Aihe: Mikä tekee Fenderistä ja Gibsonista niin suositun?
1 2 3 4 5 6 7 8 918 19 20 21 22
Dr. Muff
09.12.2005 10:36:23
No se nyt vaan on yksi piirre missä ihminen eroaa eläimistä. Tuskin sinäkään missään savimajassa haluasit enää nykypäivänä asua.

Kitarat on kitaroita. Ei niitä nyt voi verrata mihinkään perustarpeiden tyydyttämiseen. Tai tottakai voi, mut menee mun mielestä ihan yhtälailla mettään kun mun analogiat.

Ikeasta saa tosi kivoja viilutettuja hyllyjä. Ne on kevyitä, voi kuljettaa osina ja koota sit kotona. Onk vähän parempi ku se mommolasta tuotu piironki peileineen? Pesään vaan :)
Tuumasta toiseen.
J.Hollström
09.12.2005 10:36:44
Itseäni on alkanut vaivata tämä luonnoton henkilökohtaisten solvausten puute.

Ei muuta kuin lisää paskaa housuun, sana on vapaa.
Jukka Hollström
J.Hollström
09.12.2005 10:49:37
Saa nähdä tosiaan koska F:n ja G:n tuotteissa alkaa näkymään kompensoituja satuloita.

Eihän mikään estä kuluttajaa asentamasta ko. satulaa omaan kitaraansa jos semmoisen haluaa. 30 eur kehiin niin homma on hoidossa.
Jukka Hollström
PIM
09.12.2005 10:54:57
Asiaan liittyen, olisiko kenelläkään kiinnostusta lähteä mukaan sokkotestijärjestelyyn, jossa yrittäisin saada loihdittua Variaxista mahdollisimman lähelle jotain tiettyä esimerkkikitaraa tai -kitaroita muistuttavaa saundia? Loppuis tai ainakin vähenisi sitten tää joutavan päiväine jauhanta siitä mihin Variaxista on ja mihin ei.
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
losli
09.12.2005 10:57:34 (muokattu 09.12.2005 10:58:43)
Omat negatiiviset kokemukest halpakitaroista:

1. Huonot materiaalit hardwaren osalta.
2. Kertaluokkaa rahisevammat potikat.
3. Pehmeät tallamateriaalit joihin kieli uppoaa kuin veitsi voihin ja muodostuu teräviä särmiä jotka katkovat kieliä.
4. Rupuiset virityskoneistot joiden mekaniikka on väljää.
5. Kaulapuu on niin pehmeää lavasta, että koneiston ruuvit eivät pidä reijissään.
6. Säätöruuvit esim. tallassa ja mikeissä ovat niin pehmeitä että hiukan kun vääntelee niin heti on kannassa käytön jälkiä ja rönsyjä.
7. Huonot mikit.
8. Kopio Lespan kannen lakkaus oli niin tahmainen että oiken ranteissa teki pahaa.

Tämä siis lähinnä Gibson kopioiden osalta.

Toistaiseksi en aidossa Gibsonissa ole tällaisiin ongelmiin törmännyt.

Jos laskee mitä näiden halpisosien vaihtaminen kunnollisiin ja muu korjailu maksaa niin ei paljon naurata. Ja lisäksi harmittaahan tuo.

Jos joskus saan selville että joku Gibsonia kopioiva käyttää vielä laadukkaampia osia ja keppi on soinniltaan muuten kelvollinen niin vaihdan merkkiä.
"Potilas huolissaan saundeistaan. Muuten terve."
J.Hollström
09.12.2005 11:01:37 (muokattu 09.12.2005 11:03:03)
Asiaan liittyen, olisiko kenelläkään kiinnostusta lähteä mukaan sokkotestijärjestelyyn

Mulla on ko. sokkotestijärjestely jo käytössä kun bändimme kitaristi veivaa Variaxella.
http://www.juki.1g.fi/kuvat/Musakuvia/Mighty+Shade/P9087285.JPG/full
Jukka Hollström
Lilli
09.12.2005 11:03:07 (muokattu 09.12.2005 11:08:40)
Tyhmiä ootte juu kaikki. Verratkaa nyt itseänne vaikka tietokoneharrastajiin. Ne päivittää koko ajan koneitaan uusimmilla palikoilla. Te vaan vedätte niillä yli 50vuotta vanhoilla kitaramalleilla. Haluutteko lisää tosi toimivia analogioita? Variaxi on vähän niinku laittais melkein toimivan Commodore 64n ja Atarin samaan rumaan pakettiin ja myis sitä mullistavana uutuuteta joka ei perinteisiin nojaa. Sillä on sitten hyvä soittaa sitä pentatonista.

Ei kaiken tarvitse muuttua.

Täytyy kuitenkin muistaa, että tietokoneen käyttöympäristö on muuttunut ratkaisevasti. Ei Commodore 64:een mahdu viiden Gigan peli, ei siihen voi laittaa laajakaistaliittymää tai uusintä naytönohjainta... MUTTA Fenderin ja Gibsonin käyttöympäristö ei ole muuttunut juuri miksikään. Kyllä straton ääni ilmoille kajahtaa vaikka välissä olisi erilaisia digiteknisiä laitteita. Samoin paluun tehneet kitaran putkivahvistimet; seitsemänkymmenluvulla alkaneen 'uuden transistoriteknologian läpimurron' jälkeen häntä koipien välissä (?) palattu juurille, alkuasetelmaan. Kuka alkaa kiistelemään aiheesta trankku vs. putki? Miten Mnetti-kitaristit - ottaisitko vahvistimeksesi mieluummin Line 6-trankun vai Fender Twinin vuodelta 62?
'Tärkeintä on dägä-dägä!' - MAN
Feggy
09.12.2005 11:05:18

Ikeasta saa tosi kivoja viilutettuja hyllyjä. Ne on kevyitä, voi kuljettaa osina ja koota sit kotona. Onk vähän parempi ku se mommolasta tuotu piironki peileineen? Pesään vaan :)

Juu, Ikean hyllyt on taatusti paremman näköisiä ja kestävämpiä kuin mummolan piironki....
Lockman (Hki) hakee basistia. Bo Diddley/Garage/Television/Clash. 30 biisiä ja kämppä Kaapelilla. Sulla perustaidot, bändikokemusta ja kamat. Soita Taito 050-545 4165 tai Heikki 050 431 4963
Zeni
09.12.2005 11:16:54
Kitarat on kitaroita. Ei niitä nyt voi verrata mihinkään perustarpeiden tyydyttämiseen. Tai tottakai voi, mut menee mun mielestä ihan yhtälailla mettään kun mun analogiat.

Erittäin hyvin sanottu...mikäli oli sarkasmia. OT Itseäni harmittaa suunnattomasti tuo viilutus/kovalevymeininki. Kertaakaan en ole vielä nähnyt viilua mikä todella vastaisi oikeaa puuta. Kaupoista ei saa nykyään kuin tylsiä massa-design-inno huonekaluja, siksi olenkin joutunut tekemään itse miltein kaikki. Kyllä nuo pesee 100-0 kaikki näköiskopiot ja räpellykset. Tietenkin se kirsikkapuu/mahonki maksaa, mutta aito on aitoa eikä sille voi mitään. Jos ajattelee noita vanhoja antiikkihuonekaluja, niin hyvin ovat selvinneet satavuotta ongelmitta niin laadun kuin muotoilun puolesta. Juuri viime viikonloppuna ihmettelin mistä isovanhemmat olivat ostaneet uuden piirongin. Selvisi sitten että se oli vain kaivettu vintiltä ja entisöity. Eroa uuteen ei ole kuin se ettei kaupasta saa yhtä hienoa. /OT

Kyllä se tunnelmallisesti olisi todella hienoa omistaa todella vanha ja hieno kitara, rahat ei tule kyllä koskaan riittämään siihen. Harmi kun eivät olet isovanhemmat piilotelleet Gibsoneita tai Fendereitä ullakolle.
losli
09.12.2005 11:22:23
Jollekkin voi olla merkitystä myös sillä mistä keppi tulee. Jos ostat Indonesialaisen ritsan tuet luultavimmin porvarin sortovaltaa ja köyhien alistamista halpatyövoimaksi ja pahimmillaan paikallista lapsityövoimaa. Tietyillä kuluttajilla tämä saattaa olla merkittävää. Itsellä ei toistaiseksi. Mutta voi olla että mieli muuttuisi kun näkisin tehtaan.
Lilli
09.12.2005 11:34:49
Jollekkin voi olla merkitystä myös sillä mistä keppi tulee. Jos ostat Indonesialaisen ritsan tuet luultavimmin porvarin sortovaltaa ja köyhien alistamista halpatyövoimaksi ja pahimmillaan paikallista lapsityövoimaa. Tietyillä kuluttajilla tämä saattaa olla merkittävää. Itsellä ei toistaiseksi. Mutta voi olla että mieli muuttuisi kun näkisin tehtaan.

Jumangekka! Nyt kun oikein ajattelen asiaa, niin minähän olen tukenut amerikkalaista riistokapitalistia ostamalla USA-fenderin. Toisaalta meksiko-fenkut ovat osa kehitysmaiden riistoa - työnteko siirretään halvan työvoiman maihin kun ei itse viitsitä istua jyrsimen vieressä... Ja ajatelkaapa tuota yhtäkin mummopoloa joka jo 50-luvulta lähtien on kääminyt mikkejä pienellä palkalla Fenderin tehtaalla ilman kiitoksen sanaa työstään... Hitto, nyt alan ostaa kaikki kitarani suomalaisilta valmistajilta !!!

PS. ...;) Ostaisin kaiketi muutenkin jos olisi tarpeeksi rahaa...
Kiksaus
09.12.2005 11:38:42

Olen tullut siihen tulokseen, että useimmat G:n tai F:n soittajat eivät tarvitse uusia innovatiivisiä keksintöjä kitaroihinsa, koska musiikki, mitä he soittavat ei sitä tarvitse. Suurimmalla osalla tilukitaristeista on lukkokampi ja ehkä jotn muuta kivaa ja näppärää. Perus rokkiäijillä ei varmaan oo kenelläkään, koska perusrokissa ei tarvitse muuta kuin sähkiksen jossa on mikit ja putkivahvistimen. Ja se sähkis sattuu useimmiten olemaan se standardimalli eli Gibson tai Fender.
Tone + Skills + Imagination = Master
losli
09.12.2005 11:57:19
Jumangekka! Nyt kun oikein ajattelen asiaa, niin minähän olen tukenut amerikkalaista riistokapitalistia ostamalla USA-fenderin.

Kyllä mä luulen kuitenkin että länsimaisilla tehtailla työolot ja työehdot ovat kertaluokkaa paremmat. En tässä väitä että esim. Indonesiasta tulleet kitarat olisi lapsityövoiman tai yleisen riiston avustamana kasattu, mutta sen tiedän että tuolla kaukoidässä on kaikenlaisia hämäriä puljuja joissa työntekijät raatavat epäinhimillisissä oloissa ja uhraavat terveytensä jotta me länsimaiset saisimme hiukan halvempia tuotteita.

Korostan edelleen että minulla ei ole mitään todellista informaatiota siitä ulottuuko tämä sorto soitintehtailun puolelle, mutta isot pojat on kertoneet että tällaista riistoa ainakin muilla teollisuuden aloilla ilmenee.

Jos tällaista ilmenee myös kitarateollisuudessa niin ostamalla ritsan moraalittomasta tehtaasta näytät vihreää valoa kyseiselle toiminnalle.
Dr. Muff
09.12.2005 12:10:01 (muokattu 09.12.2005 12:11:48)
Kiinassa on muuten asiat joka suhteessa niin huonosti että mä ainakin olen ostamatta kiinalaisia tuotteita jos vaan voin. Siel on ihan retuperällä niin ihmisoikeusasiat kuin ympäristöasiat. Talouskasvu asetetaan kaiken edelle. Kuulemma 70% Kiinan vesistöistä on pahasti saastuneita, paitsi sikäläisen propagandabyroon mielestä. Heidän mukaan vesistöön päässyt bentseenikään ei aiheuta mitään haittaa...

Ei ne asiat usassakaan kauhean hyvin ole, mutta luulisin että paremmin. Kunnon hippi teettää kitaransa suomalaisella soitinrakentajalla pystyynkuolleesta puusta.
Tuumasta toiseen.
Feggy
09.12.2005 12:11:26

Mulla on Koreassa valmistettu Epi, Amerikassa valmistettu Strato ja Jaguar sekä Japanissa valmistettu Jazzmaster. Olen aivan edesvastuuton henkilö.
Lockman (Hki) hakee basistia. Bo Diddley/Garage/Television/Clash. 30 biisiä ja kämppä Kaapelilla. Sulla perustaidot, bändikokemusta ja kamat. Soita Taito 050-545 4165 tai Heikki 050 431 4963
losli
09.12.2005 12:24:22
Niin kysehän on vaan siitä kenen persenahasta se keppi revitään. Jos pistät oman perseesi koville ja syöt hernekeittoa vuoden jotta saat Kipsoni rahnat kasaan niin se on pois sun persnahastasi. Jos taas päädyt kopio Kipsoniin on se pois moraalittoman puljun työntekijän persnahasta. Tämä siis vain ja ainoastaan silloin jos tällainen moraaliton kitaraverstas yleensä jossain on ja kyseinen kopio on sieltä.

Ei ole edelleenkään mitään hajua onko tällaisia hämäriä pajoja olemassa. Pelkkää ajatuksen lentoa siis tämä pohdinta.
Lilli
09.12.2005 12:24:36
Kyllä mä luulen kuitenkin että länsimaisilla tehtailla työolot ja työehdot ovat kertaluokkaa paremmat. En tässä väitä että esim. Indonesiasta tulleet kitarat olisi lapsityövoiman tai yleisen riiston avustamana kasattu, mutta sen tiedän että tuolla kaukoidässä on kaikenlaisia hämäriä puljuja joissa työntekijät raatavat epäinhimillisissä oloissa ja uhraavat terveytensä jotta me länsimaiset saisimme hiukan halvempia tuotteita.

Korostan edelleen että minulla ei ole mitään todellista informaatiota siitä ulottuuko tämä sorto soitintehtailun puolelle, mutta isot pojat on kertoneet että tällaista riistoa ainakin muilla teollisuuden aloilla ilmenee.

Jos tällaista ilmenee myös kitarateollisuudessa niin ostamalla ritsan moraalittomasta tehtaasta näytät vihreää valoa kyseiselle toiminnalle.

No vaikka tää juttu nyt alkuperäisestä lipesikin, niin täytyy kyllä tuohon sanoa, että mitäs me pikku kitaristit globalisaatiolle voimme. Jos meillä syömmissämme olisi voimakas aatteen palo, yhdistäisimme voimamme, lopettaisimme Indoneesia-kitaroiden ostamisen ja maailma pelastuisi! Mutta se vaatisi kaikkien maailman kitaristien yhteistä rintamaa ja......
Ajanhan minä autollakin joka helevetin päivä ja näin edistän kasvihuoneilmiötä. Mutta ihmisen perus(TUPO)luonteeseen kuuluu että saavutetuista eduista ei luovuta.
Dr. Muff
09.12.2005 12:35:20
No vaikka tää juttu nyt alkuperäisestä lipesikin, niin täytyy kyllä tuohon sanoa, että mitäs me pikku kitaristit globalisaatiolle voimme. Jos meillä syömmissämme olisi voimakas aatteen palo, yhdistäisimme voimamme, lopettaisimme Indoneesia-kitaroiden ostamisen ja maailma pelastuisi! Mutta se vaatisi kaikkien maailman kitaristien yhteistä rintamaa ja......
Ajanhan minä autollakin joka helevetin päivä ja näin edistän kasvihuoneilmiötä. Mutta ihmisen perus(TUPO)luonteeseen kuuluu että saavutetuista eduista ei luovuta.

Voi sen tottakai noinkin ajatella. Että kun mun valinnoilla ei kuitenkaan ole suoraa vaikutusta niin sillon ei oikeastaan tarvitse välittää mistään, mitään.
Tuumasta toiseen.
kulmahiomakone
09.12.2005 12:36:59
Keskustelun taso on noussut hälyyttävästi mun nukkumaan menon jälkeen, joten pitää näköjään pelastaa tilanne.

Eikä se (t-o-m) nyt niin onneton niitten säätöjen puolesta oo kuin kuvittelet.

No siis, vielä eilen luulin, että mulla on kapistuksesta runsaasti käyttökokemuksia, eikä väitteeni perustu pelkästään mielikuvien varaan, mutta nyt en ole enää varma. Kyllä till och medin säätämisessä tarvitaan sahaa ja viilaa, jos halutaan päästä yhtä hyvään soittotuntumaan kuin sellaisella kitaralla, jossa säätömahdollisuus on. Ja viilalla ja sahalla säätäminen on sitten peruuttamatonta, joten paree olisi saada säädöt kerralla kohdilleen ja toivoa, että kaula ei vuodenaikojen mukava pahemmin elä. Tai sitten en vain osaa. Tai sitten olen kermaperse (en tosin halua yhdenkään kielen olevan senttiä muita korkeammalla). Miten vain, mä koen yksittäisen kielen korkeudensäädön puutteen perustavanlaatuiseksi sellaiseksi. Eihän mun ole pakko soittaa LP:llä, mutta kun kerran Gibson yrittää olla jonkinlainen kitaramaailman Mersu, niin on käsittemätöntä, ettei tuollaista ominaisuutta ole heidän eniten myytyyn malliin saatu. Rahasta sen ei pitäisi olla kiinni, sillä kitara on muutoinkin varsin tyyrin ja yksittäisen osan kustannukset kitaran hinnasta ovat mitättömiä.

Moccamaster? Rautakanki? Se punainen savinen kukkaruukku, jossa on reikä pohjassa ja jota myydään sisäpuoleltaan emaloidun aluslautasen kera?

Moccamasterista en tiedä, rautakangen muodot lienevät aikojen saatossa hivenen muuttuneet. Tuskin sellaista haaraakaan on alusta pitäen siellä päässä ollut? Saviastioistakin on joskus puuttunut emalointi, mutta kehityksen voittokulun myötä niihin on sellainen saatu.

Tämä ei pidä paikkaansa, ainakaan jos vertaa muun maailman tapahtumiin. Ei sarjatuotanto ole vielä mun tietääkseni vienyt pohjaa minkään tuotteen kehitykseltä, joskin joissain tapauksissa se voi hidastaa sitä. Muttei pysäyttää yli viideksi kymmeneksi vuodeksi.

Väität, että väitteeni ei pidä paikkaansa, ja sitten toteat, että se on mahdollinen? Totesinhan, että innovaatinen käsityöläiskunta on kasvanut teollisuuden rinnalle. Onko meidän kiittäminen Gibsonia tai Fenderiä esim. virettä parantavista satuloista, sustainerista tai muista sen tyylisistä tuotteista? Ei. Suurin osa sähkökitaraan liittyvistä innovaatiosta syntyy nyrkkipajojen ja käsityöläisten toimesta, ei yritysten tuotekehitysosastoilla.

Tää menee sen verran saman toistamiseksi, etten jaksa enää. Tiivistettynä olen yrittänyt sanoa, että Gibson ja Fender ovat kaksi vitun dinosaurusta, jotka tarjoavat meille antiikkisilla spekseillä kasattuja sähkökitaroita. Näin siitäkin huolimatta, että sähkökitaraan on sen keksimisen jälkeen kehitetty lukuisia parannuksia, joita vastaan ei järkeviä argumentteja ole. Minun käsitykseni järkevästä on, että vireinen soitin on parempi kuin epävireinen, että yksittäisen kielen korkeudensäätömahdollisuus on parempi vaihtoehto kuin että jos mahdollisuutta ei ole, että helpposoittoinen kitara on parempi kuin vaikeasoittoinen, että lukkoviritin on nerokas keksintö sekä kieltenvaihdon helppouden että kitaran vireen säilyvyyden näkökulmasta, jne.

Mitään en sille voi, jos joku ei sanomaani ymmärrä, vaan on sitä mieltä, että Gibson ja Fender ovat antiikkisine spekseineen parasta mitä rahalla saa. Otan kuitenkin oikeuden kutsua sellaista ihmistä typeräksi, koska typerä sellainen ihminen on. Sikäli kun väärinymmärtämisen kykynne on toisinaan häkellyttävää, huomautan, etten suinkaan pidä kaikkia Fenderillä ja Gibsonilla soittavia ihmisiä typerinä. En pidä typerinä edes niitä ihmisiä, joiden mielestä Gibson tai Fender rakentaa heille sopivimmat kitarat. Ainoastaan pidän typerinä niitä ihmisiä, jotka väittävät Gibsonin ja Fenderin rakentavan parhaita kitaroita maailmassa, tai jotka väittävät, että Gibsonin ja Fenderin kitarat tarjoavat "ominaisuuksineen" vastinetta rahoille. Heitä on valitettavan paljon ja he mahdollistavat sen, että me keskustelemme täällä Gibsonista ja Fenderistä suosituimpina kitaranvalmistajina.

Yst. terv,

Kermaperse
ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)