mikke 25.07.2003 11:11:25 | |
---|
Ajattelin parantaa bassotoistoa tarkkaamossa aktiivisubbarilla. Monitoreina mulla on Pro-x ak112. Mikähän merkki ja malli sopis parhaiten ko. systeemiin? Tietysti genelcit olis hienot mutta.. hintaluokka pitäis olla 5oo euron tietämillä. Ehdotuksia otetaan innolla vastaan! |
JKantonen 25.07.2003 13:19:26 | |
---|
Taitaa saada aika nihkeästi laadukasta subbaria tuohon hintaan, kun 1000e:kin on pieni raha siihen. Sijoita ennemmin laadukkaisiin kuulokkeisiin 300-400e jos haluat tarkkailla "alapäätä" huokeasti. |
PL 25.07.2003 14:14:19 (muokattu 10.12.2003 11:25:22) | |
---|
.................. |
kivi 28.07.2003 11:56:42 | |
---|
Hm. En laittais subbaria pieneen ja ilmeisesti epäsymmetriseen ja akustoimattomaan tarkkaamoon muuta kuin "fiilistelymielessä" - niitä hetkiä varten kun heittäydytään sohvalle ja nostetaan maljat uudelle miksaukselle. Eli miksatessa pitäisin kumminkin pois päältä sen, mulla on pahoja kokemuksia kuinka levyn miksaus alkaa venyä ja venyä kun subbari elää omaa elämäänsä ja on milloin missäkin vaiheessa (mulla oli ilta-ajat, päiväajat studio oli vuokrattu leffamusasessioihin, joissa tekniikkaa ruuvattiin aika liberaalisti) kunnes koko kuuntelu kaatuu niskaan... Kuulokkeet. Niillä on helppo 'leiriolosuhteissakin' tarkistaa onko alapäätä liikaa vai liian vähän. Akg K240 Monitorit riittää ainakin mulle. |
kivi 28.07.2003 12:02:18 | |
---|
Toimii ok todennäköisesti jossakin erittäin pienessä hot spotissa eli viheliäinen viritettävä. Jos nyt päätät kumminkin hankkia edullisen subbarin, niin tässä sijoitusohje: -Laita subbari työtuolille, tarkalleen siihen kohti missä pääsi on kun yleensä miksaat. Joudut pinoamaan tuolille vielä jotain, että skobe varmasti on pääsi korkeudella. -laita jotain mieluista musiikkia soimaan. -konttaa ympäri huonetta pää lattianrajassa. Kun kuulostaa hyvältä, merkitse paikka ja kokeile parilla toisenlaisella levyllä säilyykö elämys ennallaan. Jos, niin siinä on subbarisi paikka. Jos ei, jatka konttaamista - kyllä se lopulta aina löytyy. Onnea, Kivi |
PL 28.07.2003 12:24:52 (muokattu 10.12.2003 11:21:43) | |
---|
.................. |
kivi 28.07.2003 14:13:53 | |
---|
Kun olet sen suppasen paikan löytänyt niin rakenna teline johon voit kiinnittää pääsi aina kuuntelemaan ryhtyessäsi. Hoho! Lähikenttämonitoroinnissa on muutenkin kriittistä, että pääsi on aina prikulleen samassa kohdassa. Helppo niksi on laittaa monitorien etuseiniin pienet taskupeilit niin, että kun näet kummastakin peilistä kasvosi, olet oikeassa kohdassa. |
Roberto 28.07.2003 17:56:23 | |
---|
Helppo niksi on laittaa monitorien etuseiniin pienet taskupeilit niin, että kun näet kummastakin peilistä kasvosi, olet oikeassa kohdassa. Tai merkata keskikohta etuseinään jollain. Ja monitoreiden kulmahan pitäisi olla 60 astetta. Subbariasiasta sanoisin että ilman kunnollisia kalibrointi/mittausvehkeitä en lähtisi subbaria tarkkaamoon tunkemaan. Ennemmin satsaa pääkaiuttimiin hiukka enemmän jotta saa niistä tarpeeksi alakertaa. |
sami_sumea 28.07.2003 20:45:19 | |
---|
Akg K240 Monitorit riittää ainakin mulle. Offtopic, mutta mikähän malli noista? Ainakin mun käytössä olleet 240:t kun toistavat bassoa aivan hemmetin huonosti. ... |
kivi 28.07.2003 23:18:22 (muokattu 28.07.2003 23:21:31) | |
---|
Offtopic, mutta mikähän malli noista? Ainakin mun käytössä olleet 240:t kun toistavat bassoa aivan hemmetin huonosti. Niin, siis "K240 Monitor" on tuon matalaimpedanssisen (600 ohmia) AKG-mallin nimi. Uudempiakin (ja paljon kalliimpia) on, mutta noista tykkään. Toistokäyrä on piinallisen suora, eikä korosta bassoa eikä diskanttia. Niinkuin pitääkin olla:-) |
jPekka 29.07.2003 09:30:41 | |
---|
Niin, siis "K240 Monitor" on tuon matalaimpedanssisen (600 ohmia) AKG-mallin nimi. Uudempiakin (ja paljon kalliimpia) on, mutta noista tykkään. Toistokäyrä on piinallisen suora, eikä korosta bassoa eikä diskanttia. Niinkuin pitääkin olla:-) Aivan. Vaihdoin entiset Sennheiserit (HD480 tai jotain) K240 Monitoreihin tuossa keväällä ja pääsin eroon hillittömästä bassojen ylikorostuksesta. Äänikuva avartui ja tasapainottui muutenkin Näillä luureilla voi (hätätilassa) vaikka miksata! 8-) Harkitsin hetken niitä uudempia K240 Studio -versioita, mutta ilmeisesti niissä ei olisi ollut muuta lisäetua korkeamman hinnan vastineeksi kuin irroitettava johto ja parempi hyötysuhde - ja jälkimmäisestä ei ole juurikaan iloa, kun kuulo on kohtuuhyvin tallella. . - SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!! |
sami_sumea 29.07.2003 13:14:24 | |
---|
Niin, siis "K240 Monitor" on tuon matalaimpedanssisen (600 ohmia) AKG-mallin nimi. Uudempiakin (ja paljon kalliimpia) on, mutta noista tykkään. Nuo meikäläisellä käytössä olevat luurit (jotka on muuten pöllitty Mohlalta ;-) taitavat olla K240DF:t .. Noiden eri K240-mallien eroja ei tunnu juuri netistä löytyvän. Toistokäyrä on piinallisen suora, eikä korosta bassoa eikä diskanttia. Niinkuin pitääkin olla:-) Joo. Diskantista tykkään itsekin noissa, mutta ongelmia on tullut tosiaan bassopäätä tarkistettaessa. Noilla tuntuu aina basso kuuluvan liian kevyesti, jonka ansiosta taas tulee väännettyä bassopotikkaa liikaa... :-/ Subbarin "se on siinä!"-säätö tuntuu normaaleissa sisätiloissa olevan melko mahdotonta. Vaikka akustointia tekisi kuinka, huonolle huoneakustiikalle ei bassopäässä voi käytännössä juuri mitään... Siksi kaipaisinkin kunnollisia luureja joiden jälkeen voi sanoa bassojen olevan *todella* kohdallaan. Subbarilla voi toki tarkistaa tuloksen.. (Eli tsekata putoavatko kahvikupit pöydältä, jolloin bassoa voinee hivenen vähentää :) ... |
jPekka 30.07.2003 15:22:51 | |
---|
Joo. Diskantista tykkään itsekin noissa, mutta ongelmia on tullut tosiaan bassopäätä tarkistettaessa. Noilla tuntuu aina basso kuuluvan liian kevyesti, jonka ansiosta taas tulee väännettyä bassopotikkaa liikaa... :-/ Kuunteletko muuten niiden luurien läpi muiden tekemää musiikkia? Meinaan, edes korvien kalibroinnin verran. . - SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!! |
.................. |
sami_sumea 30.07.2003 22:36:15 | |
---|
Kuunteletko muuten niiden luurien läpi muiden tekemää musiikkia? Meinaan, edes korvien kalibroinnin verran.. Toki, aika useinkin.. Siis hyvät luurithan nuo ovat musan kuunteluun, ei siinä mitään. Mutta varsinkin jos kuuntelen nykyisellä, mielestäni kohtuuhyvällä monitorointisetilläni (genelec 1030a:t + rel quake sub) jotain jota olen esim. yöllä miksaillut ko. luurit päässä niin olen huomannut että basso on aina selkeästi ylikorostunut. Ja ainakin *teoriassa* setuppini on hyvin säädetty (kymmeniä eri levyjä kuunnellen ja lopuksi tsekattu vielä mittaamalla).. Huonettakin on pyritty akustoimaan niin hyvin kuin "normaalioloissa" on mahdollista. Ehkä konemusadiggarina olen vain tottunut hieman kovempaan potkuun bassopäässä :) ... |
jPekka 31.07.2003 10:32:47 | |
---|
Mutta varsinkin jos kuuntelen nykyisellä, mielestäni kohtuuhyvällä monitorointisetilläni (genelec 1030a:t + rel quake sub) jotain jota olen esim. yöllä miksaillut ko. luurit päässä niin olen huomannut että basso on aina selkeästi ylikorostunut. Totta kyllä, tuo käy helposti. Kuulokkeissa sietää paljon tanakammin bassoa kun kaiuttimissa - kun huoneresonanssit eivät pääse niin vaikuttamaan... Itselläni tuon bassokorostuksen välttämistä tosin auttaa se, että minulla EI ole subbaria, ja monitoreina toimivissa Mordaunt-Shortin kaiuttimissa (MS25Ti) on itsessäänkin vähän kevyenpuoleinen bassopää. Eli en ole tottunut kaiuttimillakaan kuuntelemaan kovin voimallista alapäätä. Joten yletöntä botnea ei niin jää kaipaamaan kuulokkeissakaan. . - SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!! |
Jucciz 31.07.2003 16:07:36 | |
---|
K240 Monitorit kyllä ovat hyvät kuulokkeet, eivät tunnu vääristävän ääntä sen enempää ylä-, ala- kuin keskipäästäkään. Päiväsaikaan toki mieluiten käyttää Dynaudion BM6A:ita, mutta öiseen aikaan kunnioitan naapureita sen verran että, monesti laitan AKG:t päähän (.. niin ja Dynaudiot kiinni). Kaverilla testasin joskus Sennheiserin saman hintaluokan kuulottimia ja oli pakko rullata bassoa pois, sen verran liikaa ne sitä toistivat. Tällaisia kokemuksia minulla. Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin. |
sami_sumea 08.08.2003 19:46:21 | |
---|
Niin, siis "K240 Monitor" on tuon matalaimpedanssisen (600 ohmia) AKG-mallin nimi. Uudempiakin (ja paljon kalliimpia) on, mutta noista tykkään. Toistokäyrä on piinallisen suora, eikä korosta bassoa eikä diskanttia. Niinkuin pitääkin olla:-) No niin... Tulipa tämä(kin) asia sitten testattua.. Nuo meikäläisen K240:t (mallia K240DF) ovat ilmeisesti radiokäyttöön suunnatut ja toistavat bassoa *huomattavasti* vähemmän kuin K240 Monitorit... Et turhaan kehunut :) Nuo 240 monitorit taitaa lähteä hankintalistalle seuraavaksi... ... |
Ukko 09.08.2003 08:49:32 | |
---|
Nuo meikäläisellä käytössä olevat luurit (jotka on muuten pöllitty Mohlalta ;-) taitavat olla K240DF:t .. Noiden eri K240-mallien eroja ei tunnu juuri netistä löytyvän. Kummatkin omaavana voin kertoa että DF:n toisto on basson puolella pienempää ja muutenkin "kuivempi". Siksipä käytän vain sitä miksatessa ja kun kuuntelee tulosta useammastakin "hifi" systeemistä, ei voi kuin ihmetellä kuinka hyvän tuloksen voi saada pelkällä kuuloke miksauksella. Kyse on kai siitä mihin systeemeihin korva on tottunut kaikkea musiikkia kuunnellessa. |
JaniSir n 14.12.2003 17:52:22 | |
---|
Ajattelin parantaa bassotoistoa tarkkaamossa aktiivisubbarilla. Monitoreina mulla on Pro-x ak112. Mikähän merkki ja malli sopis parhaiten ko. systeemiin? Tietysti genelcit olis hienot mutta.. hintaluokka pitäis olla 5oo euron tietämillä. Ehdotuksia otetaan innolla vastaan! Noh...tohon hintaluokkaan on paha mennä suosittelemaan mitään kunnollista subbaria. Mut joissain OR:n subbareissa käytetään Genelecin korttia (päätevahvistinta) ja ne saattais olla tuossa hintaluokassa. Eivät tietenkään ole Genelecin veroisia mutta varmaan hintansa väärtejä...How knows? |