zorro 03.11.2005 15:58:09 | |
---|
Miten tätä voi treenata kotona, ilman että menee mihinkään kouluun? |
Ville81 03.11.2005 16:01:23 | |
---|
Otat toivelaulukirjan ja valkkaat biisejä, joita et tunne. Laulat melodioita, jonka jälkeen tarkastat vaikka pianolla tai kitaralla, tuliko laulettua oikein. |
wavelength 03.11.2005 19:29:25 | |
---|
Soittele instrumentillasi melodioita ja murtosointuja, ja laula näitä säveliä yhtäaikaa. Pimeässä on parempi hiihtää. |
baron 03.11.2005 21:39:52 (muokattu 03.11.2005 21:40:21) | |
---|
Tää on varmaan off-topicia (mun suosikkiharrastus) mutta mun ope on käskenyt/pyytänyt mua treenaamaan kiipparisooloja niin, että mä laulan samalla ja yritän soittaa saman. Miks mun pitäisi rajoittua kiippareilla siihen, mikä laulaessa ja puhallinsoittimella on välttämätöntä, pitää hengitystaukoja? Miks mun pitäisi rajoittua hitaaseen jätkään, joka soitettuaan yhden fraasin joutuu miettimään mitä seuraavaksi, kun mun mielikuvitus laukkaa koko ajan? My name is Baron, Sir Baron. |
wavelength 03.11.2005 22:11:02 | |
---|
Miks mun pitäisi rajoittua kiippareilla siihen, mikä laulaessa ja puhallinsoittimella on välttämätöntä, pitää hengitystaukoja? Tulee luonnollisen mittaisia fraaseja tai jotain. Sitä paitsi jatkuva pilitys vailla pitempiä nuotteja ja taukoja kuulostaa ainakin mun mielestä paskalta. Pimeässä on parempi hiihtää. |
baron 03.11.2005 22:18:07 | |
---|
Tulee luonnollisen mittaisia fraaseja tai jotain. Sitä paitsi jatkuva pilitys vailla pitempiä nuotteja ja taukoja kuulostaa ainakin mun mielestä paskalta. Tapellaanko! 1. Tauko on hirveän tehokas "tehokeino", mutta pitääkö niitä pitää laulajan/puhaltajan hengitysvälein? 2. Mikä on luonnollisen mittainen fraasi? Mä en oo kopioja, mä haluan rikkoa rajoja. Jos sä haluat kopioda jotain, susta tulee hyvä tai huono kopioija. Mä haluan luoda uutta. My name is Baron, Sir Baron. |
wavelength 03.11.2005 22:37:35 | |
---|
1. Tauko on hirveän tehokas "tehokeino", mutta pitääkö niitä pitää laulajan/puhaltajan hengitysvälein? Hengitysvälit voivat olla hyvällä tekniikalla hyvinkin pitkiä. Meinasitko pilittää minuutin fraaseja ilman yhtäkään pitkää nuottia tai taukoa? Tähän hengityspulmaan voit tietysti soveltaa Fast Show'sta tutun trumpetistin tekniikkaa: "I don't blow, I suck". Voihan sitä laulaa sisäänpäinkin hengittäessä. ;) 2. Mikä on luonnollisen mittainen fraasi? Mä en oo kopioja, mä haluan rikkoa rajoja. Luonnollisen mittainen fraasi on sellainen, jossa on selkä alku, huippukohta ja loppu. Täyteen ahdettu minuuttien pituinen fraasi on jotenkin elämättömän oloinen. Mielestäni fraasien tulee hengittää, ja juuri nämä luftarit tuovat tarvittavaa eloa melodialinjaan. Pimeässä on parempi hiihtää. |
baron 03.11.2005 22:41:49 | |
---|
Ymmärrätkö mikä meidän peruserimielisyys on: Miksi mun pitää/pitäisi kiippareilla kopioda laulajia/puhaltajia, niinkuin mun maikka käskee? Miksei yhtä hyvin kitaristeja?? My name is Baron, Sir Baron. |
wavelength 03.11.2005 22:43:10 | |
---|
Ymmärrätkö mikä meidän peruserimielisyys on: Miksi mun pitää/pitäisi kiippareilla kopioda laulajia/puhaltajia, niinkuin mun maikka käskee? Miksei yhtä hyvin kitaristeja?? Kitaristitkin matkii laulajia ja puhaltajia. Niin se vain on. Tai sit en tiiä mistä puhun; olenhan sentään pahainen rumpali. :) Pimeässä on parempi hiihtää. |
baron 03.11.2005 22:53:46 (muokattu 03.11.2005 22:57:59) | |
---|
Kitaristitkin matkii laulajia ja puhaltajia. Niin se vain on. Nyt me lähestytään pointsia: Miksi meidän kitaristien, kiipparistien, rumpalistien pitäisi matkia niitä, joilla on rajoittuneemmat ilmaisumahdollisuudet? OK: Siksi, että mun mun maikka käskee, mutta mä haluan kapinoida! Edit: Tää mun kirjoittelu voi kuulostaa pelkältä jokeilulta, mutta ihan oikeesti: Onko joku luonnonlaki, että fraasien pitää olla hengitystauon mittaisia? Missä niin lukee? My name is Baron, Sir Baron. |
Martso 03.11.2005 23:13:50 | |
---|
Ymmärrätkö mikä meidän peruserimielisyys on: Miksi mun pitää/pitäisi kiippareilla kopioda laulajia/puhaltajia, niinkuin mun maikka käskee? Miksei yhtä hyvin kitaristeja?? Heh! Sie oot Barska murrosikäisen just bebopin alkeet oppineen soittajan alun kuulonen noiden sun juttujen perusteella. Ei pahalla. Kuuntele sitä opea vaan. Se opettaa sulle ne työkalut, millä sie sitte voit tehä niin ku parhaaksi näet. Niin ja, yhtä lailla me puhaltajat tsekkaillaan muiden instrumenttien soittajien hienoja juttuja. Mut mie etenki hienojen laulajien. Kerran meinas olla hyvä meininki, mut ei sitte ollukkaan! |
baron 03.11.2005 23:23:09 (muokattu 03.11.2005 23:25:08) | |
---|
Ihan oikeesti: Ei se riitä että ope on mua vanhempi ja kauemmin tehnyt asioita niinkuin niitä on aina ollut tapana tehdä. Ei se riitä, että se sanoo, että aina on näin tehty. Kyllä mä kyseenalaistan kaikki, mitä se sanoo. Kyllä mä tiedän, että mut pitäisi siirtää häirikköluokalle. Kyllä sen pitää pystyä perustelemaan ja jollei se pysty, mä en usko sitä. Se on ihan eri asia, että bändisoitossa pitää kuunnella toisia: Totta hemmetissä mun bändin puhaltajan pitää kuunnella mua ja soittaa sen verran synkassa kuin instrumentti ja taito sallii. My name is Baron, Sir Baron. |
Mesa/Boogie 03.11.2005 23:23:51 | |
---|
Miten tätä voi treenata kotona, ilman että menee mihinkään kouluun? Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni: Puhelinluettelo on ehtymätön harjoitusmateriaalin lähde. Ajattele yksittäiset numerot niinku intervalleina suhteessa johonkin perusääneen. Ykkönen on priimi jne... ja ysi on nooni ja nolla on sitten desimi (10). Valitset ensin sopivan perusäänen ja lähdet siitä sitten vaan numero kerrallaan laulamaan niitä intervalleja suhteessa siihen perusääneen. Esim: Perusääni = C Numero = 345 967 Silloin siis laulat näin: E, F, G D(8va), A, B Toivottavasti selkis. Tää on oikeasti ihan tehokas menetelmä. |
Ihan oikeesti: Ei se riitä että ope on mua vanhempi ja kauemmin tehnyt asioita niinkuin niitä on aina ollut tapana tehdä. Ei se riitä, että se sanoo, että aina on näin tehty. Kyllä mä kyseenalaistan kaikki, mitä se sanoo. Kyllä mä tiedän, että mut pitäisi siirtää häirikköluokalle. Kyllä sen pitää pystyä perustelemaan ja jollei se pysty, mä en usko sitä. Totta kai näin. Mutta jos se opettaja soittaa paremmin kun sinä (ainaki mun opettaja pesee mut 100-0), niin siinä on yksi iso perustelu. Ne opettajanki opettamat asiat pitää yrittää ite sisäistää, eikä odottaa, että ne tulee valmiiksi purtuina. Bändisoitto on eri asia, se on tilanhakemista ja antamista, kaiken kaikkiaan kommunikointia. Kerran meinas olla hyvä meininki, mut ei sitte ollukkaan! |
baron 03.11.2005 23:38:41 | |
---|
Totta kai näin. Mutta jos se opettaja soittaa paremmin kun sinä (ainaki mun opettaja pesee mut 100-0), niin siinä on yksi iso perustelu. Ne opettajanki opettamat asiat pitää yrittää ite sisäistää, eikä odottaa, että ne tulee valmiiksi purtuina. Bändisoitto on eri asia, se on tilanhakemista ja antamista, kaiken kaikkiaan kommunikointia. No hei: Jollei mun ope olisi mua parempi soittaja, niin mitä mä siellä tekisin? Mut ainakin mä pistän sen skarppaamaan. Tietää, että kun mä tuun tunnille, opellakin pitää olla "kotiläksyt" tehty. My name is Baron, Sir Baron. |
Martso 03.11.2005 23:39:57 (muokattu 03.11.2005 23:40:47) | |
---|
No hei: Jollei mun ope olisi mua parempi soittaja, niin mitä mä siellä tekisin? Mut ainakin mä pistän sen skarppaamaan. Tietää, että kun mä tuun tunnille, opellakin pitää olla "kotiläksyt" tehty. Heh!! Hyvä hyvä! Edit: on tässä toki tämä mäkihyppypuoliki mahollisena: eli en usko Kojonkosken hyppäävän suojattejaan pitemmälle. :) Kerran meinas olla hyvä meininki, mut ei sitte ollukkaan! |
Dr Dominant 04.11.2005 09:07:25 | |
---|
Puhelinluettelo ... tyytyväistä myhäilyä ... :) "Dr Dominant, I Presume?!" |
Simplex 04.11.2005 09:30:38 | |
---|
Kitaristitkin matkii laulajia ja puhaltajia. Niin se vain on. Tai sit en tiiä mistä puhun; olenhan sentään pahainen rumpali. :) Jos puhutaan bebopista tahi varhaisemmasta jazzista niin tuo saattaa pitää paikkansa mutta muuten sä et tiedä mistä puhut. Ei muuta kuin huumoria peliin ja lisää paskaa housuun! |
baron 04.11.2005 09:41:27 | |
---|
Miten tätä voi treenata kotona, ilman että menee mihinkään kouluun? Tuossa "Tohtori Toonikassa" on kyllä harjoituksia. My name is Baron, Sir Baron. |
Mesa/Boogie 04.11.2005 10:30:59 | |
---|
... tyytyväistä myhäilyä ... :) Opit menny perille nääs.... |