Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pikkurilli?
1 2 3
Kreivi Suomela
10.12.2005 01:57:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinkas tärkeä pikkurillin käyttö on pitkällä linjalla?
Kun aloitin ihan ensimmäisiä näppäilyjäni niin koitin kovin saada pikkurillille jonkin toiminnan. Sillon ei oikeen haitannut erikoisesti kun homma oli yhtä vaikeeta joka sormille.
 
Mutta nyt kun jotain pientä saan aikaiseksi en käytä pikkurilliä laisinkaan. Eihän siinä sormen irvikuvassa edes ole mitään koordinaatiokykyä tai voimaakaan painella mitään. Tuntuu mielekkäämmältä siirtää kättä hieman.
 
Astu kammiooni: http://www.kolumbus.fi/trootin/
SandOfTime
10.12.2005 11:06:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on ihan sama ongelma. Pikkurilli ei vaan ikinä halunnut lähteä soittoon mukaan.
 
Pitemmän päälle olen katunut, etten kiinnittänyt tähän asiaan enemmän huomiota soittamista aloitellessa, koska vanhemmiten pikkurillin mukaan ottaminen on entistä vaikeampaa. Ja helpottaisihan se soittamista ja toisi ehkä hieman lisää nopeutta. Toisaalta minulla ei ole tapana soitella mitään über nopeita riffejä, vaan mieluummin keskityn muutamiin tiettyihin makeisiin soundeihin blues meiningillä ja tähän asti olen niissä ilman pikkurilliä pärjännyt.
 
Never been better...
Henkka Hevimies
10.12.2005 11:20:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinkas tärkeä pikkurillin käyttö on pitkällä linjalla?

 

 
Kyllähän tuo on hyvä saada mukaan soittoon.
 
On mielestäni ehkä vähän tyhmää sanoa,että "pikkurilliä ei tarvitse". Jos on mahdollista käyttää soitossa neljää sormea,niin eikö tuota "lahjaa" kannattaisi hyödyntää.
 
I sold your dog to a Chinese restaurant.
Eddie
10.12.2005 11:30:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On mielestäni ehkä vähän tyhmää sanoa,että "pikkurilliä ei tarvitse". Jos on mahdollista käyttää soitossa neljää sormea,niin eikö tuota "lahjaa" kannattaisi hyödyntää.
 
Näin minäkin ajattelen. Sitä paitsi monet jutut on vaikeampi soittaa ilman pikkurilliä, ainakin omasti mielestäni. Kannattaa vaan ottaa se pikkurilli mukaan, alussa voi tuntua vaikealta, mutta kyllä sekin sormi tottuu ajan kuluessa soitteluun. Kyllähän ne muutkin nakit ovat tottuneet, vaikka aluksi se oli vaikeaa niilläkin.
 
Toisaalta ilman pikkurilliäkin soittavia kovia kitaristeja löytyy; esimerkiksi Marty Friedman, joka käyttää pikkurilliä hyvin vähän eli vain silloin kun on aivan pakko. Silti miekkonen soittelee aivan uskomattomia juttuja.
 
"Anaalileikit. Ei huono. Miellyttää älykköjä." Meet the Feebles
wavelength
10.12.2005 11:37:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pikkurilli on sointusoitossa aivan ehdoton kapistus, ja melodioidenkin ruuttaamisessa siitä on paljon hyötyä. Ota sormesi haltuun!
 
En tiedä mistä puhun.
jummijammi
10.12.2005 17:48:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellänikin oli tuo onkelma mutta kun olin kaverilla ja pari tuntia rämppäsin semmosta ihme jousijuttua pikkurillä soitto oli paljon helpompaa.
 
Kllä siitä on oikeasti hyötyä
 
Behringer
10.12.2005 18:41:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä käytän pikkurilliä vain jos sweepissä pitää lyödä korkeammalta hammer-on.
 
JuliusUK
10.12.2005 18:48:48 (muokattu 10.12.2005 18:49:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän siinä sormen irvikuvassa edes ole mitään koordinaatiokykyä tai voimaakaan painella mitään. Tuntuu mielekkäämmältä siirtää kättä hieman.
 
Näin itsestäkin tuntui aikaisemmin, mutta yllättävän vähällä treenailulla pikkurilliinkin saa voimaa ja vääntöä! Nykyään käytän pikkurilliä mielummin kuin nimetöntä melkein aina kun pitää soittaa sävel 3 nauhaa etusormen kohdalta, ellen 'säästä' pikkurillin käyttöä johonkin leveämpään stretchiin.
 
Toisaalta Djangokin soitti vain 2 sormella! :)
 
Vad sa juden till taxiföraren? - Mera G.A.S.!
apenaattori
10.12.2005 19:22:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=101646&o=0&co=30
 
Siinä on keskustelua pikkurillillä sooloilemisesta. Itse käytän pikkurilliä pull-off/hammer on kuvioissa. En pysty bendaamaan pikkurillillä. Tietenkin pikkurillin käyttö riippuu myös siitä, millainen pikkurilli on (itselläni aivan onneton tynkä).
 
"The harder you try the dumber you look."
McNulty
10.12.2005 19:28:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä olen vasta viimeisen parin vuoden aikana kehittänyt pikkurilliä (apuna olen käyttänyt myös Planet Waves Gripmasteria), mutta ihan hyvin tulin toimeen ilman pikkurilliä metallibändin kakkoskitaristina. 13 vuotta soittelin siten etten juuri pikkurilliä käyttänyt, nyt viimeiset 2 vuotta (kolmas kohta alkaa) olen reenaillut pikkurilliä enenevässä määrin. En lead-soiton tai minkään muunkaan yksittäisen asian vuoksi. Onhan se hyvä apu ja lisä monessa + nyt on oikeasti haasteellista opittavaa.
 
Suosittelen kyllä että treenaa pikkurilliin vähän voimaa ja koordinaatiota vaikka sitä ei kauheasti tarvitsisikaan soitossaan.
 
Eye Of Horus - Official muusikoiden.net firestarter & instigator. Panzergeneral bonecrusher!
-HaTe-
10.12.2005 19:34:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se pikkurilli kannattaa ottaa mukaan kuvioihin heti alussa.
 
"Soolon ei tarvitse kuulostaa hyvältä. Pääasia on että siinä on paljon nuotteja"
7-kielinen mies
11.12.2005 16:52:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mää soitan ihan kaikki peruspoweritki aina etusormella ja pikkurillillä...tuo nimetön on vähän kangistuun ku harvemmin tulee mitään skaaloja tai sooloja vedettyy... Pääasiassa etusormi, keskisormi ja pikkurilli "laulaa".
 
-"Luonnonlahjakkuudet ovat erikseen"-
wrshredder
11.12.2005 17:41:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun on pakko käyttää pikkurilliä.
 
Romantikkoitkijät#23
Soundi lähtee käsistä
elbowski
11.12.2005 17:46:24 (muokattu 11.12.2005 21:49:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytän pikkurilliä paljon sekä sooloillessa että kompatessa.
 
E. Paljon tapahtuu hammer-pulloffeja pikkurillillä.
 
Why don't you take some responsibility? You're pointing fingers and blaming everybody
Shudder to think if I lived like you, they would be shaking too if they only knew
NeonKnight
11.12.2005 19:49:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun on pakko käyttää pikkurilliä.
 
Missä?
 
Minäkin olen viimeaikoina totutellut tuon pikkurillin käyttööni ja jossain kohdin soitantaa se tosiaan on ihan kätevä vekotin.
 
wrshredder
11.12.2005 20:35:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Missä?
 
Soitan klassista.
 
Romantikkoitkijät#23
Soundi lähtee käsistä
diabami
11.12.2005 21:26:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mie en ees osaa enään soittaa ilman pikkurilliä.
 
Lonnie
11.12.2005 21:27:12 (muokattu 11.12.2005 21:30:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se sormi numero neljä on vakiintunu otelaudalle yllättävän helposti. Bendejä ennoo rillin kanssa reenannu, ne hoituu nimettömällä, mutta slaidit kyllä menee rillillä aika helpostikki. Yleensä käyttää puolivahingossa ennemmin rilliä ku nimetöntä.
 
Uhkaa nahkatakkijätkä vettää turrrppaan, mutta minä poika steppailen vaan Megaman #011 Walkin´-man THV #22
cobhc_maniac
11.12.2005 21:48:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omani toimii erinomaisesti. Tyylini vaatii nelosen hyödyntämistä, ns. tyylikkyyden, fraseeraamisen vaativissa paikoissa vaan tulee nuottia nuotin perään, ilman pikkurilliä kuolisin. Lämmittelen pikkurillin erikseen joka sormen kanssa tapailemalla trooperin lennokasta melodiaa. Olen onnellinen kyvystäni hyödyntää kaikkia neljää sormea. Kyllä vaan, pikkurilliä käytän.
 
olin sitte pertti taikka keijo, Peukalo keskellä kämmentä silti.
cobhc_maniac
11.12.2005 21:53:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toisaalta ilman pikkurilliäkin soittavia kovia kitaristeja löytyy; esimerkiksi Marty Friedman, joka käyttää pikkurilliä hyvin vähän eli vain silloin kun on aivan pakko. Silti miekkonen soittelee aivan uskomattomia juttuja.
 
Alexi wildchil Laiho, muun muassa soittaa paljon trioleja yhdellä kielellä, tottakai, vältellen pikkurillin käyttöä.
 
olin sitte pertti taikka keijo, Peukalo keskellä kämmentä silti.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «