Aihe: Räkkiefekteistä..
1
KeljuK
02.07.2003 00:18:38
Ajattelin hankkia leluksi ja kuriositeetiksi halvat räkkiefektit, yksi josta löytyisi delayt- chorukset- reverbit ja erikseen vielä räkkikopuran/gaten. Tarkoitus olisi tehdä kokeiluja sekä kitaran että laulun kanssa.

Minkalaisia laitteita nuo halvemmat Behringer/alesis/lexicon jne. oikein ovat, eli tekeekö niillä yhtään mitään? Ja millaisia ne ovat laulu&kitara käytössä- vai olenko aivan hakoteillä?

Kitaarkamapuolelta löytyy wanha Yamahan trankku ja Tech21 TM60(molemmissa loopit)+ Charvelin kitarara, ja näillä(sekä mainitulla laululla) olisi tarkoitus testailla "stadionrock" saundeja, tuplata kitaroita sekä laulua jne.

Erillispalikoita ei viitsi lähinnä kotipuuhastelua varten viitsi hankkia, mutta kyllä se äänenlaatukin jotain merkitsee.
Chemo
02.07.2003 08:32:33

Mä käytin jokusen vuoden räkkiä, jossa oli Behringerin Virtualizer kaikuhärpättimen virkaa toimittamassa, Modulizer ja Composer Pro-kompura. Verrattuna erillisefekteihin:

-epämukava roudattava, tilaaviepä.
-efektisoundit neutraalimpia kuin persoonallisemmissa erillispurkeissa, ja myös mun makuuni tylsempiä...
-...mutta tilanteen vaatiessa noita pystyi tosiaan käyttämään esim. laululle.
-efekteistä puuttui niitä ääripäitä, joita kitaralle käytettäessä tyypillisesti tarvittaisiin. Esim. nopeinkin tremolo oli kovin hidas.
-ohjattavuus huono (=nolla) keikkatilanteessa, kesken biisin ei saanut polkaistua efektiä päälle tai pois.
-tosin mä en kokenut eri soundeja niin kauheasti tarvitsevanikaan, joten tuo ohjattavuus ei oikeastaan ollut mulle ongelma - monille muille olisi kylläkin.
-räkkiefektit tarvitsevat mielellään sen räkin; muista laskea sen hinta mukaan kun teet kustannuslaskelmaa.

Sittemmin olen siirtynyt käyttämään erillisefektejä; vanhat räkkiroippeet olen säästänyt nurkissa - koska niille löytyy edelleen muuta käyttöä.
JuSu
02.07.2003 09:07:44
Ajattelin hankkia leluksi ja kuriositeetiksi halvat räkkiefektit, yksi josta löytyisi delayt- chorukset- reverbit

Katsele Keltaista Pörssiä, Mnetin Toria jne. Noita 80-90 luvun räkkiefektejä saa ihan pilkkahintaan. Esim. jonkin aikaa sitten oli joku Artin multihärpätin 50 eurolla...

JuSu
"One of the great advantages of being a male is, that eventually you get to be a dirty old man."
KeljuK
02.07.2003 14:27:29
Kitokset tähänastisista, silti- eikö kukaan noita oikeasti käytä? Skittavahvarissa on efektilooppiin oma jalkakytkin, eli periaatteessa tarvittaessa sillä saa on/off kykemisen hoidettua.

Lähinnä pointti oli se että käsittääkseni nuo kitaraspedut eivät oikein laululle sovi, eli ajattelin hoitaa kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

Eli lisää käyttökokemuksia kaipaisin noista räkkiefekteistä, sekä komura/noise gate yhdistelmistä(esm.
ALESIS - 3630 KOMPRESSOR)
JuSu
02.07.2003 14:45:02
Kitokset tähänastisista, silti- eikö kukaan noita oikeasti käytä?

Käyttää. Mulla on räkissä Art Multiverb jostain 80-90 lukujen taitteesta. Tällä hetkellä en kyllä ota siitä ulos kuin kaikuja - reverbiä ja delayta. Midipolkimella vaihtelen patcheja.

Art maksoi Rockmanin midipolkimen kera yhteensä 100 euroa. Myin Alesis MidiVerb IV:n tuon alta, se oli kitaralle liian "hifi". Multiverb on hintaansa nähden oiva peli, vaikka ei kukaan analogipuristi moista vanhaa digihirviötä huolisi edes pannunaluseksi. Ainoa miinuspuoli on, että vehkeestä loppuu prosessointiteho kesken kaiken, eli efektiyhdistelmät on rajoitettuja - pitkän delayn kanssa ei enää potku riitä esim. chorukseen, mutta flangeriin riittää.

JuSu
"One of the great advantages of being a male is, that eventually you get to be a dirty old man."
jPekka
02.07.2003 14:54:23

Kitokset tähänastisista, silti- eikö kukaan noita oikeasti käytä?

Kotistudioräkissä on kohta viisitoista vuotta vanha Korg A3. Ei hassumpi peli, etenkin kun netitse löytyy sujuvasti kaikkien ko. vehkeeseen aikanaan tehtyjen ROM-korttien ohjelmat ja algoritmit.

Ja käyttäväthän sitä (ilmeisesti edelleen) myös The Edge ja Adrian Belew. 8-)

.
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
Fortune
02.07.2003 14:55:49
Käytän minäkin, mutta on uusi ja (minun kukkarolleni) kohtalaisen kallis.
Soittakaa Arkanoid!
Osta Talman ja RG420, katso tori
Jormaz
02.07.2003 17:38:45
Mulla on Alesis Midiverb IV ja Behringer Composer Pro XL. Räkkiä mulla ei vielä ole. Myykää. 6 U riittää varmaan, on tota GASia ja silleen :)
Voihan tolle kompurallekin askarrella bypass-polkimen jos jaksaa.
Back to the 80's
Michi
09.07.2003 20:21:11
Käytän räkkiefektiä, Marshall JFX-1. Ku halavalla sain :). Toimaa todella hyvin ainakin JMP-1:sen ja marsun 20/20- päätteen kanssa. Riittävän kohtuulliset kaiut/delayt/chorukset.

Tohon räkkiongelmaan tein oman ratkaisun, ostin 240 x120 vinyylivanerilevyn ja rakensin "kuljetuskoteloräkin" kamoille. Tarpeeksi hyvin kulkee mukana...ainakin paremmin kuin ilman!
-Up The Irons!-
Groove Man
10.07.2003 08:17:30
Mulla oli Alesiksen Midiverb IV, mutta se kuulosti hiukan turhan..öö..digiltä. Budjettikoneeksi menettelee, mutta ei mitkää efektit oikein täysin vakuuta.

Sittemmin siirryin TC Electronicsin tuotteisiin ja hep! Toimii. ;)
Jabe
10.07.2003 09:31:15 (muokattu 10.07.2003 09:40:36)

Minulla on kotipajassa Alesis Nanoverb ja coverbändin laulukamoissa Lexicon MPX100. Molemmat on ihan-ok-vermeitä esim. laulukaiuksi. Lexiconin reverb -tyylisiä kaikuja pidän erinomaisina. Alesiksen chorus on myös mainio - sitä olen käyttänyt kotipajassa paljon myös kitaralle. Tosin niin, että lisään choruksen vasta siinä mikserissä, johon kitarasignaali mikillä poimitaan. Alesis ei siis ole varsinaisesti kitaran signaaliketjussa. Efektiloopissa molemmat kyllä toimii - itse asiassa testailen juuri, kuinka saisin jomman kumman toimimaan Mesan lenkissä. Siinä vaan ei ole on/off -kytkintä, joten joudun hakemaan oikeanlaisen bypass -kytkimen. Sinähän et moista tarvitse, jos vahvistimesi loopissa on jalkakytkentä.

Vielä tuli mieleen sanoa, että ainakin Mesan loopissa tasojen säätö tuntuu hankalammalta räkkivermeillä verrattuna kitaraspeduun. Räkkivermeellä pitää ulostulotasoa pitää melko pienellä, kun niistä pukkaa ulos kovempaa signaalia kuin kitaraspeduista. Mutta kokeilemalla ne hyvät tasot löytyy. Esim. delayn saan toimimaan parhaiten niin, että avaan Mesan efektilenkin tasonsäätöä vain hiukan, ja laitan räkkivermeen mix -säädön täysille, inputin melkein täysille ja outputin n. klo 12 -asentoon. Näin efekti ei vaikuta liikaa kitarasignaaliin, mutta delay kuuluu sopivasti. Kaiken kaikkiaan pedaalidelay tuntui kuitenkin helpommalta; combon looppi on varmaankin suunniteltu kitaraspedujen impedansseja (?) ja signaalitasoja vastaavaksi (asiantuntijat: korjailkaa tarvittessa oikeat termit ja täsmentäkää insinöörismielessä epäselvää selostustani, tack).
Häät ilman tansseja on kuin kusellakäynti ilman pierua.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)