Aihe: Kannattaako ottaa kitaraopetusta?
1 2 3 4
blyysi
05.11.2005 15:18:32

Tämä asia varmasti vaihtelee myös musatyylien ja tavoitteiden mukaan. Jos soittaa klassista tai jazzia (modernimpaa, nykyään tuntuvat kaikki olevan aika koulutettuja) tai tähtää ammattimuusikoksi studio- ja keikkahommiin, on opiskelu "virallisempaa" kautta varmasti lähes välttämätöntä tai se ainakin helpottaa vaadittavien taitojen omaksumista huomattavasti.

Jos taas on kyse esim. roots-tyyleistä, itseopiskelu taitaa olla nykyäänkin se yleisempi tapa. Suurin osa tämän genren kavereista on varmasti nykyäänkin itseoppineita. Tosin "opetus" on myös osin erilaista, vinkkejä ja kikkoja saa muilta soittajilta epävirallisemmin eikä niin järjestelmällisessä konseptissa.

Itselläni itseopiskelu on toiminut hyvin, johtuen varmasti soittamistani musatyyleistä. Voi tosin olla, että olisin säästynyt aika paljolta vaivalta joissain tilanteissa tunteja ottamalla. Toisaalta taas en usko, että perinteinen musiikkiopetus olisi ohjannut soittoani juurikaan siihen suuntaan, mihin olen sitä itse halunnut viedä. Muutamat "opetustuokiot" muiden soittajien kanssa ovat kyllä avanneet jotain lukkokohtia soitossa, antaneet ulkopuolista näkemystä kehittämistarpeista jne.
BigPapa
05.11.2005 15:20:57

Tuolle soitan rytmikitaraa.
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
_R.I.P_
06.11.2005 16:42:52
Se on itestä kiinni :D. Ite opin perusasiat itse. Jos teoriaa haluaa oppia niin opettaja on ehdoton. TEORIA ON TÄRKEÄ
BigPapa
06.11.2005 16:52:42

Teoriaakin voi opiskella itse.Sitäpaitsi se on vain teoriaa,käytäntö on ihan oma juttunsa.
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
dfloreno
06.11.2005 21:13:12

Teoriaakin voi opiskella itse.Sitäpaitsi se on vain teoriaa,käytäntö on ihan oma juttunsa.

Hohoho!! Paras.
God made me funky
Carpenter
06.11.2005 21:27:04
Minun kitaraurani alkoi siten, että musiikin opettaja koulussa sanoi, että yksi nauhaväli vastaa puolta sävelaskelta. Silloin koin ns. "herätyksen". Koska olin soittanut pianoa jo pari vuotta musiikkiopistossa ja kävin kakkosteoriaa, myös kitaran teoria oli helppo ymmärtää.

Heti kotona piti ottaa ikivanha Landola käteen ja treenaamaan Ukko-Nooa ym. helppoja melodioita. Ja siihen päälle vielä perussointujen opettelua.

Sitten seiskalla pääsin kokeilemaan ekaa kertaa sähkistä. Ihmettelin, kuinka kevyt sitä oli soittaa. Joten heti kesäloman alussa piti ostaa sähkökitara (Ibanez GRX 70) ja vahvistin (15W Crate).

Noin viikon soittelun jälkeen mulle kävi tajuttoman hyvä säkä. Löysin kirjastosta Troy Stetinan Metal Lead Guitar 1:n ja Metal Rythm Guitar 1:n. Opin todella nopeasti sooloilemaan ja soittamaan heviä ja rockia niistä. Ehkä parhaita kitarakirjoja mitä olen ikinä nähnyt. Sitten piti ostaa vielä kotiin Metal Rythm Guitar 2 ja Speed Mechanics for Lead Guitar.

Noin 1,5 vuoden soittelun jälkeen menin musiikkiopiston avoimelle puolelle soittamaan kitaraa. Tunneilla keskityttiin nuoteista soittoon ja sointujen opettelemiseen. Opettaja ei sanonut minulle varsinaisesta tekniikasta (esim. käsien asento) mitään. Kävin siellä viisi kertaa ja tulin siihen lopputulokseen, että tunnit ovat aika turhia. Vaikka nuoteista soittaminen onkin ihan hyödyllinen taito.

Eli minun mielestäni myös hyvät oppikirjat voivat jopa olla parempi vaihtoehto kuin keskikertainen opettaja. Troy Stetina on myös toiminut kitaraopettajana muistaakseni.
Sovittele puheesi kukkarosi mukaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)