JPQ 22.12.2005 08:16:59 | |
---|
prosenttimerkin näköinenhän kait kertaa edellisen tahdin ? Entäs millä ilmoitetaan että tahti on tyhjä ? |
Janus 22.12.2005 08:36:13 (muokattu 22.12.2005 08:51:18) | |
---|
prosenttimerkin näköinenhän kait kertaa edellisen tahdin ? Jep, ns. "laiskantahti". Entäs millä ilmoitetaan että tahti on tyhjä ? Koko tahdin mittaisella tauolla (kokotauko, eli lyhyt musta palkki tahdin keskellä, joka ikään kuin "roikkuu" viivaston 2. ylimmältä viivalta ja on paksuudeltaan n. puolet viivojen välin leveydestä). Kannattaa huomata, että vaikka kokotauko on nimellisesti 4 iskun mittainen (vrt. kokonuotti), sitä käytetään merkitsemään tyhjää tahtia 4/4 (2/2)-tahtilajin lisäksi myös ainakin 3/4 -tahtilajissa. EDIT: Viilausta. Joku viisaampi voi varmaan vastata kysymykseen, voiko kokotauolla merkitä tyhjäksi jäävää tahtia KAIKISSA tahtilajeissa (niin 4/4:ssa kuin 5/8:ssa tai 15/16:ssa jne.), ilman että tarvitsisi täyttää tahtia joka kerta erikseen oikealla määrällä lyhyempiä taukoaika-arvoja ja niiden yhdistelmiä. Mun mielestä voi. Jos tyhjäksi jääviä tahteja on useampi peräkkäin, yksiäänisessä stemmassa (tai stemmassa, jossa kaikilla viivastoilla/äänillä on samanmittainen useamman tahdin tauko) on kätevä merkitä pitkä tauko vähän leveämmällä mustalla palkilla, jonka päissä on "väkäset" ja yläpuolella numero, joka kertoo miten monen tahdin ajan tauko kestää. Tällaista merkintätapaa käyttäessä pitää huomioida mahdolliset tahtilajin muutokset (=pitää kirjoittaa ulos). |
baron 22.12.2005 09:25:25 | |
---|
Vois taas kerran toistaa, että "Tohtori Toonikassa" nää kaikki on selitetty. (Mä en saa provikaa mainonnasta) My name is Baron, Sir Baron. |
baron 22.12.2005 09:28:00 | |
---|
Jos tyhjäksi jääviä tahteja on useampi peräkkäin, yksiäänisessä stemmassa (tai stemmassa, jossa kaikilla viivastoilla/äänillä on samanmittainen useamman tahdin tauko) on kätevä merkitä pitkä tauko vähän leveämmällä mustalla palkilla, jonka päissä on "väkäset" ja yläpuolella numero, joka kertoo miten monen tahdin ajan tauko kestää. Tällaista merkintätapaa käyttäessä pitää huomioida mahdolliset tahtilajin muutokset (=pitää kirjoittaa ulos). Tätä samaa voi käyttää, jos tahti sellaisenaan toistuu n kertaa, vaikka ei olisikaan tyhjä. My name is Baron, Sir Baron. |
wavelength 22.12.2005 11:22:10 | |
---|
Joku viisaampi voi varmaan vastata kysymykseen, voiko kokotauolla merkitä tyhjäksi jäävää tahtia KAIKISSA tahtilajeissa (niin 4/4:ssa kuin 5/8:ssa tai 15/16:ssa jne.), ilman että tarvitsisi täyttää tahtia joka kerta erikseen oikealla määrällä lyhyempiä taukoaika-arvoja ja niiden yhdistelmiä. Mun mielestä voi. Näin ainakin minulle kerrottiin -- tai oikeastaan kerrattiin -- tänä syksynä opinahjossani. En tiedä mistä puhun. |
Tätä samaa voi käyttää, jos tahti sellaisenaan toistuu n kertaa, vaikka ei olisikaan tyhjä. Esimerkiksi komppisoittimien stemmoissa, joissa samaa jurnutusta kestää kymmeniä tahteja. Kun peruskomppi on lapun alussa selvitetty, loput tahdit ilmoitetaan tuolla palkilla, jonka yläpuolella lukee esim. "PLAY 16". En tiedä mistä puhun. |