Aihe: Alumiiniin maalaamisesta
1
placebo
09.01.2006 18:49:00 (muokattu 09.01.2006 19:10:29)
Pohdin tässä, että millaisilla maaleilla/lakoilla esim. Hammond-boksiin saisi kestävän, nätin ja kiiltävän pinnan. Ensin tietenkin hiotaan, sitten vedetään pohjamaali, seuraavaksi maalataan ja lopuksi lakataan.

Itse olen vedellyt milloin mitenkin, pohjamaalit olen jättänyt kuitenkin järjestäen vetämättä :P Spay-purkkeja olen suosinut niin maaleissa kuin lakoissa. Ihan nätin pinnan saa spray-maalilla, spray-lakasta vaan tahtoo tulla turhan pehmeä pinta, loppujen lopuksi.

Millaista (metalli)lakkaa kannattaisi käyttää? Millaista pohjamaalia kannattaisi käyttää? Miten tärkeää osaa pohjamaali näyttelee? Alumiinihan ei välttämättä ole kaikista pysyvin pinta maalille..

Kiitos.
agaman
09.01.2006 21:40:05
Mites olisi esmes pulverimaalaus!?! Kattelin tuossa "American chopper"-sarjaa ja tuli vähän pirun nättiä pintaa aluvanteeseen ja käsittääkseni tuo maali kestää hyvin mekaanistakin kulutusta. Hinnasta tosin ei mitään tietoa.
Juniper
09.01.2006 21:45:08
Itselle tuli kanssa mieleen alumiin anodisointi (pilkun viilausta :eloksointi on vanhentunut termi).
Homma on oikeesti varsin helppoa. Mä olen itse tehnyt autoihin anodisoituja imusarjoja sun muuta pientä sälää.
Pinnat saa kotikonstein oikeesti todella hyviksi ja kestäviksi.
Työvaiheet on kutakuinkin oikein yllä selostettu, paitsi aluksi kappale on hyvä pestä hyvin ja etsata lipeällä(esim. niagara super). Virtalähteeksi käy tehokas akkulaturi tai pro meiningillä tasavirta puikkokone :)
Jos oikein hyvin haluaa maalin tarttumaan alumiiniin on se hyvä anodisoida, mutta jättää huokoset sulkematta. Eipähän maalit enään irtoa.
spyykko
10.01.2006 12:39:07

Mites olisi esmes pulverimaalaus!?! Kattelin tuossa "American chopper"-sarjaa ja tuli vähän pirun nättiä pintaa aluvanteeseen ja käsittääkseni tuo maali kestää hyvin mekaanistakin kulutusta. Hinnasta tosin ei mitään tietoa.

Vaatii tosin käsittääkseni alumiinille ensin kromatoinnin. Pulverimaalaamoja on vähän joka kylässä, tosin iso osa tekee vain raudalle, ts. eivät kromatoi. Tollasten pienten kappaleiden maalaaminen maksaa mun kokemusten mukaan ehkä kympin, tosin värin vaihdosta joutuu aina maksamaan erillisen hinnan.

Paikan päälle menemällä voi saada hyvinkin halvalla, mikäli juuri ajossa oleva väri vaan sopii tarkoitukseen.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
spyykko
10.01.2006 12:51:40

Itselle tuli kanssa mieleen alumiin anodisointi (pilkun viilausta :eloksointi on vanhentunut termi).

Mites toi Alumiinin seosaineiden vaikutus? Onko kaikki seokset anodisoitavissa? Lopputuloksen väriinhän seosaineet vaikuttavat tosi äkkiä.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Vainhaalee
11.01.2006 16:51:47 (muokattu 11.01.2006 16:51:56)
Eloksoitu pinta ei kestä kovinkaan hyvin käyttöä... Prätkän osia kerran eloksoineena sanoisin näin...
I've never heard about bar named Mitsva...
Juniper
12.01.2006 08:21:16
Eloksoitu pinta ei kestä kovinkaan hyvin käyttöä... Prätkän osia kerran eloksoineena sanoisin näin...

Hyvin anodisoitu alumiini kestää erittäin hyvin käyttöä :D
Mulla on anodisoituja osia ollut jo monta vuotta käytössä, eikä kulumista juurikaan näy.
Jos alla on pehmeää alumiiniseosta ja anodisoitu miten sattuu, niin ei se kestäkkään kovaa mekaanista käyttöä.
Juniper
12.01.2006 08:25:21
Mites toi Alumiinin seosaineiden vaikutus? Onko kaikki seokset anodisoitavissa? Lopputuloksen väriinhän seosaineet vaikuttavat tosi äkkiä.

Itse en ole pahemmin huomannu seosaineiden haittaavan merkittävästi anodisointia. Kaikkiin pintoihin mitä itse oon tehny niin on pinnnoitus onnistunut vähintääkin kohtuullisesti. En tosin ole kokeillut rankasti seostettuja alumineeja esim silumiinia. Periaatteessa siihenkin pitäis saada hyvä pinta.....
Trebla
12.01.2006 08:57:32 (muokattu 12.01.2006 09:19:01)
Löytyipäs asiaan liittyvä kirjoituskin tuolta moottoriharrastajien puolelta:
http://www.motot.net/forum/viewtopic.php?t=49959

E: Jahas. Olis pitänyt lukea juttua pidemmälle. Asiahan oli siirretty hieman paremminesitettyyn muotoon samoille sivuille:
http://www.motot.net/wiki/Anodisointi
"Language is a virus from outer space." -- William S. Burroughs
vrajala
12.01.2006 20:33:02
Mites toi Alumiinin seosaineiden vaikutus? Onko kaikki seokset anodisoitavissa?

Periaatteessa kai ovat, joskin joillain seoksilla homma on hankalampaa eivätkä tulokset ole kauhian hyviä. Yleisesti ottaen kait seostetummat ovat huonommin anodisoituvia, ja jotkut seosaineet aiheuttavat väripoikkeamia ym. Ei nyt ole sitä alukäsikirjaa tässä hollilla. Muistaakseni ainakin 2000 ja 7000-sarjan seokset eloks.. ei kun anodisoituvat huonosti. Sen tosin ei luulisi näissä soittopelihommissa haittaavan...
Mää sano.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)