Aihe: Eben otelauta
1
Lökis
02.11.2005 18:44:19
Moi

Minkäslaisia työkaluja olette käytelleet saadaksenne oikean radiuksen otelautaan ja millä liimalla olette ko. kappaletta vaahterakaulaan liimailleet.
Lopputuloksena tulisi olla nauhaton presicionin kaula (squier).

Terv. Lökis
kulmahiomakone
02.11.2005 19:14:30
Minkäslaisia työkaluja olette käytelleet saadaksenne oikean radiuksen otelautaan ja millä liimalla olette ko. kappaletta vaahterakaulaan liimailleet.

Nauhahiomakone, sellainen lattialla seisova, ja näppituntuma; PVAc- ja polyuretaaniliimat. Niillä on pärjännyt tähän mennessä. Polyuretaaniliimakokemukset ovat varsin tuoreita, tältä ja viime viikolta, mutta ensikokemukset ovat loistavia. Paljon parempia liimasaumoja ei voi toivoa. Auki niitä ei tosin saa...
ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa!
Juzzu
03.11.2005 07:42:46 (muokattu 03.11.2005 08:23:50)
Radiuksen olen aloittanut yleensä tekemään käsihöylällä ja jatkanut sitten paprulla tukenaan pitkä, suora jäykkä puupalikka ja radius-tulkeilla on sitten tarkkailtu missä mennään.

Otelautamerkkien liimaamisen jälkeen tuppaa se otelaudan pinta olemaan aika rupisen jälkeen epoksimössöineen ja liian korkeine helmiäisineen. Näistä olen päässyt eroon nauhahiomakoneella (semmoisella isolla.. junou), joten periaatteessa tuo aikaisemmin tehty radius ollut tavallaan "ohjeellinen" jonka tasalle sitten suurin piirtein pyritään kun mössöt hiotaan pois pinnasta.

Alkusyssyllä ostinkin sitten Stewmacin puolivalmiita otelautoja joissa oli radius jo valmiina. Mukavan oloisia palikoita ovat olleet mitä olen niiden kanssa nyt touhuillut. Taidanpa ostaa niitä myöhemminkin.

Ai nii, liimaillut olen Titebondilla.
sartzan
03.11.2005 11:23:06
Nauhahiomakone, sellainen lattialla seisova

Tällä aluksi, ja sitten lankkuun liimatulla hiekkapaperilla tarkempi työ. Siinä ebeniä hinkuttaessa sitten saattaakin mennä hetki. Semmosella pitkähköllä ja ehdottoman suoralla metallitangolla katsonut, ettei jää kuoppia/kohoumia otelautaan, nauhattoman kohdalla tuo voipi ainakin naisenlogiikalla ajateltuna olla vielä tärkeämpää kuin nauhallisen kanssa, kun kieli ei lepää nauhoilla vaan nimenomaan siinä laudalla. Otelaudan voi myös hioa jo valmiiksi semmoiseksi _hieman_ koveraksi kauttaaltaan, ja kaularaudalla sitten oikaista jos on tarvis. Liiman speksejä en edes tiedä, otin verstaalla siitä purkista, missä luki päällä että "soitinrakentajat"...:) Valkoista se oli "tuoreena" ja aika sukkelasti kuivui, mitähän lie sitten. Samalla tavaralla muistaakseni on liimailtu runkopuita.
"Mun WinAmpin randomi toimii ihan miten sattuu"
Mike M. Hiirenloukku
03.11.2005 12:17:45
Käsin pitkähköllä palikalla ja hiomapaperilla. Voin kertoo ettei se 60:kään paperi ihan hetkessä sitä ebeniä syö ;)

Kaikki liimaukset tein ihan vaan sekä näyttääkseni että näpäyttääkseni Erikeepperillä.
That's the spirit - Tuo on pirtua.
ruma-tero
03.11.2005 12:21:36
Paljonko, sartzan, tuo otelaudan pitkittäinen koveruus osapuilleen pitäisi olla?
charvette
03.11.2005 13:32:13
Lökis
03.11.2005 18:46:04
Terve

Tattista vaan vinkeistä. Samoilla linjoilla olen omissa ajatuksissani ollut. Työkalu se tekijän radiuksessa pitää.

Tuo kaulan tarina on semmoinen, että sehän on halpis squierin kaula, joka tehtaalta lähtiessä ole ihan perinteinen nauhallinen kaula, ruusupuu-otelaudalla. Ongelmana kaulassa oli se, että se oli aivan liian ohut. Senhän väänsi "solmuun" sen kummempia ponnistelematta. Otelautakin oli vain n. 2 mm. No eihän se kaula soi, kun siinä ei ole materiaalia. Juteltuani parin ammatikseen soittimia tekevän henkilön kanssa, tulimme siihen tulokseen, että vanha otelauta pois ja uutta tilalle, mutta reilusti paksumpana. Otelaudan paksuudeksi tulee 8 mm. Tuntuu paksulta, mutta tuon materiaalin lisäyksen jälkeen se on aika perinteinen presicion-kaula. Materiaali on turun viilukeskuksesta. Hintaa palikalle tuli 35 egee.

Juu, ebeniä rapsuttaessa palaa nortti poikineen ja hiki virtaa, mutta uskoisin lopputuloksen olevan sen väärtti.

Tilannekatsauksia tipahtelee matkan varrelta.

T. basson varressa vuodesta 78.....Lökis
Juzzu
03.11.2005 18:49:30
Juteltuani parin ammatikseen soittimia tekevän henkilön kanssa

Kannattaa jutella enemmänkin sitten jos tulee jotain ongelmia sun muita. Täältä amatöörien arvauskilpailuista saatuihin vastauksiin kannattaa suhtautua aina pienellä varauksella :o)

...Mä en ainakaan osta vastuuta mistään kirjottamastani!! :P
Campylobacter
03.11.2005 20:33:03
Tein itse tällaisen:
http://www.buildyourguitar.com/resources/tips/radblock.htm

Tästä plussaa!
sartzan
04.11.2005 14:12:14
Paljonko, sartzan, tuo otelaudan pitkittäinen koveruus osapuilleen pitäisi olla?

Pahan pistit, pitäs kysyä soitinrakennusopelt, se kuulemma tekee tuon pitkittäisen koveruuden yleensä omiin kitaroihinsa. Olettaisin kylläkin, ettei koveruus kovin radikaali saa olla, millikin syvimmässä kohdassa tuntuu mutu-ajatuksena aika radikaalilta, ottaen huomioon minkä verran kaularautaa yleensä säädetään. Oisko muilla tarkempia speksejä?
"Mun WinAmpin randomi toimii ihan miten sattuu"
kulmahiomakone
04.11.2005 14:44:55
Oisko muilla tarkempia speksejä?

Mä en näe mitään syytä tehdä kaulaan reliefiä valmiiksi. Kaulan pituussuuntaista koveruutta on varmasti helvetin vaikea mitoittaa siten, että se toimii niin sanotusti yhteen kaularaudan kanssa. Helpompi siitä kaulasta on tehdä suora ja säätää tarvittaessa reliefiä lisää kaularaudalla kuin tehdä reliefiä valmiiksi ja säätää kaulaa suoremmaksi kaularaudalla.

Vaan empä ole koskaan kokeillut, joten en voi tietää menetelmän hyötyjä. Hölmöläisten hommalta se kuitenkin kuulostaa.
ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa!
ruma-tero
04.11.2005 16:15:01
Hehheh... hölmöläisen hommia tulee kyllä tehtyä muutenkin ihan liikaa...;-)
Mutta jos otelauta tehdään ihan suoraksi niin se koveruus mikä siihen kielien voimalla tulee niin on sitten oikean muotoinen ja oikeassa paikassa, vai onko?
big mac
04.11.2005 20:21:44

Vaikka jotkut ammattilaiset vetävätkin kaulan heti kaarevaksi, on meikäläisen "amatöörin" viisainta tehdä kaulasta suora ja vetää kaarevuus kaularaudalla, kun on ensin nähnyt kielten voiman vaikutuksen.
Itse käytän otelaudan muotoilussa joko sikliä tai nauhahiomakonetta, nauhattomassa siklillä selviää aika pitkälle, mutta nauhauriin sikli tökkii helposti. Jatko sitten pienellä täry-hiomakoneella.
Radiuksen tarkistan pahvimallilla, joita olen itse tehnyt eri radiuksille (radiushan on pala sen ympyrän kaaresta, jonka säteen radiuksen tuumaluku ilmoittaa. Näin on helppo itse piirtää pahville eri radiuksia ja leikata ne sitten irti. Jos haluaa, voi mallit toki siirtäää vaikka vaneriin tai peltiin).
Liimana suosin Titebondia. Varmaan on muitakin hyviä, mutta Titebond on myös nopea, ei tarvitse odottaa päiväkausia työn jatkumista.
Hullu kaiken kokeilee...
J.RA
05.11.2005 12:43:26
Alkusyssyllä ostinkin sitten Stewmacin puolivalmiita otelautoja joissa oli radius jo valmiina. Mukavan oloisia palikoita ovat olleet mitä olen niiden kanssa nyt touhuillut. Taidanpa ostaa niitä myöhemminkin.

Mistä näitä saa?
-Sellasta se vaan on-
Teijo K.
05.11.2005 13:03:45

Mistä näitä saa?

Stewmacilta tilaamalla.
Munsta.
blöö
05.11.2005 13:07:05

Minkäslaisia työkaluja olette käytelleet saadaksenne oikean radiuksen otelautaan

Omatekoista radiusblokkia johon kaksipuolisella teipillä Karkeaa hiomapaperia, ja eikun hi(k)oilemaan ;)

millä liimalla olette ko. kappaletta vaahterakaulaan liimailleet.

Ihan perus pvac-liimaa olen tähänmennessä käyttänyt, nyt tosin panostin ja ostin putellin titebondia ja ihan pätevältä vaikuttaa.

Stewmacin otelautoja
Mistä näitä saa

www.stewmac.com (jenkeissä)
Faktaa/Mutua Fifty/Sixty.
Mike M. Hiirenloukku
05.11.2005 15:32:06
Jossain törmäsin joskus radiusblockin valmistukseen jyrsimen avulla. Eli laitettiin jyrsin "säteen jatkoksi", jolloin jyrsintä kääntelemällä saadaan haluttu radius jyrsittyä palikkaan. Mitäänhän tästä ei ymmärrä ilman kuvia, mutta yritetty on. Tuo ruuveilla_kiinnitetty_vaneri_palikka vaikuttaa mutulla sellaiselta, jolla ei saa radiuksesta pyöreää - mutta that's just me...
That's the spirit - Tuo on pirtua.
jpm83
05.11.2005 16:40:35
Tuossa olisi se jigi viritelmä.http://www.projectguitar.com/tut/radius.htm
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)