Aihe: Ajattelin jos tarjoilisin äänitys"palvelua" demobändeille
1
askomiko
21.07.2003 22:46:47 (muokattu 21.07.2003 23:21:45)
Hm. Niin.

Väänsin jo aiheesta tekstinpätkän, copypaste->
-------------
"Eli, tarjoan ämätöör-nauhotusta Joensuun lähiymäristöön. Itselläni on vermeitä, ei tiloja. Eli nauhotus pitäisi hoitaa vaikkapa treenikämpällä. Kämpän "soundi" vaikuttaa aika paljon, mutta.. no iik, tällä tasolla.. :)

Ääninäytteet, varmaan selvittää enemmän kuin teksti, noin niinkun jotta minkälaiseen jälkeen kykenen. Ja sitten se punchline: en ole ammattilainen, enkä edes erityisen osaava, eli nauhoitus voi myös mennä pieleen. Soundeista tulee tuhnut, mopot, tai muuten vaan joku ei natsaa. Eli minkäänlaista hyvän soundin takuuta ei ole. Eli lähinnä pyrkisin tekemään demotusta, jonka pääideana on itse viisut, ei niinkään valtavat tykkisuondit. Siis, kelpo tallenteen bändistä saan aina tehtyä, mutta "miljoonasoundista" en mene takuuseen.

Rumpunauhoitukset kävisin hoitamassa rumpujen luona, muiden toteutuksesta voi neuvotella, mieluiten kuitenkin "päämajassa", eli kotona. Kitarat, laulut, synat sun muut siis.

Vermeet, joita nauhottaessa näkisi:

PC-kone, äänikortti joka hoitaa kerralla 10 sisään ja 10 ulos. Eli kerralla voi nauhottaa sen 10 raitaa, vaikkapa rummut, ja kone kykenee pyörittämään 62 stereoraitaa ilman efektimyllytystä. Normaaliprojektin efektimäärällä pyörinee jotain ~30 raitaa.

Täysin oma mikrofonivalikoima on pieni, pari Sm57:aa ja 58:aa, roden nt5-puikkopari. Lainaksi kykenen saamaan ämpärillisen em. shureja, B52:n, Rode nt2:set, eli riittävästi normaalille bändille.

Tc-electronics Triple C -kompura, nauhottaessa digitaalisärön estäjänä.

Soittokalustopuolella itseltäni löytyy läjä kitarakalustoa, jolla pitäisi onnistua ainakin poppi, rokki ja tappohevi."

-------------
Toteutettavaksi ajattelen 2-5 viisun projekteja. Aikaa tuommoiseen käyttäisin noin viikon. Tai päivän, jos tavoitteena on pelkkä nopea livemeininki-äänitys, 10 raitaa kerralla sisään ja lähtiessä levy käteen.

Eikös PeteH tehnyt tämmöisen systeemin myös, onko lie mies käynyt äänittämässä montaa poppoota. Minkälaisia kokemuksia?

Lähinnä ajanvietteeksi tätä tekisin, nyt kun kesä on aikaa. Ja näkisi bändiporukoita. Paljonkahan pyytäisi. Pitänee tehdä joku lappu ja viedä bändikämppäkommuuniin.

Ja nettiin väsäsin ääninäytteetkin tähänastisista tekeleistä:

http://koti.mbnet.fi/~fisq/nauhotus/MikkoDemo1.mp3
http://koti.mbnet.fi/~fisq/nauhotus/MikkoDemo2.mp3
tekemällätehtywannabe
21.07.2003 23:04:39

Kannattaa ainakin aluksi vääntää ihan kaveripaohjalta bissepalkalla. Joku saattaa tulla kyseleen, jos mainoksia ilmestyy kaupungille ym...

Jos lähempämä asuisit, niin itseäni ainakin kiinnostaisi käydä testaamassa nyrkkipajasi.
Viimeiset kuuluisat sanat.
askomiko
21.07.2003 23:05:33 (muokattu 21.07.2003 23:08:09)
Kannattaa ainakin aluksi vääntää ihan kaveripaohjalta bissepalkalla.

Niin vaan kun tämä ei niinkuin olisi se, alku. Enkä juo olutta. :) Ainakaan koritolkulla.

P.S Hyvä skitara sulla. Nimestä päätelleen ainakin.
tekemällätehtywannabe
21.07.2003 23:07:56

Ymmärsin kyllä, ajattelit siis maksella veroja ja ostaa lailliset ohjelmat?
askomiko
21.07.2003 23:08:49 (muokattu 21.07.2003 23:09:41)
Niin siis sitä puolta joo. Ei tietenkään liian näkyville paikoille mainoksia, jne.. :) Ei esim. muusikoiden nettiin.. :O
tekemällätehtywannabe
21.07.2003 23:10:35

Ei missään nimessä oo tarkotus latistaa, päinvaistoin, mutta tuo juttu kantsii pitää mielessä.

P.S Hyvä skitara sulla. Nimestä päätelleen ainakin.

Thanks, pidän kyllä.
PIM
22.07.2003 12:35:49
Ainakaan täällä Hämeessä ei tämä konsepti ole ottanaut oikein tuulta siipiensä alle. Puolen vuoden aikana olen äänittänyt tasan kahta bändiä, molempia tasan kerran mutta tästä toisesta ilmeisesti poikii vielä jatkoa syksymmällä. Ilmeisesti kaikilla bändeillä on jo sitten omat raiturit ja muut tarvittavat vehkeet tai sitten mennään heti johonkin kaupalliseen studioon mun saadaan bändi kasaan. Tosin täällä Hämeessä nyt kaikki tapahtuu aina aika hitaasti joten toivoa ei ole missään nimessä menetetty.
Peten KesäAle, klikkaa nimimerkkiä. Tarjolla pari puoliakustista, strato, putkikombo, digiraituripaketti
askomiko
22.07.2003 13:26:23
Jeep. No, eipä tuota paria porukkaa enempää tarvitsekaan tallentaa. Pitää viedä treenikämppäkommuuniin lappu ja kattoa onko tarvitsijoita.
Jabe
22.07.2003 14:12:06

Hyvä, että tarjoilet. Sun demot ainakin kuulostaa hyviltä. Itse teen nyt omaa levyä, ja siihen palkkaan pro -äijiä; studioon menen syyskuussa.

Mutta Corona -bändille ajattelin tehdä tuommoisen laadukkaan demon joskus loppuvuodesta .. siihen projektiin minä haluaisin jonkun edullisesti (en ilmaiseksi) äänittämään pohjia. Eli näissä merkeissä saatan olla yhteyksissä askomikoon tai PeteH'n syksymmällä. Joka tapauksessa - lykkyä tykö molempien hankkeille.
"Love is the only force capable of transforming an enemy into a friend". -Martin Luther King, Jr.
Teemu Tee
22.07.2003 16:19:39
Entäs jos äänittelisimme itse raidat sisään ja lähettäisimme raidat miksattavaksi+ masteroitavaksi? Aika kun ei riitä tuohon jälkimmäiseen niin kovin hyvin. Saisit touhuta homman valmiiksi, lähettää demomiksaukset kuunneltavaksi ja sitä rataa.
Tyhjän saa pyytämättäkin
jPekka
22.07.2003 16:56:21

Entäs jos äänittelisimme itse raidat sisään ja lähettäisimme raidat miksattavaksi+ masteroitavaksi?

Tuontyyppistä viritystä minäkin olen vähintäänkin puolivakavissani pohdiskellut - osittain tietysti siksi että onnistuin omasta ja bändin mielestä hyvin tuossa keväisessä miksaushankkeessani erään australialaisen poppisduon kanssa. Mutta voi tietysti olla, että todellisuus astuisi tällä hybriksellä sijaan kuvaan heti seuraavan bändin raitojen kohdalla...

(Masteroinnin suhteen myönnän kyllä olevani totaalinen aloittelija.)

.
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
askomiko
22.07.2003 20:17:18
Entäs jos äänittelisimme itse raidat sisään ja lähettäisimme raidat miksattavaksi+ masteroitavaksi? Aika kun ei riitä tuohon jälkimmäiseen niin kovin hyvin. Saisit touhuta homman valmiiksi, lähettää demomiksaukset kuunneltavaksi ja sitä rataa.

Kyllähän tuommoinenkin onnistuisi, mutta mitä erityistä järkeä siinä olisi? Kun, se kuitenkin ratkaisee miltä ne alunperin kuulostaa, eli itsekin sen saatte varmasti toimimaan, jos kerran nauhotuskin sujui. Vaan miksipä ei.
jPekka
23.07.2003 10:29:21

Kyllähän tuommoinenkin onnistuisi, mutta mitä erityistä järkeä siinä olisi? Kun, se kuitenkin ratkaisee miltä ne alunperin kuulostaa

Toki - mutta varsinkin jos bändi itse äänittää ja tuottaa, niin miksaus on se seuraava paikka jossa olisi tilaisuus käyttää ikään kuin "puoluettomampaa" korvaa. Miksatessa on kuitenkin vielä mahdollisuus pienimuotoiseen sovitusten hiomiseen (tyyliin "ei tuodakaan tätä kitaraa mukaan tässä, vaan vasta tuossa), eikä biisejä ikään kuin alusta asti elänyt välttämättä näe ja kuule kaikkia niitä mahdollisuuksia, mitä jo tallennetuissakin raidoissa ehkä olisi.

.
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
juki
23.07.2003 15:35:29
Jos lähempämä asuisit, niin itseäni ainakin kiinnostaisi käydä testaamassa nyrkkipajasi.

Toisto on turhaa, jotenka totean vain 'samat sanat'.

Ajatus on hyvä ja noi demopätkät sitäkin parempia. :)

Vaikka raituri löytyy ja muut tarvittavat kilkkeet saisi raavittua kokoon, niin kyllä käyttäisin mielelläni oman orkesterin demo äänittämiseen ulkopuolisia kykyjä. Oman instrumentin hanskaamisessa, kun on yleensä riittävästi puhdetta..varsinkin kaikkipurkkiinhetinytkerralla meiningillä ääniteltäessä.
Ei se taito vaan se tatsi!
askomiko
24.10.2004 16:21:46
No, päivitän tähän. Kaksi äänitystä on tullut tehtyä, ja bändi oli pahan kuuloinen. :) Lopputuote oli kumminkin ihan melkein siedettävä.
Pastilli? Osta hienoja kitaroita.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
hirvoksi
26.10.2004 10:34:21

Otsikon mukaisia ajatuksia on pyörinyt meikäläisenkin päässä. Viimeiset puolisen vuotta olenkin käyttänyt kamojen päivittämiseen, että tällaista palvelua olisi edes vähän mahdollista tarjota. Nykyisiä kamoja hankkiessa olen pitänyt mielessä myös ajatusta, että samalla setillä pystyisi heittämään pientä PA-keikkaakin.

Voisi kuvitella, että täältä pääkaupunkiseudulta löytyisi demobändejä ääniteettäväksi/miksattavaksi. Toistaiseksi en ole hirveästi meteliä itsestäni pitänyt, ainoat mainokset ovat mnetin jäsenkuvauksessa ja "Pajoja ja kamoja" -ketjussa. Pitäisi kai oikeasti yrittää saada ne omat nettisivut aikaiseksi niin voisi sinne laittaa vähän näytettäkin omista aikaansaannoksista.

Niin kuin tuossa edellä jo mainittiin, taitaa tällaisen pienimuotoisen, enemmänkin harrastuspohjaisen äänentoistopalvelun tarjoamisessa olla juuri se ongelma, että usein bändeillä on omat raiturit/tietokoneet demoilua ja pienet PA-kamat keikkailua varten jo omasta takaa. Sitten kun haluavat tehdä "kunnon demoja" menevätkin jo ihan "oikeaan studioon". Ja pienempien bändien keikkapaikoilla joko ei sitten tarvitse PA:ta tai on PA + miksaaja talon puolesta.

No, joka tapauksessa erityisemmin ansiotarkoituksessa tällaista en edes kuvittele tekeväni, vaan enemmänkin iloisena ajanvietteenä. Saa ottaa yhteyttä ;-)

- Pete
"Älä koskaan tee samaa erehdystä kahdesti, ellei se kannata." - Mae West
BulletProof
26.10.2004 11:54:09
Niin kuin tuossa edellä jo mainittiin, taitaa tällaisen pienimuotoisen, enemmänkin harrastuspohjaisen äänentoistopalvelun tarjoamisessa olla juuri se ongelma, että usein bändeillä on omat raiturit/tietokoneet demoilua ja pienet PA-kamat keikkailua varten jo omasta takaa.

Näinhän se monesti on, nykyään kun saa jo melko pienellä rahalla jonkinmoista äänityskalustoa. Ongelmana on vaan ettei niitä osata käyttää kunnolla, joten tarvetta voisi enemmänkin olla äänitys/miksaus -kurssille, missä opetettaisiin miten homma toimii käytännössä.

Tämä nyt oli vaan tämmönen idea mikä tuli mieleen, kun itseä ainakin kiinnostaisi, mutta toisaalta nuo voi opetella itse tekemällä ja kirjojen+netin avulla.
askomiko
26.10.2004 14:32:54
Nii. Mitä mie oon kuunnellu noita demoja, niin soundillisesti pystyn parempaan, kuin kuulemieni mediaani. Siinä lähinnä se idean tausta. Bändille itselleenkin luulisi olevan paljon mukavampi saada vähän oikeata muistuttava äänimaisema, "läpi kiven kaikki itse väkisin" -systeemin sijaan, jonka lopputulos ei ensimmäisillä kerroilla todennäköisesti päätä huimaa.
Pastilli? Osta hienoja kitaroita.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
hirvoksi
27.10.2004 08:57:30

BulletProof:
Näinhän se monesti on, nykyään kun saa jo melko pienellä rahalla jonkinmoista äänityskalustoa. Ongelmana on vaan ettei niitä osata käyttää kunnolla, joten tarvetta voisi enemmänkin olla äänitys/miksaus -kurssille, missä opetettaisiin miten homma toimii käytännössä.

En tiedä missä asut, mutta täällä pääkaupunkiseudulla löytyy aika hyvin eri pituisia ja sisältöisiä kursseja ainakin työväenopistoista ja avoimista yliopistoista. Hyviä, joskaan eivät aina halpoja ...

askomiko:
Nii. Mitä mie oon kuunnellu noita demoja, niin soundillisesti pystyn parempaan, kuin kuulemieni mediaani. Siinä lähinnä se idean tausta. Bändille itselleenkin luulisi olevan paljon mukavampi saada vähän oikeata muistuttava äänimaisema, "läpi kiven kaikki itse väkisin" -systeemin sijaan, jonka lopputulos ei ensimmäisillä kerroilla todennäköisesti päätä huimaa.

Naulan kantaan! Miksi kolhia omia kantapäitään, kun joku on sen jo tehnyt ja tulee vielä melkeinpä (puoli-)ilmaiseksi tekemään demon sinulle puolestasi? Itselle jää vain soittaminen ;-)

Mitä muiden tekemien äänitysten miksauksiin tulee, niin teen kyllä niitäkin. Vaikka tietysti mieluiten äänitänkin itse.

- Pete
"Älä koskaan tee samaa erehdystä kahdesti, ellei se kannata." - Mae West
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)