Aihe: Vasen käsi
1 2
toba
28.11.2005 21:40:47 (muokattu 28.11.2005 21:42:12)

Nyt vituttaa, vasen käteni on alkanut oireilemaan soitettaessa, ongelmana on siis pisto joka pakottaa lopettamaan aina soiton. Kipua tuntuu kämmenselästä käsivarteen päin, niillä paikkeilla, eli siis tavallaan ranteenkohdalla mutta käden toisella puolella vaan.
Sen paremmin en oikein osaa selittää, ranne ei ole niinkään kipeä, sitten myös käsivarsi on aika kipeä. Kyynärpää on viimeinen kohta jossa kipua saattaa tuntua.
En ymmärrä, olen koittanut vaihtaa käden asentoa, venytellä, ja soittaa hitaammin, ei auta. Välillä kivun tuntee vaikka tempo olisi 60bpm 4-osilla. joten? Lepotaukoakaan en jaksais pitää, olin sentään viimeperjantain ja lauantain lähes kokonaan soittamatta. :( Oikeassa kädessä ei ole niinkun mitään ongelmaa, ja olen koittanut luntata oikean käden tekniikan vasempaan käteen, ei auta. PERKELE!
toba
28.11.2005 21:48:54

Oletko näyttänyt tekniikkaa kenellekkään opettajalle? Ne nimittäin näkevät heti jos joku on mahdollisesti tekniikassa vikana.

joo kyllähän mä oon mutta ei se ollu yhen opettajan luona sama asia ku himassa soittais, virppa asettelu oli erillaine ja en tiiä, se vaa sano että koittais tehä vasemmalla kädellä enemmän töitä että sen sais ajan kanssa yhtä vahvaks.
WyW
28.11.2005 22:05:25

Ei tohon taida auttaa kuin lepo. Mä sain tossa just semmosen vinkin muuten tenniskyynärpään välttämisestä, että peukalon ja etusormen välissä pitäis olla sitten semmonen reilu aukko, kun soittaa. Jos tuo katoaa niin tulee ongelmia. Vinkki akselilta Malmberg/Mangini. On muuten vitun vaikeeta aluks.
http://koti.mbnet.fi/iapunen/bleh/blackani.gif
toba
28.11.2005 22:07:27

Ei tohon taida auttaa kuin lepo. Mä sain tossa just semmosen vinkin muuten tenniskyynärpään välttämisestä, että peukalon ja etusormen välissä pitäis olla sitten semmonen reilu aukko, kun soittaa. Jos tuo katoaa niin tulee ongelmia. Vinkki akselilta Malmberg/Mangini. On muuten vitun vaikeeta aluks.

Tiiän sen rakohomman ja niin oon pitänykki, nyt vielä koitin tänään puristaa tosi vähän kapulaa ja silti alko kipeytyy.
WyW
28.11.2005 22:19:09

Tiiän sen rakohomman ja niin oon pitänykki, nyt vielä koitin tänään puristaa tosi vähän kapulaa ja silti alko kipeytyy.

Aijjai.. kädet pois näppikseltä. Ne on siinä luonnottomassa asennossa. Onko lääkärissäkäynti poissa laskuista?
http://koti.mbnet.fi/iapunen/bleh/blackani.gif
toba
28.11.2005 22:23:03

Aijjai.. kädet pois näppikseltä. Ne on siinä luonnottomassa asennossa. Onko lääkärissäkäynti poissa laskuista?

Ei ole, mutta kyllä neki selittäis varmaa että "lepoa ja venyttelyä" ;D
Noh, kysäsen vielä huomenna liikunnanopettajalta mutta luulen että sama vastaus, nytteki on pakko naputella pädiin ku tekee mieli löytää sellane kivuton kohta, kai se pitää vaa koittaa karsia ihan kaikki mahdolliset jännitystekijät, ehkä se rentous tulee yhtä helposti jossai vaiheessa ku oikeassa kädessä, aika jännä muuten että oikea käsi ei kipeydy vaikka soitossa vähä jännittäiski lihaksia ja jänteitä ;)
ddrum54
28.11.2005 22:28:10

Kokeile seuraavaa : laita kapula keskisormen ja etusormen väliin siten, että keskisormen viimeinen nivel tukee kapulan kämmentä vasten. Pidä kämmenpuoli visusti alaspäin. Sitten soittoa ranteella. Tämä ote pakottaa ranteen tekemään oikeaa liikettä.

Jos ei kipeydy, niin ota nimettömän viimeinen nivel mukaan ja soita pelkillä sormilla, reboundia hyväksikäyttäen. On hyvä sormitreeni tämä.
2`n 4
markkuliini
28.11.2005 22:35:47

Etsi netistä tietoa hakusanoilla "carpal tunnel syndrome", suomeksi muistaakseni ranteen hermopinne tai jotain sinne päin. Katso josko oireet täsmäävät. Kuulostaisi vähän siltä...
www.vasamayhtye.com
toba
28.11.2005 22:51:27

Kokeile seuraavaa : laita kapula keskisormen ja etusormen väliin siten, että keskisormen viimeinen nivel tukee kapulan kämmentä vasten. Pidä kämmenpuoli visusti alaspäin. Sitten soittoa ranteella. Tämä ote pakottaa ranteen tekemään oikeaa liikettä..

Eli siis perus-ote lukuunottamatta etusormea? miten se etusormi sitte asetetaan?
drum-monkey
28.11.2005 22:55:58
peukalon ja etusormen välissä pitäis olla sitten semmonen reilu aukko.

Siis miten? Mulla tuo ote voi olla vähän kumma muutenkin, painan nimittäin paukkua vasten niin, että nivel taipuu 90 asteen kulmaan (taipuset nivelet mulla muutenkin) ja ne on ihan vastakkain mulla. Kipua ei kyllä tunnu koskaan, vaikka parhaimmillaan oon soittanut 10 tuntia päivässä, eikä opettajilta ole tullut negatiivista palautetta tekniikasta.
Mutta mites tuo tekniikka siis toimii ja mitä hyötyä siitä on?
Munletti on mulletti
toba
28.11.2005 23:10:56

Siis miten? Mulla tuo ote voi olla vähän kumma muutenkin, painan nimittäin paukkua vasten niin, että nivel taipuu 90 asteen kulmaan (taipuset nivelet mulla muutenkin) ja ne on ihan vastakkain mulla. Kipua ei kyllä tunnu koskaan, vaikka parhaimmillaan oon soittanut 10 tuntia päivässä, eikä opettajilta ole tullut negatiivista palautetta tekniikasta.

Sanon sitä kapulaotteeks enkä tekniikaks, eikös lyöntitekniikka ole eriasia?
Eli siis, etusormen ekan nivelen kohdalle suunnilleen kapula ja peukalo kiinni kapulan sivuosassa, sillon se rako muodostuu väkisin.
drum-monkey
28.11.2005 23:12:04
Eli peukalo on lähempänä tippiä?
Munletti on mulletti
hybrid
28.11.2005 23:26:03

jotenkin näin:
http://www.terminator-music.co.uk/lessons2.htm

Tuosta on se hyöty, että voi käyttää myös sormia soittaessa. Perusjuttuja. Kyllä säkin varmaan non soitat. Olisi aika omituista, jos oisit vuodesta toiseen soittanut "runkkausotteella" ja opettaja ei olisi asiaan puuttunut.
drum-monkey
28.11.2005 23:29:49 (muokattu 28.11.2005 23:30:27)
jotenkin näin:
http://www.terminator-music.co.uk/lessons2.htm

Tuosta on se hyöty, että voi käyttää myös sormia soittaessa. Perusjuttuja. Kyllä säkin varmaan non soitat. Olisi aika omituista, jos oisit vuodesta toiseen soittanut "runkkausotteella" ja opettaja ei olisi asiaan puuttunut.

Joo, no niin, ihan selvä perusjuttuhan tää oli, ja nyt tuhlasin vaan keskustelua täällä. Kiitos ja anteeksi.

E: Mikä muuten on runkkausote? (kapulassa)
Munletti on mulletti
hybrid
28.11.2005 23:39:47
E: Mikä muuten on runkkausote? (kapulassa)
Kai sen nyt nimikin jo sanoo. :P Yleensä kun joku alkaa ensimmäistä kertaa eläessään paukuttamaan rumpuja, niin hän (ilmeisesti tottumuksen voimasta) tarttuu kapuloihin sellaisella otteella, mikä on opittu teini-ikäisenä peiton alla.
ddrum54
29.11.2005 09:01:35
Eli siis perus-ote lukuunottamatta etusormea? miten se etusormi sitte asetetaan?

Ei. Laita käsi pöydälle löysässä nyrkissä, kämmenpuoli alaspäin. Työnnä kapula etu - ja keskisormen välistä siten, että kapulan tyvi on n. ranteen kohdalla. Ota kapula kiinni keskisormen viimeisellä nivelellä ( se, missä on kynsi ) kevyesti. Peukalo on tässä otteessa tarpeeton. Nyt sitten soitat pelkällä ranteella. Sormiharjoituksen teet siten, että otat nimettömän mukaan. Sitten reboundia hyväksikäyttäen treenaat pelkkiä sormia. Tämä ote pakottaa ranteen oikeaan asentoon, jolloin on helppo siirtyä normiotteeseen ja säilyttää ranteen oikea asento.
2`n 4
toba
29.11.2005 16:14:30

Tämä ote pakottaa ranteen oikeaan asentoon, jolloin on helppo siirtyä normiotteeseen ja säilyttää ranteen oikea asento.

Joo mulla näyttäis ton jutun mukaan olevan oikea asento kun vertailin, eli normiotteessa ei pitäis olla vikaa, silti tulee kipua edelleen juurikin aikaisemmin mainetsimiini paikkoihin. Mikä eteen?
wavelength
29.11.2005 16:51:00

Joo mulla näyttäis ton jutun mukaan olevan oikea asento kun vertailin, eli normiotteessa ei pitäis olla vikaa, silti tulee kipua edelleen juurikin aikaisemmin mainetsimiini paikkoihin. Mikä eteen?

Voi olla, että jännität kaikesta huolimatta liikaa peukaloa sekä etu- ja keskisormea. Koitapa siirtää puristusta pikkusormelle ja nimettömälle, ja kokeile miltä tuntuu.
En tiedä mistä puhun.
VRock
29.11.2005 16:57:12 (muokattu 29.11.2005 16:58:34)
Sentään joku jolla on sama ongelma kuin minulla. Tosin minulla kipeytyy oikea käsi. Juuri samasta kohtaa kuin sinulta eli kämmenselässä paljon ja hieman siitä ylöspäin. Selvä hermostollinen kipu. En ole vielä löytänyt keinoa tämän parantamiseen. Hieman on helpottunut kun olen jaksanut venytellä käden ja ranteen hyvin ennen soittoa.

Oikea käsi vielä pahempi koska joutuu komppaamaan sillä.

Edit: väärä käsi tuli :D
"And you can have my deodorant..!"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)