Aihe: Nuottikartta kitaralle
1
wellu
14.12.2005 20:54:30

tsekaappa mun oma kuva, tuommoistako tarkoitit?
Lyrics.Wasted time between solos.
Carpenter
14.12.2005 20:55:42
Kannattaa ennemmin opetella laskemaan niiden sävelten nimet. Sitten ne tietää ilman mitään karttaakin. Eli yksi nauha vastaa aina puolta sävelaskelta. Esim. D-kielen ensimmäiseltä nauhalta painettu sävel on D#/Eb. Toiselta nauhalta painettuna sävel on E. #-merkki tarkoittaa puolen sävel askeleen korottamista ja b-merkki puolen puolen sävelaskeleen tiputtamista.

Sävelet menevät näin C-D-E-F-G-A-B-C

E:llä ja F:llä on vain puolisävelaskelta (yksi nauha) eroa. Samoin H:lla ja C:llä. Muilla on kokonainen sävelaskel (eli kaksi nauhaa). B merkitään myös välillä H:ksi.

Esimerkkinä A-kieli:

Nauhat ja sävel:
0. A
1. A#/Bb
2 B
3. C
4. C#/Db
5. D
6. D#/Eb¨
7. E
8. F
9. F#/Gb
10. G
11. G#/Ab
12. A

12. nauhan jälkeen laskeminen jatkuu samalla tavalla. Eli 12. nauha on myös A ja 13. A#/Bb
Sovittele puheesi kukkarosi mukaan.
32788
15.12.2005 07:41:05
Ite olen opetellut ulkoa 5. nauhalle asti, ja siitä pystyy laskemaan jo aikas pitkälle...
Ehei, Tiluman ei suinkaan tarkoita tiluttavaa miestä, vaan on lyhenne sanoista Tappelunhaluinen Iltatorimyyjä Lattajalkainen Uudistaja ja Monumentaalisen Aneeminen Nikotinisti
wavelength
15.12.2005 11:05:48

Sävelkartan kanssa kolaaminen ei todellakaan ole kätevää. Itse asiassa korvakuulolta (onko muunkinlaista kuuloa? :) hapuilu ja sävelten laskeminen on lopulta nopeampaa kuin jonkin lakanan tiiraileminen. Ja kun tarpeeksi olet skulannut niitä vitosia eri paikoista, alat väkisinkin muistaa, missä kohtaa mitkäkin sävelet ovat. Kyllä ne nakit löytävät paikkansa ajan kanssa; ei siihen tarvita tuollaisia apuvälineitä.
En tiedä mistä puhun.
SURf
21.12.2005 14:05:51
Löytyisikö netistä (voihan toki itse kirjotella) nuottikarttaa 21-24 nauhaselle kitaralle(mieluiten tulostusmuodossa). Olis nääs aika kätevä noita voimasointuja soitellessa semmonen, ku joutuu muuten vaan korvakuulolta ettimään niitä säveliä...

http://guitarsecrets.com/all_notes.htm
...opi toisten erehdyksistä, sillä elämä on niin lyhyt että et ehdi tehdä kaikkia virheitä itse...
baron
21.12.2005 14:28:05

Naapurin pikkupoika oli kiippareihinsa kirjoittanut jokaiseen koskettimeen sävelen nimen tussilla, mutta kun se tarttui sormiin, peittänyt vielä teipillä.

Tarjoan idean vapaasti kitaraan sovellettavaksi.
My name is Baron, Sir Baron.
janik
21.12.2005 18:00:27
Naapurin pikkupoika oli kiippareihinsa kirjoittanut jokaiseen koskettimeen sävelen nimen tussilla, mutta kun se tarttui sormiin, peittänyt vielä teipillä.

Aika moni taitaa tehdä näin, kiippareihin saa muistaakseni oikein valmiita pahveja missä on sävelet.
-------------------------Fahrenheit
secondarymind
22.12.2005 05:29:24

Miten olis tällainen ratkaisu?:)

http://www.kolumbus.fi/johannes.kurvinen/nuotitkitarassa.jpg
En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää.
Nuvola
22.12.2005 09:52:36
Miten olis tällainen ratkaisu?:)

http://www.kolumbus.fi/johannes.kurvinen/nuotitkitarassa.jpg

Haha, loistavuutta! Oliko noi ihan oikeesti tossa vaan ootko ite tehnyt? Vois harkita jotain tuontapaista :)
RokRok!
secondarymind
22.12.2005 09:59:07 (muokattu 22.12.2005 10:04:50)
Haha, loistavuutta! Oliko noi ihan oikeesti tossa vaan ootko ite tehnyt? Vois harkita jotain tuontapaista :)

Tein itse vaan ton kuvan. Ei mulla oikeasti ole otelaudan reunalla noita merkintöjä.:)

EDIT: Mainittakoon vielä, että ton kuvan tehtyäni rupesin kattomaan kuinka suurella fontilla noi sais oikeasti tuohon otelaudan reunaan, niin kyllä menis aikamoiseks tihrustamiseks kun rupeis lukemaan sitä reunusta.

EDIT2: Nyt kun tarkistin niin toi kuva on kyllä aika lähelle 1:1. Hieman isompi.
En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää.
Nuvola
22.12.2005 10:16:54
tulostin äsken ja tänään pitää hommata viä sinitarraa, kyllä tollain varmaan voi oppiakkin :)
RokRok!
wavelength
22.12.2005 11:47:11

Minä opin löytämään säveliä otelaudalta soittamalla paljon jazz-standardeja, joissa on paljon sointuvaihdoksia ja runsaasti kvinttikiertoa. Sävellajin ensimmäinen aste on kiintopiste, joka pitää ensin etsiä, ja tähän kiintopisteeseen voi sitten suhteuttaa kaikkien muiden sointujen perussävelet. Kenties tärkeintä on oppia sävelten kvartti-, kvintti- ja sekuntisuhteet, koska näiden avulla on aika helppo suunnistaa kitaran kaulalla: "Jos tämä tässä on E, niin samassa nauhavälissä paksummalla kielellä on B (kvintti), ja ohuemmalla A (kvartti). Kun tästä siirryn kaksi nauhaväliä kohti satulaa, löydän sävelen D (suuri sekunti alaspäin), ja kaksi nauhaväliä E:n yläpuolella onkin F# (suuri sekunti ylöspäin)." Jne.

Kun tuota jaksaa jauhaa päivästä toiseen, alkaa asia pikkuhiljaa hahmottua.
En tiedä mistä puhun.
jari2905
29.12.2005 09:56:30
Tässä olis yksi ratkaisu tylsän koulu/työpäivän varalle..
http://www.francoisbrisson.com/fretboardwarrior/fretboardwarrior.html
Eiköhän tollakin jotain opi?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)