Dr Dominant 04.11.2005 10:45:20 | |
---|
Tuossa "Tohtori Toonikassa" on kyllä harjoituksia. ... tyytyväistä myhäilyä 2.0 ... ;) "Dr Dominant, I Presume?!" |
Sävis 04.11.2005 11:51:24 | |
---|
Mä en ole tota numerosolfaamista tajunnu koskaan. Eihän siinä tule treenattua ollenkaan kromatiikkaa. Ilmeisesti siinä on siis tarkoitus liikkua diatonisen asteikon sisällä? Jos haluaa olla tosi pro, niin käyttää joukkoteorian mukaisia intervallinumeroita, joissa siis: 0=puhdas priimi 1=pieni sekunti 2=suuri sekunti 3=pieni terssi 4=suuri terssi 5=puhdas kvartti 6=tritonus 7=puhdas kvintti 8=pieni seksti 9=suuri seksti 10=pieni septimi 11=suuri septimi "Sävis on mukava ja haisee valkosipulille." -Tellu
"Sävis on semmoinen kiva pätkä." -Juoppohurtta |
mr.muzak 04.11.2005 16:13:31 | |
---|
..Ilmeisesti siinä on siis tarkoitus liikkua diatonisen asteikon sisällä? Juuri näin. |
Bitti-Hiisi 04.11.2005 17:38:44 (muokattu 04.11.2005 20:47:21) | |
---|
Mä en ole tota numerosolfaamista tajunnu koskaan. Eihän siinä tule treenattua ollenkaan kromatiikkaa. Ilmeisesti siinä on siis tarkoitus liikkua diatonisen asteikon sisällä? Jos haluaa olla tosi pro, niin käyttää joukkoteorian mukaisia intervallinumeroita, joissa siis: 0=puhdas priimi 1=pieni sekunti 2=suuri sekunti 3=pieni terssi 4=suuri terssi 5=puhdas kvartti 6=tritonus 7=puhdas kvintti 8=pieni seksti 9=suuri seksti 10=pieni septimi 11=suuri septimi Enpä lähtis tota kuitenkaan harrastajille (tai muillekaan) suosittelemaan. Saa helposti päänsä sekaisin, jos esim. puhdas kvartti on numero 5... Kun puhdas kvintti on numero 5 (eli duuriasteikonmukainen numerointi) tulee intervallit ja sointulaajennukset opittua ikäänkuin kaupan päälle. Kun diatoniikka on hallussa, voi kromaattisia säveliä sitten treenata merkitsemällä numeroiden eteen ylennys- tai alennusmerkkejä. By your command! |
Sertzo S 04.11.2005 23:03:38 | |
---|
Enpä lähtis tota kuitenkaan harrastajille (tai muillekaan) suosittelemaan. Saa helposti päänsä sekaisin, jos esim. puhdas kvartti on numero 5... Kun puhdas kvintti on numero 5 (eli duuriasteikonmukainen numerointi) tulee intervallit ja sointulaajennukset opittua ikäänkuin kaupan päälle. Kun diatoniikka on hallussa, voi kromaattisia säveliä sitten treenata merkitsemällä numeroiden eteen ylennys- tai alennusmerkkejä. Asiaa! |
mr.muzak 05.11.2005 16:53:33 | |
---|
Kun diatoniikka on hallussa, voi kromaattisia säveliä sitten treenata merkitsemällä numeroiden eteen ylennys- tai alennusmerkkejä. Varsinkin kun hyvin suuri osa musasta täällä Suomen radiotaajuuksilla perustuu diatonisiin melodioihin. Ja kysyjähän oli selkeästi alussa, joten turha lähteä merta edemmäs kalaan.. |
baron 05.11.2005 18:10:49 (muokattu 05.11.2005 18:18:09) | |
---|
Tyhmä, tyhmempi, Baron. Mitä tarkoittaa diatoninen? Edit: No problem, onhan mulla täällä mökillä tietenkin "Tohtori Toonika" mukana ja sieltähän vastaus löytyi! My name is Baron, Sir Baron. |
mr.muzak 06.11.2005 04:50:57 | |
---|
Tyhmä, tyhmempi, Baron. Mitä tarkoittaa diatoninen? Edit: No problem, onhan mulla täällä mökillä tietenkin "Tohtori Toonika" mukana ja sieltähän vastaus löytyi! Noin se 35e tulee takaisin tiedon muodossa!:) |
zorro 09.11.2005 12:05:41 | |
---|
miten tuo tohtori toonika? kannattaako sitä mennä ostamaan tuosta vaan, vai pitääkö siihen olla jotkut valmiudet ennen ku voi lähtä siitä itse opiskelemaan? |
baron 09.11.2005 12:41:29 (muokattu 09.11.2005 12:42:21) | |
---|
miten tuo tohtori toonika? kannattaako sitä mennä ostamaan tuosta vaan, vai pitääkö siihen olla jotkut valmiudet ennen ku voi lähtä siitä itse opiskelemaan? Lukutaito olis hyödyllinen, ei juuri muuta tarvitse. Jos jonkun soittimen sattuisi omistamaan, niin jotkut harjoitustehtävät olisi helpompia. My name is Baron, Sir Baron. |
mr.muzak 09.11.2005 12:46:27 | |
---|
Lukutaito olis hyödyllinen, ei juuri muuta tarvitse. Prkl baron, ehdit juuri vähän ennen!:) |
Yks juttu mikä mua hieman arveluttaa kun luen näitä, että ihankuin soittaminen olisi jotain matematiikkaa? En ole ihmeemmin vaivautunut musiikin teoriaa opettelemaan, mutta ei mulla sitä mitään vastaankaan ole jos siitä saa hyviä virikkeitä. Olen joskus koittanut soittotovereita jeeseta pääsemään samaan musiikilliseen tunnelmaan kanssani esimerkiksi ilmaisemalle jotenkin tähän tapaan, että "Tässä kohtaa menee höyrylaiva sumussa.". Minulle esimerkiksi valokuva tai joku tarinankerronta voisi valaista minkälaista fiilistä kulloinkin on hyvä tavoitella. |
mr.muzak 14.11.2005 21:08:19 | |
---|
Yks juttu mikä mua hieman arveluttaa kun luen näitä, että ihankuin soittaminen olisi jotain matematiikkaa? No eihän tuossa mitään laskutoimituksia olla tekemässä. Riittää että osaa numerot. Kirjaimilla kun on hieman vaikeaa ilmoittaa äänien etäisyyksiä.. |
lxi 14.11.2005 22:50:41 | |
---|
No eihän tuossa mitään laskutoimituksia olla tekemässä. Riittää että osaa numerot. Kirjaimilla kun on hieman vaikeaa ilmoittaa äänien etäisyyksiä.. Tai höyrylaivavertauksilla sävellajeja. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua |
wavelength 14.11.2005 23:58:41 | |
---|
Tai höyrylaivavertauksilla sävellajeja. Ja kannattaa myös muistaa, että höyrylaiva soi aina in Eb. Pimeässä on parempi hiihtää. |