoundin, jossa on paljon gainia. Miten?

Olen itse soittanut yhdellä VOX AC30 combolla, ja soundi oli kliini ja samaan aikaan aika tuhnu - minkäänlaista laulavaa säröä en olisi voinut kuvitellakaan siitä lähtevän (ilman jotain aggressisvista säröspedua ainakaan).

Ainakaan Queen -levyiltä kuulemani kitarasaoundi ei vastaa siis yhtään mielikuvaani noista kitarakamoista. Mitä osaa en tässä yhtälössä tajua? ("Soundi on soittajan näpeissä" jne. vakkaridisclaimerit perään .. mutta silti.)
"Love is the only force capable of transforming an enemy into a friend". -Martin Luther King, Jr.
Jarski
05.08.2003 14:55:34
Yksi vastaus löytynee siitä itse tehdystä kitarasta. Vieraile jossakin Queen-sivustossa ja etsi käsiisi Mayn omatekemästä kitarasta (jota hän soittaa vanhalla kuuden pennyn kolikolla) faktaa. Luulisin, että siinä vastaus...
Gibbin veljes oli son.
jogo3000
05.08.2003 14:56:30

Eikös juuri tuo trebleboost paranna siitä sen tuhnuuden pois? Lisäksi on muistettava että hänellä on se itse tekemänsä kitara ollut käytössä. Siinä oli muistaakseni myös itse punotut mikit.
I'm a whiskey rock'n'roller.
D-Kay
05.08.2003 15:08:10

Siinä oli muistaakseni myös itse punotut mikit.

Käsittääkseni, hän rakennusvaiheessa teki siihen itse mikit, mutta osti hyvin pian uudet. Itsetehdyt ei miellyttäneet korvaa.
"you'll be a lover in my bed and a gun to my head" -Billy Corgan
MeatPie
05.08.2003 15:16:59
Ja käsittääkseni mies käytti levyillä aika runsaasti overdubbauksia.
Nuuskamuikkunen
05.08.2003 15:21:23
Olen kuullut joskus villiä huhua, että jollain Queen raidalle olisi nauhoitettu yli kolmekymmentä kitara raitaa. :PPP
"No mikä ettei... :]"
Shaft
05.08.2003 15:46:50
Ymmärtääkseni Bryan käyttää sekä studiossa notta livenä järkyttävän monta Voxia samaan aikaan ja näiden todennäköisesti erilailla EQ:n vahvareiden yhteyssointi on sitten sellainen massiivisen kaunis.

Itse asiassa Brianilla ei yleensä ole kerrallaan käytössä kovinkaan montaa Voxia, vaikka niitä parhaimmillaan taisikin olla lavalla 12. Suora soundi menee choruksen kautta vain kahteen vahvistimeen, ja delay-efektien kanssa (mm. Brighton rock solo) niitä on mukana kaksi lisää. Vahvistimien EQ on kaikissa sama.
wilo
05.08.2003 15:51:44
Itse asiassa Brianilla ei yleensä ole kerrallaan käytössä kovinkaan montaa Voxia, vaikka niitä parhaimmillaan taisikin olla lavalla 12. Suora soundi menee choruksen kautta vain kahteen vahvistimeen, ja delay-efektien kanssa (mm. Brighton rock solo) niitä on mukana kaksi lisää. Vahvistimien EQ on kaikissa sama.

Aivan.
Lavalla on 12 vahvistinta eli 3 kertaa 4 vahvistimen setti, kaksi settiä backuppina ja komistuksena.
booster
05.08.2003 16:24:21
Äijä saa noista kamoista aikaiseksi hyvinkin täyteläisen, laulavan särösoundin, jossa on paljon gainia. Miten?

Studiossa se ei käyttänyt noita, vaan soitti suoraan pöytään Metal Zonen kautta. Hoho.
Ostetaan:
Mini-humbucker stratoon
Huevos
05.08.2003 16:37:20

Osta vaan Burnsin B. May signature messiin siihen.
Jormaz
05.08.2003 18:07:51
Studiossa se ei käyttänyt noita, vaan soitti suoraan pöytään Metal Zonen kautta. Hoho.

Älä vittu tuu jauhaa paskaa ku tiät itekki et sil o zoom 505!!111
Back to the 80's
booster
05.08.2003 18:59:10
Älä vittu tuu jauhaa paskaa ku tiät itekki et sil o zoom 505!!111

Niin mut se käytti siitä vain Amp Simulatoria.
Ostetaan:
Mini-humbucker stratoon
Jusstus
05.08.2003 19:02:07
Ja kaiken lisäks äijä soittaa tosi ohuilla kielillä...
"These go to eleven.."
jPekka
05.08.2003 20:03:04

Eikös juuri tuo trebleboost paranna siitä sen tuhnuuden pois? Lisäksi on muistettava että hänellä on se itse tekemänsä kitara ollut käytössä. Siinä oli muistaakseni myös itse punotut mikit.

Ja mikit on kytketty siten, että ne ovat keskenään sarjassa, eivät rinnan kuten normaalisti. Mikä sekä voimistaa signaalia että vie sitä paksumpaan ja soivempaan suuntaan, kuten olen huomannut viritettyäni omaan Stratooni moisen mahdollisuuden.

Lisäksi Queenin basisti John Deacon, sähköalan mies, on ilmeisesti jo varhain modifioinut Mayn vahvistimia tarvittavaan suuntaan. Veikkaisin, että signaalitiessä on lisäksi kompressori tai pari.

Niin, ja vielä lisäksi May tietenkin käyttää plektrana kolikoita. Sopiva suomalainen korvike lienisi se vanha, iso, messingin värinen 20- tai 50-penninen karheine reunoineen, jos jollakulla on niitä vielä tallessa.

-
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
Shaft
05.08.2003 20:54:05
Lisäksi Queenin basisti John Deacon, sähköalan mies, on ilmeisesti jo varhain modifioinut Mayn vahvistimia tarvittavaan suuntaan. Veikkaisin, että signaalitiessä on lisäksi kompressori tai pari.

Käsittääkseni Mayn vahvistimissa ei ole varsinaisesti soundiin vaikuttavia modifikaatioita. Joitakin muutoksia on tehty parantamaan luotettavuutta kovalla kuormituksella ja kiertue-olosuhteissa.

Varsinaisia kompressoreita ei myöskään ole. Maylla on aina ollut signaalireitillä 1-2 treble boosteria, ja lisäksi vahvistimet on lavalla käännetty yleensä täysille. Tuon sarjaankytkemisen lisäksi May kytkee mikit sooloissa usein keskenään vastavaiheeseen, joka myös vaikuttaa suuresti kokonaissoundiin.
juini
05.08.2003 21:46:26
...ja lisäksi vahvistimet on lavalla käännetty yleensä täysille.

Veikkaisinpa, että tämä on aika olennainen pointti.
Piirakka
05.08.2003 22:19:29
Kyllähän SRV:llä ja P. Townshedilläkin on HEAVY JA NIIN CLEAN SOUNDI!
"Marshall Valvestatet suosiolla verkonpainoiksi."-Matti, Tehosekoitin
hemmo
05.08.2003 22:34:32

Lainaan GP:n august 03-numeroa:
" But although May used his trusty AC30s extensively in the studio, he also had a secret weapon called the "Deacy" that allowed him to create some of the most amazing guitar orchestrations ever committed to tape"
" Built by Queen bassist John Deacon in 1970, the original Deacy amplifier is a unique piece of gear as you'll ever see. Built from tossed-off radio parts, Deacon simply copied a solid-state mullard circuit from the early'60s, and mounted it into a hi-fi bookself speker cabinet. The original Deacy had no controls, was powered bu a 9-volt lantern battery, and it cranked out approximately a half-watt through a small woofer and a cone tweeter".

Kun testasin lyhyesti Voxin uutta Brian May Special VBM1-pikkuvahvaria (joka on tehty Deacyn saundia hakien), niin sen vahvasti ylämiddlen puolelle taipuvainen saundi toi oitis mieleeni itse mestarin. Jos käytössä olisi ollut vaikka Etelä-Koreassa valmistettu Burns BM-model-skeba, niin vaikutelma olisi ollut vielä parempi.

Kyse on siis mielestäni oivasta taajuusalueesta, jota skitalla_ ja_vahvarilla boostaamalla ja toistamalla lukuisia kertoja saadaan aikaa toivottu Q-saundi.
Säröä beibi!
Neljä Ruuvia
06.08.2003 06:36:22
Lainaan GP:n august 03-numeroa:
" But although May used his trusty AC30s extensively in the studio, he also had a secret weapon called the "Deacy" that allowed him to create some of the most amazing guitar orchestrations ever committed to tape"
" Built by Queen bassist John Deacon in 1970, the original Deacy amplifier is a unique piece of gear as you'll ever see. Built from tossed-off radio parts, Deacon simply copied a solid-state mullard circuit from the early'60s, and mounted it into a hi-fi bookself speker cabinet. The original Deacy had no controls, was powered bu a 9-volt lantern battery, and it cranked out approximately a half-watt through a small woofer and a cone tweeter".

Kun testasin lyhyesti Voxin uutta Brian May Special VBM1-pikkuvahvaria (joka on tehty Deacyn saundia hakien), niin sen vahvasti ylämiddlen puolelle taipuvainen saundi toi oitis mieleeni itse mestarin. Jos käytössä olisi ollut vaikka Etelä-Koreassa valmistettu Burns BM-model-skeba, niin vaikutelma olisi ollut vielä parempi.

Kyse on siis mielestäni oivasta taajuusalueesta, jota skitalla_ ja_vahvarilla boostaamalla ja toistamalla lukuisia kertoja saadaan aikaa toivottu Q-saundi.

Ja AC30 täysillä kyllä vähän muistuttaa Queen soundia ihan sellasenaan.Äijällä on myös mahtava "vibrato" eikä koko ajan kaikki kielet soi eli demppailee hienosti ja kontrolloi feedbackiä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)