Aihe: Ote: Traditional vai Matched?
1 2
2kind
12.12.2005 00:55:06
onko fiksumpaa pysyä vain siinä, mikä itsestä tuntuu hyvältä

No toi on tavallisesti se toimivin formaatti.

Toisaalta, itse harjoittelin hampaat irvessä hyvinkin pinnallisista syistä tuon tradin alun perin, ja nyt olen onnelinen kuin orava että tein juurikin niin.
To see is not as easy as it seems to be.
wavelength
12.12.2005 17:56:14

Aloittelijan ei kannata ryhtyä heti harjoittelemaan tradiotetta, sillä rummunsoiton alkutaipaleella on hiton paljon tärkeämpiäkin asioita opittavana. Kun ei hankaloita oppimistaan ja soittamistaan vaikeasti omaksuttavalla kapulatekniikalla, voi paremmin keskittyä olennaisempiin asioihin, kuten timeen, balanssiin, dynamiikkaan ym. Kun perusasiat alkavat olla hanskassa, kannattaa pikkuhiljaa alkaa lähestyä perinteistäkin otetta. Itse käytän trad grippiä jazzin soittoon, ja silloinkin pääasiassa sutihommiin.
En tiedä mistä puhun.
pata
19.12.2005 14:39:35
Hauska tapa nimetä perinteistä "oikeaoppista" otetta. Oon kyl kuullu myös jotain sellasta, että alkuperäinen ote olisi matched-formaattia noudattava ote, joka on peräisin afrikkalaisesta rumpumusiikista. Rumpujen siirtyessä orkesterisoittimeksi, virvelinsoittajat keskivät siihen paremmin soveltuvan otteen, mutta tämänhän tarinan tietää jo kaikki.

Itse asiassa tämä otteen siirtyminen tapahtui vasta kun ensimmäisiä ihan selkeitä beat- komppeja alettiin soittamaan...
Ernesti
19.12.2005 14:49:44
Itse rupesin pari vuotta sitten pelaamaan traditionalin kanssa ja siihenhän sitä sitten jäätiin. Pääasiallisena innoittajana oli Mitch Mitchell.. Kyllä se nykyään paremmin toimii ku matched ja tuntuu kotoisemmalta. Kyllähän se aluks oli aika tuskaa mutta kyllä se treenamisella rupeaa löytymään ja koko käsi toimimaan tarkoituksenmukaisemmin. En tosin kyllä ole todellakaan tyytyväinen tekniikkaani mutta onhan tässä aikaa..
Traditional grip!!
greatfeelgreat
22.12.2005 13:22:20 (muokattu 22.12.2005 13:31:50)
Tää on kyllä yks sellainen ikuisuusaihe johon olen törmännyt ainakin sen "monta" kertaa.. Itse ole soittanut perinteisellä melkeimpä koko ikäni ja siksi osallistun tähän.

Minun mielestäni (huom!) :
Otteellahan ei tietenkään ole paskankaan väliä, koska kysehän on vain liikeradoista ja varmaan kaikki on nähneet netin ihmeellisestä maailmasta, että liikerata on sama kummallakin otteella. Aloitus ja lopetus asento vaan kulkeepi "eri vaiheessa". Sen olen huomannut, että jotenkin perinteisen otteen käyttäjät on joutunu alusta asti funtsimaan ja keskittymään siihen vasuriin ehkä (huom Ehkä) hiukka enemmän. Esimerkiksi itselläni vasen käsi on tavallaan "parempi" teknisesti. Enkä tiedä mistä moinen johtuu. Ehkä siitä, että olen aina ressannut molempien käsien puolesta yhtä paljon ja vasen on saanu jonkin erityiskohtelun, koska olen oikeakätinen luonnostaan.
mielipiteenä tohon yleiseen valitukseen siitä, että trad-ote on jotain hipsuttelua, voin sanoa että kyllä sillä saa aivan tajuttoman läsäyksen vetästyä. Itse soitan kaikenlaista musaa vaihtamatta otetta mihinkään.. Perinteisellä otteella lyönnin aloitusasennossa kapula pääsee todella "kauas" lyöntipinnasta, ja mikä tärkeintä, kapula on "vapaa".. Nyt siis puhutaan tollasesta kunnon power- läsäyksestä (Moeller). Kapulan ollessa irtonainen ja vapaa se on "raskaimmillaan". No kuitenkin, ainakin itse saan paremman läsäyksen perinteisellä, vaikka tietenkin kaikki irtonaisuus-jutut pätee myös tähän "normi"-malliin..
Neuvo vielä siihen liikkeeseen perinteisellä otteella:
Ajattele tekeväsi ns. sissiniisto ja tajuton räkämälli päätyy lapaseen kämmenelle ja sormille. Ensimmäinen luontainen liike tämän seurauksena on perinteisen otteen moeller =)
moderndrummer88
23.12.2005 19:27:22
sanokaas notta mikä mättää kun niskat kipeytyy jo ihan hetken soitosta (n. 10 min) tolla traditionallilla?
Zed is dead, baby...
greatfeelgreat
23.12.2005 20:41:17
sanokaas notta mikä mättää kun niskat kipeytyy jo ihan hetken soitosta (n. 10 min) tolla traditionallilla?

Kipu johtuu todennäköisesti osumapintojen väärästä korkeudesta ja vääristä kulmista. Trad-otteella kapulan osumakulma pintaan on ihan liian jyrkkä, mikäli setti on aseteltu matched-gripille. Taipumuksena on vääntää vasenta hartiaa (mikäli trad. on vasurissa) alemmas, jotta osuma kulma olisi luonnollinen ja pompun tuntuma olisi mahdollisimman tuttu ja hyvä.
Tindrum
23.12.2005 23:26:22
Tää on kyllä yks sellainen ikuisuusaihe johon olen törmännyt ainakin sen "monta" kertaa.. Itse ole soittanut perinteisellä melkeimpä koko ikäni ja siksi osallistun tähän.

Minun mielestäni (huom!) :
Otteellahan ei tietenkään ole paskankaan väliä, koska kysehän on vain liikeradoista ja varmaan kaikki on nähneet netin ihmeellisestä maailmasta, että liikerata on sama kummallakin otteella. Aloitus ja lopetus asento vaan kulkeepi "eri vaiheessa". Sen olen huomannut, että jotenkin perinteisen otteen käyttäjät on joutunu alusta asti funtsimaan ja keskittymään siihen vasuriin ehkä (huom Ehkä) hiukka enemmän. Esimerkiksi itselläni vasen käsi on tavallaan "parempi" teknisesti. Enkä tiedä mistä moinen johtuu. Ehkä siitä, että olen aina ressannut molempien käsien puolesta yhtä paljon ja vasen on saanu jonkin erityiskohtelun, koska olen oikeakätinen luonnostaan.
mielipiteenä tohon yleiseen valitukseen siitä, että trad-ote on jotain hipsuttelua, voin sanoa että kyllä sillä saa aivan tajuttoman läsäyksen vetästyä. Itse soitan kaikenlaista musaa vaihtamatta otetta mihinkään.. Perinteisellä otteella lyönnin aloitusasennossa kapula pääsee todella "kauas" lyöntipinnasta, ja mikä tärkeintä, kapula on "vapaa".. Nyt siis puhutaan tollasesta kunnon power- läsäyksestä (Moeller). Kapulan ollessa irtonainen ja vapaa se on "raskaimmillaan". No kuitenkin, ainakin itse saan paremman läsäyksen perinteisellä, vaikka tietenkin kaikki irtonaisuus-jutut pätee myös tähän "normi"-malliin..
Neuvo vielä siihen liikkeeseen perinteisellä otteella:
Ajattele tekeväsi ns. sissiniisto ja tajuton räkämälli päätyy lapaseen kämmenelle ja sormille. Ensimmäinen luontainen liike tämän seurauksena on perinteisen otteen moeller =)

Jep.

Edesmennyt openi Upi Sorvali sanoi ja näytti käyttävänsä juuri trad-otetta silloin kun piti soittaa todella kovaa. Eihän Upi koskaan helläkätinen ollut, mutta vielä lisää siihen. Baby.

m© Ammattilaista on vaikee saada lavalle, mutta amatööriä ei saa sieltä pois.
vapauskauppias
24.12.2005 02:31:49
Kipu johtuu todennäköisesti osumapintojen väärästä korkeudesta ja vääristä kulmista. Trad-otteella kapulan osumakulma pintaan on ihan liian jyrkkä, mikäli setti on aseteltu matched-gripille. Taipumuksena on vääntää vasenta hartiaa (mikäli trad. on vasurissa) alemmas, jotta osuma kulma olisi luonnollinen ja pompun tuntuma olisi mahdollisimman tuttu ja hyvä.

Itse olen taas aloitellut uudestaan kesän kauhujen jälkeen perinteisellä otteella treenaamista. Peilistä tarkkailen itseäni lähes taukoamatta ja rentoutta koetan tavoitella, mutta silti edelleen selkä kipeytyy vasemman lapaluun kohdalta. Olen katsovinani, että hartialinja pysyy suht. suorassa suurimman osan ajasta.

Olen alkanut pohtia istumaetäisyyden vaikutusta tuohon. Olen tuon seurauksena siirtänyt penkkiä lähemmäksi virveliä, jotta minun ei tarvitsisi kurottaa koko ajan virvelille.

Jos tässä joskus saisin rahaa ja ongelmani jatkuisivat, olisitko kiinnostunut pitämään minulle muutaman tekniikkatunnin perinteisen otteen saloista ja muutenkin ergonomia asioista?
hanipai
25.12.2005 02:44:26
Tyhmä kysymys ehkä, mutta kysyn kuitenkin. Milläs otteella Thomas Lang vetelee Creative Control videollaan?
I Kehittymisesi esteenä voivat olla laiskuus, lyhytjännitteisyys, muut intressit, ylimielisyys, epärealistinen kyky arvioida omat kyvyt, kannustamaton ilmapiiri, ajanpuute, nalkuttava vaimo (vaimon suusta:)! II "One day I realized I was spending far too
Portnoy
25.12.2005 10:38:33
Tyhmä kysymys ehkä, mutta kysyn kuitenkin. Milläs otteella Thomas Lang vetelee Creative Control videollaan?

Pääasiassa traditional gripillä

Itse käytän mielelläni molempia
greatfeelgreat
25.12.2005 15:53:59 (muokattu 25.12.2005 15:55:36)
Vapauskauppias:

Asustelen tuolla jyväskylässä, ja jos tunnin ottaminen kiinnostaa se onnistuu kyllä kuhan aikataulu saahaan sovittua.
Jos se selkä tuntuu kipeältä, tässä vielä muutama juttu:

-Istumaetäisyys (virvelistä) on mielestäni silloin oikea kun kädet pysyvät "kyljissä kiinni". Eli ei tarvi kurottaa tai pakittaa. Kun käden nostaa rennosti n. 90 asteen kulmaan ja siihen laittaa kapulan, tulis tipin olla silloin siinä mihin osumia halutaan. Tuo kumma lapaluun särky vois johtua ehkä siitä, että sä yrität jotenkin "työntää" sitä ääntä ulos.. Eli se liikerata on todennäköisesti väärä. Jännitys on kuiten se mun aina ensimmäinen ja yleensä oikeaan osuva veikkaus.
Ota tunnista yhteyttä niin katotaan.
vapauskauppias
25.12.2005 20:13:28
Ota tunnista yhteyttä niin katotaan.

Kiitoksia vastauksestasi. Tutkailen tässä vielä vähän aikaa itse itseäni ja otan myöhemmin yhteyttä, jos ongelmat jatkuvat. Uskon kyllä valitettavasti, että jatkuvat.

Juuri noin viikko sitten olin päättävinäni, että nyt siirrytään traditional grippiin kokonaan, jotta olisi edes hieman paremmat mahdollisuudet soittokuntaan pääsyyn. Toisaalta taas, jos vain satutan tässä itseäni, jäävät soitot vielä vähemmälleen ja en hyödy tästä kuitenkaan. Traditional gripistä en todennäköisesti hyötyisi mitenkään muuten, mutta on se myönnettävä, että siinä on kuitenkin "sitä jotain".
Portnoy
26.12.2005 13:39:26
Kiitoksia vastauksestasi. Tutkailen tässä vielä vähän aikaa itse itseäni ja otan myöhemmin yhteyttä, jos ongelmat jatkuvat. Uskon kyllä valitettavasti, että jatkuvat.

Juuri noin viikko sitten olin päättävinäni, että nyt siirrytään traditional grippiin kokonaan, jotta olisi edes hieman paremmat mahdollisuudet soittokuntaan pääsyyn. Toisaalta taas, jos vain satutan tässä itseäni, jäävät soitot vielä vähemmälleen ja en hyödy tästä kuitenkaan. Traditional gripistä en todennäköisesti hyötyisi mitenkään muuten, mutta on se myönnettävä, että siinä on kuitenkin "sitä jotain".

Kyllä soittokuntaan pääsee vaikkei sitä traditional grippiä täydellisesti hallitsekkaan. Trad. gripistä on vaan suunnatonta höytyä marssisoitannassa.

Osaat soittaa vaadittavat asiat hyvin, sekä nuotit on hallussa. Luulisiin että soittokuntaan pääsy ole tämän vaikeampaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)