Aihe: Säätönupit tiellä?
1
MrFunk
17.11.2005 11:09:39 (muokattu 18.11.2005 19:16:56)
Kun ihminen (minä) on tottunut SG-mallin säätönuppivapaaseen pikkausalueeseen, niin miten totuttautua esim ESP-LTD- mallien järjestelyyn jossa ylin volumenuppi on jo ihan pikkurillin vieressä? Ahdistaa pikkurilliä jos soittaa ohuiden kielin korkeilla nuoteilla.

Esim MH -sarja:

http://www.espguitars.com/guitars_mh.htm

Pitääkö sitä vaan oppia reenaamaan sormet irti bodysta?

Mites teillä?
"Soita Paranoid!" "Soita ite!" "Soittaisin jos osaisin."
Jesus_Plastica
17.11.2005 11:43:41
Kyllähän se välillä tuppaa tiellä olemaan, varsinkin Jacksonin kitaroissa. Sormia voi yrittää pitää koukussa tai ankkuroida sen pikkurillin siihen takamikkiin niinkun petrucci näyttäis tekevän.
phiit
17.11.2005 12:31:51
Kun ihminen (minä) on tottunut SG-mallin säätönuppivapaaseen pikkausalueeseen, niin miten totuttautua esim ESP-LTD- mallien järjestelyyn jossa ylin volumenuppi on jo ihan pikkurillin vieressä? Ahdistaa pikkurilliä jos soittaa ohuiden kielin korkeilla nuoteilla.

Esim MH -sarja:

http://www.espguitars.com/guitars_mh.htm

Mites teillä?

Yksi syy miksei stratotyyliset sovi käteen..
Would You? www.below-me.com
Volle
17.11.2005 12:34:32
Yksi syy miksei stratotyyliset sovi käteen..

Strato ei oikein mullekaan sopinut juuri tuosta syystä, mutta nykyään menee kyllä nekin. Eli tottumiskysymyshän tämä on.
Nam.
fox
17.11.2005 12:41:29

Strato ei oikein mullekaan sopinut juuri tuosta syystä, mutta nykyään menee kyllä nekin. Eli tottumiskysymyshän tämä on.

Täysin, ja sille on syynsä, miks Straton nuppi on siinä, sillä saa pikkurilli-swellejä tehtyä.. Jos/kun opettelee.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Fortune
17.11.2005 12:47:37
Täysin, ja sille on syynsä, miks Straton nuppi on siinä, sillä saa pikkurilli-swellejä tehtyä.. Jos/kun opettelee.

Jep. LP:n kanssa tuo vaatisi pitkähköt kynnet :) Laiskiaisille sopii LP swell-kitarajuttuihin.
Look behind you, a three-necked guitar!
kivi
17.11.2005 12:49:49

Tismalleen.

Mutta kyllä, täällä myös yksi, joka ei ole sopeutunut siihen, että "työskentelyalueella" on kaikenlaisia säätimiä, joten mun stratoissa onkin siirretty ylimmäksi kaulamikin tonepotikka, jonka pyörittelemisestä pikkusormella on mun makuuni enemmän hyötyäkin kuin volumesta, siis mulle.

Volumepotikalla leikkiminen on aivan olennainen osa tyyliä, jos kuten esim Hasse Walli, pitää koko ajan FuzzFacea päällä, mutta säätelee särön määrää kitaran volumella. FuzzFace ja vastaavat pitävät volyymin aika hyvin samana sisääntulotasosta riippumatta, mutta kitaran vola pienellä soundi on kutakuinkin puhdas.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Feggy
17.11.2005 13:47:29

Volumepotikalla leikkiminen on aivan olennainen osa tyyliä, jos kuten esim Hasse Walli, pitää koko ajan FuzzFacea päällä, mutta säätelee särön määrää kitaran volumella. FuzzFace ja vastaavat pitävät volyymin aika hyvin samana sisääntulotasosta riippumatta, mutta kitaran vola pienellä soundi on kutakuinkin puhdas.

Aivan. Stratossa ja Jazzmasterissa on äärimmäisen näppärää kun voi harrastaa hylkeiden, leijonien ja tipujen simuloimista à la Tom Verlaine ja Adrian Belew volyyminappulan avulla. Ei ole koskaan meitsiä häirinnyt. On siinä tilaa isommallekin kouralle (vrt. Jimi Hendrix).
Haetaan perusasiat hallitseva basisti helsinkiläiseen Lockmaniin. Soitamme omalaatuista melodista rockia, jossa Bo Diddley ja Blues Explosion yhdistyy Televisioniin ja Tom Waitsiin. Treenikämppä Kaapelilla ja 30 omaa biisiä. Laita pikaviestiä.
askomiko
17.11.2005 13:49:01
Miun härvelikitarassa on tone ja voluumi väärinpäin, mutta tonekaan ei ole tiellä. Ennen tökin ja hakkasin straton voluuminappia soittaessa, samoinkuin keskimikkiä. Emmätiä, opinko lie soittamaan paremmin vai mitä, mutta ei enää ole ongelmaa kummankaan kanssa.
Ja sen takia on hyvä viipyä vielä vähän aikaa maan päällä. Sen, mikä on elämämme kestävä tarkoitus ja arvo, on näet määrä syntyä maan päällä.
LamaAjanElvis
17.11.2005 13:55:17
Mulle on jäänyt toi Straton volumen näpläys noista Hank Marvin ja Esa Pulliais tyyppisistä ulvahduksista mieleen. Ihme ettei ole vielä potikka pettänyt.

Sormet lähtee soundista Suhteettomat Toverit Club#3 AKKK#4 Romantikkoitkijät#7
Mrezzye
17.11.2005 15:26:08

Mites teillä?

Sama vika rahikaisella... Eikä siitä pois opi, kun soittovuosia jo on kertynyt 15. Soittokin kärsii "vääränlaisella" kitaralla, kun pitää koko ajan pelätä käden osumista vipstaakkeleihin. Olen päätynyt siihen, että hankin vain kitaroita, jossa volume ei ole heti kielien vieressä tai itse siirrän sen muualle.
Kimmo72
17.11.2005 15:50:32
Olen päätynyt siihen, että hankin vain kitaroita, jossa volume ei ole heti kielien vieressä tai itse siirrän sen muualle.

Mutta JEMissä on... :)
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan. "She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
Mrezzye
17.11.2005 15:52:11

Mutta JEMissä on... :)

Ei ole niin lähellä kuin Stratossa ja aavistuksen taaempana ehkä? JEMin namiskat menee jo ihan ok.
Joees
17.11.2005 15:56:06
Mulla ei ole koskaan ollut tuota ongelmaa. Syy siihen taitaa olla se että oon alottanut Strato-mallisella kitaralla, ja osittain samaan henkeen kuuluu myös mun nykyinen ykköskitarakin. Volapotikka on siinä lähellä. Mulle se sopii jo siksikin että käytän sitä hyvinkin paljon.
Groooove is in heart!
Sama se millä argumenteilla ei-äänet voittaa kunhan ne voittaa. Se on protestointia ja merkki siitä, että tavallisillakin ihmisillä on vielä pokkaa käskeä päättäjien suksia helvettiin. -Jani The Rock
Landola59
17.11.2005 18:10:44
Vau, aika läheltä tallaa saa soittaa että osuu nuppeihin. Eipä ole missään kitaroissa tullu vastaan tuommosta, ja oon soittanu aika monella kitaralla ja merkillä... Ole ynkkä, älä välitä.
Ironia on uutta niille jotka eivät siitä ennen ole kuulleet. Punttisika #7 IMIK #36 IHFC #1 Perustajajäsen
P2
17.11.2005 18:34:55
Stratossa saattaa mikkikytkin mennä helposti tallamikki-asentoon kun vähän kovempaa veivaa. Ei muuta valittamista.
Fortune
17.11.2005 22:48:59
Stratossa saattaa mikkikytkin mennä helposti tallamikki-asentoon kun vähän kovempaa veivaa. Ei muuta valittamista.

Les Paulissa mikkikytkin oli kyllä aluksi tosi pahasti tiellä, mutta kummasti käden liikerata on sopeutunut.

Eikä se kyllä ole rymytessä niin tarkkaa, mikä mikki siellä päällä on, aina kuulostaa yhtä epämääräiseltä.
Look behind you, a three-necked guitar!
Barska
18.11.2005 00:16:01

Juu-u. Taisipa olla tukevasti 80-lukua, kun strato juurtui käteen... Silti, välillä vieläkin tulee tahattomasti huidottua volumea kiinni, että tiellähän se, myönnettävä on... Ja sitten taas, kun muilla soittaa haroo pikkurilli tyhjää. Siis tiellähän se on, mutta hyvästä syystä. Muuten, sellaisen virityksen olen nähnyt, että volume NUPPINA, oli joku yleismallinen paljon normaali kitaran nupikka pienempi... Kuulemma se muutama millikin auttaa pikkurilliä. Tiijä sitten.
"Hai sie rumpali, siun rummuissa on jotain vikaa, kun ei kuulu kun pient suhinaa..."
McNulty
18.11.2005 00:44:08 (muokattu 18.11.2005 00:45:31)
Minä olen tottunut soittaan sekä Les Paul-mallisilla kuin myös Stratoilla... jos ajatellaan potikoiden ja kytkimien sijoituksia.

Tälläkin hetkellä valikoimista löytyy 2 stratohenkistä skebaa (ibanez ja charvel) sekä kaksi Les Paulia. Molempi parempi siis.

Joskus olen tehnyt siten Stratocasteriin, että olen ostanut pleksiaihion ja kolvannut siihen vain master volan ja master tonen. Niin ja sijoitellut ne hieman kauemmaksi tuosta tallamikistä. Pleksittömiä (backrouted) onkin sitten tylsempää modailla kun kanteen jää reikiä ja mahdollisesti pitäis porailla uusiakin.

Yksi keino on tietysti deaktivoida koko volumepotikka jos tietää ettei sitä käytä tai tarvitse lainkaan. Tai poistaa tonen jos se on turha (monelle tallamikillä esim. hevanderia soittavalle tone on ihan mitätön) :) Ja sen jälkeen siirtää volumen sinne tonen paikalle.

Onhan noita tullut kustomoitua itselleen ja kavereilleen, mutta äkkiä siihenkin tottuu että se potikka siinä möllöttää.

Muuten, sellaisen virityksen olen nähnyt, että volume NUPPINA, oli joku yleismallinen paljon normaali kitaran nupikka pienempi... Kuulemma se muutama millikin auttaa pikkurilliä. Tiijä sitten.

Ilmeisesti se vaikuttaa kun kaveri nykäs koko nupin mäjelle ja nyt siinä törröttää vain se metallinen potikan varsi. Kuulemma enää ei häiritse niin paljoa, mutta sattuu enempi jos osuu :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)