Pluto 04.08.2003 17:32:22 | |
---|
Näin sanoo Marty Friedman uudessa Guitar Playerissa: "Crazy licks aren´t going to get you anywhere," says Friedman. "It´s so much harder to create simple parts - which, in the real world, are exactly what producers and artists are going to ask you for. Let´s say you get a session with Paul McCartney - he´s not going to ask for some amazing, tricky lick. He´s gonna say, ´Play something beautiful, mate.´ And if you come up with a gorgeous phrase, then you´re golden. You don´t want to have to explain to Sir Paul McCartney, ´Dude, this is a really interesting, arpeggiated, string-skipping, Mixolydian thing.´ He won´t care, and nobody else will, either." Herra Friedman vie tässä sanat suustani, juuri samoin itse ajattelen kitaran soitosta. Varsinkin tuo viimeinen lause on erittäin hyvin sanottu siellä takana. Mielenkiintoista että näin sanoo jannu, joka tunnetaan aika laajalti loistavien teknisten taitojensa puolesta. Tosin Mekakuolon loppuaikoinahan Friedman jo keskittyi enemmän kokeellisiin soundeihin ja yksinkertaisempiin asioihin. Mitäs mieltä muut ovat? |
Herra Rapu 04.08.2003 17:56:07 | |
---|
Kurko. Eipä sitä enempää jaksa alkaa ylistää. |
Keppi 05.08.2003 09:01:53 | |
---|
Herra Friedman vie tässä sanat suustani, juuri samoin itse ajattelen kitaran soitosta. Varsinkin tuo viimeinen lause on erittäin hyvin sanottu siellä takana. Mielenkiintoista että näin sanoo jannu, joka tunnetaan aika laajalti loistavien teknisten taitojensa puolesta. Tosin Mekakuolon loppuaikoinahan Friedman jo keskittyi enemmän kokeellisiin soundeihin ja yksinkertaisempiin asioihin. Mitäs mieltä muut ovat? Joo...mäkin näin jonkun Martyn haastattelun, missä se sanoi ett on nykyään enempi kiinnostunut esim. Garbage -bändin musasta, mikä ei varsinaisesti perustu kitarataituruuteen(soolot ym.), mutta missä silti on hienoja juttuja. Varmaan kokemuksen tuomaa kypsymistä. Mäkin tykkään paljon esim. sellaisista bändeistä, ku Pearl Jam ja Radiohead, missä ei nyt kitarointi ole mitään hirveän monimutkaista, mutt silti siellä on paljon hyviä ideoita, mitkä osaltaan luo just tota tunnelmaa kappaleille. Siis mielenkiintoisia sovituksellisia juttuja. Ei siis sillain, ett kaikki kitaristit kelais samoja sointuja, vaan jokaisella on omat "kuvionsa"...jotka sitt tekee hommasta maukkaamman. Arvostan esim. Pearl Jamin kitaristeja kovasti, vaikka ne nyt ei varmaankaan sijoitu ihan kitaristien kärkikaartiin, jos puhutaan jostain tekniikasta. Juuup! |
Jucciz 05.08.2003 09:48:47 | |
---|
Sitä kutsutaan kasvamiseksi kun hevitiluttelu ei enää kiinnostakaan. Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin. |
jogo3000 05.08.2003 10:14:56 | |
---|
Mutta ainahan Friedmanin soitto on ollut mielekästä, vaikkakin teknistä. Tässä miehessä on se ero tusinatilumieheen, että melodiaa löytyy ja juttuja missä on todella järkeä muutakin kuin todistella soittajan teknistä taitoa. Äkkiä tulee mieleen Rust in peace, joka on eräänlainen hevisoolokitaran raamattu minulle. Erityisesti Martyn vibrato on ihailtava asia. I'm a whiskey rock'n'roller. |
Dick Parker 05.08.2003 10:57:58 | |
---|
Eiks Marty sanonu samassa haastattelussa, että tykkää japanilaisesta popmusiikista? Marty on kyllä ollu mulle aina se Cacophonyn huonompi äijä. Eikä nyt ole kyse vain nopeudesta yms. En tosin ole kuullut sen soololevyistä muita kuin Scenesin+ Megadethin Rust In Peacen ja Youthanasian. |
jogo3000 05.08.2003 11:01:01 | |
---|
Becker oli kyllä hyvä. Mutta eihän se mitään kilpailua ole, tuo kitarisointi? I'm a whiskey rock'n'roller. |
Keppi 05.08.2003 11:17:27 | |
---|
Hangar 18 -kipaleessa on kyllä hienoja tosi melodisia juttuja. Juuup! |
jogo3000 05.08.2003 11:23:31 | |
---|
Hangar 18 -kipaleessa on kyllä hienoja tosi melodisia juttuja. Joo, ja tuskallisen selvästi kuuluu milloin Mustaine soittaa (: Tornado of souls:ssa on ehkä suosikkisooloni. I'm a whiskey rock'n'roller. |
Tornado of souls:ssa on ehkä suosikkisooloni. Kitarasoolojen TOP5:ssa. |
vexu 05.08.2003 11:51:35 | |
---|
Kitarasoolojen TOP5:ssa. Kevyesti... Muutenkin Friedmanin soitto on miellyttänyt omaa korvaa aina. |
Jucciz 05.08.2003 12:26:47 | |
---|
Mutta ainahan Friedmanin soitto on ollut mielekästä, vaikkakin teknistä. Tässä miehessä on se ero tusinatilumieheen, että melodiaa löytyy ja juttuja missä on todella järkeä muutakin kuin todistella soittajan teknistä taitoa. Äkkiä tulee mieleen Rust in peace, joka on eräänlainen hevisoolokitaran raamattu minulle. Tästä kyllä olen samaa mieltä. Rust in Peacella ja Countdown to Extinctionilla on Martyllä todella mielekkäitä juttuja, ei ollenkaan mitään tusinatilutusta, kuten valitettavan suuressa osassa hevimusiikkia. Martyn soitosta löytyy nimen omaan aika paljon bluesahtavia juttuja, jotka toimii monesti paljon paremmin kuin päätön asteikkojen sahaus. Hyvä näin. Raamattu on muuten eräänlainen Raamattu minulle. Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin. |
Herra Rapu 05.08.2003 12:30:42 (muokattu 05.08.2003 12:31:43) | |
---|
Kitarasoolojen TOP5:ssa. Tietenkin tohon TOPfemmaan mahtuu myös Lucretian ja Poison Was The Curen soolot :) |
spp 05.08.2003 12:31:22 | |
---|
Mekakuolo Megadeth = Mahtikulema. Jep, Martti osaa. Jo mainittu Hangar 18 on loistava just äijän melodisten soolojen takia. Minä tyydyn vähään, kunhan sitä on riittävästi. |
Swan 05.08.2003 12:34:43 | |
---|
Eiks Marty sanonu samassa haastattelussa, että tykkää japanilaisesta popmusiikista? Ainakin se on japanilaisten skaalojen mestari. Ainakin Countdown to Extinctionissa kuulee Kumoi-skaalan liukuvan. Ja minultahan voi kysyä, jos japanilaiset skaalat kiinnostavat. ;) Ota rennosti, ja olet virtuoosi! |
Aardfather 05.08.2003 16:24:18 | |
---|
Ja tässä jo mainitussa Friedmanin Scenes albumissa, mikä muuten on todella upea levy, on kuultavissa paljon itämaisia vaikutteita. Ja huomasin muuten yllätyksekseni Friedmanin sivuilta että levyä on ollut tuottamassa itse Kitaro. Loksahti palasia kyllä kohdalleen kun tämän huomasin. - Aardfather |
R.Cooley 05.08.2003 17:58:26 | |
---|
Tornado of souls:ssa on ehkä suosikkisooloni. Toi on oikeesti varmaan maailman paras biisi. Siis ihan saatanan hyvä tää introsta lähtien, sitten se palm mute riffittely. On tullu kuunneltua kotona ja minidisciltä. Oli pakko pistää soimaan. Ensin teknisesti huipputasolle sitten musiikillisesti |
mathias 05.08.2003 22:35:06 | |
---|
Voin kyllä sanoa, että Rust In Peace kokonaisuudessaan hipoo täydellisyyttä. Kitara on lyömäsoitin ja siinä on oltava vitusti säröä -J. Hynynen- |
LaXu 05.08.2003 22:59:31 | |
---|
Ja tässä jo mainitussa Friedmanin Scenes albumissa, mikä muuten on todella upea levy, on kuultavissa paljon itämaisia vaikutteita. Ja huomasin muuten yllätyksekseni Friedmanin sivuilta että levyä on ollut tuottamassa itse Kitaro. Loksahti palasia kyllä kohdalleen kun tämän huomasin. On kyllä noilla soololevyillään selvästi tehnyt kuten ekan viestin haastattelunpätkässä mainitsi, ainakin meikäläiselle Friedmanin soololevyt kolahtavat paljon kovempaa kuin yksikään Megadethin kiekko. Nättiä musiikkia. Soitettiin sitten hitaasti tai nopeasti, melodia on kuitenkin hyvän kitarasoolonkin tärkein osa. Jos kunnon melodia puuttuu, ei soolossa ole mitään järkeä vaikka se olisi kuinka monimutkainen. |
FatSam 06.08.2003 00:04:07 | |
---|
Kitarasoolojen TOP5:ssa. Joo, niin on mullakin. Ja top 20ssä mulla on ainakin 5 muutakin Friedmanin sooloa. Ei ole kyllä mitään päätöntä hevitilutusta. Saatanan teknistä, silti niin melodista ja tarttuvaa sooloilua. Siihen ei kovin moni pysty. Ainakaan yhtä hyvin. Paitsi Kerry King ja Jeff Hanneman. I rulez 4eva!!111 T: mä |