Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 4-raituri
1 2
Goatvomitbeherit
07.11.2005 10:44:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaisko joku osaavampi henkilö kertoa hyviä vinkkejä neliraiturilla nauhottamiseen?
miten olisi paras tapa nauhottaa rummut, kitarat, bassot jne.
 
varakeef
07.11.2005 14:00:53 (muokattu 07.11.2005 14:01:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkälainen 4-raituri on kyseessä?
Äänittääkö se enintään 2 vai jopa 4 raitaa kerrallaan?
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Danko
08.11.2005 13:46:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja välimiksaukset on kova sana! Tosin balansseja ei sitten jälkeenpäin säädetäkään. (; Ensiäänitykset tuli tehtyä kymmenisen vuotta sitten Yamahan MT1X-neliraiturilla.
 
polyethylene does not ever disappear it is highly flammable.
Raimo
08.11.2005 13:48:06 (muokattu 08.11.2005 13:48:41)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja välimiksaukset on kova sana! Tosin balansseja ei sitten jälkeenpäin säädetäkään. (; Ensiäänitykset tuli tehtyä kymmenisen vuotta sitten Yamahan MT1X-neliraiturilla.
 
Hehee, itse aloitin joskus 14-15 vuotta sitten Fostexin kasettiraiturilla, olikohan se joku XR-5...
 
Blah.
milcoin
08.11.2005 14:44:00 (muokattu 08.11.2005 14:44:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla se oli aina:
 
1. kick
2. sn+oh
3. bass
 
Sitten välimiksaus raidalle 4 jonka jälkeen:
 
1. Voc, bgv, perc, lead yms.
2. gtr R
3. gtr L
4. Drum n´bass
 
Ja jotain punkpoppia veivattiin. Jotkut vedot kuullostaa edelleen yllättävän hyvälle vaikkakin haitsua ja virveliä on joskus vaikea erottaa toisistaan:). Oi niitä aikoja. Ja mixdown tietysti c-kasetille.
 
Olis kiva testaa joskus studiossa hyvillä mikeillä, etusilla, kuuntelulla jne. millasta jälkeä sais aikaan.
 
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Raimo
08.11.2005 14:49:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Olis kiva testaa joskus studiossa hyvillä mikeillä, etusilla, kuuntelulla jne. millasta jälkeä sais aikaan.

 
Onhan noita kasettineliraiturilla duunattuja äänitteitä julkaistukin... ;)
 
Blah.
kivi
08.11.2005 15:03:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla se oli aina:
 
1. kick
2. sn+oh
3. bass
 
Sitten välimiksaus raidalle 4 jonka jälkeen:
 
1. Voc, bgv, perc, lead yms.
2. gtr R
3. gtr L
4. Drum n´bass

 
Heh, mä taas aloitin oman äänittelyn Tascam 244:llä noin 23 vuotta sitten (tosin olin silloin jo "levyttänyt artisti" eli ihan oikeaa studiokokemusta oli plakkarissa ja äänittäjät tentattu perusteellisesti). Sen jälkeen neliraitureita tuli lisää ja monenlaisia.
 
1. bd
2. sd
3 oh
- välimiksaus raidalle 4, samalla joku perkka mukaan
1.bass
2.gtr
- välimiksaus raidalle 3, samalla mahd kbds mukaan
1. lead voc
2. lead g, backing voc, perc, etc.
 
Kun päälaulua oli palloteltu kahden raidan välillä kunnes lopulta sai hyvän oton, alkoi mieletön punch in -äänitys. Ensin kitarasoolo, sitten taustalaulut ja tamburiini samalla kertaa, ja mahdollisesti jotain efektejäkin...
 
Mulla on varmaan tuhat tuntia neliraitabiisejä kaseteille ja keloille miksattuna. Outoa kamaa, kuuntelen joskus.
:-)
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
milcoin
08.11.2005 15:10:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan noita kasettineliraiturilla duunattuja äänitteitä julkaistukin... ;)
 
Niinpä. Hauskinta on se että vaikka tänä päivänä kellaribändin ekalla demolla on 64 raitaa ja joka kanavassa monialuekompura, konvoluutiokaiku ja "vintagekompura", äänitysten laatu ei kuitenkaan oo noussu huomattavasti.
 
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Danko
08.11.2005 15:22:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soundi lähtee sormista. (: Kato niinq.
 
polyethylene does not ever disappear it is highly flammable.
Raimo
08.11.2005 15:25:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soundi lähtee sormista. (: Kato niinq.
 
Just niin. Siis miksaajan sormista.
 

 

 

 

 

 

 

 
...VITSI!!!!!! :D
 
Blah.
milcoin
08.11.2005 15:46:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sormi lähtee soundista.
 
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Danko
08.11.2005 16:06:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Loppupeleissä soundi lähtee mahasta." -Herra Rapu
 
polyethylene does not ever disappear it is highly flammable.
varakeef
08.11.2005 16:19:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sormi lähtee soundista.
 
Sormi on soittajan.. eiku soundi on soittajan sormissa.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Raimo
08.11.2005 16:19:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Loppupeleissä soundi lähtee mahasta." -Herra Rapu
 
Sviddu joo! :D
 
Kyllä krapu tietää.
 
Blah.
Goatvomitbeherit
08.11.2005 20:54:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo mulla on semmonen tascamin neliraituri.. löytyy thomannin sivuilta..makso jotai 120e?
 
mitetin vaa et eikö darkthronen tarsilvanian hungeri ollu nauhotettu neliraiturilla? ainaki muistan lukeneeni jostain niin.
mutta kummiski semmosta saundia ku sais itekki nii ois mahtavaa.
toki sitä transilvania..on varmaa miksailtu koneella paremman kuunneltavaksi.
 
alkat
09.11.2005 07:14:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla se oli aina:
 
1. kick
2. sn+oh
3. bass
 
Sitten välimiksaus raidalle 4 jonka jälkeen:
 
1. Voc, bgv, perc, lead yms.
2. gtr R
3. gtr L
4. Drum n´bass
 
Ja jotain punkpoppia veivattiin. Jotkut vedot kuullostaa edelleen yllättävän hyvälle vaikkakin haitsua ja virveliä on joskus vaikea erottaa toisistaan:). Oi niitä aikoja. Ja mixdown tietysti c-kasetille.
 
Olis kiva testaa joskus studiossa hyvillä mikeillä, etusilla, kuuntelulla jne. millasta jälkeä sais aikaan.

 
Minä tein yleensä niin, että äänitin ensin neljä raitaa täyteen, ja sitten välimiksaus line outin kautta toiselle kasetille, jossa oli taas kolme raitaa käytössä. Näin miksattuna sai kahdeksan raitaa.
No, tämä tuskin on enää ajankohtaista.
 
varakeef
09.11.2005 10:41:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä tein yleensä niin, että äänitin ensin neljä raitaa täyteen, ja sitten välimiksaus line outin kautta toiselle kasetille, jossa oli taas kolme raitaa käytössä. Näin miksattuna sai kahdeksan raitaa.
 
Seitsemän tuosta taitaa tulla...
 
Minäkin käytin ulkoista välimiksausta silloin tällöin, useimmiten kuitenkin tein neljästä raidasta stereovälimisauksen kassulle, ja jatkoin tälle kassulle neliraiturilla vielä kaksi raitaa. Kuuden raidan tekeleeseen tuolla päätyi.
 
Fostexeissani ei ollut kuin kaksi raitaa kerrallaan äänitysmahdollisuus. Ei se kauhean rajottavalta tuntunut: silloinhan oli vallalla käsitys, että oikeassakin studiossa soitettaisiin kaikki erikseen sisään.
 
Aivan mahtavan särökitarasoundin sai muuten vetämällä skeban suoraan fostexin linjaan yliohjaamalla raskaalla kädellä. Yksikelaisella soundi meni aikalailla Beatlesin Revolution-osastolle, humbuckerilla oltiin omasta mielestä varsin lähellä Hurriganesin Keep on knockingia...
 
Sääli, että nauhurit ovat palasina. Olisi vänkää kokeilla soundia nykykorvin.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
jPekka
09.11.2005 13:43:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minäkin käytin ulkoista välimiksausta silloin tällöin, useimmiten kuitenkin tein neljästä raidasta stereovälimisauksen kassulle, ja jatkoin tälle kassulle neliraiturilla vielä kaksi raitaa. Kuuden raidan tekeleeseen tuolla päätyi.
 
Samaa harrastin minäkin.
Olen muutamaa vanhaa kasettia joskus nostalgiamielessä miksaillut uusiksi nykyvehkeillä. Yllättävän hyvin tuollaisen "kuusiraitanauhoituksen" pystyy kopioimaan kovalevylle ja synkkaamaan ne kaksi lisäraitaa neljään alkuperäiseen. Noin yhdessä tapauksesta viidessä jouduin pätkimään lauluraidat säkeen mittaisiin pätkiin, muuten meni heittämällä kun vain alkukohdan sai paikoilleen.
 
Muutenkin kasetin äänenlaatu oli tuorein korvin kuunnellen yllättävän hyvä.
 
"...when electrical recording was introduced [during the 1920's], people complained it was too cold and brittle and wanted the warmth and intimacy of acoustic recordings. Now what does that sound like?" -- George Massenburg
alkat
09.11.2005 18:07:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seitsemän tuosta taitaa tulla...
 
Minäkin käytin ulkoista välimiksausta silloin tällöin, useimmiten kuitenkin tein neljästä raidasta stereovälimisauksen kassulle, ja jatkoin tälle kassulle neliraiturilla vielä kaksi raitaa. Kuuden raidan tekeleeseen tuolla päätyi.
 
Fostexeissani ei ollut kuin kaksi raitaa kerrallaan äänitysmahdollisuus. Ei se kauhean rajottavalta tuntunut: silloinhan oli vallalla käsitys, että oikeassakin studiossa soitettaisiin kaikki erikseen sisään.
 
Aivan mahtavan särökitarasoundin sai muuten vetämällä skeban suoraan fostexin linjaan yliohjaamalla raskaalla kädellä. Yksikelaisella soundi meni aikalailla Beatlesin Revolution-osastolle, humbuckerilla oltiin omasta mielestä varsin lähellä Hurriganesin Keep on knockingia...
 
Sääli, että nauhurit ovat palasina. Olisi vänkää kokeilla soundia nykykorvin.

 
Kahdeksan tulee kun on ensin siirretty neljä raitaa toiselle nauhalle (äänitys tietysti monona, koska vain yhtä raitaa käytetään), nyt jäljellä on kolme raitaa. Kahdelle raidalle äänitetään ja miksataan kolmannelle ja sitten loput kaksi raitaa.
 
Black Zombie 82
07.07.2020 16:15:53 (muokattu 07.07.2020 16:17:53)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon jo pitkään harkinnut hommaavani Tascamin DP-006. Mutta nyt olen alkanut epäröimään. Ehkä on muitakin vastaavanlaisia? Hinta sais olla mielellään max 150. Olen katsellut myös käytettyjä torilta, mutta ei ole löytynyt mitään sopivaa.
 
Ja ihmettelen tuota DP-006 sitäkin, että Thomannilla se maksaa paljon enemmän q esim. Verkkokauppa.comissa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «