Aihe: Gibson Sonex?
1 2
Mixeri75
12.11.2005 18:18:46

Täällä kun tuntuu Gibsoneista tietäviä olemaan, ja itselläni ei niistä ole juuri kokemuksia, niin paljon Sonexista kannattaa maksaa? Sellainen olisi nyt minulle tarjolla, ja kun omaan huonon englannin niin en ole ihan 100% selvillä siitä bodyn materiaalista, yms mikä sen erottaa "normaalista" kitarasta? etukäteen kiitos..
P-Nut
12.11.2005 18:43:46

Katselin just ite tänään tuosta infoa ja tuo uusi ja ihmeellinen keksintö nimeltä HAKU kertoi aika hyvin millaisesta kitarasta on kyse.
Damn, that's a fine pile of duckshit :]
Mixeri75
12.11.2005 20:12:32

olipa älynväläys, ikävää vaan et ei toimi toi haku ainakaan mun selaimella. Ja kun tunnin selailin vanhoja sivuja ja yritin löytää aihetta "sonex"niin vittuunnuin sen verran et laitoin kyselyn tähän. Mut kiitos kuitenkin "loistavasta" ideasta...
Ze Kink
12.11.2005 20:47:15
Kuulemma sellaisia kitaroita, että ainoa hyvä asia niissä on lavassa lukeva Gibson.
[KTR-] tai biisin nimeks "PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!" nii sit yleisö huutais "SOITTAKAA PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!"
[KTR-] sit bändi ois ihan :---D
jPekka
12.11.2005 21:03:04

Juu, haun toiminta on joskus vähän satunnaista.

Fox osaa varmaan kertoa enemmän, mutta todettakoon, että Sonexia ei yleisesti ottaen pidetä Gibsonin suurimpiin saavutuksiin kuuluvana. Kyseessä oli sinänsä kiinnostava kokeilu tehdä kitara (ymmärtääkseni) keinoaineen ja oikean puun yhdistelmästä. Osaltaan tarkoitus oli epäilemättä säästää valmistuskustannuksissa, kun Gibson joutui myös taistelemaan markkinaosuuksistaan aasialaisia valmistajia vastaan. Soitin oli silti (muistaakseni) Suomessakin siihen aikaan hintavahko - hirmuinen muistin pinnistely arvioi, että Sonex olisi maksanut n. vuonna 1980 tuollaiset 2500 markkaa, mikä suhteutettuna elinkustannusindeksiin vastaisi nykyään ehkä tuollaista 1500 euroa, eli kalliinpuoleista kapinetta "muovikitaraksi". Kovin suureen suosioon se ei sitten kohonnutkaan enkä muista noita juuri soitinkauppojen ulkopuolella nähneeni. Omaa edes kokeilukokemusta ei taida olla - olen saattanut moista pitää kaupassa hetken kädessäni, mutta mitään pysyvää muistoa se ei ole jättänyt.

Mutta siitä olen aivan varma, että JOKU vielä jonakin päivänä tekee Sonexistakin kulttikitaramallin. Ja silloin ne hinnat nousevat.
"...when electrical recording was introduced [during the 1920's], people complained it was too cold and brittle and wanted the warmth and intimacy of acoustic recordings. Now what does that sound like?" -- George Massenburg
kivi
12.11.2005 21:41:52 (muokattu 12.11.2005 21:46:06)
Täällä kun tuntuu Gibsoneista tietäviä olemaan, ja itselläni ei niistä ole juuri kokemuksia, niin paljon Sonexista kannattaa maksaa? Sellainen olisi nyt minulle tarjolla, ja kun omaan huonon englannin niin en ole ihan 100% selvillä siitä bodyn materiaalista, yms mikä sen erottaa "normaalista" kitarasta? etukäteen kiitos..

Kyllähän Sonexeja on liikkeellä, ja kyseessä totta tosiaan on se "kaikkein halvin Gibson". Body on tiesmitä ainetta ja kaula on pulttikaula (!) - lieneekö Gibsonin historian ainoa pulttikaulakitara?

Sonex on kumminkin näppärän näköinen, ja ne kolme Sonexia joita olen kokeillut, soivat karvalakkimallin kitaraksi ihan hyvin, niin hyvin että meinasi Porista tarttua semmoinen mukaankin - hinta oli muistaakseni (vuonna 2001) 1600 markkaa.

Sanoisin, että nykyhinnoilla Sonex voisi maksaa tuollaiset 400-500 euroa, ei ainakaan enempää. Vähän kalliimmalla saa kumminkin jo ihan kunnon Gibsoneitakin, esim halvimpia SG-malleja.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
pamppu
12.11.2005 23:50:08
sonex / flaxwood ?
Johann Onn
13.11.2005 01:42:05 (muokattu 13.11.2005 01:53:44)
Eikun "Resonwood"...

http://www.vintageguitars.org.uk/sonex.php

Tossa on (lisää) jonkun näköstä infoa.
Kjukka
13.11.2005 02:20:09

sonex / flaxwood ?

Sonex ei ikipäivänä yllä Flaxwoodien tasolle.
jPekka
13.11.2005 14:48:36

Kyllähän Sonexeja on liikkeellä, ja kyseessä totta tosiaan on se "kaikkein halvin Gibson". Body on tiesmitä ainetta ja kaula on pulttikaula (!) - lieneekö Gibsonin historian ainoa pulttikaulakitara?

Ei kai nyt sentään. Victoryssä oli pulttikaula - muistaakseni niitä oli kitaroinakin - ja luulisin, että Corvuksessa ja US-1:ssä. Ainakin.
"...when electrical recording was introduced [during the 1920's], people complained it was too cold and brittle and wanted the warmth and intimacy of acoustic recordings. Now what does that sound like?" -- George Massenburg
kivi
13.11.2005 15:13:04
Ei kai nyt sentään. Victoryssä oli pulttikaula - muistaakseni niitä oli kitaroinakin - ja luulisin, että Corvuksessa ja US-1:ssä. Ainakin.

Tuon edellisen linkin mukaan Marauderissa ja S-1:ssä oli pulttikaulat. Saattoipa ollakin, olen soittanut Marauderilla joskus historian hämärissä - taisinpa havitella siitä ensimmäistä Gibsonia itselleni. Siinä oli muistaakseni kirkasta muovia mikkien kelat, käämilanka näkyi.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
fox
13.11.2005 16:13:31

US-1:ssä oli liimakaula, mutta vaikka Marauder, S-1, Invader, ja Chet Atkins Phasar.. Myös MV-10 ja MV-2 (Victory-kitarat) oli liimakaulaisia.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
texjazz
13.11.2005 22:46:07

Soitin oli silti (muistaakseni) Suomessakin siihen aikaan hintavahko - hirmuinen muistin pinnistely arvioi, että Sonex olisi maksanut n. vuonna 1980 tuollaiset 2500 markkaa, mikä suhteutettuna elinkustannusindeksiin vastaisi nykyään ehkä tuollaista 1500 euroa, eli kalliinpuoleista kapinetta "muovikitaraksi". Kovin suureen suosioon se ei sitten kohonnutkaan enkä muista noita juuri soitinkauppojen ulkopuolella nähneeni. Omaa edes kokeilukokemusta ei taida olla - olen saattanut moista pitää kaupassa hetken kädessäni, mutta mitään pysyvää muistoa se ei ole jättänyt.

Mutta siitä olen aivan varma, että JOKU vielä jonakin päivänä tekee Sonexistakin kulttikitaramallin. Ja silloin ne hinnat nousevat.

Satuin ostamaan Sonexin 1980-luvun alussa. Muistaakseni kitara ei ehkä ihan noin paljon maksanut, vissiinkään. Ei olisi ollut varaa noihin hintoihin. Laadussa ei itse asiassa pärjännyt omistamalleni Ibanez Les Paulille, mutta piti saada Gibson lapaan. Heti alussa oli mikinvaihtajan kanssa ongelmia. Kohtuullinen soitettava, painava, ei jäänyt kaipausta siihen. Jälleen näitä pirun muistikuvia, sillä mieleeni on jotenkin jäänyt, että jopa the Edge soitteli joskus Sonexilla.
Surullisilla talonmiehillä on melankolia
Mixeri75
15.11.2005 23:13:10

No, kävin tänään Sonexin hakemassa, ja kieltämättä MIELENKIINTOINEN tuttavuus. Ei se kauhean painava ole, samanpainoinen kuin naapurin Firebrand, on vaan enemmän etupainoinen, eli tuntuu raskaammalta pitää hihnassa. Työn jälki on kieltämättä "aika" rosoista, itse asiassa selvää kulttikamaa. Soundit on akustisena oikeastaan jotain ihan muuta mihin on tottunut, eli se muovipinta siinä bodyssä resonoi aika jännästi, ja ääni tulee voimakkaana (keskiäänipainotteisena). Alkuperäiset mikit vaikutti pikakokeilulla hyviltä, tosin kiertoherkiltä. Soundi on rosoinen, itse tykkäsin siitä, sopi kitaran luonteeseen, ja mukavaa vaihtelua päätyökaluna käyttämääni jackson fusion sx:ään ja dimebuckeriin. hyvä keppi soittaa, kaula paksumpi kuin firebrandissä, ja jacksoniin verrattuna tietenkin halko, mutta oikeastaan ihan hyvä. Ja sen mitä Sonexista oon lukenut niin HUOMATTAVASTI mainettaa parempi.
Kossu
16.11.2005 07:13:16 (muokattu 16.11.2005 07:15:04)
Gibson Sonex kitaraa on muuten soittanut Suomessa yksi hyvin kuuluisa muusikko - niinpä niin Irwin Goodman tietenkin.

Pulttikaulasta huolimatta S-1 ja Marauder ovat mielestäni aivan eri luokan kitaroita kuin Sonex, vaikka niitä ei juuri arvostetakaan.

Olen muuten nähnyt mainion Blasters keikan (muistaakseni Saapasjalka-rokissa ), jossa bändin soolokitaristina oli X:sän Billy Zoom, joka ei pettymyksekseni soittanutkaan Gretsch Silver Jet kitaraa niin kuin normaalisti vaan aivan jumalattoman rumaa tobacco sunburnst S1:stä kahden viiskyt-luvun Bassmanin kautta ja soundi oli aivan jumalattoman loistava - kuin ruosteisella partaveitsellä viiletty.

Joten kai se niin on että kyllä huono maineisistakin kitaroista saa irti hyvää musiikkia jos jätkä (tai mimmi ) osaa homman.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
kivi
16.11.2005 08:10:28 (muokattu 16.11.2005 08:11:41)
Joten kai se niin on että kyllä huono maineisistakin kitaroista saa irti hyvää musiikkia jos jätkä (tai mimmi ) osaa homman.

Niin, mikähän siinä on, että järjestään noiden kovien kitaristien studiokitaroissa on yksi tai useampi Sears Silvertone legendaarisella kitaralaukku-vahvistimella, ja sitten sillä vielä soitetaan kaikki rokit.

Jos joku ei tiedä, niin kyseessä on amerikkalainen 50/60-lukujen taitteen vastine Anttilan postimyyntikitaroille tai Lucky7 -kitaroille.

Suomessakin noita Sears & Roebuckin ties missä (mm Rickenbackerin ja Mosriten tehtailla kai?) teettämiä pelejä on nähty, pyöreästi 2000 markan hintaan.
(Handsome Dick Manitoba)    
jPekka
16.11.2005 09:11:19

Suomessakin noita Sears & Roebuckin ties missä (mm Rickenbackerin ja Mosriten tehtailla kai?) teettämiä pelejä on nähty, pyöreästi 2000 markan hintaan.

Myös Danelectro teki Sears Silvertoneja. Muistelen J. Karjalaisen soittaneen juuri tuollaista Danon oloista Searsia.
fox
16.11.2005 14:55:18

vaan aivan jumalattoman rumaa tobacco sunburnst S1:stä ....

Ei oo ruma sellanen, Kossu! Ei varmasti ole!
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Mixeri75
19.11.2005 01:21:22

Heh, Sonex vaan petraa pitkässä juoksussa, nyt kun sain kaulan säädettyä ja muutenkin hienovireen kohdalleen niin sehän alkaa olla suorastaan "oiva" peli, kävin tossa vertailun vuoksi kokeilemassa kaverin studio lesiä, suht uutta sellaista, ja ei se Sonex enää niin huonolta tuntunut sen jälkeen, ja se resonwoodin soudi on kyllä jotain mitä ei muualta saa... Joku kun vielä kertois miten sen kiertoherkkyyden sais alemmas?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)