Aihe: Millä aineella saa kitaran metalliosat puhtaaksi ja kiiltämään?
1
MikeS
01.07.2003 22:28:53
Moi! Eli siis otsikon kysymys. Vastausvaihtoehtoja esim:

1) CRC?
2) metallinkiillotusaine?
3) Jokin muu?

MIKKO
trih
01.07.2003 22:45:58
Itse olen ensin poistanu pahimmat kuivuneet nesteet ja muut räkäklimpit kostealla rätillä. Tämän jälkeen kuivalla rätillä tai kankaalla hinkannut loput kakat pois ja samalla on tullu kiiltävää jälkeä joistai tosi kulahtaneen näkösistä kullatuista/kromatuista osista. Tärkeintä on tehdä homma niin että ei jää yhtään likaa eli pistää esim talla palasiks ja jokainen osa putsata kunnolla erikseen. Näin siis minä. Käytettynä ostetuille likapesille olen näin joutunut tekemään.
Oh,been out rolling On the Blessed Hellride...
kivi
01.07.2003 23:02:30 (muokattu 01.07.2003 23:04:37)
Entäs sellaiset osat, joissa on ruostetta tai muuta tiukassa olevaa likaa?

Oletko varma, että se on ruostetta? Nimittäin, kun kromi kuluu, alkaa alta usein paistaa messinki, ja sekin on vain hyvää patinaa. Ei paha, hyvä:-)

Ruoste lähtee öljyllä (ja teräsharjalla, jos osan naarmuuntumisella ei oo väliä), mutta useimmiten ainoat kitaran osat joihin edes voi tulla ruostetta (normaalikäytössä, meressä uittaminen on erikseen) ovat mikrofonien peltikuoret ja pleksin ruuvit.

Kulunutta kromia ei saa takaisin kuin uudelleen kromauttamalla, mutta ei se oo paha asia, jos kaikki osat ei kiillä kuin uutena, kunhan kitara muuten on hyvän näköinen.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
MikeS
01.07.2003 23:20:09
Joo, saa se aika tietysti näkyäkin kepissä. Mutta kyllä siinä ruostetta on ja se löytyy tallasta, jossa jokaisen kielen päässä oleva jousi on enemmän tai vähemmän likainen ja ruosteinen. Varsinkin jousten sisällä olevat ruuvit ovat ruosteessa, ja niiden uria olisi hyvä saada vähän puhtaammaksi käytön helpottamiseksi.

Kun nyt tuli puhe tuosta mun kitaran tallasta, kysyisinkin, että saako sellaisen irti kitaran vartalosta (puhdistaminen helpottuisi)? Kuva samanlaisesta kitarasta/tallasta löytyy tuolta:

http://www.musicman.de/sets/museum/stuecke/MMSRG-1.html

Onko talla noilla sen molemmin puolin olevilla tapeilla kiinni puussa? Ja voikohan noiden tappien keskellä olevista kuusikulmaisista rei'istä säätää tallaa korkeammalle?

MIKKO
kivi
01.07.2003 23:37:55
tuosta mun kitaran tallasta, kysyisinkin, että saako sellaisen irti kitaran vartalosta (puhdistaminen helpottuisi)? Kuva samanlaisesta kitarasta/tallasta löytyy tuolta:

Hieno kuva, hieno kitara:-)

Saa tokikin pois, en nyt just muista miten se korkeussäätö tapahtuu, mutta koska tuossa on kieliholkit läpi bodyn, niin tallaan ei taida edes kohdistua kovin kovaa rasitusta. Eli irroita tarpeen vaatiessa vaikka koko metallirakennelma (eli talla ja vaikka sen aluslevykin) ruuveiltaan siitä puun päältä, sen jälkeen voit vapaasti käyttää CRC:tä, öljykylpyä, hammasharjaa, bensiiniä ...mitä nyt tahdotkin, että saat ruosteen pois, kun ei puu ole lähellä ja vaarassa tahriintua.

Joo, tallan jouset tosiaan ruostuu, mutta öljy ja hammasharja (vaikka se sama, jolla viimeksi putsasit otelautaa) auttavat. Jousia saa varmaan uusiakin, kysy vaikka kitarapajasta

www.kitarapaja.fi

eiköhän siellä osata neuvoa tai vaikka myydä uudet jouset seuraavaksi päiväksi. Tuosta tallan kierretangosta kannattaa kyllä hangata mähmä pois.

Ottaako tuossa muuten tallapalat pahasti toisiinsa? Mulla on Musicmasterissa samantapainen talla (paitsi kolmipalainen) ja siihen olen vuollut pienet nahanpalat "puskureiksi" tallapalojen väliin.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
MikeS
01.07.2003 23:46:08
Niin eikö ollutkin hieno kitara siinä kuvassa?! Ihan noin siisti ja kauniin kellertävä mun Stingray ei ole, mutta kivan näköinen silti. Lisäksi mun kitarassa on valkoiset mikit (alkuperäiset kuitenkin)...mustat olis kyllä makeemmat; pitää varmaan laittaa mustaa teippiä päälle ;-)

Joo kyllä tuossa munkin kitarassa ottaa tallapalat aikalailla yhteen. Ne on itseasiassa jopa hieman viuhkamaisessa asennossa.

MIKKO
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)