Aihe: Linux vs. Windows XP
1 2 3 4 5 6 7
wrshredder
02.01.2006 01:08:06
Windows 95:ssä on standardi Windows-käyttöliittymä, ja siinä toimii moitteetta Win32-ohjelmat. ;)

heeheehoohoo.. joo. :D

ei perskules, nyt on mittari täynnä. Linuxi jumitteli jo toiseen kertaan tänään. nyt on aika vaihtaa unstablen tilalle testing. kattoo ny millai asennus mennee, siinä pitäs olla joku graafine asennuski! jipii! toisaalt en tiedä mun näyttökortteja tms.. :/
eikös nuo (mun koneen laitteet) näy siitä XF86conf tiedostosta joka on jossai.?
Romantikkoitkijät#23 Describe yourself: fat kid. i play saxophone in a black metal band called "Eat My Shit"
kuriken
02.01.2006 01:58:06 (muokattu 02.01.2006 02:10:07)
Juu juu, mutta tarkoitin "ulkoisista lähteistä" hankittuja ohjelmia.. ja varsinkin kun pitää itse ohjelma kääntää. sillon noihin törmäilee , tai minä ainakin. ;)

Sourcesta käännetyt ohjelmat asennan aina checkinstall ohjelmalla. Eli kun normaalisti asennat ./configure -> make -> install, käyttää installin sijasta checkinstallia. Se tekee asennuksesta deb tiedoston ja asentaa sen. Kun se on deb:inä asennettu sen pystyy myös helposti poistamaan.

E:
eikös nuo (mun koneen laitteet) näy siitä XF86conf tiedostosta joka on jossai.?

Luulin että uusimmissa debianeissa olisi jo xorg korvannut XF86:tosen? Luulen että tuon conf tiedosto on /etc/X11/xf86.conf (ainakin demudissa ja ubuntussa löytyi /etc/X11/xorg.conf). Mutta tuo configuraatio tiedosto näyttää minkä se on tunnistanut laitteiksi, eli sinne pitää kirjoittaa mikä laite on kyseessä ja mitä ajureita käyttää yms. "hal-device-manager" näyttää kaikenlaista mitä koneeseen on tungettu kiinni. Kokeiles löytyykö sieltä.
Jos vain olisi aikaa...........,..
wrshredder
02.01.2006 02:59:35
Sourcesta käännetyt ohjelmat asennan aina checkinstall ohjelmalla. Eli kun normaalisti asennat ./configure -> make -> install, käyttää installin sijasta checkinstallia. Se tekee asennuksesta deb tiedoston ja asentaa sen. Kun se on deb:inä asennettu sen pystyy myös helposti poistamaan.

Hmm , tää oli uutta, kuullostaa lupaavalta. tuota pitää käyttää sitten jatkossa testingin kanssa.

"hal-device-manager" näyttää kaikenlaista mitä koneeseen on tungettu kiinni. Kokeiles löytyykö sieltä.

Ei mulla näytä olevan sitä, eli se täytyy ASENTAA :D
Romantikkoitkijät#23 Describe yourself: fat kid. i play saxophone in a black metal band called "Eat My Shit"
SaBer
02.01.2006 09:56:18

äläs nyt puijaa :D
voin sanoa ,että kyllä se linuxikin tuppaa jumittumaan välillä, tosin todella todella harvoin..
mulla tosin on Debian unstable ja tätä on aika paljon säädetty-conffattu-compiilattu jne joten voi olla tapauskohtainenkin ,mutta ei nänä täydellisiä ole notta!

Kun Linuxissa on jotain vialla, niin se on selkeästi vialla. Vian pystyy paikallistamaan ja korjaamaan jollain selkeällä tavalla. Kun Windowsissa on jotain vialla, niin se vaan tekee kummia. Sitten täytyy bootata, asentaa uudelleen, tai tehdä jotain muuta epämääräistä, ja se saattaa auttaa.
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
wrshredder
02.01.2006 10:57:07
Kun Linuxissa on jotain vialla, niin se on selkeästi vialla. Vian pystyy paikallistamaan ja korjaamaan jollain selkeällä tavalla.

Kyllä pitää olla aika yyperhaxor jotta Linuxin vikoja pystyy itse korjaamaan imo.. :)
jorma_r
02.01.2006 11:52:37
Kyllä pitää olla aika yyperhaxor jotta Linuxin vikoja pystyy itse korjaamaan imo.. :)

Riippu viasta - yleensä "vika" on se, että joku konfiguraatio on vinossa ja näitä saa yleensä helposti korjattua itse.
SaBer
02.01.2006 11:55:25

Joo. En kyllä Linuxia (kerneliä) ole korjaillut, mutta useimmissa GNU/Linux-distribuutioissa, kun jokin ohjelma ei toimi, on ongelmia
a) konfiguraatiotiedostossa
b) kirjastossa
c) uuden/vanhan version bugeissa
Useimmiten virheet korjautuvat
a) kirjoittamalla muutama sana jonnekin
b) asentamalla ohjelma uudelleen päivitetyn kirjaston päälle
c) päivittämällä uudempaan tai vaihtamalla vanhempaan

Useimmiten kun ohjelmassa tulee jokin vika, se lopettaa toimintansa ja heittää jonkun järkevän virheilmoituksen. Toki välillä tulee Segmentation faulttia, mutta sitä tapahtuu aika harvoin.

Windowsissa taas omien kokemuksien mukaan, kun ohjelmaan tulee jokin vika, niin se rupeaa pikkuhiljaa jumiutumaan tai sitten kaatuu ilmoittelematta mitään. Seuraavalla kerralla se ei teekkään sitä, mutta sitten yhtäkkiä viikon päästä taas tekee. Siitä vaan sitten uudelleenasentelemaan ja tekemään jotain epämääräistä, niin saatttaa auttaa. Vika voi olla myös itse Windowsissa, jolloin voi yrittää rekisterinkorjauskikkoja yms. mutta useimmiten koko homma johtaa windowsin uudelleenasentamiseen jossain vaiheessa.
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
wrshredder
02.01.2006 11:56:34
Riippu viasta - yleensä "vika" on se, että joku konfiguraatio on vinossa ja näitä saa yleensä helposti korjattua itse.

Niin no jotku osaa jotku ei.,
kyllä musta noi konfiguroinnit tuppaa välillä ihan mahdottomiks..
Lennu
02.01.2006 12:02:14

Jos windowsissa tulee joku vika, niin se antaa "send error report"-lomakkeen, jonka lähetettyäsi ongelma korjaantuu itsestään. Onko Limuksissa muka error report-toimintoa, joka korjaa kaiken? Kysymys on retorinen.
"kun kitara soi, ei itkeä saa, ei meluta saa, joku voi tulla ikkunan taa"
wrshredder
02.01.2006 12:05:00
Onko Limuksissa muka error report-toimintoa, joka korjaa kaiken? Kysymys on retorinen.

On.. se myös keittää aamukahvit, täyttää veroilmoituksen ja pesee pyykit..

Jos windowsissa tulee joku vika, niin se antaa "send error report"-lomakkeen, jonka lähetettyäsi ongelma korjaantuu itsestään.

hmm.. jotenkin epäilyttää :D
jorma_r
02.01.2006 12:05:41
Niin no jotku osaa jotku ei.,
kyllä musta noi konfiguroinnit tuppaa välillä ihan mahdottomiks..

Mun mielestä noi on helpompia kuin esim. hyvän rumpusoundin rukkaminen kehnohkosta nauhoituksesta - noin yleensä.
Fortune
02.01.2006 12:45:02
Jos windowsissa tulee joku vika, niin se antaa "send error report"-lomakkeen, jonka lähetettyäsi ongelma korjaantuu itsestään. Onko Limuksissa muka error report-toimintoa, joka korjaa kaiken? Kysymys on retorinen.

Error reporthan lähettää ongelmatapauksen jonnekin miljoonia vastaavia sisältävän listan jatkeeksi. Jos jotain korjaantuu, se vaikutelma on plasebomainen :)
Look behind you, a three-necked guitar!
Lennu
03.01.2006 08:13:28

Nopeimmissa tapauksissa bugit korjataan minuuteissa.

Liian hidasta. Windows-maailmassa kun on lähettänyt error-reportin ja ongelma on heti korjaantunut, voi jo heti käynnistää Word Perfectin uudestaan. Näin säästyy aikaa tässä hektisessä työympäristössä. Ei ole varaa pelleillä purkkavirityksillä.
jPekka
03.01.2006 10:04:16

Liian hidasta. Windows-maailmassa kun on lähettänyt error-reportin ja ongelma on heti korjaantunut, voi jo heti käynnistää Word Perfectin uudestaan. Näin säästyy aikaa tässä hektisessä työympäristössä. Ei ole varaa pelleillä purkkavirityksillä.

Hmmm. Tartkoittaakos tuo sitä, että koneen täytyy olla internetiin päin auki niin, että microsoftin sedät pääsevät säätämään konettasi Seattlesta käsin?

Luulisi että silloin kaikki ne koneelle kertyvät virukset ja troijalaiset hidastaisivat konetta enemmän kuin ns. purkkaviritykset.
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar
Lennu
03.01.2006 10:46:35

Luulisi että silloin kaikki ne koneelle kertyvät virukset ja troijalaiset hidastaisivat konetta enemmän kuin ns. purkkaviritykset.

Näinhän sitä perehtymättömänä voisi heti luulla.
wrshredder
03.01.2006 10:52:06
Nyt meni se viimeinenkin hermosäije näihin Debiaanein.. asensin eilen testingin ja aamulla ei meinannu kone(lue:debian) lähteä käyntiin.. valitti jostain paskasta. aika hemmetin ripää toimintaa. heh.
Nyt on Fedora Core latauksessa..
josse tuottaa pettymyksen niin lataan Gentoon.,
ja jos SE tuottaa pettymyksen niin sitten saa koko kone lähtöpassit..
Onko nyt Hjyvä!!
mhaarala
03.01.2006 11:18:02
Fedora Coresta / Red Hatista en koskaan pitänyt. Gentoota olen ajanut työpöydällä ja olin siihen varsin tyytyväinen. Serverissäni sama käyttöjärjestelmä on puksuttanut kohta pari vuotta. Se ei vain ole maailman helpoin tai pienitöisin järjestelmä laittaa kasaan, mutta siihen on olemassa hyvä ohjeistus.

Ehkä ennen Gentoota kannattaa kuitenkin vilkaista tuonne Ubuntun suuntaan. Se on periaatteessa Debian vähän uudemmilla softilla ja työpöytäympäristöksi sovellettuna. Debian on enemmänkin servereihin ja muihin sovelluksiin, missä tarvitaan vakautta. Sen takia Debianin stablet ovat yleensä enemmän tai vähemän vanhoja. Gentoossa taas on parempi valikoima kaikenlaisia softia ja ne yleensä tulevat nopeasti, mutta se sorsista kääntäminen vie aikaa, varsinkin siinä vaiheessa kun järjestelmää on kasaamassa. Jollekin KDE:lle kannattaa myös lausua Gentoon tapauksessa hyvästit, koska se kääntyy TODELLA pitkään. Sen sijaan XFCE4 kääntyy nopeasti ja on tosi kevyt ja nätti ikkunointijärjestelmä. Sitä käytin omassa desktopissa... siinä ei ole ainakaan mitään monimutkaista. :)
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
Fortune
03.01.2006 11:19:01
Näinhän sitä perehtymättömänä voisi heti luulla.

Lennulla on jokin Windows Perfection In Sarcasm Edition 2006 käytössä.
Look behind you, a three-necked guitar!
wrshredder
03.01.2006 11:32:10
Ehkä ennen Gentoota kannattaa kuitenkin vilkaista tuonne Ubuntun suuntaan.
Joo tiedän ,että se olis ainakin iisi asentaa ja mukava muutenkin ,mutta jostain kumman syystä aloin nyt lataamaan Fedoraa. joku kehu sitä täällä :D

Debian on enemmänkin servereihin ja muihin sovelluksiin, missä tarvitaan vakautta.
haahaAaahaaaAAAaa.. tuo kuullostaa kamalan absurdilta juuri nyt. :DD
no ehkä se stable on vakaa., ehkä.

joo Gentoosta sain sellasen kuvan että se olis übervaikee.. menee kyl Ubuntu edellä asennus listalle.
Onko nyt Hjyvä!!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)