Aihe: Kehittyminen.
1
hannakatriina
05.11.2005 15:03:14

Aika vaikea sanoa, kun ei ole kuulokuvaa kaverin laulutaidoista. Ja mikä nyt kenenkin mielestä on riittävä laulutaito ja mikä kuulostaa hyvälle... Riippuu siitäkin mitä musaa vedätte. Autotallipunkkia voi laulaa vähän heikommallakin sävelpuhtaudella ja laulutekniikalla, mutta sankarihevi tai soul vaatii jo osaamista. Jos lähtötaso on heikompi niin aikaa tarvii sitäkin enemmän. Vertaa soittamiseen: paljonko vuodessa voi oppia esim. kitaransoittoa jos lähtee melkein nollasta?

Laulutaitojen edistymiseen vaikuttaa niin moni asia (oma motivaatio, treenaamisen intensiivisyys, opettaja jne.) että on mahdotonta sanoa mitä vuodessa voi saada aikaan. Jotain ehkä, mutta ei vielä superlaulajaa kuitenkaan. Joskus kehitys myös tapahtuu hyppäyksittäin, eli välillä ei edisty yhtään, ja sitten kun hoksaa jonkun asian, niin saattaa kehittyä tosi nopeastikin.

Itse olen opiskellut laulua ammattimaisesti (treenaan siis lähes joka päivä) kolme ja puoli vuotta, ja lähtötaso oli jo aika hyvä siinä mielessä että olin opiskellut musiikkia, laulanut paljon ja tehnyt keikkoja vuosikausia. Vasta nyt alkaa tuntua siltä, että osaan oikeasti laulaa ja se jopa kuulostaa hyvälle. On helppo laulaa ja laulutekniikka on sillä tasolla, että pystyy keskittymään tulkintaan eikä tarvitse enää pelätä että tuleeko ne korkeat sävelet tms.

Älkää siis vaatiko laulajakaverilta liikoja. Asiat vie aikaa. Ei kenestäkään tule rumpalivirtuoosiakaan vuodessa... Uskon kyllä siihen, että jokaisen ihmisen äänestä saa treenaamalla suht’ miellyttävän ja vahvan, tai ainakin persoonallisen ja johonkin tiettyyn stailiin sopivan. Mutta ei hetkessä.
TheWickerMan
05.11.2005 17:15:44
Joo ei toki liikoja ooteta..

Jos haluut analysoida laulua tai jtn ni voin lähettää sähköpostissa yhden demobiisimme..
Drink, Drank, Punk
Täräys
05.11.2005 23:03:33
(treenaan siis lähes joka päivä)

Kuinka ääni kestää, täytyykö pitää välipäiviä? Itsellä ainakin ylärekisteri väsyy, jos paljon ja kovaa ja korkealta, liekö harjoituksen puutetta vai väärää tekniikkaa..
Moso
05.11.2005 23:49:12
Itse en ole laulaja Mutta bändimme laulajan puolesta kysyn että jos se alkais nyt ottaa laulutunteja ni kuinka nopeesti se voi kehittyä vuoden aikana jos se reenais ihan kohtuullisesti sitä laulua? Kyllä se silleen osaa laulaa, mutta olemme saaneet moitetta laulusta moneen otteeseen.. Voiko käydä myös silleen että lauluäänestä ei koskaan tule kovin miellyttävä tai vahva?

Otan osaa :( Meillä on sama juttu että moitteita on tullut
hannakatriina
06.11.2005 00:44:23 (muokattu 06.11.2005 00:46:57)

Kuinka ääni kestää, täytyykö pitää välipäiviä? Itsellä ainakin ylärekisteri väsyy, jos paljon ja kovaa ja korkealta, liekö harjoituksen puutetta vai väärää tekniikkaa..

Kyllä mulla ääni kestää oikein hyvin. Lienee tekniikkajuttuja ja harjoituksestakin kiinni... ja siitä että miten ääntään ja itteensä huoltaa. Joskus voi olla väsynyt ääni pidemmän keikan tai treenien jälkeen, mut ei se enää seuraavana päivänä tunnu missään. Joskus tietysti on päiviä jolloin väsyttää muutenkin, niin tulee sitten pidettyä taukoa laulamisestakin. Jos ei kertakaikkisesti oo intoa ja energiaa niin silloin on turhaa hakata päätään seinään treenaamalla...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)