Aihe: Mite ni mistä menee?
1 2
Carpenter
03.01.2006 00:04:03
Se tarkoittaa, että biisin sävellaji on E-duuri tai E-molli.
Sovittele puheesi kukkarosi mukaan.
reibanbombay
03.01.2006 00:06:35
Se tarkoittaa, että biisin sävellaji on E-duuri tai E-molli.

Ja vielä tarkentaen mistä sen sitte tietää että mikä on sävellaji?
baron
03.01.2006 00:27:52

Ja vielä tarkentaen mistä sen sitte tietää että mikä on sävellaji?

Jos on nuotit käytössä, etumerkeistä (ne ristit ja beet siinä nuottiavaimen vieressä)
Tosin duurissa ja sen rinnakkaismollissa on samat, pitää ratkaista kumpi on, useimmiten ero selviää vikasta soinnusta.
My name is Baron, Sir Baron.
Capu
03.01.2006 10:26:36
Onko tää perseilyä?

E:stä ja takaa.
Lennu
03.01.2006 10:44:44

Onko tää perseilyä?

E:stä ja takaa.

Juu, ja E:stä Cis:ään.
"kun kitara soi, ei itkeä saa, ei meluta saa, joku voi tulla ikkunan taa"
Atommic
03.01.2006 13:26:24
Juu, ja E:stä Cis:ään.

Tää oli yhtä hyvä kuin ketjun otsikkokin :)
Ambition makes you look pretty ugly
paavi
03.01.2006 14:07:41
Jos on nuotit käytössä, etumerkeistä (ne ristit ja beet siinä nuottiavaimen vieressä)
Tosin duurissa ja sen rinnakkaismollissa on samat, pitää ratkaista kumpi on, useimmiten ero selviää vikasta soinnusta.

Taitaa olla enemmänkin tabulatuurit käytössä kysyjällä. Jos niitäkään. Tää menee E:stä:

-------------
-------------
-------------
-------------
-------------
-0-0-0-0-0-

no, heh heh...mutta tosiaan, jos biisin soinnut ja siis samalla myös melodian sävelet kuuluvat johonkin sävellajiin, silloin sanotaan, että biisi menee siitä sävellajista. Enempää ei nyt jaksa musiikin teoriaa tässä selittää.
...and left his cave, glowing and strong, like a morning sun coming out of gloomy mountains.
saha
03.01.2006 14:14:50
"Vejä e-mollista"

Silloin turvallisinta on soitella Em-C-D.
baron
03.01.2006 15:04:42

"Vejä e-mollista"

Silloin turvallisinta on soitella Em-C-D.

Mä vetäisin Em-Am-H7!
My name is Baron, Sir Baron.
saha
03.01.2006 15:12:42
Mä vetäisin Em-Am-H7!

Heh, riippuu toki meiningistä. Alkuillasta tilutellaan Em-C-D ja aamuyöllä läiskitään terassilla Em-Am-H7 "oi, mä oon niin onnetooon".
Jankku
03.01.2006 15:17:33
Heh, riippuu toki meiningistä. Alkuillasta tilutellaan Em-C-D ja aamuyöllä läiskitään terassilla Em-Am-H7 "oi, mä oon niin onnetooon".

Mä muuttaisin kyllä tuon A-mollin > Am7 : ksi...
Hell is where the heart is!
Lennu
03.01.2006 15:56:51

Mä muuttaisin kyllä tuon A-mollin > Am7 : ksi...

Joo, ja H7 pitää puolittaa ja soittaa H7+9 ja H7-9 samaan tahtiin. Tai jotain muuta yyberhienoa.
"kun kitara soi, ei itkeä saa, ei meluta saa, joku voi tulla ikkunan taa"
weelie
03.01.2006 16:10:03 (muokattu 03.01.2006 16:12:36)
To determine the key of a piece in standard notation:

Check the right most # sign and add one fret to the note it represents. So if it is a F#, the key will be G. Or if it is in it's related minor scale, it'll be two frets down from the # sign, so F# would mean Em.

If the signs are "b" instead of "#", the major key is the second "b"-note from the right (if it's Gb, the key is Gb). Again three frets down for the minor.

http://www.jazclass.aust.com/scales/scahar3.gif

(sori en jaksanut suomentaa, kun olen alunperin kirjoittanut tämän amerikaksi)
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
32788
03.01.2006 16:34:10 (muokattu 03.01.2006 16:35:07)
Kannattaisi opetella vähän teoriaa, niin selkiäisi nämäkin jutut. Ja kannattaa opetella nimenomaan, että _miksi_ se biisi menee vaikka E: stä, eikä että mitkä soinnut pitää olla että menee E: stä.
Ehei, Tiluman ei suinkaan tarkoita tiluttavaa miestä, vaan on lyhenne sanoista Tappelunhaluinen Iltatorimyyjä Lattajalkainen Uudistaja ja Monumentaalisen Aneeminen Nikotinisti
wavelength
03.01.2006 17:11:54

Joo, ja H7 pitää puolittaa ja soittaa H7+9 ja H7-9 samaan tahtiin. Tai jotain muuta yyberhienoa.

Tai oikeastaan siihen voisi pistää notta F#m7 - F7#11. Mutta tämä vasta pikkutunneilla, ettei heikoimpia rupea hirvittämään.
En tiedä mistä puhun.
metallica89
04.01.2006 00:55:26
Olen soittanut kaksi vuotta, ottanut kitaratunteja, lukenut m.nettiä :D enkä vieläkään vaan ymmärä näistä sävellajeista hevonvittuakaan.
lxi
04.01.2006 01:06:40
Olen soittanut kaksi vuotta, ottanut kitaratunteja, lukenut m.nettiä :D enkä vieläkään vaan ymmärä näistä sävellajeista hevonvittuakaan.

Sepä kiva. Eikun, sepä ikävää.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua
weelie
04.01.2006 10:31:50

ja ei ilmeisesti edes kiinnosta, vai kui?
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
Epämuusikko
04.01.2006 10:46:11 (muokattu 04.01.2006 10:52:24)
Tuli mieleen eräs tuttuni, joka oltuaan vuoden (1 vuosi) maksullisessa (niinkuin ne useinmiten ovat) kansanopistossa (vai onko se kansalaisopistossa) musiikkilinjalla (siis, musiikki pääaineena, kaikkine tunteineen mitä se sisällään pitääkin) totesi, kun hänelle sanottiin, että Chickenin loppuäänet menevät pentatonista asteikkoa alaspäin, että "en mä tiedä mitään asteikoita".

Näin siis Lahden soittokunnassa. Samainen tyyppi sanoi, että jazzin soitto kiinnostaisi kovasti, mutta walking bassista hän ei tajua mitään. Tyyppi siis oli basisti. Onko maailmassa vallalla jonkin sortin perse edellä puuhun-syndrooma?

Ei siis ole tarkoitus mollata keskusteluun osallistuja, hyvä että asioista otetaan selvää.
"It's hard to have a relationship in this business, man. You're always travelling, keeping weird hours, you know. It's gonna take a very special woman, you know.... or a bunch of average ones". -Bill Hicks
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)