Aihe: Aktiivielektroniikan hyödyt ja haitat?
1
MikeS
03.07.2003 10:28:55
Morot! Hei te joilla on kokemusta aktiivielektroniikasta kitaroissa: mitä hyötyjä ja haittoja olette kohdanneet verrattuna passiivisysteemeihin? Mikä on parasta ja mikä huonointa? Onko enemmän itkettänyt vai naurattanut?

MIKKO
PIM
03.07.2003 10:33:03 (muokattu 03.07.2003 10:34:02)
Pahinta on ettei aktiivimikkien kanssa voi pelailla erilaisilla kytkennöillä samalla tavalla kuin passiivisten kanssa. Parasta on sitten vastaavasti se että ylimääräisiä napsahduksia yms. häiriötä on vähemmän.

EDIT:
Luin kyssärin vähän hätäisesti ja luulin että kyse oli aktiivimikeistä. Sori.
Kesäkuun tarjous: Fostex digitaali-8-raitapaketti VM200&VR800 yht. 650e, Pignose G40V täysputkivahvistin 300e
fox
03.07.2003 10:59:05

Morot! Hei te joilla on kokemusta aktiivielektroniikasta kitaroissa: mitä hyötyjä ja haittoja olette kohdanneet verrattuna passiivisysteemeihin? Mikä on parasta ja mikä huonointa? Onko enemmän itkettänyt vai naurattanut?
MIKKO

Moro! Pyytelit kokemuksia aktiivielektroniikasta kitaroissa: No, tässä tulee. Tärkein ominaisuushan on tuo, että normaalilla tone-systeemillä saa vain poistettua joitakin osa-alueita, bassoa, korkeita ääniä tms. mutta aktiivisella äänenvärisäädöllä saa myös korostettua. Lisänä tulee etuvahvistin jolla on äärimmäisen helppoa yliohjata skittavahvistin tuottamaan säröä, niinkuin tässä oletkin jo huomannut.. :) Sitte niitä ns. heikkouksia. Aktiivielektroniikka on melkoinen virransyöjä ja kun useimmiten sähvön saanti on ratkaistu 9 V neppariparistolla ainakin itellä kokemukset on sellaiset että jos ei tsekkaa paristoo se on todennäköisesti tyhjä. Paristo on yleensä haudattu tuhannen ruuvin tahi paneelin taakse että vaihto ei suju ripeästi. Jotkut vehkeet toimivat kyllä passiivimoodissa virran loputtua mutta basistimme ykköstykki Gibson on hiljaa kuin mykkä kakilla, se vaatii virtaa, muuten toimi ei. Aktiivielektroniikan tuottaman äänen laatu on täysin riippuvainen osien laadukkuudesta, tosin en ole ns. kelvottomaan etuvahvistimeen vielä törmännyt, pieniä rasahduksia ym. kyllä kuuluu selkeämmin, jos potikat, kytkimet tms. ovat heikossa hapessa. Elektronisena laitteena ko. vehje kuluu ja "vanhenee", joskus voi joutua vaihtamaan vuotaneita konkkia, jopa koko piirilevyn konkat saattavat mennä vaihtoon. Äänellisesti on monia jotka eivät tykkää aktiivielektroniikan "kovasta" värisäädöstä, se on jyrkempi ja korostusmahdollisuudesta johtuen kitarasta saa "korvat puhdistavan" ylä-keskisoundin, varsinkin jos on säädettävä etuvahvistin jonka kääntää nappulat kaakkoon- asentoon. Tarpeen vaatiessa lisää mutta tästähän tuli taas melkoinen tekstikooste... =)
Jaa nin, mun aktiiviykköskeppi on -78 Iba...sitte on noita "viritelmiä"... ;)
PIM
03.07.2003 10:59:16
Se etuaste on aktiivimikeissä rakennettu itse mikin sisään eli koska se on mahdollisimman lähellä mikrofonin keloja missä signaali syntyy niin häiriöt pysyy paremmin kurissa kuin jos se etuvahvistin olisi vasta piuhan päässä (=aktiivielektroniikka). Volumet ja tone toimii tällöin passiivisesti kuten normaalissa kitarassa.
Kesäkuun tarjous: Fostex digitaali-8-raitapaketti VM200&VR800 yht. 650e, Pignose G40V täysputkivahvistin 300e
fox
03.07.2003 11:02:15 (muokattu 03.07.2003 11:02:49)

Hmm, voisiko joku selittää mulle mikä käytännön ero aktiivielektroniikalla ja aktiivimikeillä on? Mulla on kitarassa sisäänrakennettu aktiivinen etuaste. Miten se eroaa siitä jos siinä olisikin aktiivimikit?

MIKKO

Aktiivimikit on nimensä mukaisesti sähkövirralla ja mikeissä olevalla etusella pelaavat mikit jotka on ylleensä kytketty normaaliin jatkoverkkoon so. passiiviseen toneen ja volumeen... aktiivielektroniikka taas on juuri tuo kitaran sisällä oleva piirikortti joka säätelee yleensä passiivimikkien "jatkokäsittelyä" äänellisesti... tuossa tuo perusero.

Huomio: PeteH ripeämpi..
MikeS
03.07.2003 11:07:16
Oho, paljon hyvää ja selventävää tietoa. Mun kitarassa patteri on vain kahden ruuvin päässä ja kitarassa on kytkin, jolla saa aktiiviosaston pois päältä ja siis passiiviseksi. Nyt kun vain muistaisin sen kytkeä aina pois soittamisen jälkeen niin ehkä kestäiskin patterit...

Jännityksellä odotan ensimmäisiä koko bändin treenejä, kun olen kuullut että aktiivisysteemikitaroita on joskus hankala saada 'sulautumaan' bändin saundiin sen raa'an ulostulon takia. Johtuisiko myös just niistä 'jyrkistä' tonesäädöistä joista oli puhetta? Mutta kyllä totta mar saa helposti säädettyä ylä- ja alaäänet helposti vaikka lennosta.

MIKKO
MikeS
03.07.2003 12:55:53
Niin ja miten oli muiden kokemukset aktiivielektroniikasta? Jes jes vai nou nou?
Juutas
03.07.2003 16:34:35
Itse olen kitaran ja kitarisojen kurittaja, mutta basistin puolesta tekee mieli kysyä: mitä hyviä/huonoja puolia näette siinä että bassossa on aktiivielektroniikka/mikit?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)