Aihe: Auta valitsemaan mikrofonia, näytteitä kuultavissa
1
thewolf
13.11.2005 00:24:39
Hei,

Näitä "mikä mikrofoni" kyselyitä on näemmä ollut täällä ihan riittävästi.. ja aina on kuitenkin riittänyt varsin asiantuntevia vastauksia. Sen sijaan että nyt luettelisin aluksi listan mikkejä ja kyselisin miksi toinen on paras ja toinen ei, tarjoaisin kuuntelutestiä. Mikäli sinulla on aikaa, ole kiltti ja auta valitsemaan.

Soittelen Yamaha Tyros2 kosketinsoitinta, yhden miehen bändiä, johon saa kiinni dynaamisen mikin. Minulla on nyt täällä kuusi eri mikkiä testattavana, ja äänitin saman laulunpätkän näillä kaikilla, täysin flat-EQ:lla ja muutenkin täysin samoin asetuksin. Tallennus tehtiin suoraan Tyros2:n kovalevytallentimella, ja sitten enkoodasin 320Kbps MP3-muotoon mahdollisimman hyvän laadun säilyttämiseksi.

Yritän selvittää mikä näistä kuulostaa minun ääneeni sopivimmalta. Musiikkityyli on tämmöinen kevyt, iskelmä, balladit, jazz stankut jne. Ole hyvä ja kuuntele nämä kuusi pätkää, ja valitse vaikka pari kolme parasta mikkiä. Haluaisin kuulla tietysti myös perusteluja. Laulua itsessään ei tarvitse kommentoida :) - olen itseoppinut ja harrastelija eikä mitään hajua tekniikasta.. mutta itse soundista haluaisin kommentteja.

Näytteet ovat ZIP-arkistossa, jonka voit ladata täältä:
http://cray.tuug.fi/~hese/TheWolf_MIC_test.zip

En paljasta vielä mikä näyte on milläkin mikrofonilla.. mutta kunhan kommentteja on jokunen tullut, kerron mikkien merkin ja mallin.

Suuret kiitokset!
vale
13.11.2005 12:11:01 (muokattu 13.11.2005 12:11:31)
Tulin tässä siihen tulokseen että kakkonen ja kuutonen ovat parhaita sinun äänellesi mielestäni...

Edit: noista kahdesta vielä kakkonen parempi.
Rock n' Roll is the only way to DIE
hoja
13.11.2005 15:14:21

Ei noissa kauheita eroja ollut. Ite kelpuuttaisin kaikki. Mutta jos nyt jonkinlainen rankkaus sitten...Ykkönen oli selkeesti huonoin. Mun mielestä parhaat olivat paremmuusjärjestyksessä kolmonen, nelonen ja kutonen.Kakkonen oli ehkä vähän turhankin herkkä ja vitonen tasapaksu.
K100 #8 Minäkö tyhmä? Nyt en ymmärrä..
Sergei Fallinen
13.11.2005 15:17:38
En noista kyllä suuria eroja huomannut, mutta nelonen ja kuutonen kuulostivat ehkä hieman muita paremmilta.
Hank Hill
15.11.2005 16:17:32

Kutonen on ehkä paras,vaikea tota on sanoa kun ei ole kuullut ääntä livenä.Jos lonkalta heittäisin arvaukset mikeistä,niin sanoisin että 4=shure sm57 ja 2=shure sm58,tai sitten toisinpäin,1=joku rode(nt1a),3=joku konkka,ehkä myös rode.Meni varmaan ihan pieleen veikkaukset :)
thewolf
22.11.2005 00:16:03
Kiitokset kommenteista. Testin mikit olivat:

1) Shure SM58
2) AKG D3800M
3) Beyerdynamic Opus 69
4) AKG D3700M
5) AKG D880S
6) Sennheiser e945

Päädyin sitten ostamaan tuon Sennheiserin, sai muualtakin ylivoimaisesti parhaimmat arvosanat.

Tänks!
Reno.
29.11.2005 06:35:47
Ohops, tuo Sennin mikki kuulosti kyllä hyvältä. Taidan vaihtaa akg:n sellaiseen.
(>o
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)