Aihe: Kitaran rakennus vinkkejä!
1
Sansei
19.12.2005 20:05:58
Olisin halukas rakentaan oman kitaran mutta en tiedä siitä paljookaan. Onko se vaikeeta? Voisko joku vähän valasta tyhmää ja kertoo mitä pitää ottaa huomioon ja mitä ei kannata tehä. Ja minkälaisia osia siihen tarvii. Ite oon aatellu et jos aluksi ostas tommosen ja kokeilis sitte vasta kokonaista kitaraa väsätä.

http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-185163.html

ja tossä näkyy mitä siinä on mukana

http://www.thomann.de/thoiw3_news_center_404.html

Toivoisin viisaampien ja kokeneempien nauvovan mua. Olen 13 joten tietoa ei hirveeti löydy, mutta kitaroista tietäviä löytyy paljonki.

Voisko joku siis jelppii??
sartzan
19.12.2005 20:18:29
Noita FAQeja tutkimaan, marsmars.
"Mun WinAmpin randomi toimii ihan miten sattuu"
formaldehyde
19.12.2005 20:36:48
Tolla HB:n rakennussetillä ei ole oikean kitaran rakentamisen kanssa kovinkaan paljoa yhteistä. Eikös siinä suoraan sanota, että pelkkä ruuvimeisseli riittää sen kokoamiseen? Elikkä se on käytännössä vaan palapeli.
Vandalism: as beautiful as a rock in a cop's face
MasK oF SaNiTY
19.12.2005 20:37:35
Tässä vielä linkki tuohon FAQiin:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=108012

Etkö nyt ollukki kultainen? =P
Ei ole olemassakaan tyhmiä kysymyksiä.. Vaan tyhmiä ihmisiä jotka kysyvät niitä!
Sansei
20.12.2005 15:07:51
Joo. Kiitti. Mutta tarkotus sillä setillä ois että vois tutkailla sitä että jaksaako alkaa värkkään omaa kitaraa, sais ees vähän selville sitä asiaa.
Juzzu
20.12.2005 15:26:58
Tuosta setistä:
Ensinnäkin, minun mielestä tuo ei ole mikään pulttaa kiinni -tyylinen setti vaikka sitä sellaisena mainostetaan. Mielestäni tuota tarvitsee vielä nauhojen hionnan ja satulan trimmauksen ennen kuin sitä (ehkä) saa käypäisen pelin. Mutta voihan tuo olla jollakin lailla hyvä keino tutustua soittimeen ja sen rakenteisiin vähän syvällisemmin.

Yleistä...
Ensiksi kannattaisi tutustua kitaran rakenteisiin ja periaatteisiin josta se muodostuu. Onko eri skaalat tuttuja. Miten se vaikuttaa nauhojen, tallan ja satulan paikkaan. Vaikka joka kielellä on sama skaala, miksi tallapalat eivät ole samalla linjalla. Mitä on eri otelaudan radiukset. Miten ne vaikuttavat tallan valintaan ja satulan tekoon. Satulan ja tallan välisen alueen ulkopuolella homma onkin yksinkertaisempaa
ja virheisiin on enemmän varaa - ja ne ovat helpommin korjattavissa.

Ennen käytäntöä...
Rakennukseen tarvitsee yllättävän ison arsenaalin työkaluja. Onko käytössä taso- ja/tai oikohöylä, yläjyrsin terineen, siklit, paprut, höylät, viilat ja vannesaha? Nauha- ja satulaurien tekoon tarvitsee jo erikoissahaa ja lakkauskin olisi kiva tehdä ruiskulla. Vähälläkin työkalumäärällä pärjää, mutta eipä tälläkään palstalla ole tullut vastaan vielä hampailla jyrsittyä kitaraa - tai edes pelkästään puukolla. Ja sitten, jossain pitäisi vielä pystyä töitä tekemään... löytyykö puuverstasta, autotallia, keittiön pöytää, jotain...

Tekemiseen liittyy niin paljon erilaisia perusasioita ja "kikkoja", sekä ihan puuntyöstön kannalta että myös varsinaiseen instrumentin tekoon liittyen, että niistä kukaan jaksa tehdä mitään kattavaa listaa. Ehkä paras konsti tutustua tähänkin harrasteeseen olisi mennä jonnekin soitinrakennuskurssille. Suosittelen.
Kitaraa ei minun mielestä kannata rakentaa motiivina rahan säästö. Ja kärsivällisyyttäkin pitää löytyä.
J.RA
20.12.2005 21:05:09
Juzzu kiteytti asiat hyvin nippuun. Alkuun pääset varmasti selailemalla ne faqit ja muut mielenkiintoiset keskustelut. Se ei mielestäni kuitenkaan riitä, mielellään pitäisi sitä tietoa vielä muualtakin hankkia. Esim. Kirjastot kannattaa kahlata lävitse.

Soittimen rakentaminen on niin laaja prosessi, että kukaan ei pysty sulle sanomaan asioita alusta loppuun. Kaiken lisäksi jokaisella on vähän omat mielipiteet ja tottumukset rakentamiseen liittyen. Kannattaa kerätä tietoja sieltä sun täältä ja pitää silmet auki. Netissä on hyviä saitteja mitä kannattaa selailla.

En ole kuitenkaan kovin hyvä neuvomaan, olen tässä hommassa aika keltanokka itsekin. Mä sain kipinän aikoinaan näitä threadeja lukiessa. Melkein vuoden haalisin tietoa ennenkuin aloin itse projektiin. Nyt alkaa ensimmäinen kitara, tele, valmistumaan. Odotin että siitä tulee seinäkoriste, mutta pariviikkoa sitten kun sain osat ensimmäistä kertaa kasaan ja kielet kiinni niin oikeastaan ihmettelin: "tähän soundaa ihan hyvälle!" :)

Tosin tänään pistin pintakäsittelyn uusiksi ^^ ;)
-Sellasta se vaan on-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)