kuu-ukkeli 13.12.2005 20:39:46 | |
---|
Tyhmä kysymys, mutta on pitkään jo kiehtonut ruveta soittamaan kitaraa tai bassoa. Osaan molempia jonkunverran soittaa, mutta en osaa sanoa, kumpaan olisi helpompi päästä "sisään". Nyt olen ajatellut joulun jälkeen jommankumman soititmen kotiini ostaa ja aloittaa harjoittelun oikein kunnolla, mutta kumpi olisi helpompi oppia ilman opetusta? Musiikkina haluaisin soitella jotakin rammsteinin ja kotiteollisuuden kaltaista. Kumpaa opin "Nopeammin" soittamaan? Tottakai se on yksilöllistä, mutta onko jompikumpi soititmista "helpompi"? |
wavelength 13.12.2005 20:57:16 | |
---|
Molemmat ovat yhtä vaikeita. En tiedä mistä puhun. |
Walrus 13.12.2005 21:01:56 | |
---|
No Kotiteollisuutta on varmaan yhtä helppo soittaa sekä kitaralla että bassolla :) Well - The house is a rockin' Don't bother knockin' Yeah - The house is a rockin' Don't bother come on in |
kuu-ukkeli 13.12.2005 22:14:23 | |
---|
no mutta kai niissä nyt jotain eroja on..;) ainakin kitara vaatii enemmän sorminäppäryyttä jne... ? vai? |
Landola59 13.12.2005 22:55:06 | |
---|
Molemmat ovat yhtä vaikeita. Perustele. "Ei se Dion keikka ole mikään festivaali!" - Pawe87
Punttisika #7 IMIK #36
IHFC #1 Perustajajäsen |
Teijo K. 13.12.2005 23:24:23 | |
---|
Perustele. Miksi tämä kaipaa perusteluja? Munsta. |
Miikka X 14.12.2005 00:10:48 (muokattu 14.12.2005 00:11:15) | |
---|
Ala soittaan kitaraa niin ei tarvitse kuunnella basistivitsejä ;) Mutta tosissaan, itse en kyllä vaihtaisi kitaran soittoa bassoon, vaikka molemmat löytyykin himasta. Basso on kamalan yksitoikkoinen (minun mielestäni, älkää basistit herpaantuko). Se on mahtavaa vetää lavalla kitarasooloa, eikä mikään bassolla vedettävä juttu saisi minua syttymään samalla tavalla. Tietenkin tämä on mielipidekysymys, se on vain yksinkertaisesti että kumpaan tahtoo tarttua, minäkin sitä joskus pohdin aika pitkäänkin. Ota kumman paremmaksi näet. |
Hannu H. 14.12.2005 00:38:56 | |
---|
Jos on joko tai, niin ala soittamaan bassoa. Basisteista on pulaa ja varmasti lohkeaa bändipaikkaa jos edes jotenkin osaa arpoa (saatika jos on hyvä). |
baron 14.12.2005 09:06:08 | |
---|
Ilman muuta basso: 1. Basistit vie kaikki naiset 2. Basso on bändin muna, sen tahdissa jengi joko hyppii tai ei hypi, kitaran tilua ne kuuntelee: Hoh-hoijaa, eiks tuo vielkään lopeta. 3. Kun oot oppinut BOM-bom, sulle alkaa tulla bänditarjouksia, kun oot oppinut oikeesti soittamaan, susta tapellaan. My name is Baron, Sir Baron. |
jjylli 14.12.2005 09:22:35 | |
---|
basson soitto on periaatteessa paljon yksinkertaisempaa. siksi se on niin kiva soitin. voihan siitäkin tehdä ihan minkälaista urheilua lystää. hyvin soittaminen ei onneksi ole yleensä kovin monimutkaista. tosin yksinkertaista ei välttämättä ole helppo soittaa silleen, että se kuulostaa hyvältä. noi sheehanit saa mun puolesta.. |
baron 14.12.2005 09:26:31 | |
---|
. tosin yksinkertaista ei välttämättä ole helppo soittaa silleen, että se kuulostaa hyvältä. Mut sit kun sen osaa, se on tosi hyvää ja sit voi sanoa olevansa basisti. My name is Baron, Sir Baron. |
Nieby 14.12.2005 10:47:59 | |
---|
vaatii se bassokin sorminäppäryyttä.. huomatkaa kitaralla paljon lyhyemmät nauhojen välit, bassolla on vaikea nopeissa kohtauksissa ehtiä seuraavaan sointuun, ainakin aloittelijalla.. jopa Paranoid on aluksi vaikea kun sinne riffien väliin pitää ehtiä työntää se "filli".. |
Fortune 14.12.2005 10:56:46 | |
---|
Ja simppelein syy ottaa nimenomaan se basso haltuun on se, että jos haluaa bändiin ja keikoille, niin kitaristina pitää olla hyvä seuramies ja/tai pirun kova soittamaan, kun taas basistille kyllä löytyy soittotilaisuuksia ihan soittouran alusta saakka. Ja bändi- ja keikkasoiton oppii vain bänditreeneissä ja keikoilla, ei sängynlaidalla. Sängynlaidalla istuen oppii kieroutuneita soundi-ihanteita, ego paisuu ja musiikin kokonaisvaltainen ymmärtäminen jää siihen oman instrumentin osuuteen. Look behind you, a three-necked guitar! |
Emit 14.12.2005 11:04:50 | |
---|
Minun mielestä kitara on vaikeampi. Tietenkin riippuu siitä miten hyvin aiot haluta soittaa, kummassakin menee aikaa. Jaa no. Riippu tietenkin kappaleesta mitä soitetaan kumpi kuulostaa paremmalta. Joskus olen kuullut aivan mahtavia basso "juttuja", jotka ovat menneet yli kitaran saavutusten. Mutta valitsin lopulta kitaran. |
wavelength 14.12.2005 12:13:08 | |
---|
Molempia on helppo oppia soittamaan 'jotenkin' -- tämähän pätee melkein mihin hyvänsä soittimeen. Kitaralla soitetaan usein enemmän kamaa kuin bassolla, enemmän säveliä. Sävelien plaraaminen on kuitenkin vain murto-osa siitä, mistä kaikesta hyvältä kuulostava soitto koostuu. Jo pelkkä timen ja dynamiikan kuntoon saattaminen vaatii paljon paljon treeniä, kaikesta muusta puhumattakaan. Siksi molemmat soittimet ovat yhtä vaikeita. En tiedä mistä puhun. |
Landola59 14.12.2005 15:03:14 | |
---|
Miksi tämä kaipaa perusteluja? Onko yhtä vaikeita soittaa? "Ei se Dion keikka ole mikään festivaali!" - Pawe87
Punttisika #7 IMIK #36
IHFC #1 Perustajajäsen |
Basso! Kuten jo mainittu, basisteista on usein pulaa. Itsekin olen vähän harkinnut basson ostoa. Harrastaisit mieluummin vaikka Koillis-Kirgisialaista fuusiojazzia. (DeWilde) |
Jannipaali 14.12.2005 16:35:28 | |
---|
Basso, perustelut ovat jo tulleet. |
Sir Härö 14.12.2005 17:16:09 (muokattu 14.12.2005 17:18:02) | |
---|
Onko yhtä vaikeita soittaa? Periaatteessa on. Minä soittelin aikani kitaraa. Heti alusta asti soitin bändissä. Bändi on vaihtunut useaan kertaan. Nyt kun viimeksi bändi vaihtui, rupesin soittamaan uudessa projektissa bassoa. Huomasin ettei basso ole itsestään selvyys. Amen. Tää on dadaa parhaimmillaan. Pillun maku, tahtooko panna, viina.
|
kuu-ukkeli 14.12.2005 18:41:37 | |
---|
no kiitoksia. Itsekin kun hetken mietin tuota asiaa "kysyntä-tarjonta" periaatteella, tajusin, että minulal ei ole mitään mahdollisuuksia päästä kitaraa bändiin soittamaan ainakaan puoleen vuoteen, sillä niin monet kaverini ovat sen soittimen "guruja" basisteja en tunne kuin yhden... Kertokaapas vielä mielipide tästä setistä: http://www.thomann.de/thoiw3_thomann_bassset_b15_prodinfo.html vaikuttais ihan hyvältä ainakin minun silmään, mutta onko niin, että tuo setii käy vain vituttamaan kun soittotaidot hieman kehittyvät? Asun sen verran syrjässä, etten käytettyjä settejä jaksaisi mistään keltaisesta pörssistä tms ruveta katselemaan. |