Aihe: Kaipaan Rock-radiota
1 2
Bonham
20.07.2003 18:24:43
Voi niitä kultaisia aikoja 80-luvulla, kun Rock-radio aloitti. Vaikka ohjelmaa ei tullut kuin kolmean päivänä viikosta, olipa jotain mitä odottaa.

Nykyiset kanavauudistukset Ylellä ja kaupalliset lässynlässyn asemat eivät kertakaikkiaan ole minua varten.

Kun sais semmosen aseman, joka soittaa oikeasti rockia. Pois kaikki tyttö- ja poikabändit, räpit ja hopit, örinämetallit ja iskelmät.. siis rockia.

Tuli vaan tämäkin mieleen pidemmällä autoreissulla kun radiota ei vaan voinut kuunnella.
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Aegis
20.07.2003 19:21:24
Totta turiset. Kitaralla soitettua ihmisille tarkoitettua musiikkia ei kertakaikkiaan soiteta radiossa. Olisi hienoa kun voisi kuunnella Turbonegroa, Hanoi Rocksia, AC/DC:tä ja 70-luvun rockia, silloinhan ne parhaat biisit tehtiin.
Tosimies ei käy paskalla.
qfleax
20.07.2003 19:28:05
Sama muakin on harmittanut.
Kotona ne onnelliset joilla on kiinteä nettiyhteys voivat kuunnella nettiradioita, mutta autossa tai biitsillä se ei ainakaan ihan tavallisilla vehkeillä onnistu.
kivi
20.07.2003 19:51:01
Levyt ovat tuttujen biisien kuuntelua varten. Minä haluan kuulla radiosta musiikkia johon en ole koskaan ennen sattunut törmäämään, ja musiikkia, josta en etukäteen olisi edes voinut kuvitella diggailevani.

Kyyl-lä, noin juuri. Radio Sputnikissa on hauskinta se, että joka toisena tulee joku venäläinen päivänhitti, jota ei oo koskaan kuullutkaan. Johdatit mut ajattelemaan, pitäisköhän hankkia koneeseen äänikortti (!) jos vaikka olis joku hongkongilainen nettiradio josta tulee kantopoppia, tai intialainen rock-kanava.

Koska kotimaamme eri radioista (poislukien aina yllättävä Radio Helsinki, ja pari pikkukanavaa joilla ei oo mitään menetettävää) tuleviin biiseihin on äkkiä tutustunut, ei radion kuuntelulle oo tarvetta kuin ehkä kerran kuussa muutaman tunnin automatkan ajan - silloin saa jo aika selvän kuvan siitä, miten listasijat ovat eläneet.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
maelstorm
20.07.2003 23:20:02
Totta turiset. Kitaralla soitettua ihmisille tarkoitettua musiikkia ei kertakaikkiaan soiteta radiossa. Olisi hienoa kun voisi kuunnella Turbonegroa, Hanoi Rocksia, AC/DC:tä ja 70-luvun rockia, silloinhan ne parhaat biisit tehtiin.

.. erikoisohjelmina tämän leipäpuurockin ohella sitten kaikkea hämärää psykedeliarockia ja ambienttia yötunteina ym. friikkisirkusta makasiiniohjelmina, niin johan olis konsepti. kenellä rahat, into ja kontaktit? ;o)
the Mystic may release maelstorms of fire, delete freewill, enter the land of the Spirit, or even stop time.
Anarkiapurilainen
21.07.2003 01:27:29

Radio Helsinki saisi laajentua valtakunnalliseksi. Harvemmin tulee netistä kuunneltua, mutta menneiden soittolistojen perusteella pitäisi tehdä sitä useammin.

YleX:llä on vielä joitain ihan hyviä erikoisohjelmia, mutta niitäkin karsittiin liikaa kanavauudistuksen yhteydessä. Kitarama, Leena Lehtinen ja John Peel soittavat ainakin mielenkiintoista musaa ja Hard Core Clubiakin tulee kuunneltua aina kun se tulee, eli kahden kuukauden välein.. Huh huh, sen kyllä ymmärtää että Kiss ja Nova soittavat isojen levy-yhtiöiden syöttämää kaupallista paskaa, mutta onko Suomen Yleisradion pakko yrittää kilpailla näiden kanssa? Aika karmeaa paljonko menee YLE:n/valtion/kansan rahaa Teostoina jollekin Christina Agulieran levy-yhtiölle vuodessa, jota soitetaan radiossa aivan älyttömiä määriä ilman mitään muuta perustetta kuin että se on "hitti".
"Free your mind and your ass will follow"
jPekka
21.07.2003 09:14:28

Kyyl-lä, noin juuri. Radio Sputnikissa on hauskinta se, että joka toisena tulee joku venäläinen päivänhitti, jota ei oo koskaan kuullutkaan. Johdatit mut ajattelemaan, pitäisköhän hankkia koneeseen äänikortti (!) jos vaikka olis joku hongkongilainen nettiradio josta tulee kantopoppia, tai intialainen rock-kanava.

Silloin kun olen nettiradioita kuunnellut, olen yleensä päätynyt roikkumaan jollekin arabimaalaiselle tai lähi-idän asemalle. Sieltä tulee kunnon BIITTIÄ!

Kokeilin myös sitä jenkkien perustamaa lähi-itä-propagandaradiota. Ainakin silloin kun sitä kuuntelin ne arabipop-valinnat tuntuivat olevan ihan asiaa, mutta aina parin biisin välein kajahtava amerikkalainen AOR-tuuba koetteli kestokykyä ja pisti siirtymään aidon asian puolella.

Mutta kunnon intiapop-radio pitäisi löytää. Bollywood-musiikki putoaa täällä päin koko ajan paremmin.

.
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
PekkaRii
21.07.2003 10:43:04
Olen ollut jo vuosia sitä mieltä, että täällä tarvittaisiin kunnon rock-radiota. Radio City on aivan hanurista, soittaa lähinnä Sakari Kuosmasta. Radio Helsinki on ihan hyvä, tosin vain rockahtavimpien ohjelmien osalta. Eli ei sitä aina kuuntele.

Kunnon laajasti soittava amerikkalainen rock-asema. Nauhottelin ite 2000 syksyllä Arizonassa ja Seattlessa käydessäni tunti kaupalla paikallisia radioasemia. Loistavaa musaa.

www.kisw.com
www.ksjo.com
Pitää olla maha tai selkäranka näkyy
Bonham
21.07.2003 10:52:05
Groove on loistava kanava, mutta kuuluvuus häviää autossa heti kaupungin ulkopuolella. Siinä sitten vääntelet nappulaa kunnes radio on pakko laittaa kiinni.

Jotenkin mä en usko, että olen niin vaikea kuuntelija ja yksin tämän asian kanssa, etteikö tuollaiselle rock-kanavalle olisi kysyntää.
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
HS
21.07.2003 11:18:05
Terve

Groove on tosiaan hyvä, mutta sielläkin soivat samat biisit ihan liikaa. Töissä tulee kuunneltua kahdeksasta neljään. Kotona ei sitten enää niinkään.

ps. kesämies repii verkkareitaan kun joutuu kuuntelemaan Groovea eikä Ylex:n HipHoppia. HeHe.. ;)
-Tuus poika kuunteleen peukkubassoa...
-Tumppaa sää äijä hanuriis se peukku!

Heh... ;)
Ussr
21.07.2003 13:38:33

Soittaahan YleX:n Kitarama tuollaista mutta kun sekään ei tule kuin kerran viikossa..
Are You Ready For Some Darkness?
sormunen
21.07.2003 15:55:28
Olisi hienoa kun voisi kuunnella Turbonegroa, Hanoi Rocksia, AC/DC:tä ja 70-luvun rockia, silloinhan ne parhaat biisit tehtiin.

Tääkin on suomeksi mun mielestäni: "koska AC/DC yms ovat niin tunnettuja bändejä, että mullakin on niiden levyt tai ainakin tiedän mitä odottaa, haluan, että vain näitä soitetaan radiossa."

Eli formaattiradion idea. Sama kuin Radio Novalla tai Groove FM:llä, sen puoleen. Osa hakee formaatin listoista, osa stailista, mutta idea on sama: ei saa yllättyä eikä varsinkaan pettyä. Samaa tuubaa, turvallista.

Mä haluan radiota, jossa soi sopivasti kaikkea, siis myös "örinämetallia, rappia ja poikabändejä" ja myös aikakautta "silloinhan ne parhaat biisit tehtiin" mutta myös kamaa, mistä mulla ei ole aavistustakaan etukäteen. Mä kuuntelen levyjä, kun tiedän, mitä haluan kuunnella.

Kaikki semmosella tatsilla, mitä levyjensoittaja ja/tai musiikkitoimittaja omalla ammattitaidollaan ja näkemyksellään haluaa tai osaa esittää.

Radio Helsinki tekee sitä ja se on duuni, mikä kuuluisi Ylelle.
Roberto
21.07.2003 16:49:52

Radio Helsinki tekee sitä ja se on duuni, mikä kuuluisi Ylelle.

Näin on! Radio Helsinki ja YLE vois vaihtaa osia vaikka vuodeksi jonka jälkeen toinen jäisi ja toinen loppuisi kansanäänestyksellä. (Arvatkaa kumpi sais dunkkuun?)
Aegis
21.07.2003 21:53:18
Porukka näköjään ymmärsi mun viestin vähän väärin. En siis noilla ilmoittamillani bändeillä tarkoittanut että VAIN ja AINOASTAAN noita bändejä, ne nyt olivat vaan sellaisia esimerkkejä. Pahoittelen sekaannuksesta.
Tosimies ei käy paskalla.
Notefix
22.07.2003 11:44:53 (muokattu 22.07.2003 11:51:49)

Näin on! Radio Helsinki ja YLE vois vaihtaa osia vaikka vuodeksi jonka jälkeen toinen jäisi ja toinen loppuisi kansanäänestyksellä. (Arvatkaa kumpi sais dunkkuun?)

Helvetti, kansanäänestyshän on ollut käynnissä medioissa jo jonkun aikaan. Mitäs muuta noi jatkuvat kuuntelijatutkimukset on....kansa saa sitä mitä haluaa. Eli radioissa niitä tuttuja hittejä vuosien takaa ja perään testattuja uutuushittejä. TV:ssä taas visailuja ja tositeeveetä. Pari saippuaa ja nuorisosarjaa mahtuu joukkoon.

Myös YLE:n tehtävästä tuntuu olevan monta varmaa mielipidettä. OK, mitäs jos Yle:n suurin kanava ryhtyisi soittamaan primetimessa kurkkulaulua, örinämetallia, teknoa, ja vaikkapa Veikko Lavia, ja perään Discon uusin hitti. Sitten parituntinen journalistisesti korkeatasoinen juttu lesbojen keinohedelmöityksestä ja perään puolituntinen progepläjäys. Sitten tunnin mittainen journalistisesti korkeatasoinen juttu filosofisten koulukuntien eroista, ja perään Van Halenia...jonka jälkeen suomi-itkuiskelmää.

Mitäs tapahtuisi?? Kuuntelijoiden hävitessä Kimmo Sasi ja muut kokoomuslaiset kavereineen olisivat asemissaan ja kurkkulaulut ja punkit loppuisivat lyhyeen. Vittu, ne ovat no nyt. Kun YLE:lle tuli jokavuotinen huhtikuun notkahdus luvuissa, Bonnierin media nappasi heti kiinni ja alkoi mieletön pyöritys, jossa otettiin mukaan näköjään hallintoneuvostokin. Kaupalliset mediathan tietysti haluavat Yleen marginaalikamaa, koska se näkyy heti heidän luvuissa nousuna. Missään ei suomessa puhuta siitä, kuinka tällä hetkellä media ei ole puolueeton. Porukka ajaa härkisti omaa etuansa ja kansa sinänsä ei tiedä mistään mitään, kunhan vaan tulee viihdettä.

Mä olen henkilökohtaisesti tyytyväinen siitä että sain kasvaa rockradion ja varhaisen Radio Cityn piirissä. Se oikeasti avarsi ja muutti paljon elämää. Radiota oli mahtava kuunnella ja eri toimittajilta voi aina odottaa uusia juttuja.

Mitä tälle nykyiselle mediajutulle voi tehdä...? Mä en ainakaan tiedä. Globaali media ja raha jyllää ja Yle:ssä kokoomuksen masinoima tehokkuus -ja tulosvastuuajattelu ei ole vielä edes päässyt alkuun. Koko tuo juttu on helvetinmoista tasapainoilua.

Ajat ovat tietysti hyviä niille, jotka osaavat käyttää hyväksi tuota mediasirkusta. Moni häviää, mutta varmasti moni myös voittaa.
Tuowinen
22.07.2003 13:36:17 (muokattu 22.07.2003 15:02:58)
Mutta tulipas sukulaisissa huomattua miten mainio keksintö ilmeisesti digi-boxin (?) yhteydessä tuleva "radiokanavaohjelma" on. Musiikin voi todellakin valita kategorioittain! Jos tekee mieli kuulla listapoppia (ei....) niin valitse chart list. Jos tekee mieli kuulla Rainbowta tai Chuck Berryä niin valitse classic rock. Niin kätevää ja kategorioita oli vielä kohtalaisen monipuolisesti. Mm. chart list, classic rock, hard rock, alternative rock, old gold, gold, dance, underground dance, reggae, classical, latin, chill out, love songs...

Rupesin ihan harkitsemaan kyseisen matolaatikon hommaamista vain tuon radion takia. Jäi kuitenkin.

Miinusta: No jooh... Edelleenkin kellon ajasta vähän riippui mitä kanavilta tuli. Päiväsaikaan hard rockista vastasi lähinnä tuo perkeleen nu-metal puoli (kerran kuulin kyllä Himiä) ja classic rockista tuli päivällä juuri tuota 50-luvun kamaa. Illemmalla vasta rupesi tulemaan deep purplea, rainbowta ja led zeppeliiniä. Silloin oli kyllä nannaa maata sohvalla ja kuunnella...
"Vihollisen työtä! Näitä töitä hän rakastaa: ystävä sotii ystävää vastaan; uskollisuus eksyy sydänten järkkyessä."
Notefix
22.07.2003 13:42:25

miten mainio keksintö ilmeisesti digi-boxin (?) yhteydessä tuleva "radiokanavaohjelma" on. Musiikin voi todellakin valita kategorioittain!

No, mutta tuohan on juuri sitä mihin nykytyylinen radioformaattiajattelu perustuukin. Ei mitään yllätyksiä ja niitä "parhaita hittejä" ja suosikkimusiikkiasi! Kätevää :)
kivi
22.07.2003 15:12:52
No, mutta tuohan on juuri sitä mihin nykytyylinen radioformaattiajattelu perustuukin. Ei mitään yllätyksiä ja niitä "parhaita hittejä" ja suosikkimusiikkiasi! Kätevää :)

Ai? Hassua, mä ajattelin ilman muuta että: kiva! Viimeinkin pääsee tsekkaan, mitä on niputettu 'alternative dance' -nimikkeen alle:-)

Voi sillai niinkuin ottaa teemamatkoja eri musiikin muotoihin, vähän niinkuin, onko ne nyt Radio Suomen Iskelmäradiossa vai missä ne Josper Knutasin (Knutaksen?) loistavat historiallis-sosiologiset teemaohjelmat: "Suomalainen reppanamies rypee itsesäälissä kautta aikojen" ym. Paitsi tässä tietty lajityypin sisällä. Ehkä enemmän niinkuin menis teknoraveihin spontaanisti, kun kantakrouvin ovi ei yhtäkkiä näytäkään houkuttelevalta.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Notefix
22.07.2003 15:59:27 (muokattu 22.07.2003 16:03:14)

Ai? Hassua, mä ajattelin ilman muuta että: kiva! Viimeinkin pääsee tsekkaan, mitä on niputettu 'alternative dance' -nimikkeen alle:.

Niinpä...kaikki on genreittäin ja koko kenttä lokeroituu. Mutta, siis sehän on kätevää!

Mutta mä en puhunut tosta, vaan siitä johdettua ajatusta että tolla tavalla pystytään isommassa mittakaavassa tekemään bisnestä kun jätetään ne alternativedancet yms. marginaali pois. Tottakai sä tai mä tai moni muukin täällä diggaa tsekata kaikenlaista. Suurin osa ihmisistä jättää kuitenkin noi marginaalit pois ja ottaa ne ilmeisimmät musat.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)