Hazel 09.12.2005 15:35:19 | |
---|
Miten toi viritettään (b, e, a, d, f#, b)? Mulla on virittimenä Seiko SAT-100, enkä saa millään helv.. lukemaan mitään F kirjainta mihinkään vaikka oon koittanu räplätä sitä tossa jo jonkun aikaa. Mahtaako johtua virittimestä vai mistä? Tiedän, että se pitäis saada jotenkin niitten b merkkien avulla mutta en vaan onnistu. Niin voisiko joku selostaa täsmällisesti miten tuon saa. Olen koittanut katsoa aikasempia juttuja mut en tajua niitä. Eli..? |
Lord of the strings 09.12.2005 15:53:46 (muokattu 09.12.2005 15:54:08) | |
---|
F# = Gb. Eli ylennetty F on sama kuin alennettu G. Proge ei ole musiikkityyli. Proge on elämäntapa. |
jonsku1 09.12.2005 15:54:12 (muokattu 09.12.2005 15:56:59) | |
---|
En tunne tuota viritintä, mutta jotkin (halvemmat) virittimet tunnistavat vain perus vireen sävelet eli E, A, D, G, H, e... tällöin olen itse tehnyt niin, että esim. tuon F# kohdalla etsin H:n nauhavälin kyseiseltä kieleltä ja viritän se painettuna...jos tajusit : ) EDIT: Ja selvyydeksi sanottakoon että B on alannettu H ja Bb on alennettu B riippuen maasta... eli tässä yhteydessä pätee varmaankin b=H EDIT2: Sori jos on epäselvää oon vähän kännissä |
Hesrock 09.12.2005 16:04:55 | |
---|
C-D-E-F-G-A-H-C Tuostahan sen näkee että esim. Db on C# Eipä mulla muuta... |
leather rebel 09.12.2005 16:40:08 | |
---|
EDIT: Ja selvyydeksi sanottakoon että B on alannettu H ja Bb on alennettu B riippuen maasta... eli tässä yhteydessä pätee varmaankin b=H EDIT2: Sori jos on epäselvää oon vähän kännissä En ole vielä yhteenkään elektroniseen virittimeen törmännyt jossa olisi H. "I really don't care about Kirk (Hammett) he stole my job, but at least I got to bang his girlfriend before he took my job how do I taste, Kirk?" - Dave Mustaine |
Carpenter 09.12.2005 17:07:04 | |
---|
En ole vielä yhteenkään elektroniseen virittimeen törmännyt jossa olisi H. Koska H:ta taidetaan käyttää vain Suomessa ja Saksassa. Sovittele puheesi kukkarosi mukaan. |
Koska H:ta taidetaan käyttää vain Suomessa ja Saksassa. Joo. H on ihan vammanen mun mielestä. Saahan sillä sen B A C H -sointukierron, muttei oikein muuta. Ei ole yhtään loogista että A:n jälkeen tuleekin H ja sen jälkeen C, ainakaan minun mielestäni. Ja kun soppaan heitetään vielä se, että H on alennettuna B, alkaa mennä ihan käsittämättömän oudoksi. Meidän musaopistossa on käytössä B, vaikka onkin klasariopisto. I JUST WANNA RIDE MY MOOOTORSÄÄÄHHH.... CLE |
kuriken 09.12.2005 22:01:16 | |
---|
C-D-E-F-G-A-H-C Tuostahan sen näkee että esim. Db on C# Eipä mulla muuta... Tuo sinun systeemi ei nyt aivan pidä paikkaansa. esim Fb ei ole E#. C-D-EF-G-A-HC On oikea versio. Sävelet joiden välillä ei ole viivaa ovat puolisävelaskeleen päässä toisistaan. esim. E# onkin F, ja Fb onkin E. Sävelet joiden välillä on viiva ovat kokosävelaskeleen päässä toisistaan. Sori offtopic mutta tälläiset pitää korjata. Teoria palstalta taitaa löytyä lisää faktaa asiasta kiinnostuneille. |
Defactor 10.12.2005 11:10:02 | |
---|
Tuo sinun systeemi ei nyt aivan pidä paikkaansa. esim Fb ei ole E#. C-D-EF-G-A-HC On oikea versio. Sävelet joiden välillä ei ole viivaa ovat puolisävelaskeleen päässä toisistaan. esim. E# onkin F, ja Fb onkin E. Sävelet joiden välillä on viiva ovat kokosävelaskeleen päässä toisistaan. Sori offtopic mutta tälläiset pitää korjata. Teoria palstalta taitaa löytyä lisää faktaa asiasta kiinnostuneille. Jossain tilanteissa olen nähnyt noita E#, Fb käytettävän, tosin erittäin harvoin. Oon mä kyllä aika lahjaton kun onnistuin täsäkin tekee typon ja kesti vielä sellasen viikon, että sen huomasin:
Soundi lähtee kumisaappaista!
Mitä pienempi homma, sen suuremmat työkalut! |
wavelength 10.12.2005 11:41:24 | |
---|
Jossain tilanteissa olen nähnyt noita E#, Fb käytettävän, tosin erittäin harvoin. Minä olen nähnyt useinkin, mutta tuon kirjoituksen pointti olikin se, että E# ei ole Fb vaan F, ja Fb on E eikä E#. En tiedä mistä puhun. |
-jxjj- 10.12.2005 15:54:26 | |
---|
Jossain tilanteissa olen nähnyt noita E#, Fb käytettävän, tosin erittäin harvoin. Eikö homma toimi niin, että periaatteessa ei voi olla skaalassa samaa säveltä "normaalina" sekä ylennettynä/alennettuna? Tai ainakin noin nuottiviivastossa se on näin, eli ei voi olla ...-b-f-f#-... koska ylennykset/alennukset merkitään viivaston alkuun ja jos f:ssä on ylennys, ei samalla viivalla voi olla f ja f#. Tällöin voidaan käyttää f:n tilalla merkintää e#, mikäli koko biisi menee samoilla ylennyksillä. Tietenkin voi yksittäisten sävelten edessä olla se "palautusmerkki" (jonka nimeä en tiedä) jolloin siinä kohdassa soitetaankin ilman ylennystä/alennusta... Sekavasti sanottu ja nyt odotellaankin paikalle kielipoliisia korjaamaan tekstiä... -rock'n'roll ain't dead, but if I'd be him, I'd commit a suicide- |
spede from hell 10.12.2005 16:21:12 | |
---|
Joo. H on ihan vammanen mun mielestä. Saahan sillä sen B A C H -sointukierron, muttei oikein muuta. Ei ole yhtään loogista että A:n jälkeen tuleekin H ja sen jälkeen C, ainakaan minun mielestäni. Ja kun soppaan heitetään vielä se, että H on alennettuna B, alkaa mennä ihan käsittämättömän oudoksi. Meidän musaopistossa on käytössä B, vaikka onkin klasariopisto. ...eikös se BACH ole se klassisen säveltäjä...?!! Jesus shaved my soul and sold it to BeelseB.o.B. |
leather rebel 10.12.2005 19:25:31 | |
---|
...eikös se BACH ole se klassisen säveltäjä...?!! Ei ku barokkiaikakauden säveltäjä. :P "I really don't care about Kirk (Hammett) he stole my job, but at least I got to bang his girlfriend before he took my job how do I taste, Kirk?" - Dave Mustaine |