Aihe: Äänen avaus
1 2
Kiara
16.10.2005 13:53:45
Äänenavaus on yksilöllistä. Se mikä auttaa toista, ei sovi toiselle jne.

Minulla toimii esim. murtosointujen laulaminen vokaaleilla ylös ja alas, murina, "surrurrrur", hyminä ja naukuminen tosi korkealta hiljalleen alas liuttaen.

On tärkeä tehdä äänenavaukset maltillisesti ja kuin vetäisi ääntä sisäänpäin, eikä niin että "tättärää" täysillä vaan, ääni ehkä "aukeaa" mutta laatu kärsii. Siis ei koskaan kovaa, vaan "kauniisti, kaarella ja kauas", sanoi vanha laulunopettajani aikoinaan.

Asenne on TODELLA tärkeä, siis ajattele että olet kiireetö ja onnellinen. Mainittu opettajani pyysi minua aina ajattelemaan että omistan auringon... Ja myös laulamaan sitä lausetta.

Iloinen yllättyneisyys (jolloin "takaylähampaat hymyilee" = kurkku on auki oikealla tavalla, nielu avoinna) on laulajalle paras lähtötilanne.
www.taika-akatemia.net
Kreivi Suomela
13.11.2005 19:55:34

Ookkei. Eilen tuli kokeiltua vähän miten tämä ääni mahdollisesti voisi avautua paremmaksi. Kyllähän sellainen lämmittely ja eri äänialojen testailu auttoi. Mutta nyt on kurkku pipi.

Onkos tyypillistä vasta-alkajalle, vähän kuin että urheilussa olis paikat kipeät suorituksen jälkeen? Vai mahdoinko yrittää liikaa?
Astu kammiooni: http://www.kolumbus.fi/trootin/
Tuomas
14.11.2005 01:18:59

Itse aikanaan kuorotoiminnassa huomasin, että juurikin tuo niskan rentouttaminen auttaa tosiaan huomattavasti äänenmuodostukseen. Päänhän pitäisi "roikkua näkymättömästä langasta" ja ryhdin olla hyvä, että saataisiin optimaalinen äänenkäyttö.

En tiedä auttaako oikeasti, mutta pienimuotoinen lämmittely (esim. hyppiminen, pyörähtely, kyykkyyn-ylös) toimii myös, samoin kuin lämpimän veden juominen. Äänenavauksen lisäksi kun auttaa, että äänihuulet ovat kosteat.

Taisin toistella vain muiden sanoja, mutta vahvistamallahan ne faktat parhaiten tulevat esille. Jos illalla on keikka, saatan ensin aamulla laulella jo vähän, sitten tehdä jotain liikunnallista ja avata ääntä myöhemmin ennen lauluesitystä uudestaan. Jo valmiiksi vähän auki olevaa ääntä on helpompi lämmitellä, mielestäni.
Ajassa irrallaan. Viimeksi päivitetty 6.11.2005 // Herra Istuja!
Kreivi Suomela
14.11.2005 16:52:00

Ja sitten myös sekin todistaisi rentoutuksen tärkeyttä, että itselläni on jotenkin spontaanin helppo lauleskella eri tyyleillä juuri herättyäni. Ääni on vähän karvaisempi mutta samalla pehmeämpi.

Karva.
Astu kammiooni: http://www.kolumbus.fi/trootin/
Tara
21.11.2005 11:19:18
Helppo ja hauska oma tapani avata ääni nopeasti on vetää pari kertaa se yksi lastenlaulu, Pieni kissanpoikanen. Naurakaa vaan mutta se oikeesti auttaa.
Ajatus hyvä kuin ruostenaula.
fredag
21.11.2005 22:51:45
Mä hoilaan Hämä -hämä -häkkiä ketjut kilisten...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)